خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد:

نگذارید افراطیون فضای علمی دانشگاه را ناامن و محل تنازع کنند

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۴۲۹

باید با سیاست‌های دانش بنیان که مصوب رهبری نیز هست، برای ارتقای علم و تکنولوژی در کشور تلاش کرد / در عصر علم و توسعه دانش، گسترش کمی و کیفی دانشگاه ضرورتی انکارناپذیر است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار نوروزی رئیس، معاونان، مشاوران، مدیران، دست‌اندرکاران امور برنامه‌ریزی و نظارت و اجرایی و نمایندگان تام‌الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها، با تبریک سال جدید به دانشجویان و دانشگاهیان سراسر کشور، دستاوردهای این دانشگاه را برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی خواند که خواهد ماند و صاحب آن همه مردم ایران هستند.

به گزارش ایلنا، رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی را مهم دانست و گفت: باید از سرمایه‌های مردمی این دانشگاه در جهت تقویت جایگاه اسلام، ایران و انقلاب اسلامی استفاده کرد.

وی گردبادهای سیاسی را برای دانشگاه مخرب خواند و گفت: باید با سیاست‌های دانش بنیان که مصوب رهبری نیز هست، برای ارتقای علم و تکنولوژی در کشور تلاش کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیاز را موتور محرک در زندگی انسان‌ها خواند و با اشاره به نیاز واقعی کشور به مراکز دانشگاهی، اظهار کرد: در عصر علم و توسعه دانش، گسترش کمی و کیفی دانشگاه ضرورتی انکارناپذیر است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از اوضاع دانشگاه‌ها در سال‌های اول انقلاب، خاطرنشان کرد: دولت‌ها حتی اگر می‌خواستند، محدودیت بودجه‌ای برای گسترش دانشگاه داشتند که دانشگاه آزاد اسلامی در آن شرایط به کمک کشور و انقلاب آمد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیات و روایاتی که درباره علم و دانش و کرامت انسان‌هاست، گفت: جمهوری اسلامی که بر محور قرآن و مکتب تشیّع شکل گرفته است، نمی‌تواند شاهد سرخوردگی جوانان برای عدم موفقیت از سد کنکور باشد.

وی هوشیاری امام(ره) را در آن شرایط ستود و افزود: در شرایطی که امکان گسترش کارهای غیردولتی وجود نداشت، امام با کمک‌های مادی و معنوی خویش نهالی را غرس کردند که الان درختی شده که به قول قرآن «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» است.

هاشمی رفسنجانی با بیان سیر تدریجی نیازهای جوانان به مقاطع مختلف دانشگاهی، گفت: نیازهای سال اول کشور به کاردانی و کارشناسی، الان به مقاطع عالی رسیده و دانشگاه آزاد اسلامی هم باید به تناسب این نیاز و ضرورت، برای رفع این نیازها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده از منابع طبیعی برای زندگی بهتر را دستور قرآن دانست و با اشاره به طرحهای علمی فراوان در کشور، گفت: دانشگاهیان و دانشجویان واحدها می‌توانند چون رودخانه‌ها، به اقیانوس دانشگاه آزاد در انجام کارهای علمی و فنی یاری برسانند.

وی با اشاره به مشکلات محیط زیستی در کلان شهرها و محدودیت دولت در رفع این معضل، استفاده از زباله برای تولید انرژی را نمونه‌ای از طرح‌هایی دانست که میدان مطالعه و عمل آن در دانشگاه آزاد اسلامی باز است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بیان اهداف تأسیس دانشگاه آزاد، جلوگیری از مهاجرت جوانان را مهم دانست و گفت: کسی مخالف مهاجرت علمی جوانان نیست، ولی اگر زمینه‌های علمی در کشور فراهم باشد، هرکسی دوست دارد در کشور خود تحصیل کند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سابقه ایران در دانش پزشکی و سرمایه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش این دانش در کشور اظهار کرد: باید بیمارستان‌ها و دانشکده‌های پزشکی دانشگاه را تقویت کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اهمیت پرداختن به عمق مسائل فرهنگی و پرهیز از سطحی‌نگری گفت: فرهنگ با اعتقاد و باور درونی شکل می‌گیرد و اگر مردم در موضوعی به باور برسند، برای گسترش و نهادینه کردن آن تلاش می‌کنند.

وی همچنین فرهنگ را هویت ملت‌ها خواند و خاطرنشان کرد: موازین اخلاقی خیلی غنی است و بعضی‌ها به ظواهر کارها می‌اندیشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عمق نگاه فرهنگی مقام معظم رهبری گفت: ایشان گلایه می‌کردند که بعضی‌ها چنان سطحی‌نگری دارند که خود ضد فرهنگ است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به توانایی‌های بالقوه دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت فرهنگ در سراسر کشور گفت: جوانان دانشجو در جای جای کشور سفیران فرهنگ اسلامی هستند که می‌توانند الگوی دیگران باشند.

وی افزود: معارف اسلام در ابعاد عقاید و احکام عملی و اخلاق متبلور است و اخلاقیات اسلامی مجموعه بزرگی است که ابعاد فرهنگی افراد و جامعه را می‌سازد. ظاهرسازی بدون توجه به اخلاقیات اسلام به ضد فرهنگ تبدیل می‌شود.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه را بزرگترین سازمان فرهنگی کشور دانست و افزود: یک سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی با گستره جغرافیایی در سراسر کشور، می‌تواند در خارج از کشور هم به عنوان نمونه اقدامات انقلاب اسلامی گسترش یابد.

هاشمی رفسنجانی افزود: ایرانیان خارج از کشور که بزرگان علمی و تکنولوژی هستند، علاقه‌مند به همکاری با این دانشگاه هستند که البته این کار نیازمند امنیت سیاسی و اجتماعی است.

وی اوضاع سیاسی کشور در ماه‌های پس از استقرار دولت جدید را به سوی بهتر شدن توصیف کرد و گفت: با درایت رهبری در حق‌الناس نامیدن رأی مردم و اعتماد مردم به این سخن، حماسه‌ای خلق شد که دنیا را شگفت زده کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تندروی را در ابعاد داخلی و خارجی برای کشور، انقلاب اسلامی، مذهب تشیع و مکتب اسلام مضر دانست و گفت: قرآن به صراحت بر پرهیز از تنازع تأکید می‌کند که جوامع اسلامی را فشل می‌کند.

وی اهانت به مقدسات اسلامی از سوی مدعیان مسلمانی را اشتباه و باعثنگرانی دلسوزان جوامع اسلامی دانست و افزود: قرآن مسلمانان را حتی از ناسزاگویی به بت‌های مشرکان نهی می‌کند، ولی برخی از پیروان مذاهب مختلف اسلامی، همدیگر را تکفیر می‌کنند و می‌کشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شیعه و سنی را در جهان استکبار، مکمّل همدیگر برای ملت واحده مسلمان در جهان دانست و اظهار کرد: اگر مسلمانان با هم متحد باشند، در دنیا حرف اوّل را می‌زنند.

وی رأی کشورهای اسلامی در سازمان ملل را بسیار مهم دانست و با ابراز تأسف از اختلافات مسلمانان، گفت: این سرمایه بالقوه به دلیل تفرقه، فعلاً دارد خواسته دشمنان اسلام را به فعلیت می‌رساند.

هاشمی رفسنجانی به روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور به خصوص در مناطق اهل سنت توصیه و تأکید کرد: نگذارید افراطیون با حرف‌های نسنجیده فضای علمی دانشگاه را ناامن و محل تنازع کنند که ابتدایی‌ترین نتیجه آن از بین رفتن ابهت اسلامی و انقلابی است.

در آغاز این دیدار، حمید میرزاده در ارائه گزارشی از دوران ریاست خویش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ظرف شش ماه گذشته سازوکارهای لازم برای تدوین نقشه راهکار دانشگاه با تکیه بر اسناد بالادستی و مصوبات هیأت مؤسس و هیأت امنا دانشگاه و تعیین چالش‌های اصلی آن فراهم شد. طی دو جلسه مهم و طولانی هیأت امنا مرکزی، سازمان و تشکیلات جدید دانشگاه برای چابک‌سازی سیستم اداری بر اساس اصل عدم تمرکز و واگذاری اختیارات به واحدهای دانشگاه به تصویب رسید.

وی افزود: هیات‌های امنا ۳۱ استان با ۴۹۲ عضو تکمیل و هیات‌های امنا استانی و کمیسیون‌های دائمی و نظارت در استانها شکل گرفته و با اختیارات تفویضی مشغول فعالیت هستند و نمایندگان تام‌الاختیار دانشگاه دراستانها و معاونین هماهنگی ایشان تعیین و مشغول فعالیت شدند.

میرزاده با تأکید بر انجام امور دانشگاه به صورت شورایی گفت: بر اساس مصوبه هیات امنای مرکزی، شورای دانشگاه و آییننامه شرح وظایف و تشکیلات آن به عنوان یکی از ارکان دانشگاه همراه با تشکیل شوراهای راهبردی دانشگاه که کمیسیونهای تخصصی شورای دانشگاه هستند، شامل شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان، شورای راهبردی فرهنگی، شورای راهبردی علوم پزشکی، شورای راهبردی بانوان فرهیخته دانشگاه، شورای راهبردی فناوری اطلاعات، شورای راهبردی امور حقوقی و سایر شوراها شکل گرفته و باقی مانده شوراها در حوزه هر معاونت در حال تشکیل است که در مجموع بیش از ۲۵۰ نفر از دانشمندان و فرهیختگان و صاحب نظران داخل و خارج از دانشگاه در حوزههای تخصصی مختلف در امر برنامه - ریزی، هدایت و سیاستگذاری با دانشگاه به صورت مشاوره یا ناظر همکاری دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره برنامه‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مأموریت اصلی دانشگاه مشارکت در رفع نیازهای ملی و منطقه‌ای و توسعه اقتصادی مخصوصاً مشارکت فعال در فرآیند اقتصاد مقاومتی و فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان به همان نحو که رهبر معظم انقلاب فرمودند و نیز مشارکت فزاینده در توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور همزمان با ارتقا فعالیت و سهم دانشگاه در تولید جهانی علم است.

وی درباره بودجه دانشگاه گفت: بودجه سال ۱۳۹۳ دانشگاه قبل از پایان سال قبل پس از تصویب در هیات‌های امنا استانها به تصویب هیات امنا مرکزی رسید. بودجه امسال بودجهریزی عملیاتی و متضمن برنامه‌ریزی مبتنی بر واقعیات دانشگاه است که دارای مختصات و ویژگی‌های نو در ساختار بودجه دانشگاه است و برای اولین بار ۱۲ درصد درآمدهای دانشگاه از منابعی به غیر از شهریه تأمین خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: افزایش چشمگیر اعتبارات حوزه‌های پزشکی، فرهنگی، پژوهشی، عمرانی و ورزشی همراه با اتخاذ روش‌ها و سازوکارهای جدید از دیگر نقاط قوت بودجه سال ۱۳۹۳ دانشگاه است.

وی طرح‌ها و برنامه‌های دانشگاه در سال جدید را که با سیاست‌ها و منابع مختلف و در حوزه‌های متنوع در دست اجراست، چنین برشمرد:

- ‌تدوین و اصلاح برنامه ۵ ساله مصوب و برنامه راهبردی دراز مدت دانشگاه با همکاری شوراهای راهبردی و نهایتاً تصویب شورای دانشگاه و تایید هیات امنا مرکزی.

- ‌اجرای طرح‌های فرهنگی ماندگار و موثر با همکاری دانشگاهیان و تشکل‌های دانشجویی و توسعه و تقویت نهادهای اطلاع‌رسانی دانشگاه

- ‌همکاری و تعامل با نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

- ‌تقویت امور نظارتی و بازرسی و پیگیری‌های ویژه و حسابرسی و هوشمندسازی امور مالی و اداری دانشگاه و بهینه سازی سیستم‌ها و کاهش بروکراسی کلیه امور خدماتی مالی و آموزشی و دانشجویی در دانشگاه و تکریم مراجعان و دانشجویان

- ‌تنقیح و تطبیق و بازنگری مقررات و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های دانشگاه و شفاف‌سازی آنها و حفاظت و صیانت از حقوق مادی و معنوی دانشگاه

- ‌انتصاب مدیران بر اساس شایستگی‌های علمی و اجرایی

- ‌فعال شدن همه طرحهای عمرانی دانشگاه و اتمام طرحهای عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد تا پایان سال که زیربنای آنها به ۱۶۰۰۰۰۰ مترمربع خواهد رسید. اجرای ۵ طرح عمرانی عظیم شامل تجمیع سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی مستقر در تهران که ظرف چهارسال و با زیربنای حدود ۳۰۰ هزار مترمربع با منابعی غیر از شهریه‌های وصولی که از هم‌اکنون در دست اجرا قرار گرفته است.

- ‌توسعه کیفیت آموزش و راه‌اندازی رشته‌های چندنظمی و تقویت واحدهای علوم و تحقیقات و خدمات آموزشی، پژوهشی و اجرای برنامه‌های گسترده در حوزه علوم پزشکی و درمانی، توسعه تحصیلات تکمیلی و جذب نخبگان و تکمیل و اصلاح هرم هیات علمی و تشکیل هیات‌های ممیزه استانی برای تسریع امر ارتقا هیات علمی و برنامه آموزش و ارتقا مربیان دانشگاه، توسعه و تقویت واحد مجازی دانشگاه، توسعه کیفی و هوشمند‌سازی مدارس و آموزشکده‌های سما، ایجاد واحدهای جدید دانشگاه در خارج مخصوصاً کشورهای اسلامی و فارسی زبان و توسعه ارتباطات و فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه

- ‌ایجاد مراکز رشد فناوری و تجاری‌سازی تحقیقات و تأسیس مراکز پژوهشی درآمدزا، با کمک منابع سیستم بانکی یا منابع حاصل از تبدیل به احسن اموال مازاد دانشگاه در چارچوب مصوبه هیات امنا مرکزی و نیز منابع حاصل از قرارداد در دست اقدام دیگری با یکی دیگر از بانک‌ها که منابع لازم برای تأمین سرمایه راه اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های تولیدی دانشگاه را فراهم می‌کند و زمینه‌ساز مشارکت فعال با اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه را در اجرای طرح‌های اقتصادی و خدماتی فراهم می‌سازد

- ‌اجرای طرح یکپارچه اتوماسیون اداری سراسری دانشگاه و داشبورد اطلاعات مدیریت، ارتقا خدمات دانشجویی و اجرای طرح اتوماسیون نقل و انتقالات دانشجویی و امور رفاهی دانشجویی

- ‌توجه بیشتر به معیشت و امور رفاهی هیات علمی و کارکنان دانشگاه با تأمین وام ارزان قیمت یا کمک به تأمین مسکن ایشان از طریق قراردادهای منعقده با سیستم بانکی که در سال قبل انجام شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز