خبرگزاری کار ایران

آل اسحاق در گفتگو با ایلنا: / تکرار /

اقتصاد مقاومتی راه مقابله با جنگ اقتصادی است / مشکل کشور تدابیر نادرست است نه تحریم‌ها

کد خبر : ۱۵۳۷۷۲

دشمن با شناسایی وابستگی ما به درآمدهای نفتی نقاط ضعف ما را شناسایی کرده و با ایجاد محدودیت در نقل و انتقال پول، کشور را در بحثتامین کالاهای اساسی تحت فشار قرار داده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، ریاضت اقتصادی نیست، بلکه مقاوم سازی اقصاد در مقابل تهدیدها است، تاکید کرد: نظارت عالیه مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اعمال خواهد شد.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اقتصادی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در نشست با مسئولان کشور نسبت به محقق نشدن برخی شعارهای ابتدای سال گذشته و یا اصل ۴۴ از مسئولان گلایه داشتند و به همین جهت در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بر موضوع نظارت تاکید ویژه داشتند و علاوه بر دستگاه‌های نظارتی خود ایشان توجه دادند که بر روند اجرایی شدن سند اقتصاد مقاومتی نظارت عالیه خواهند داشت.

آل اسحاق تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک بینش جدید در اقتصاد کشور است که ابتدا به عنوان یک ایده در معرض نظر و چالش نخبگان اقتصادی، علمی و فعالان اقتصادی قرار گرفت و پس از طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب ۲۴ بند از سوی مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک بینش و مانیفیست جدید از اصول و مبنای اساسی در مقابله با تهدیدهای خارجی، نگاه درونگرا، کاهش وابستگی به نفت، توسعه صادرات، استفاده از ظرفیت های بین المللی، توجه به عدالت اجتماعی، تغییر سبک زندگی، نظارت و برنامه‌ریزی عملیاتی است.

آل اسحاق در پاسخ به این سئوال که چه عواملی باعثطرح موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری شد، اظهار داشت: واقعیت این است که ما در شرایطی هستیم که دشمن در حوزه اقتصاد به ما حمله کرده است و جدی هم حمله کرده است. چرا؟ برای اینکه انقلاب اسلامی ساختار مدیریت جهانی و منطقه‌ای و نظام هماهنگ استکباری را برهم زد. آنها از همان اول شروع به بحران‌سازی کردند. در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی با ما درگیر شدند و هرچند که همه این‌ها را تجربه کردند اما به آن هدفی که می‌خواستند، نرسیدند. هدف‌شان این بود که جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند تا نظام گذشته را سر کار بیاورند، اما نشد. آخرین حربه‌ای که انتخاب کردند حوزه اقتصاد بود که اقتصاد مقاومتی سد محکمی در برابر این برنامه دشمن بود.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی دشمن که تحریم‌ها در قالب آن تعریف می‌شود، جنگی از جنس نرم افزاری است، با ذکر مثالی از اینگونه جنگ‌ها، یادآور شد: درست مثل اتفاقی که در شبه جزیره کریمه و اوکراین افتاد. روسیه با ابزارهای سنتی و جنگ نظامی وارد شبه جزیره کریمه شد و آمریکا و اروپا با ابزار تحریم. ابزار جنگ تغییر کرده و در مورد کشور ما نیز جنگ اقتصادی به راه افتاده تا اقتصاد کشور را فلج کنند. این شرایط است که ضرورت طرح اقتصاد مقاومتی را ایجاب می‌کند.

آل اسحاق اظهار داشت: جنگ اقتصادی، واقعیت امروز جهان ماست و این که رهبر معظم انقلاب خیلی پیش از ابلاغ مصوبه اقتصاد مقاومتی، این عنوان را به کاربردند، نشان دهنده آن است که توجه به این امر یک ضرورت است و باید افرادی که در حوزه‌های مدیریتی و علمی حضور دارند برای این کار برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی، یک جنگ نرم است و ابزارهای خودش را دارد، تصریح کرد: ابزارهای این جنگ ابزارهای اقتصادی است و سیاست‌های پولی، مالی، شبکه‌های بانکی و نظام تجاری ابزارهایی هستند که به جای موشک در این جنگ به کار می‌رود. قدم اول در این بحثقبول این واقعیت است که ما با پدیده نسبتا جدیدی در جهان روبه رو هستیم که لازمه آن کار مطالعاتی و تحقیقاتی است. همان طور که ما در حوزه نظامی تهدیدهای دشمن و راه های مقاومت و مقابله با آن را بررسی می‌کنیم و در نتیجه آن طرح نظامی، جنگی و دفاعی تهیه و تدوین می‌شود، در این حوزه نیز باید علمای اقتصادی هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه‌ای این راهکارها و روش‌ها را بررسی و تدوین کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در جنگ اقتصادی با تهدیدهای متنوعی روبرو هستیم، یادآورشد: دشمن با شناسایی وابستگی ما به درآمدهای نفتی نقاط ضعف ما را شناسایی کرده و با ایجاد محدودیت در نقل و انتقال پول، کشور را در بحثتامین کالاهای اساسی تحت فشار قرار داده است. ما باید این نقاط آسیب‌پذیر را با اقتصاد مقاومتی تقویت کنیم و در مقابل تهدیدها راهکارهای مقابله با آن را بکار بگیریم.

وی با اشاره به ابعاد گسترده اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی اهداف عمده‌ای دارد؛ اولین هدف آن تشخیص تهدیدهای دشمن در حوزه‌های اقتصادی و تدوین برنامه برای این تهدیدها است. ما در اینجا حتی می‌توانیم از عناوین نظامی هم استفاده کنیم چون قبول کردیم که در یک جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم. همچنین باید ما در این زمینه بتوانیم نقاط ضعف و مشکل را پیدا کرده و برای آن راه حل پیدا کنیم. در این زمینه اولین مساله وابستگی اقتصادی ماست که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند و با فشار و تهدید درباره آن ما را وادار به تبعیت کند.

وی ادامه داد: دشمن به این وابستگی آگاه است و از این موضوع استفاده می‌کند. یعنی در حقیقت با تهدید یکی از اصلی‌ترین منابع اقتصادی ما یعنی نفت، اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک تهدید بزرگ است و ما باید فکری برای آن بکنیم.

آل اسحاق تصریح کرد: غیر از این وابستگی نفتی، نقطه ضعف‌های دیگری نیز در اقتصاد داریم. بخش اساسی از کالاهای مورد نیاز کشور، وارداتی است و همین مساله متاسفانه ما را به دشمن وابسته می‌کند. همچنین ناتوانایی استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی کشور بخش دیگری از نقطه ضعف‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد.

وی در تشریح سر فصل‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سرفصل‌های ابلاغیه اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند اگر ما بخواهیم به این اهداف برسیم اقتصاد ما باید درون‌زای برون‌نگر باشد. یعنی نمی‌شود بگوییم چون در جنگ هستیم تمام دیوارهای بلند را در حوزه اقتصاد به دور خود بکشیم و کاری با منطقه و جهان نداشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین باید محصولات تولیدی ایران باکیفیت و قیمت پایین باشد و قدرت رقابت با دیگر محصولات خارجی مشابه خود و بهترین‌های منطقه و جهان را داشته باشد. لذا ضروری است که صادرات خود را تقویت کنیم. اگر قرار است صادرات داشته و برون‌نگر هم باشیم که از فناوری و بهره وری به روز برخوردار شویم و در عین حال که مشغول جنگ اقتصادی هستیم از رقبای خود نیز عقب نمانیم، باید مدلی طراحی کنیم که در آن مدل درون زا بودن رویکرد ما باشد. این به آن معناست که باید تمام پتانسیل‌های داخلی کشور و دیگر ظرفیت‌ها را از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم.

آل اسحاق با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی اقتضائاتی دارد و باید بر پایه آن بدنبال اجرایی شدن این سند باشیم، گفت: این سند روحیه جهادی را می‌طلبد. وقتی مفهوم جهاد در اقتصاد وارد شد یعنی نیت، عقیده و عمل اقتصادی را باید با نگاه عبادتی انجام دهیم. بنابراین نگاه با تمام وجود و انگیزه در حوزه اقتصاد وارد می شویم. همان طور که پیشتر در دفاع از کشور بسیاری از مردم خود را جهادی در خدمت آرمان ها و ارزش های ایرانی و اسلامی قرار دادند، اکنون نیز لازم است با تمام ظرفیت وارد حوزه اقتصاد شوند. این هنر آن نسخه پیچان و مدیران است که چگونگی بسیج عمومی از خرد و کلان را برای رسیدن به اهداف اقتصادی به کار گیرند و هم به شکل سلبی و هم ایجابی عمل کنند.

رئیس اتقاق بازرگانی از مفاسد اقتصادی به عنوان یکی از آفت‌ها و موانع اقتصاد مقاومتی یاد کرد و اظهار داشت: مفاسد اقتصادی یکی از مشکلاتی است که نهضت اتلاف سرمایه، سوء استفاده از منابع و توان کشور را بدنبال دارد. به نظر من چون تاکنون با مفاسد اقتصادی ریشه‌ای برخورد نشده این معضل همچنان پابرجاست. چراکه سیستم فساد ساز و رانت ساز است و رانت‌خوار در این سیستم فاسد رشد می‌کند و از آنجا که زمینه فساد هرگز برطرف نمی‌شود بازهم شاهدیم این چرخه باطل مدام تکرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری معتقدند با رفع تحریم‌ها مشکلات اقتصادی کشور برطرف می‌شود، اظهار داشت: این دیدگاه غلطی است که مشکلات کشور را به تحریم‌ها نسبت بدهیم. عدم بهره‌وری، تدابیر نامناسب، نگاه اسراف و تبذیری و… مسائلی است که به عملکرد خود ما ارتباط دارد و اگر اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرایی شود، تردید نکنید که غرب فشارهای تحریمی خود را کاهش می‌دهد و حتی پیش شرط‌های ما را هم خواهد پذیرفت.

وی در مورد جدی ترین مانع تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اول اینکه همه باید به فهم یکسان از این سند برسیم. اینکه همه به این باور برسند که اجرایی شدن این سند اقتصاد کشور را در مقابل تهدیدات بیمه می‌کند. البته اقتصاد مقاومتی بیش از هر چیز نیاز به روحیه جهادی و انرژیک دارد و با سستی و رخوت سازگار نیست. علاوه بر اینها در اجرایی شدن آن بر دانش صاحب نظران و متخصصان تکیه کنیم و دانشگاه ها و مراکز علمی زمینه تحقق آن را فراهم کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی نتیجه ۳۵ سال تجربه و هزینه و فایده است. برای رسیدن به این سند زمان‌ها و فرصت‌های زیادی را از دست دادیم. این مجموعه حاصل تدبیر، روشنی، درایت، تیزبینی یک مجتهد است که به ظرایف مسائل اقتصادی کاملا اشراف دارد. انصاف نیست مسئله ای با این اهمیت که با زندگی و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد بخشنامه‌ای برخورد کنیم. به نظر من هر کسی که ذره‌ای دلسوز کشورش باشد باید احساس وظیفه کند و در جهت عملیاتی شدن این سند که نقشه راه آینده اقتصاد کشور است، گام بردارد تا به اقتصاد پایدار و مقاوم سازی اقتصاد دست پیدا کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز