خبرگزاری کار ایران

سردار دهقان در مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین:

در ایران ۲۸ هزار هکتار اراضی آلوده به مین وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۸۵۲

از حدود ۴/۵ میلیون هکتار اراضی آلوده به مین و مواد منفجره زمان جنگ تحمیلی کمتر از ۲۸ هزار هکتار هنوز آلوده است.

وزیر دفاع گفت: از حدود ۴/۵ میلیون هکتار اراضی آلوده به مین و مواد منفجره زمان جنگ تحمیلی کمتر از ۲۸ هزار هکتار هنوز آلوده است.

به گزارش ایلنا؛ سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در مراسم «روز جهانی آگاهی از خطر مین» که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار شد، با بیان اینکه بشر به دلیل زیاده‌خواهی‌های خود در طول تاریخ همواره به فکر دست‌اندازی به منابع محدود موجود در دنیا بوده چرا که او همیشه قدرت برتر و سلطه بیشتر را مدنظر داشته است، گفت: بر همین اساس بشر به دنبال تجهیز خود به منظور مقابله با خطرات ناشی از طبیعت و خطرات ایجاد شده از سوی هم‌نوعان خود رفت.

وی افزود: امروز بشر ادعای توسعه‌‌یافتگی در همه عرصه‌ها را دارد، اما دچار کاستی‌ها در برخی امور می‌شود و در این مسیر تصمیم‌گیرندگان بر تجاوز عموم مردم جامعه نیستند، اما بیشترین خسارت‌ها و زیان‌ها را مردمی می‌بینند که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی به دنبال تحقق همه اصول و شریعت اسلام در این پهنه جغرافیای جهانی بوده‌ایم، تصریح کرد: همیشه حفظ، استقرار، صلح، ثبات و ایجاد یک فضای کاملا امن را از اهداف والای جمهوری اسلامی ایران بوده است تا بتواند در فضای آرام کمال خود را دنبال کند و علاقمند است که جهان آری از خشونت را مشاهده کند.

دهقان خاطرنشان کرد: ملت ما هیچ‌گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مورد تجاوز رژیم بعثی عراق بر اثر تحریک دیگران قرار گرفت. ملت ما ۸ سال در برابر تجاوز دشمنان ایستادگی کرد و هنوز هم آثار و پیامدهای این جنگ تحمیلی را در جامعه مشاهده می‌کنیم که فارغ از خسارت‌های زیرساختاری که حدود یک‌ ربع قرن از این جنگ گذشته متأسفانه مناطقی از کشورمان آلوده به مین هستند.

وی با بیان اینکه وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های ذیربط همواره تلاش خود را در جهت پاکسازی مناطق آلوده به مین کرده‌اند و دستاوردهایی در این زمینه داشته‌ایم تصریح کرد: توقع ما از جوامع بین‌المللی این بود که پس از پایان جنگ تحمیلی به کمک ما بیایند تا تهدید نهفته در زمین برطرف شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد و حتی ما از بسیاری از امکانات موجود دنیا محروم کردند. همان‌گونه که اعلام شد حدود ۴/۵ میلیون هکتار اراضی آلوده به مناطق مین را داشته‌ایم، اما امروز این افتخار برای ماست که اعلام کنیم کمتر از ۲۸ هزار هکتار از اراضی آلوده به مین هستند و بقیه رفع آلودگی عمومی شده، اما هنوز آلودگی کامل رفع نشده و امیدواریم پاکسازی کامل صورت گیرد.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم همه جامعه بشری با توجه به پیامدهای ناشی از جنگ‌هایی که رخ می‌دهد این حس را داشته باشند که وجود امنیت و ثبات و پیشگیری از تجاوز هزینه‌ای بس کمتر از جبران خسارت‌ها دارد. بشر می‌تواند با تغییر نگاه خود یک آینده بهتر و روشن‌تری را برای خود ترسیم کند و آرزو داریم جهانی آری از خشونت، تهدید و تجاوز و آری از هرگونه اقدام علیه بشر باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز