خبرگزاری کار ایران

رئیس اسبق مرکز اسلامی هامبورگ:

حضرت فاطمه(س) مشعل‌دار اخلاق است

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۲۴۶

اینکه بسیاری از شخصیت‌ها، بزرگان و ائمه دینی ما شخصیت‌هایی ماورایی و آسمانی در ذهن جامعه هستند و این تلقی در ذهن دین‌باوران است تا آنها دست‌یافتنی نیستند، یک نوع تحریف است که توسط جهل دوستان و جور دشمنان صورت می‌گیرد.

رئیس اسبق مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اینکه هیچ عنصری در دین ما پر رنگ‌تر از اخلاق نیست، تصریح کرد: تمام تلاش بزرگان در نشان دادن و ترسیم یک زندگی اخلاقی است و در این میان حضرت فاطمه(س) مشعل‌دار اخلاق است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم در سخنرانی‌اش در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) که شب گذشته، با موضوع «حضرت فاطمه زهرا(س) با عنوان الگوی زیست مسلمانی» برگزار شد، گفت: شاید یکی از عمیق‌ترین و مهمترین لایه‌ها در وجود انسان برخورداری از اسوه‌ها و الگوهای تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه خدا در قرآن، حضرت ابراهیم(ع) را اسوه خداباوران و حضرت محمد(ص) را الگوی مومنان خطاب کرده است، خاطرنشان کرد: این تعیین الگو و اسوه به آن معناست که تا خداباوران راه و رسم این الگوها را بشناسند و خود را به گونه‌ای بسازند که آنها بوده‌اند و به همین دلیل نیاز است تا نیاز به شناخت و آگاهی از شخصیت واقعی آنهاست.

رئیس اسبق مرکز اسلامی هامبورگ با تاکید بر اینکه اگر حضرت فاطمه(س) اسوه و الگو برای چگونه زیستن است، باید ابرها و حجاب‌هایی که در گستره زمان بر شخصیت آنها نشسته است کنار زد، اظهار داشت: باید شخصیت واقعی آنان را دریافت و اصلی‌ترین سوالات را از روی عملکرد آنها پاسخ گفت و شاید برای همین در طول تاریخ، الگوهای تاثیرگذار تخریب یا تحریف شده‌اند و برای همین می‌بینیم که امویان امام علی(ع) را آنگونه تخریب کردند که وقتی ایشان شهید می‌شوند، شامیان این سوال برایشان پیش می‌آید که مگر علی(ع) اهل مسجد و نماز بوده است.

مقدم ادامه داد: اینکه بسیاری از شخصیت‌ها، بزرگان و ائمه دینی ما شخصیت‌هایی ماورایی و آسمانی در ذهن جامعه هستند و این تلقی در ذهن دین‌باوران است تا آنها دست‌یافتنی نیستند، یک نوع تحریف است که توسط جهل دوستان و جور دشمنان صورت می‌گیرد.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: وقتی می‌توانیم از شخصیت حضرت فاطمه(س) و سایر اهل بیت برای چگونه زیستن و اسوه بودن بهره بگیریم که آنها را شخصیتی دست‌یافتنی تبیین کنیم و برای همین قرآن، تاکید دارد که حضرت محمد(ص) و نیز بشری مانند شماست.

وی با بیان اینکه اگر ائمه و بزرگان دین را به شکلی بالا بردیم که ذهن و ضمیر انسان را از آنها دور کردیم، این خیانت است، تاکید کرد: اگر فاطمه(س) را در کنار فرشتگان در عالم ملکوت نشانیدیم و ایشان را دست نیافتنی کردیم و از زمینی بودن جدا کردیم بزرگترین ظلم را با جهل‌مان کرده‌ایم.

در ادامه، رئیس اسبق مرکز اسلامی هامبورگ به تبیین لایه‌های شخصیتی حضرت زهرا(س) که می‌تواند به زیست مسلمانی ما کمک کند، پرداخت و اذعان داشت: اولین لایه، لایه فرهنگ‌سازی حصرت فاطمه(س) است. پیامبران و ائمه عرضه‌کنندگان ارزش‌های معنوی هستند.

وی با طرح این سوال که چرا جوامع دین‌باور نسبت به ارزش‌های دینی کمتر عامل و مقیدند، خاطرنشان کرد: هنر دین‌باوران باید در این باشد که ارزش‌های دینی را به عنوان رویه در لایه‌های فرهنگ تبدیل کنیم و اگر می‌دانیم دروغ بد است، اما دروغ می‌گوییم تهمت گناه است اما تهمت می‌زنیم گناه می‌کنیم به خاطر این است که تربیت ما با فرهنگ عجین نشده است.

مقدم با تاکید بر اینکه بزرگترین رمز و راز حضرت فاطمه زهرا(س) در این است که در یک جامعه شکست‌خورده از بیماری‌های انسانی، ارزش‌های دینی و انسانی را تبدیل به رویه کرد، ابراز داشت: در حامعه‌ای که زن از کمترین ارزش برخوردار بود ایشان با گام‌هایش یک جامعه نوین تاثیرگذار و بزرگ ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد حضرت زهرا(س) به دنبال انسانیت و ارزش‌های انسانی است.

وی افزود: اینکه ما پس از سه دهه نه در حجاب، نه در پوشش و نه در اخلاق جواب نگرفته‌ایم، به خاطر این است که سعی کرده‌ایم نظام ایدئولوژیکی بسازیم که توجیه‌گر رفتارهای ما باشد و سعی نکرده‌ایم تا ارزش‌ها را به یک رویه تبدیل کنیم.

این پژوهشگر دینی دومین لایه شخصیتی حضرت زهرا(س) را اخلاق‌مداری دانست و گفت: اگر پیامبر هدف بعثت و رسالتش را اخلاق می‌داند، بازماندگانش نیز تصویرگر یک زندگی اخلاقی هستند.

رئیس اسبق مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اینکه هیچ عنصری در دین ما پر رنگ‌تر از اخلاق نیست، تصریح کرد: تمام تلاش بزرگان در نشان دادن و ترسیم یک زندگی اخلاقی است و در این میان حضرت فاطمه(س) مشعل‌دار اخلاق است.

مقدم با تاکید بر اینکه لایه اخلاقی حضرت فاطمه(س) الگوی بسیار بالایی است، اذعان داشت: تا وقتی که به اخلاق متعهد نشویم، به چیزی نیز نمی‌رسیم و آن اخلاق، اخلاقی است که در کارد و شمشیر ما مذهبیان مسخ نشود.

وی مسئولیت‌پذیری را سومین لایه شخصیتی حضرت زهرا(س) دانست و ادامه داد: اگر به زندگی ایشان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که برای همه انسان‌ها و همه عرصه‌ها انسان باید در قبال تمام جریانات و مسائل مسئول باشند.

مقدم با اشاره به خطبه فاطمیه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) وقتی بعد از پیامبر اکرم(ص) می‌بینید که قدرتمدارانی چگونه به دنیا مشغول شده‌اند، فریادزنان آنچنان می‌تازد که پایه‌های مشروعیت غاصبان قدرت را می‌لرزاند و بسیار مصمم مردم را فرا می‌خواند و یک تنه آتش بر خرمن تازه به دوران رسیده‌های از خدا بی‌خبر می‌زند.

رئیس اسبق مرکز اسلامی هامبورگ در پایان تاکید کرد: اگر از فاطمه(س) فرهنگ‌سازی را بیاموزیم و اخلاق را فرابگیریم و مسئولیت‌پذیری‌اش را درک کنیم؛ اینجاست که حضرت فاطمه زهرا(س) می‌تواند در کنار زندگی ما حس شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز