خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه: / مشروح /

برای اعزام سفیر به سازمان ملل متحد رویه‌های دیپلماتیک را دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۹۱۰

اولویت اصلی وزارت خارجه به سرانجام رساندن توافق جامع نهایی است / مندرجات قطعنامه برگرفته از لابی‌های رژیم صهیونیستی است / وضعیت گروهبان دانایی فر در سفر هفته آینده معاون وزیر خارجه پاکستان پیگیری می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از پیگیری وضعیت گروهبان یکم جمشید دانایی فر در سفر هفته آینده معاون وزیرخارجه پاکستان به تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که در وزارت خارجه برگزار شد، در ابتدای سخنانش با تبریک فرا رسیدن سال نو، به شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی واراده جهادی» توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد گفت: در عرصه سیاست خارجی دو مقوله اقتصاد و فرهنگ بخش مهمی از حوزه های ارتباطی کشورها هستند.

وی ادامه داد: ما به اتکا و پشتوانه مردمی و با عزم ملی و مدیریت جهادی امیدواریم که کمکهای موثری در رابطه با تحقق شعار امسال داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با اشاره به ۲۰ فروردین، «روز ملی فن‌آوری هسته‌ای‌» خاطر نشان کرد: ضمن تبریک این روز، از دانشمندان هسته‌ای کشور که در این راه مقاومت کردند و تعدادی از آنها نیز به شهادت رسیدند یاد و خاطره آنها را گرامی می دارم.

افخم تصریح کرد: فن‌آوری هسته‌ای ما نشانگر این است که فشار سیاسی و تحریم‌ها هیچ کدام مانع از اراده و عزم ملت ایران برای استقلال و پیشرفت نشده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص انتساب حمید ابوطالبی به عنوان سفیر احتمالی ایران برای حضور در سازمان ملل متحد و واکنش برخی از سناتورهای امریکایی و تلاش آنها برای عدم صدور ویزا برای ابوطالبی گفت: ما رویه‌های دیپلماتیک را برای این امر دنبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه مقر سازمان ملل متحد در آمریکا است، اظهار داشت: دولت ایران برای اعزام سفیر انتخابی‌اش به سازمان ملل متحد مکاتبات و اقدامات لازم را انجام داده است و ما سفیر خود را به آنها اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آقای ابوطالبی دارای سواق بسیار خوبی و روشنی است در دوره‌ای مسئولیت سفارت‌های ایران را در کشورهای اروپایی و استرالیا را برعهده داشته‌است.

افخم ادامه داد: این مسئله روال طبیعی خود را دنبال می‌کند و تا زمانی که منابع رسمی نظرشان را در این رابطه اعلام نکنند واکنشی نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر صحت اضافه شدن یک تیم مشورتی حقوقی به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اذعان داشت: این تیم، یک گروه مشورتی و تیم مذاکره کننده کشورمان مشخص است.

وی با بیان این که با پیشرفت و جلو رفتن مذاکرات وارد مراحل پیچیده‌تری می‌شویم، ابراز کرد: با پیشرفت مذاکرات نیازمند مشورت‌های حقوقی با متخصصان و دانشمندان این عرصه هستیم و استفاده از افراد و ظرفیت‌ها در این حوزه و برای انجام این کار نشان از یک عزم بالا و ملی است.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره وضعیت گروهبان یکم جمشید دانایی فر نیز بیان کرد: وضعیت این مرزبان همچنان نامشخص است و ما برای تعیین وضعیت وی پیگیر هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که همچنان با مقامات دولت پاکستان در خصوص وضعیت مرزبان ایرانی در ارتباط هستیم، به سفر هفته آینده معاون وزیر امورخارجه دولت پا کستان به تهران اشاره کرد و افزود: بررسی این موضوع در دستور کار این مذاکرات است تا وضعیت گروهبان دانایی‌فر نیز مشخص شود.

وی در باره روابط تهران و اسلام آباد نیز اظهار داشت: روابط تهران و اسلام آباد، یک روابط خوب و برادرانه میان دو کشور مسلمان است و ارتباطات خوب و گسترده‌ای در حوزه‌های محتلف میان دو کشور برقرار است و تماس‌ها و ارتباطات نیز در سطح بالا میان مقامات دو دولت وجود دارد که به طور مثال می‌توان به تماس و دیدارهای آ قای روحانی و نواز شریف اشاره کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم موضوعاتی مانند موضوعات مرزبانان در طی مذاکرات حل و فصل شود و روند کار به خوبی و بهتر از گذشته ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دو طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انگشت‌نگاری از اتباع اروپایی و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در برابر پارلمان اروپا اظهار داشت: باید بگویم که طرح انگشت‌نگاری از اتباع خارجی سه سال قبل در هیات وزیران دولت وقت تصویب و ابلاغ شد و وزارت خارجه نیز برای اجرای این مصوبه آمادگی خود را اعلام کرده است.

وی با اشاره به صحبت‌های محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی در این رابطه اظهار داشت: همانطور که آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی گفته‌اند اجرای این طرح نیازمند تمهیداتی است که از جمله آنها تامین مالی و خرید لوازم است که بتوان هم در مبادی ورودی کشور و هم در سفارتخانه‌هایمان از آنها استفاده کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره طرح دیگر مجلس نیز تصریح کرد: درباره طرح راهبرد جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا لازم است همه بررسی‌ها صورت بگیرد. این طرح باید مورد تبادل نظر قرار بگیرد و ما نیز درباره آخرین پیش‌نویس این طرح ‌اظهار نظر می‌کنیم. معاون پارلمانی‌ وزارتخانه نیز در این رابطه فعال است.

افخم ادامه داد: آنچه که مسلم است، این است که ما طرح‌های مجلس را برای تامین و حفظ مسائل کشور می‌دانیم و خود را ملزم به رعایت و اجرای مجلس می‌دانیم و پیش‌فرض ما حفظ مصالح و عزت کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن نیز گفت: درباره آخرین وضعیت آقای نیکبخت نیز باید بگویم ما تمام پیگیری‌های خود را در این باره انجام داده‌ایم.

وی افزود: در این ارتباط یک گروه کاری تشکیل داده‌ایم که آخرین اطلاعات در این رابطه را بررسی می‌کند و با مقامات یمنی نیز در تماس هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه اطلاعات موجود باید مستند و موثق باشد تا مورد استفاده و اتکا قرار بگیرد خاطرنشان کرد: امیدواریم با اتکا به اطلاعات درست، اقدامات خوبی انجام بدهیم و به زودی خبرهای خوبی نیز در این رابطه بشنویم.

خبرنگار دیگری از افخم درباره اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر اینکه مرزبانان در خاک این کشور نبوده‌اند پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: در برابر صحبت‌های مقامات پاکستانی ما شواهدی داریم که بر خلاف گفته آنهاست.

وی ادامه داد: مرزبانان پس از ربوده شدن به پاکستان برده شده‌اند. پس از این واقعه ما اقداماتی را نیز انجام دادیم به گونه‌ای که در مرحله اول سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. نمایندگان سیاسی ما نیز با مقامات محلی و دولتی پاکستان دیدار و گفت‌وگوهایی داشتند. در همین رابطه نیز کمیسیون مرزی دو کشور تشکیل شد که به تامین امنیت مرزی تاکید کرد و از پاکستان خواستار کنترل مرزی شد لذا ما از دولت پاکستان خواستار پیگیری این مسئله هستیم تا تروریست‌ها را شناسایی و آنها را به ایران تحویل بدهند.

وی درباره سفر محمد جواد ظریف به روسیه نیز بیان کرد: سفر آقای ظریف به روسیه در هفته اول اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد و در چهار چوب اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر است.

وی ادامه داد: در دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه معاونین وزارتخانه‌های خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق‌آباد ترکمنستان برای تهیه متن یا بیانیه این اجلاس تشکیل شد و سفر آقای ظریف نیز در تکمیل همین کار گروه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دارایی‌های آزاد شده ایران پس از توافق ژنو گفت: به دنبال توافق ژنو، کارگروهی برای پیگری اجرای توافقات تشکیل شد که مقامات کشور نیز در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: یکی از مباحثمطرح شده در این کارگروه دارایی‌های ما است که در سه مرحله انجام شده است. یک بخش پیگیری‌ها برای رفع مسائل اداری است که حوزه‌های ذی‌ربط بالاخص بانک مرکزی دنبال این کار هستند. در این رابطه هر چند ممکن است موانعی پیش بیاید اما این مسیر روند طبیعی خود را ادامه می‌دهد.

افخم با بیان اینکه توقع داشتیم اجرای توافقات روند سریعتری به خود بگیرد، تاکید کرد: امیدواریم در طول شش ماه مورد توافق طرف‌های مذاکره به تعهدات‌شان پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارزیابی‌اش از عملکرد سال گذشته وزارت امور خارجه و برنامه‌های این وزارتخانه در سال جاری اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی تامین منافع ملی و پیشبرد اهداف کشور را دنبال می‌کند.

وی افزود: اولویت اصلی ما به سرانجام رساندن توافق جامع نهایی است که در ادامه مذاکرات سال گذشته است و امیدواریم با پیگیری‌ها در این رابطه شاهد دستاوردهایی برای تامین منافع ایران و حفظ حقوق مردم باشیم.

افخم با بیان اینکه وزارت امور خارجه پیشبرد مناسبات خوب با همسایگان و سایر کشورها را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: مسیر خوبی در این رابطه آغاز شده که باید بر اساس احترام متقابل و مواضع برابر باشد و امیدواریم در سال ۹۳، شاهد شکل‌گیری روابط منسجم‌تر و برابرتری با جهان باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ترافیک هیات‌های دیپلماتیک به ایران نیز یادآور شد: این رفت‌وآمدها، تازه شروع شده است و در سال جاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در تمام ارتباطات و تماس‌ها گسترش روابط در حوزه‌های رسانه‌ای، اقتصادی، تجاری، صنعتی و فرهنگی مورد توجه ماست و امیدواریم رسانه‌ها نیز در پیشبرد این مهم کمک‌های موثری بکنند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دستگیری چهار مظنون ایرانی در ربایش یک تاجر انگلیسی ایرانی‌الاصل توسط دولت امارات بیان کرد: اخبار منتشر شده در این رابطه را دیده‌ام. سفارت‌مان در ابوظبی و کنسول‌گری‌مان در دوبی در این رابطه با مقامات امارات ارتباط برقرار کرده‌اند تا ارتباط کنسول‌گری ایجاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این مسئله در دست پیگیری است، گفت: پس از پیگیری‌ها وزارت امور خارجه اقدام مشخصی چه در ابعاد حقوقی و چه در واکنش به اقدام امارات اتخاذ خواهد کرد.

وی درباره ارزیابی‌اش از خروج امریکا از مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطین اذعان داشت: آنچه مشخص است، این است که این مذاکرات با هدف تامین حقوق فلسطینیان صورت نمی‌گیرد.

افخم با تاکید بر اینکه بن بست این مذاکرات به خاطر این است که حقوق ملت فلسطین به طور کامل لحاظ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مقاماتی سعی دارند که منافع رژیم صهیونیستی را تحت قالب‌های دروغین تامین کنند و از این طریق گروه‌های فلسطینی را نیز مرعوب سازند اما باید بدانند که برای رسیدن به نتیجه باید روندهای عادلانه با خواست و حقوق ملت فلسطین در نظر گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه وزارت کشور اسپانیا اعلام کرده است، ۴ نفر را که یکی از ایشان ایرانی بوده در رابطه با خرید و انتقال تجهیزات نظامی تحریم شده از سوی غرب به ایران را دستگیر کرده است، تصریح کرد: اینکه برخی از کشورها به اتباع ایرانی یا اتباع کشورهای دیگر اتهامهای بی‌اساس می‌زنند، رویه‌ای ناپسند جاری است.

وی با بیان اینکه سفارت ایران در اسپانیا پیگیر این مسئله است تا بداند موضوع چیست، عنوان کرد: این اتهامات پذیرفته نیست و مانند اتهامات پیشین بی‌اساس بودن آنها هویداست.

افخم تاکید کرد: ما در آستانه هر مذاکراتی، شاهد انتشار چنین اخباری هستیم تا مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد، گفت: از قبل گفته‌ایم که موضوع مذاکرات فقط مسائل هسته‌ای است و موضوع دیگری در این رابطه بحثنمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما بر اصل گفت‌وگو بر سر مسئله هسته‌ای در مذاکرات پایبند هستیم، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده ما با حساسیت این مسئله را دنبال می‌کند و به طرف غربی نیز این موضوع را اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در گزارش‌هایی که هم وزارت امور خارجه و هم وزارت اطلاعات در خصوص حاشیه‌های سفر کاترین اشتون به مجلس داده‌اند، تناقض‌هایی وجود دارد، کدام یک از وزارتخانه‌ها در این رابطه راست می‌گوید؟، اظهار داشت: هم ما و هم وزارت اطلاعات گزارش‌های خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده‌ایم و من درصدد راستی‌آزمایی گزارش‌ها نیستم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای می‌گویند تصویب قطعنامه ضد ایرانی به خاطر انفعال وزارت خارجه بوده است، تصریح کرد: اقدام پارلمان اروپا به عنوان یک نهاد در تصویب یک قطعنامه غیرقابل قبول و کاملا هدفمند و مغرضانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه اطلاعات مندرج در این قطعنامه برگرفته شده از برخی از محافل مخالفان نظام و لابی‌های رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که این قطعنامه بی‌ارزش است و ملاک عمل نیست.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی یاد‌آور شد: این مسائل نشان می‌دهد که پارلمان اروپا از تحولات جهانی عقب است و به طور خاص به واقعیت‌ها و تحولات صورت گرفته در ایران بیگانه و ناآگاه است و یا نمی‌خواهد خواست و تحولات ملت ایران در استقلال و پیشرفت را در نظر بگیرد.

افخم با اشاره به صدور ۲ هزار و ۴۰۰ قطعنامه دیگر از سوی پارلمان اروپا در ۴ سال گذشته عنوان کرد: البته سابقه صدور قطعنامه‌ها نشان می‌دهد که آنها الزام‌آور نیستند.

وی با بیان اینکه در رفت‌وآمدهای هیات‌های اروپایی ما خواست اروپا را نمی‌پذیریم، تاکید کرد: پارلمان اروپا نمی‌تواند نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورها نیز تعیین تکلیف کند چراکه آن دوران گذشته و ارتباطات در دوره جدید مبتنی بر احترام متقابل و برابر است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر اینکه در تمامی تماس‌های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه اصل عزتمداری مورد توجه و پیگیری بوده است، بیان کرد: این اصل در تمامی دولت‌ها و بالاخص در دولت یازدهم مصرانه پیگیری می‌شود.

افخم افزود: صدور این قطعنامه نباید این برداشت را داشته باشد که عقب‌نشینی صورت گرفته که دیگران بخواهند جسارت بکنند. وزارت خارجه می‌خواهد دنیا را با گفتمان جدید مبتنی بر تکریم با ایران آشنا کند.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات دیروز وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه در اردیبهشت ماه وارد مرحله تدوین پیش‌نویس توافق نهایی می‌شویم پرسید که وی در این رابطه اذعان داشت: یکی از نکاتی که در دور جدید مذاکرات ژنو دنبال شد این بود که پایان کار ترسیم شود تا در هر مرحله موضوع و پرونده دیگری مطرح نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه طرح ایران در مذاکرات ژنو بر این مبنا بود که گام‌ها هر مرحله مشخص شود، گفت: در گام دوم نیز برای توافق نهایی همین ملاک برای مذاکرات دنبال می‌شود و اظهارات آقای ظریف نیز در این رابطه بوده که در این دوره از مذاکرات موضوعات و پرونده‌های قبلی باید جمع‌بندی شود تا کار تدوین پیش‌نویس آغاز شده و موضوع جدیدی مطرح نشود.

افخم با تاکید بر اینکه بحثتدوین پیش‌نویس توافق جامع نهایی بسیار سخت و دشوار است، اظهار داشت: اضافه شدن یک تیم مشورتی نیز به تیم مذاکره‌کننده کشورمان بر همین مبناست و البته محدود به ایران هم نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سفر رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران بیان کرد: آقای الهام علی‌اف فردا به تهران می‌آید و این سفر به دعوت آقای روحانی صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با خوب و برادرانه ارزیابی کردن روابط ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در این سفر اسنادی تنظیم شده که در حضور روسای جمهور دو کشور امضا می‌شود و علاوه بر موضوعات دو جانبه مسائل و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحثقرار خواهد گرفت.

افخم در پایان سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران را گامی به جلو و در راستای گسترش روابط دو کشور ارزیابی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز