خبرگزاری کار ایران

افتخاری در پاسخ به ایلنا:

خودمان نخواستیم با هیات پارلمانی آفریقا دیدار کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۳۵۸

جایگاه زنان در ایران و قانون‌گذاری، نظارت و اجرا درخصوص مسئله زنان و طرح جایگاه شغلی زنان در مشاغل مختلف از جمله مباحثی بود که دراین سفر مطرح شد.

لاله افتخاری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه هدف سفر هیات پارلمانی ایران به کشورهای افریقایی چه بوده است در حالی که هیات پارلمانی ایران تنها با یک نماینده مجلس افریقای جنوبی دیدار کرده است، گفت: ما اصلا خودمان نخواستیم که با مقامات پارلمانی کشورهای افریقایی دیدار کنیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، حلیمه عالی در نشست خبری امروز در تشریح سفر به نیویورک در پنجاه و هشتمین نشست سالیانه اتحادیه بین‌المجالس کمیسیون مقام زن اظهار داشت: جایگاه زنان در ایران و قانون‌گذاری، نظارت و اجرا درخصوص مسئله زنان و طرح جایگاه شغلی زنان در مشاغل مختلف از جمله مباحثی بود که دراین سفر مطرح شد.

نماینده مردم بلوچستان خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی در این نشست در خصوص پیشگیری از دخالت بیگانگان و مسئله تحریم که در وهله اول باعثناامنی زنان به خصوص در سوریه ومیانمار شده است مطرح شد.

عالی گفت: ما در این سفر به این سوال که چرا جایگاه و چهره زنان مسلمان به ویژه زنان مسلمان ایرانی در دنیا خلاف واقع ترسیم شده پاسخ دادیم.

وی افزود: محکوم کردن اقداماتی که با کرامات زنان مغایرت دارد، نظیر قاچاق زنان و روسپیگری از جمله اقدامات دیگری بود که در این سفر صورت گرفت.

لاله افتخاری نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بحثدیگر درخصوص گزارشی در رابطه با رسانه ها بود که من در آنجا این سئوال رامطرح کردم که چرا اخبار زنان ایران واژگون و خلاف واقعیت منعکس می شود.

وی با تاکید بر اینکه عدالت جنسیتی باید جایگزین تساوی جنسیتی شود، گفت: فراکسیون خاص زنان بر اینکه قوانین یکسان با تایید آمیزه‌های وحیانی وضع گردد تاکید دارد، چرا که ما معتقدیم حقوق همه باید رعایت شود نه تنها حقوق زنان، اما از آنجا که زنان در طول تاریخ همواره محرومتر بوده اند اولویت را به زنان داده ایم.

افتخاری با اشاره به ماده ۲۰ قانون اساسی خاطر‌نشان کرد: قوانینی که وضع می شود باید منطبق با شرایط کشور باشد و اهداف توسعه باید بازنگری شود و به سمت واقعیت پیش برود.

نماینده مردم تهران به نقش زنان در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: ما در سند چشم انداز قانون حمایت از تاسیس موسسات دانش بنیان را داریم که فرقی بین زن ومرد قائل نیست

افتخاری با اشاره به مطرح شدن بحثازدواج های اجباری دختران زیر ۱۸ سال در این سفر گفت: ما در آنجا توضیح دادیم که اساسا ازدواج اجباری در اسلام باطل است و اگر هم چنین اقداماتی صورت بگیرد ممکن است در میان خورده فرهنگها و قومها و قبیله های معدودی صورت گیرد.

وی در رابطه با بحثخشونت نیز گفت: ما در آنجا توضیح دادیم که اسلام دین صلح و دوستی است و اگر درجایی نیز تخلفی صورت بگیرد، درکشور ما مراکزی وجود دارد که ۲۴ ساعت پاسخگوی رسیدگی به تخلفات است واینکه درجایی افرادی از قانون تخلف می‌کنند به معنای مشکلی در قانون نیست.

این عضو کمیسیون فرهنگی ما در این سفر در پاسخ به این سوال که چرا به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان نپیوسته‌ایم توضیح دادیم، البته ما به عضویت شما به این کنواسیون احترام می گذاریم اما امتیازی که ما به این کنوانسیون می دهیم امتیاز ۷۰ از ۱۰۰نمره است ضمن اینکه خود امریکا نیز با این استدلال که قوانین برتری دارند به این کنوانسیون نپیوسته اند.

افتخاری در رابطه با بحثاعدام در نظام جمهوری اسلامی نیز گفت: ما دراین سفر به این نکته اشاره کردیم که گاهی اوقات بیماریهایی مانند بیماری قند برای انسان بوجود می آید که برای زنده ماندن فرد ناگزیر از قطع عضوی از بدن هستیم. در جامعه اسلامی نیز برای حفظ منافع کلانتر جامعه لازم است که چنین مجازاتهایی در نظر گرفته شود، به عنوان مثال اگر قاچاقچی اعدام می شود این کاملا در جهت حفظ منافع ملی و منافع کلان جامعه است.

لاله افتخاری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه هدف سفر هیات پارلمانی ایران به کشورهای افریقایی چه بوده است در حالی که هیات پارلمانی ایران تنها با یک نماینده مجلس افریقای جنوبی دیدار کرده است، گفت: ما اصلا خودمان نخواستیم که با مقامات پارلمانی کشورهای افریقایی دیدار کنیم و از سویی دیگر این یک سفر نظارتی و پیش سفر رئیس مجلس شورای اسلامی بوده، ضمن اینکه ما با رئیس کمیسیون امنیت ملی آنها که یک مسلمان شیعه بود نیز دیدار کردیم.

وی در ادامه این مطلب افزود: ما در این سفر حتی با برخی از فعالان اقتصادی نشستی داشتیم و تاکید ما براین بود که بتوانیم روابط اقتصادی خودرا با این کشورها گسترش دهیم و همچنین نشستی نیز با رئیس انجمن دوستی ایران و افریقا و انجمن دوستی ایران و امریکا داشتیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز