خبرگزاری کار ایران

انتقاد تند رسایی به توقیف هفته نامه ۹ دی؛

«تدبیر» شما برای القای ناامیدی در جریانات فرهنگی انقلابی هرگز تعبیر نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۷۰۰

هفته نامه ۹دی که پیش از این طعم توقیف را به دلیل انتقادات صریحش از جریان انحرافی چشیده، ‌ این بار نیز به مواضع انقلابی و مؤمنانه خود افتخار می‌کند.

مدیرمسئول هفته‌نامه «۹ دی» در واکنش به توقیف این نشریه گفت که «این هفته‌نامه به مواضع انقلابی و مؤمنانه خود افتخار می‌کند و با پیگیری موضوع در مدار قانون و دفاع از خود در دادگاه، از تمام ظرفیت خود جهت انتشار مجدد استفاده خواهد کرد».

به گزارش ایلنا، حمید رسایی در یادداشتی که در وبسایت شخصی خود منتشر کرده، آورده است:

«امروز بعد ازظهر نامه‌ای از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خطاب به دادگاه ویِژه روحانیت مبنی بر توقیف هفته‌نامه ۹ دی و با رونوشت به اینجانب، برای دفتر هفته‌نامه ارسال شد. مهم‌ترین دلایل توقیف این هفته نامه انتشار یادداشت‌های در انتقاد از اخراج دانشمندان هسته‌ای، نقد توافقنامه ژنو، جابجایی‌های زیاد در دولت با عنوان «مردی که با کلید انبار داس آمد» و از همه مهم‌تر انتشار عکسی از هاشمی رفسنجانی بود که رییس یکی از مناطق دانشگاه آزاد تا کمر خم شده و در حال بوسیدن دست‌های رفسنجانی است و او با افتخار دست خود را دراز کرده است… در نامه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اشاره شده است که چون به هفته نامه ۹ دی چند تذکر داده شده و این تذکرات تأثیری نداشته است، این نشریه توقیف می‌گردد.

در این باره چند نکته گفتنی است:

۱ - خبر توقیف هفته نامه ۹ دی و سایت جهان نیوز بیش از یک هفته است که در میان اصحاب رسانه منتشر شده است. در طول این مدت خبرنگاران رسانه‌های مختلف از مسئولان وزارت ارشاد صحت این خبر را جستجو کردند که آقای ظهوریان در مصاحبه با خبرگزاری فارس آن را تکذیب کرد. این در حالی بود که هفته قبل یک منبع موثق در تماس تلفنی به بنده اعلام کرد که در جلسه گذشته هیأت نظارت بر مطبوعات، ۹ دی و سایت جهان نیوز با چهار رأی اعضای دولتی این هیأت در برابر سه رأی مخالف، توقیف شده‌اند اما قرار است خبر توقیف این دو رسانه یک هفته دیگر و در روزهای پایانی سال منتشر شود تا با توجه به تعطیلی ۱۴ روزه کشور مخالفت‌ها با این توقیف بازتابی نداشته باشد. بر اساس خبر دریافتی پس از چند روز موضوع توقیف سایت جهان نیوز منتفی اما تصمیم بر توقیف ۹ دی قطعی اعلام شد. این «تدبیر» بزدلانه ارشاد در اختفای خبر توقیف یک رسانه مدافع انقلاب، حکایت از «ناامیدی» و ترس مسئولان این وزارتخانه از اقداماتش دارد.

۲ - روز سه‌شنبه هفته قبل که وزیر ارشاد به همراه معاونینش در کمیسیون اصل۹۰ حاضر شده بود تا در خصوص اعلام نارضایتی مراجع، خبرگان رهبری و امام خامنه‌ای از سیاست‌های وزارت ارشاد توضیح دهد، صحت و سقم این خبر را از معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد جویا شدم که وی در حضور جمع شدیدا آن را تکذیب کرد و گفت این خبر را خودتان ساخته‌اید تا تیراژ ۹ دی را بالا ببرید! من که می‌دانستم این جماعت، فقط شعار دولت راستگویان را سر می‌دهند، خطاب به او گفتم عجله نداریم تا یک هفته دیگر صبر می‌کنیم و بعد عیار راستگویی این دولت را خواهیم سنجید و امروز با نامه آقای ظهوریان این عیار به دست آمد.

البته باید انصاف داشت چرا که آقای جنتی، وزیر ارشاد پس از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریانات فرهنگی مؤمن و انقلابی باشد، اعلام کرد: «در یکی از ملاقات‌ها که با رهبر انقلاب داشتم به ایشان گفتم که نه وزرای قبلی ارشاد توانسته‌اند تمام انتظارات شما در حوزه فرهنگ را برآورده کنند و نه من می‌توانم این کار را انجام دهم.» و این از باب اقراری که آقای جنتی درباره خودش داشته، نوعی راستگویی اما قابل تأمل است.

۳ - هفته نامه ۹ دی که بر خلاف روزنامه‌های حامی دولت مانند روزنامه بهار در شب عید غدیر، ولایت و امامت علی(ع) را زیر سئوال نبرده بود؛ مانند روزنامه آسمان، حکم الهی قصاص را غیر انسانی نخوانده بود؛ مانند روزنامه قانون، احکام بانوان را تبعیض جنسیتی ندانسته بود و مانند چشم انداز ایران به عزاداری برای حضرت زهرا(س) توهین نکرده بود، تنها و تنها به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت حسن روحانی توقیف شد. شیخ حسن روحانی و وزارت ارشاد دولت یازدهم نه تنها با این نشریات توهین کننده برخوردی نکردند بلکه از برخورد دستگاه قضایی با این هتاکان انتقاد شدید کردند.

۴ - وزارت ارشاد در نامه خود به دادگاه ویژه روحانیت ادعا کرده که تذکرات متعدد به ۹ دی فایده‌ای نداشته است و به همین دلیل، هیأت نظارت بر مطبوعات آن را توقیف کرده است. این در حالی است که بر اساس مستندات موجود و در اختیار ۹ دی، هیأت نظارت بر مطبوعات در ماه‌های گذشته ۳ تذکر به هفته نامه ۹ دی داده است ولی این هیأت فقط در سال ۹۲ به روزنامه بهار ۴ بار، به روزنامه ایران ۴ بار و به روزنامه قانون ۶ بار تذکر داده است. با این تفاوت که ۹ دی هرگز به مقدسات توهین نکرده و تذکرات اخذ شده به دلیل انتقاد از دولت دولت یازدهم بوده است اما این نشریات علاوه بر تذکرات مذکور سابقه اهانت به مقدسات را نیز در پرونده دارند! اکنون باید پرسید با این همه تذکر چرا این رسانه‌ها(به جز روزنامه بهار) توقیف نشده‌اند؟

۵ - هنوز ده روز از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با خبرگان رهبری مبنی بر نارضایتی ایشان از وضعیت فرهنگی و تذکر به دولت به دلیل سیاست‌های فرهنگی‌اش نگذشته که وزارت ارشاد با آرای دولتی خود در هیأت نظارت به توقیف یک رسانه دیگر منتقد دولت اقدام می‌کند. این اقدام در حالی است که رهبر معظم انقلاب خطاب به مسئولان این وزارتخانه و دیگر نهادهای فرهنگی فرمودند: اساس باید حمایت از جریانات فرهنگی مؤمن و انقلابی باشد. حال چگونه است که وزیر ارشاد که رگ‌های گردنش به دلیل توقیف رسانه‌های هتاک به مقدسات بیرون می‌زند و از توقیف آن‌ها اظهار تأسف می‌کند و در اقدامی ظاهرسازانه بلافاصله بعد از گلایه‌های شدیداللحن رهبری در اطاعت از بیانات ایشان بیانیه می‌دهد، هفته نامه ۹ دی را توقیف و برای فرار از فشار اعتراض افکار عمومی، خبر آن را بیش از یک هفته مخفی می‌کند تا در روزهای آخر سال منتشر کند!

۶ - رئیس جمهور محترم پس از بیانات و تذکرات شدید رهبر معظم انقلاب، خبرگان و مراجع عظام تقلید در جشنواره مطبوعات گفته است: «چطور برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند. منتقدان و مخالفان این دولت آزاد هستند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به‌‌ همان اندازه، همراهان دولت هم آزادی و امنیت داشته باشند، نقد کنند بویژه نقد سازنده و این افتخار دولت است.»

بسیاری از منتقدین دلسوز دولت‌‌ همان زمان از اینکه رئیس جمهور محترم هتاکان به مقدسات را رسانه حامی دولت می‌داند، اظهار تأسف کردند و البته در پاسخ به این اظهارات روحانی یادآوری کردند که بر خلاف این اظهارات، این منتقدان دولت هستند که از آزادی بیان و نقد دلسوزانه محرومند. توقیف ۹ دی بعد از هفته نامه یالثارآت و توقیف دیگر رسانه‌های منتقد که در راه است، نشان می‌دهد که اظهارات آقای روحانی تا چه اندازه بر خلاف حقیقت و واقعیات سیاسی جامعه است.

۷ - هفته نامه ۹دی که پیش از این طعم توقیف را به دلیل انتقادات صریحش از جریان انحرافی چشیده، ‌ این بار نیز به مواضع انقلابی و مؤمنانه خود افتخار می‌کند و ان شاءالله با پیگیری موضوع در مدار قانون و دفاع از خود در دادگاه، از تمام ظرفیت خود جهت انتشار مجدد استفاده خواهد کرد و با صدای بلند به این دولت اعلام می‌کند که «تدبیر» شما برای القای ناامیدی در جریانات فرهنگی انقلابی و مؤمنانه هرگز تعبیر نخواهد شد چرا که هفته نامه ۹دی را اگر توقیف شدنی باشد، یوم الله ۹ دی اما توقیف شدنی نیست.

این جمله رهبر انقلاب که «عده‌ای در تلاشند تا جریانات مؤمن و انقلابی را منزوی کنند و البته این جریانات منزوی نمی‌شوند» تکلیف بنده و دست اندرکاران هفته نامه ۹ دی و دیگر رسانه‌های مؤمن و انقلابی را مشخص کرده است؛ تکلیف ما یک چیز است چون کوه در صحنه می‌مانیم، راسخ و استوار.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز