خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام و المسلمین رهامی:

حضرت فاطمه نقشی اساسی در اعتراض به مشروعیت حکومت پس از پیامبر داشت

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۳۸۸

در آن زمان حکومت از قدرت و توانایی زیادی برخوردار بود و مردم زیادی نیز از آن تبعیت می کردند و در عین حال حضرت زهرا(س) در جامعه حضور داشت، در شرایطی که کار کردن برای خانمها بسیار سخت بود و کوچکترین احترامی را برای آنها قائل نبودند.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان با حیاتی خواندن نقش حضرت فاطمه(س) در اعتراض به مشروعیت حکومت اظهار کرد: سکوت، احتیاط کاری، مماشات و راحت طلبی علاقه مندان نهضت موجب ارتجاع آن شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی در حسینیه فاطمه الزهرا(س) و به مناسبت ایام فاطمیه در سخنرانی خود که با موضوع قدرت و مشروعیت در نگاه حضرت فاطمه الزهر(س) بود، اظهار کرد: حضرت خدیجه کبری، فاطمه الزهرا(س) و زینب کبری سه نسل از زنان تاریخ ساز هستند که در این میان حضرت فاطمه الزهرا(س) را اگر بررسی کنیم می بینیم جای پایشان در همه جای تاریخ اسلام به وضوح دیده می شود.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها با بیان اینکه زندگی سیاسی حضرت فاطمه را باید در سه دوران تقسیم بندی کرد اظهار کرد: در دوره سوم که پس از رحلت حضرت رسول الله(ص) می باشد آثار بزرگی از ایشان دیده می شود. پس از رحلت پیامبر(ص) و به قدرت رسیدن خلیفه اول زمانی که قدرت می خواست خودش را مشروع نشان دهد و بگوید که بحق به جای پیامبر(ص) نشسته است می بایستی راه کاری می اندیشید و اگر کسی در مقابل آن قدرت نمی ایستاد و اعتراض نمی کرد آن قدرت خود به خود مشروع جلوه می کرد.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان ادامه داد: در آن زمان حکومت از قدرت و توانایی زیادی برخوردار بود و مردم زیادی نیز از آن تبعیت می کردند و در عین حال حضرت زهرا(س) در جامعه حضور داشت، در شرایطی که کار کردن برای خانمها بسیار سخت بود و کوچکترین احترامی را برای آنها قائل نبودند.

مشاور سید محمد خاتمی انواع تئوریهای مشروعیت را در زمان صدر اسلام تشریح کرد وگفت: نخستین تئوری این است که باید پیامبر(ص) شخص پس از خودش را منصوب کند و چون امیرالمومنین(ع) از سوی پیامبر(ص) نصب شده بودند می بایستی روش دیگری برای مشروعیت حکومت عنوان می کردند به همین خاطر آنها تئوری انتخاب حاکم به وسیله شورا را مطرح کردند تا حکومت خود را مشروع نشان دهند.

حجت الاسلام رهامی خاطرنشان کرد: زمانی که امام علی(ع) بنابر مصالحی نمی تواند با حکومت مخالفت کند، حضرت زهرا(س) به میان می آید و می گوید من مانعی برای مخالفت با حکومت ندارم و اگر این مخالفت صورت نگیرد حکومت خود به خود مشروع می شود و در این شرایط ایشان چند کار عمده انجام دادند که یکی از مهمترین آنها حضور در مسجد مدینه و ایراد سخنرانی بود.

وی درخصوص خطبه حضرت فاطمه الزهرا(س) در مسجد مدینه و درحضور همه سران حکومت و مردم اظهار کرد: ایشان در خطبه خود ابتدا صفات خداوند و دلایل نزول قرآن را بیان کردند و سپس نقش یادگاران و اهل بیت پیامبر(ص) را برای مردم تشریح نمودند وپس از آن وارد توضیح احکام اسلام شدند که این کار ایشان به این منظور بود که می خواستند به مردم و حاکمان بفهمانند که پیامبر با این اصول جامعه اسلامی را ساخت ومعیارهای مدینه فاضله مد نظر پیامبر را در ادامه قرائت کردند و پس از آن نقش امیر المومنین در زمان پیامبر(ص) و به تبع آن مبنای مشروعیت پیامبر(ص) را تشریح نمودند.

مشاور سید محمد خاتمی افزود: حضرت فاطمه(س) به نقل از پیامبر(ص) می گوید اگر کسی بپاخیزد و مسئولیتی را برعهده گیرد در صورتی که در جامعه کسی باشد که علم، صفات و فضلیت بیشتری نسبت به او داشته باشد، خداوند بر او لعنت می فرستد و او حق چنین کاری را ندارد.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان در ادامه سخنرانی خود در خصوص خطبه حضرت فاطمه الزهرا(س) در مسجد مدینه ابراز داشت: اگر کسی عادل باشد و حدوثاً و ابتدا با تمام صفات در مسند پیامبر(ص) بنشیند ضرورت ادامه یافتن آن قدرت حفظ و استمرار آن صفات است و اگر آن صفات را نداشته باشد منفعل می شود.

حجت الاسلام رهامی عدالت را مهمترین صفت حکومت مطرح کرد و گفت: اگر کسی می خواهد جای پیامبر(ص) بنشیند و این صفتش از بین رود، دیگر حکومتش مشروع نیست.

وی با بیان اینکه قرآن باید راهنمای عملی و قانون اساسی باشد، گفت: حضرت فاطمه(س) آیه های قرآن را دانه دانه برای مردم می خواندند و شأن نزول آنها را از مردم پرسش می کردند و هدفشان از این کار این بود که با استناد به قرآن مشروعیت حکومت را زیر سوال برند.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان با حیاتی خواندن نقش حضرت فاطمه(س) در اعتراض به مشروعیت حکومت اظهار کرد: سکوت، احتیاط کاری، مماشات و راحت طلبی علاقه مندان نهضت موجب ارتجاع آن شد.

حجت الاسلام رهامی با اشاره به کتاب «شرح خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه» عنوان کرد: این کتاب جزییات خطبه حضرت را به خوبی نقل می کند و می تواند منبع خوبی برای بحثهای درون و برون خانوادگی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز