خبرگزاری کار ایران

وضعیت متشنج اوکراین در آستانه همه‌پرسی کریمه

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۸۹۳

ساکنان شبه جزیره کریمه تا چند ساعت دیگر پای صندوق‌های رای می‌‎روند تا بین پیوستن به روسیه یا برخورداری از خودمختاری بیشتر یک گزینه را انتخاب کنند.

اوضاع در اوکراین در آستانه برگزاری همه‌پرسی در منطقه خودمختار کریمه پرتنش گزارش شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، ساکنان شبه جزیره کریمه تا چند ساعت دیگر پای صندوق‌های رای می‌‎روند تا بین پیوستن به روسیه یا برخورداری از خودمختاری بیشتر یک گزینه را انتخاب کنند.

اوکراین و کشورهای غربی با غیرقانونی دانستن این همه‌پرسی، اعلام کرده‌اند که از پذیرش نتیجه آن خودداری می‌کنند.

این در حالی است که روسیه روز شنبه قطعنامه محکومیت همه‌پرسی در کریمه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه توسط آمریکا و با پشتیبانی کشورهای غربی در شورای امنیت مطرح شد و رفراندوم پیوستن کریمه به روسیه را محکوم می‌کرد.

چین به این قطعنامه رای ممتنع داد، اما ۱۳ کشور دیگر عضو شورای امنیت به آن رای دادند.

بیشتر از ۵۸ درصد از جمعیت کریمه روس‌تبار هستند. این شبه جزیره تا سال ۱۹۵۴میلادی بخشی از خاک روسیه بود ولی به دستور «نیکیتا خروشچف» رهبر وقت شوروی به اوکراین ضمیمه شد.

رهبران اقلیت تاتار در کریمه گفته‌اند که در همه‌پرسی شرکت نخواهند کرد.

به دنبال برکناری «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری سابق اوکراین از قدرت، نیروهایی نظامی در کریمه حضور پیدا کرده‌اند که اگرچه حضورشان رسما تحت پرچم روسیه نیست، باور عمومی این است که آن‌ها نیروهای ارتش روسیه هستند.

اوکراین روسیه را متهم کرده است که به بخشی از خاک این کشور که در شمال شبه جزیره کریمه قرار دارد، تجاوز کرده است.
بنا بر اعلام وزارت امور خارجه اوکراین، گروهی متشکل از ۸۰ سرباز روس شنبه روستای استریلکلوه در نزدیکی مرز کریمه را به اشغال درآوردند.

به گفته یک مقام آگاه که نامش فاش نشده، این اقدام با هدف حفاظت از تاسیسات مربوط به انتقال گاز صورت گرفته است.
اوکراین اعلام کرده است که اقدام در این باره را حق خود می‌داند.

همچنین مخالفان و موافقان سیاست کنونی کرملین در قبال بحران اوکراین در مسکو و دونتسک تظاهرات کردند. در مسکو ده‌ها هزار نفر با مداخلات کنونی روسیه در اوکراین مخالفت کردند. در عین حال صد‌ها نفر در دونتسک، در شرق اوکراین، به هواداری از رورسیه راهپیمایی کردند.

تظاهرکنندگان در دونتسک شیشه‌های یک مقر نیروهای امنیتی اوکراینی را شکستند و با پایین کشیدن پرچم اوکراین، پرچم روسیه را بر فراز این ساختمان برافراشتند.

در مقابل مخالفان سیاست کنونی روسیه در اوکراین، در حالی که پرچم‌های روسیه و اوکراین را در دست داشتند، «اشغال کریمه» را اقدامی شرم‌آور خواندند.

در عین حال، تظاهراتی هم به هواداری از سیاست کرملین در مسکو برگزار شد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «درخواست‌های کمک شهروندان مسالمت‌جو» در مناطق بحرانی اوکراین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

گزارش‌هایی هم منتشر شده است که بانک‌ها و موسسات مالی عمده روسیه به جابه‌جایی دارایی‌هایشان در بانک‌های غربی پرداخته‌اند. قدرت‌های غربی روسیه را تهدید کرده‌اند که اگر کریمه را به خاک خود منضم کند، مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز