خبرگزاری کار ایران

محمد‌جواد لاریجانی در نشست خبری:

امیدواریم شاهد تسهیل در پرونده موسوی و کروبی باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۵۹۶

اقدامات وزارت خارجه در حوزه حقوق بشر را نه تنها رد بلکه حمایت می کنیم / خشن نیستیم اما شوخی هم نداریم / وصل مذاکرات هسته ای به حقوق بشر یک توطئه است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: امیدواریم روند پرونده موسوی و کروبی تسهیل شود و ما شاهد پایان آن باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست خبری ۱۲۰ دقیقه ای خود به سوالات متعددی پیرامون گزارش های حقوق بشری سازمان های بین المللی، احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، واگذاری مذاکرات حقوق بشری به وزارت خارجه، اعدام در ایران، آزادی بیان در کشور و نیز مسئله رفع حصر پاسخ داد.

محمد جواد لاریجانی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود سال ۹۲ را سالی پر از دستاوردهای جدید و تجربه‌های جالب برای ملت ایران و در راس آنها انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: گفتمانی که رئیس جمهور جدید ما آغاز کرد و موارد دیگری که به آنها اشاره شد چیزهایی است که دشمنان ملت ما دوست نداشتند، به همین دلیل علیه کشورمان چرخه تهاجمات جدیدی را آغاز کردند که البته ۳۵ سال از انقلاب اسلامی گذشته و توانمندی‌ نظام ما ثابت شده است.

وی گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر علیه ایران را دور تازه ای از تبلیغات باطل علیه کشور خواند و اظهار کرد: اتهاماتی که به عنوان گزارش نسبت به حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران وارد شده است دارای اشکالات حرفه‌ای و رسوایی بزرگ است چرا که در درجه اول نظام ما مورد توهین صریحی قرار گرفته است. ملت ما توهین به مقدسات و احکام اسلامی را برنمی تابد. توهین به مقدسات در این گزارش امری معمولی تعریف شده و گفته شده هیچکس نباید به خاطر توهین به پیامبر(ص) و مقدسات اسلام مورد پیگری قرار گیرد که در واقع این موضوع تبعیض و توهین به ما است.

لاریجانی دخالت در امور داخلی ایران توسط سردمداران برخی از کشورهای غربی را خارج از مقررات بین المللی عنوان کرد و افزود: یکی از نمونه های دخالت غربی ها در امور داخلی ایران مربوط به حوادثسال ۱۳۸۸ است. در سایر کشورها هم ناآرامی وجود دارد، اما آیا مقامات ما با افرادی که نقش اصلی در آن ناآرامی ها دارند، ملاقات کرده اند؟ آنها از ما می خواهند نسبت به امنیت حساس نباشیم، اما خود نسبت به مسائل امنیتی حد و مرزی نمی شناسند. به طور مثال دختر خانمی در لندن مردم را به مشارکت در تظاهرات دعوت کرد که به خاطر این تشویق به دوسال حبس محکوم شده است.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه با انتقاد از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در برخورد با مسائل حقوق بشری اظهار کرد: در این گزارش‌ها از تروریسم و افرادی که به دپوی مواد مخدر مشغول هستند حمایت شده و تررویست‌ها را به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی کردند. برای مثال در یکی از این گزارش‌ها آمده که چهار نفر به دلیل تلاش برای ارتباط با سازمان ملل محکوم به اعدام شدند، در حالی که در کشور ما تلاش برای تماس آزاد است هرچند که به نظر می‌رسد در این زمینه بی‌در و پیکر است.

وی ادامه داد: زمانی که ما در مورد این چهار نفر تحقیق کردیم متوجه شدیم که آنها عضو گروه پژاک بودند. از کسانی که عضو گروه منافقین، پژاک و ریگی هستند به عنوان مدافعان حقوق بشر دفاع شده است. این نوع گزارش‌ها در واقع ترفندهای رسانه‌ای است و نشانه خشم از دستاوردهای ماست. ما در مقابل این گزارش‌ها قاطعانه ایستاده‌ و از سال اول انقلاب در مقابل این تبلیغات ایستاده‌ایم.

وی در خصوص گزارش اخیر احمد شهید و متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر گفت: ما با گزارشگری هیچ مشکلی نداریم و حتی از آن استقبال و آن را به نفع خود می دانیم و با گزارشگر ویژه هم هیچ مشکل شخصی نداریم، بلکه مشکل در مکانیزم کار او است. آقای احمد شهید از روز اول به یک هنرپیشه رسانه ای تبدیل شده و از این شبکه به آن شبکه می رود.

لاریجانی تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را قابل توجیه ندانست و افزود: گزارشگر ویژه علیه ایران در حال پرونده سازی است و گفته کسانی که دوست دارند علیه جمهوری اسلامی ایران اتهاماتی مطرح کنند، می توانند برای ارائه گزارش خود با بلیط مجانی یک هفته به فرانسه و آلمان بروند. وقتی گفته می‌شود چطور به حرف‌های این افراد اعتماد کرده اید، می‌گوید من احساس کرد‌ه‌ام که حرف‌های آنها درست و صادقانه است. انگار ایشان با خانواده و نامزدش صحبت می‌کند که احساسی است. نمی گویم که از این افراد برهان کامل درخواست کنند اما حداقل باید برای ادعاهای خود پنج قرینه داشته باشند و متاسفم برای سازمان ملل که گزارشگران آن به این سطح رسیده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تدوین حقوق شهروندی توسط دولت ضرورت دارد و آیا ستاد حقوق بشر در این زمینه با دولت همکاری کرده است، گفت: تدوین چنین منشوری بدون شک کار مثبتی است. ما با کسانی که این منشور را تدوین کرده‌اند به ویژه سرکار خانم دکتر امین‌زاده که همکار ما در ستاد هستند، همکاری داریم تا این منشور فراتر از مسائلی که در کشور داریم باشد و صرفا یک موضع موقتی نباشد. بخش عمده‌ای از این منشور جهت حقوقی و قضایی دارد که ان‌شاءلله با همکاری دولت و قوه قضاییه باید به شکل لایحه‌ای به مجلس برود و در کل دید ما نسبت به این موضوع دید کاملا مثبت و فعالی است.

وی با بیان اینکه هر چقدر مردم با حقوق خود آشناتر باشند مدنیت ما ریشه دارتر خواهد بود، گفت: خوشبختانه اصول متعددی در قانون اساسی راجع به حقوق شهروندی وجود دارد. در زمان ریاست قبلی قوه قضاییه نیز قانونی تحت عنوان دفاع از حقوق شهروندی به مجلس رفت و این اولین اقدام در جهت یک کاسه کردن قوانین مربوط بود. بر اساس این قانون ساز و کار جالبی در قوه قضاییه ایجاد شد و در همه استان‌ها شعبی ایجاد شد تا اگر کسی دعوایی راجع به تعرض به حقوق شهروندی داشته باشد به این شعب رجوع کند.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید که برخی در داخل در صدد هستند تا مذاکرات پیرامون مسائل حقوق بشری از قوه قضاییه به وزارت خارجه محول شود، آیا ستاد حقوق بشر از این مسئله مطلع و اقدامی خواهد کرد که وی پاسخ داد: وزیرخارجه عضو ستاد حقوق بشر بوده و مسئول پیگیری دیپلماسی حقوق بشر در کشور است. ما وزارتخانه ها را بازوان خود در جهت تحقق حقوق بشر می دانیم و صحبت این وزارتخانه پیرامون حقوق بشر تازه نیست و با مشی جمهوری اسلامی هماهنگ است و ما در ستاد حقوق بشر نه تنها اقدامات وزارت خارجه در این حوزه را رد نمی کنیم، بلکه آن راقبول داشته و از آن حمایت می کنیم.

دبیرستاد حقوق بشر در مورد صحت خبر ۸هزار اعدامی در کشور که پرونده ۲ هزار نفر از آنان به امضای رییس قوه قضاییه رسیده است، گفت: این تعداد دقیق نیست. تعداد اعدامی‌های ما زیاد است و ستاد حقوق بشر باید به طور هماهنگ با دیگر ستادها این مساله را پیگیری می‌کند. ۸۰ درصد اعدامی‌های ما مربوط به مواد مخدر هستند که در این راستا قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد که تقاضای تشدید مجازات برای مواد مخدر را داشتند؛ بنابراین برخورد قاطع با مواد مخدر جزو سیاست ماست و این که باید با این موضوع با اعدام یا غیر اعدام مقابله کرد، باید بحث‌های گسترده‌ای شود.

وی ادامه داد: معتقدم که نباید مجازات اعدام در ارتباط با مواد مخدر برداشته شود، اما حکم به اعدام باید برای افرادی که در سطح تشکیل مافیا و باند قاچاق مواد مخدر هستند در نظر گرفته شود. به برکت حضور ناتو در افغانستان کشت خشخاش چهار برابر شده و طبیعی است که فرماندهان ناتو برای خستگی درکردن نیازدارند که عصر ها از آن مواد استعمال کنند. ما منتظر دریافت تشکر از سوی آنان بودیم نه محکوم شدن از طرف آنان در این حوزه.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا منابع گزارش احمد شهید در داخل شناسایی شده اند نیز گفت: بله. برخی از این منابع شناسایی شده اند. برخی از داخل زندان برای او پیام می فرستند و ما هم اطلاع داریم و اگر چه خلاف عرف قضایی در دنیا است، اما از آن هیچ نگرانی نداریم. گزارشی که سر و ته آن پیدا نیست و با بلیط اقامت در برلین شکل گرفته رسمیت ندارد و جمهوری اسلامی می‌تواند علیه احمد شهید اعلام دعوا کند. ما در سال گذشته طی نامه‌ای به خانم پیلای در کمیساریای عالی حقوق بشر خواستار بررسی شکایت خود در شش محور شدیم شدیم، اما متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم. ما به آنچه که انجام دادیم افتخار می کنیم و اگر اشکالی هم وجود داشته باشد سعی بر رفع آن می کنیم.

وی با تاکید براینکه رکورد ایرانی ها از آمریکایی ها در ارتباط با مسئله حقوق بشر بهتر است، ادامه داد: برخوردری که نظام ما با جریان غم انگیز کهریزک انجام داد در مقایسه با برخورد اوباما در رابطه با زندان گوانتانامو قابل قیاس نیست. بنابراین ما ابایی نداریم و اگر مشکلی در نظام باشد با آن برخورد می‌کنیم که این نشان قوت نظام ماست.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا در نشست اخیر ژنو پیرامون مسائل حقوق بشر حاضر نشده است، اظهار کرد: در داخل ستاد حقوق بشر برنامه‌های مشارکتی را تنظیم می‌کنیم. در سال آینده گزارش upr ایران آماده می‌شود که این گزارش، گزارشی است که جمهوری اسلامی جزو مدافعین آن بود و این به معنای آن است که همه‌ی کشورها هر ۴ سال یک بار باید حقوق بشرشان بررسی شود؛ البته ما قصد داریم در اجلاس بعدی که گزارش UPR است شرکت کنیم البته باید گفت که شرکت در همه جلسات برای ما امکان پذیر نیست.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا برای شرکت در این نشست محدودیتی برای شما ایجاد نشده بود، گفت: ممکن است برخی اوقات کشور میزبان از پذیرفتن یک هیات خودداری کند که امریکا نیز دو سال از سفر هیات ایرانی به خاک آن کشور ممانعت بعمل آورد، اما بعید می دانم که ژنو نیز همچین کاری کرده باشد، اما هیچ چیز از غربی ها بعید نیست.

رییس ستاد حقوق بشر لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ملاقات مسئولان کشور ما با قشرهای مختلف مردم در سفرهای خارجی، ملاقات اشتون یا هیات‌های خارجی در ایران خلاف عرف محسوب می شود یا خیر گفت: عرف دیپلماتیک این است اگر کسی به کشور میهمان می‌رود کاری که صاحب‌خانه را ناراحت می‌کند انجام ندهد. من تا به حال سراغ ندارم که مسوولین ما با کسی که محکوم زندان‌های یک کشور باشد ملاقات کرده باشند و اصولا ملاقات‌ها را هماهنگ می‌کنند. اگر جایی دیده باشید دولتی از یک ملاقاتی ناراضی است این ملاقات را انجام نمی‌دهیم و این عرف هم در کشور ما باید سرایت پیدا کند.

وی ادامه داد: البته ما آدم‌های خشنی نیستیم منتها شوخی هم نداریم، یعنی کسانی که وارد کشور ما می‌شوند باید حرمت ما را حفظ کنند. البته آنها می‌توانند موضع‌شان را داشته باشد ولی در داخل کشور ما باید رعایت کنند؛ زیرا دخالت در امور داخلی ما یک کار مفتضح است. اینکه اروپایی‌ها بیایند با کسانی که در ناآرامی‌های کشور بوده‌اند یا کسانی که متهم به تماس‌های جاسوسی هستند دیدار کنند به هیچ وجه قابل قبول نیست و حتما با این مسئله به طور جدی برخورد می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخورد ایران با این امر چگونه خواهد شد، گفت: خیلی ساده است اگر ما تصمیم به این کار داشته باشیم به سرعت جلوی آن را می‌گیریم.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست پیگیری بحثحقوق بشر به وزارت خارجه محول شود، اظهار کرد: پیشبرد دیپلماسی مربوط به حقوق بشر با وزارت خارجه بوده و هست. دیپلماسی حقوق بشر توسط بازوی دیپلماتیک ما یعنی وزارت خارجه انجام شود، منتها حقوق بشر یک امر ملی است. ۹۰ درصد تهاجمات غربی‌ها مربوط به سیستم قضایی کشور است و بخش دیگر اتهامات به سیستم امنیتی ما مربوط می‌شود لذا ما " همه یا هیچ " را نمی‌پذیریم. تشکیلات موازی دیگری هم برای دیپلماسی نداریم، بلکه تصمیم‌سازی امر ملی است و وزارت خارجه مجری تصمیمات ملی است.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا بر سر مسئله حقوق بشر نیز با غرب مذاکره خواهید کرد، گفت: ما همواره با غرب در این ارتباط مذاکره داشته ایم و حتی قرار بود به جای اینکه در سازمان ملل یکدیگر را محکوم کنیم پشت میز نشسته و با یکدیگر گفت و گو کنیم. اما آنها چون دیدند از این مسیر دیگر نمی توانند تبلیغات علیه ایران را ادامه دهند، مذاکره را رها کردند.

وی با بیان اینکه وصل مذاکرات هسته‌ای به حقوق بشر یک توطئه است، گفت: وقتی غربی‌ها دیدند ما توانستیم ثابت کنیم اتهامات بی‌اساس است می خواهند مسائل هسته‌ای را گسترش بدهند. البته من هرگز معتقد نیستم آنها در مذاکرات هسته‌ای صادق بوده‌اند، ولی در هر حال جمهوری اسلامی همیشه مذاکره و مناظره را داشته است.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های رییس قوه قضاییه مبنی بر اینکه قضات در اجرای حکمی که موجب وهن نظام می‌شود ملاحظه کنند از دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در این رابطه خواستار توضیح شد که لاریجانی در پاسخ گفت: خوشبختانه قضات ما حتی در یک شهر کوچک هم که به پرونده‌ای رسیدگی می کنند بازتاب بین‌المللی دارد و این نکته بدی نیست. حکم قضات باید قوی و مستدل باشد تا تشکیلات قضایی ما را خوب معرفی کنند. گاهی مقابل قاضی چندین گزینه است و نکته‌ای که رییس قوه قضاییه گفته‌اند این است که در چارچوب قانون بهترین تصمیم گرفته شود تا اجازه ندهیم دشمن سوء استفاده کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به پرونده سکینه محمدی گفت: این پرونده برای چند ماه محور عظیم‌ترین تبلیغات علیه نظام ما بود. سکینه محمدی به همراه فرد دیگری همسر خود را به قتل رسانده بود و اگر چه مشکلات دیگری هم داشت ولی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در حالی که در کشورهای غربی گفتند که این فرد به اتهام زنای محصنه به اعدام محکوم شده است.

لاریجانی افزود: ما توانستیم اولیای دم را راضی کنیم تا از قصاص صرف نظر کنند. سکینه محمدی هم به ۱۰ سال زندان محکوم شد و مدتی هم مرخصی گرفت. این مشی ما در این پرونده بود پس چرا باید به خاطر این پرونده مورد تهاجم قرار بگیریم؟ فردی که ادعا کرده بود وکیل سکینه محمدی است حتی یکبار هم به دادگاه مراجعه نکرده بود، اما فقط علیه نظام مصاحبه می‌کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اساسا سکینه محمدی به سنگسار محکوم نشده بود، گفت: در این پرونده ممکن است بحثسنگسار مطرح شده باشد ولی حکم اصلی او به دلیل قتل عمد بود. به هرحال در دادگاه مسائل زیادی مطرح می شود ولی تا حکم نهایی صادر نشود نمی‌توان اظهار نظر کرد. این حکم اعدام بود ولی غربی‌های به مسائل دیگری پرداختند.

محمدجوادلاریجانی در مورد رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی گفت: حفظ حقوق هریک از شهروندان یک کار اضطراری است و حصر و زندان مطلوب نیست. ما دوست داریم همه افراد آزاد باشند. در مورد آقایان موسوی و کروبی پرونده ای با ابعاد امنیتی و قضایی تشکیل شده است که باید مسیر خود را طی کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه گفت: موضع ما در ستاد این است تا جایی که می توانیم روند تصمیم نهایی و روشن شدن رفع حصر را تسهیل کنیم. منتهی این پرونده باید مسیر خود را طی کند. دخالتهای خارجی دراین حوزه بیجا است، اما طرح انتظارات داخلی حق جریانها و گروهها است. ای کاش فتنه ۸۸ رخ نمی داد و ما این دو عزیز را به عنوان فعالان سیاسی در عرصه داشتیم.

وی با اشاره به سابقه دوستی خود با موسوی و کروبی گفت: وقتی که در مورد این دو نفر با من صحبت می کنید در مورد افراد بیگانه حرف نمی زنم بلکه در مورد حصر افرادی است که سابقه دوستی با من دارند و امیدوارم این پرونده مسیر قضایی خود را طی کند و زمانی که مسئولان به نتیجه رسیدند شاهد رفع حصر باشیم.

وی در مورد دیدار برخی ازمسئولان غربی با بخشی از محکومان امنیتی گفت: رئیس قوه‌قضائیه موضع دستگاه قضایی در مورد ملاقات خانم اشتون با محکومان امنیتی را مطرح کرد و گفت این گونه نیست که دیدار با محکومان را فی نفسه دارای مشکل بدانیم چرا که در گذشته با هماهنگی های به عمل آمده با برخی از افراد در زندان دیدارهایی برگزار شده است.

وی با تاکید بر این که هیچ کشوری بدون هماهنگی نباید مبادرت به ملاقات با افراد کشور میزبان کند، اظهار کرد: ما دررفتار جسارت آمیز برخی از دول غربی حرف داشته وآن را هم تصادفی نمی‌دانیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز