خبرگزاری کار ایران

نوبخت در پاسخ به ایلنا خبر داد؛

ثبت برگه‌های خود اظهاری یارانه در دهه سوم فروردین

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۰۶۶

قطعاً این فرم‌ها در ایام عید منتشر نمی‌شود و به دهه سوم فروردین و یا پس از آن که دوره مناسبی باشد موکول خواهد شد.

برگه های خود اظهاری یارانه از سوی مردم در دهه سوم فروردین ماه تکمیل و ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این که گفته شده است قرار است برگه های خود اظهاری برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در ایام عید ثبت شود گفت قطعاً این فرمها در ایام عید منتشر نمی‌شود و به دهه سوم فروردین و یا پس از آن که دوره مناسبی باشد موکول خواهد شد.

وی در ادامه گفت: جلسه امروز هیات دولت جزء آخرین جلسات در سال جدید تلقی می شود و پس از اینکه در مورد تکمیل پرداخت های جاری و عمرانی در جلسات گذشته تصمیم گیری شده بود؛ همچون پرداخت عیدی همراه حقوق بهمن و پرداخت حقوق اسفند ماه از پانزدهم اسفند و پرداخت یارانه های نقدی در ۲۰ اسفند دو نکته جدید نیز در این جلسه مورد تصمیم گیری قرار گرفت.

سخنگوی دولت این دو نکته را جبران بخشی از خسارات خشکسالی در هرمزگان و حادثه غیر مترقبه ای که در گذشته در چهارمحال بختیاری پیش آمده بود، عنوان کرد و گفت: هیات دولت امروز درباره این دو موضوع مصوباتی داشت و برای این منظور، اعتبارات در نظر گرفته شده برای جبران خسارت استان هرمزگان ۹۰ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای بین مناطق مختلف این استان از جمله پارسیان، قشم، بندر لنگه، حاجی‌آباد و بشاگرد در نظر گرفته شد و برای حوادثاستان چهارمحال و بختیاری ۲۷۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی برای بازسازی اماکن روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون، ۱۵۰ میلیون، ۴۰ و۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: همچنین ۴۰۰ میلیارد ریال هم برای بازسازی تاسیسات زیربنایی، راه‌سازی، بهداشت و شبکه انتقال آب و برق در کمک بلاعوض برای تهیه لوازم خانوار شهری و روستایی استان چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین هیات وزیران برای اجرایی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های اجرایی با مسئولیت وزرا هماهنگی‌های لازم را انجام داده و تا قبل از پایان اسفندماه ضوابط اجرایی و نقشه راه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ارائه خواهیم کرد.

وی بیان اینکه از نظر ما سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای توسعه کشور بسیار موثر است، اذعان داشت: دولت حتی یک روز هم در اجرای این سیاست‌ها تاخیر را جایز نمی‌داند.

نوبخت خاطرنشان کرد: همچنین برای توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و عمرانی که بین ۱۰۵ دستگاه صورت می‌گیرد در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ این اجازه در خصوص توزیع این اعتبارات به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی داده شد که قبل از پایان سال این کار صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه همکارانم در وزارت اقتصاد در تلاش هستند تا در حد امکان مبالغ وصول از خرانه را بین دستگاه‌ها توزیع کنند، بیان کرد: همه همت ما این است که این مبالغ باقی مانده از این میزان را برای مطالبه پیمانکاران و طرح‌های عمرانی استفاده کنیم.

نوبخت ادامه داد: در مصوبات امروز دو آیین‌نامه اجرایی از تبصره ۱۳ و ۱۷ مورد تصویب قرار گرفت که پس از تصویب قانون بودجه، برخی قوانین نیاز به ‌آیین نامه اجرایی داشت و من این قول را داده بودم که آنها را تا پایان سال تصویب کنیم. هیات وزیران در این خصوص نهایت همکاری را داشت. امروز اولویت با تصویب دو آیین نامه اجرایی بود و روز یکشنبه نیز مابقی آن تصوب خواهد شد. البته همه این آیین نامه ها آماده است اما به دلیل اینکه برخی از وزرا در سفر عمان رییس جمهور را همراهی می کنند، مایل بودیم که آنها هم حضور داشته و در این مورد اظهار نظر کنند.

وی در مورد سفر رییس جمهور به عمان نیز گفت: این سفر و سفرهای مشابه در راستای بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه است و این امر جزء رویکردهای قطعی دولت تدبیر و امید است که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری نیز بر آن تاکید شده است.

نوبخت در خصوص برنامه دولت در مورد کنترل نرخ تورم نیز اظهار کرد: نرخ تورم جزء با سیاست های مناسب اقتصادی تقلیل پیدا نمی کند که این سیاست ها در قالب سیاست های مالی و پولی قابل تفکیک است. ما توانسته ایم یک هفته مانده تا پایان سال بدون استقراض حتی یک ریال از بانک مرکزی و کسری بودجه تعادل میان منابع و مصارف را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: ما به شدت خود را مقید به رعایت انضباط در سیاست های پولی و مالی دانسته و این را ادامه می‌دهیم. خوشبختانه نرخ تورم تا امروز کمتر از پیش بینی ما یعنی کمتر از ۳۵ درصد است. برای سال ۹۳ نیز پیش بینی این است که نرخ تورم به زیر ۲۵ درصد کاهش پیدا کند و ما نیز سیاست های خود را بر همین پایه تنظیم کرده‌ایم.

در ادامه این نشست خبرنگاری از نوبخت پرسید که آیا برای ایام نوروز اخبار خوشی در خصوص آزادی زندانیان سیاسی سال ۸۸ خواهیم داشت که وی پاسخ داد: ما همانطور که آرزومندیم ملت شریفمان همیشه خوشحال و از عملکرد خدمتگزاران در قوه‌ مجریه راضی باشند، مشتاق هستیم که دیگر موجبات خوشحالی خانواده‌هایی که ممکن است عده ای از آنها در زندان باشند نیز فراهم شود.

سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر بان کی مون مبنی بر عملی نشدن تعهدات دولت یازدهم در بحثحقوق شهروندی گفت: دولت تدبیرو امید هیچ تعهدی به مجامع جهانی نسپرده است. تعهدات اعلام شده جزء اعتقادت دولت است که به پیشگاه ملت خود اعلام کرده است. دولت در چارچوب قانون اساسی به همه آزادی‌های سیاسی و مدنی معتقد و پایبند است و ما با هرگونه تضییع و تهدید حقوق شهروندی و آزادی های مدنی در خارج از چارچوب قانون اساسی مخالف هستیم و تاجایی که در اختیار دولت باشد برای رعایت آزادی‌های مدنی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

محمد باقر نوبخت در خصوص ابقای تعدادی از مدیران دولت قبل در استانداری اصفهان گفت: دولت معتقد به تحول در عرصه اقتصادی است و آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در روابط بین‌المللی با مذاکرات در حال حل و فصل مسائلی هستیم که کشورهای بدخواه تلاش کردند با استفاده از آن چهره ایران را در اذهان عمومی مخدوش کنند. ما سعی می‌کنیم چهره اسلامی مهربان و فرهنگ ملت ایران را در مذاکرات نشان دهیم.
سخنگوی هیات دولت با بیان اینکه تحولات اخیر به معنای این نیست که مدیران قبل نیز باید تغییر کنند، خاطرنشان کرد: ما از همه کسانی که می‌توانند در چهارچوب اعتقاد دولت تدبیر و امید به ما کمک کنند استفاده می‌کنیم در هیات وزیران و دستگاه‌های اجرایی نیز کسانی هستند که لزوماً در ستاد انتخاباتی آقای روحانی فعال نبودند اما هم‌اکنون در حال کمک به ما هستند.
نوبخت با تاکید بر اینکه ضرورتی ندارد که ما همه مدیران قبلی را تغییر دهیم، اذعان داشت: اگر برای این مسئله به استانداری اصفهان انتقادی وارد شود این انتقاد به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز وارد است چراکه شاید ما در معاونت برنامه‌ریزی حتی ۵ نفر را نیز تغییر نداده‌ایم.
وی ادامه داد: اساس شایسته‌گزینی این نیست که افراد گذشته را تغییر دهیم. افراد شایسته با هر خط فکری در چهارچوب اعتقادات دولت تدبیر و امید می‌تواند به کار ادامه دهند.
سخنگوی هیات دولت در خصوص آزادی ۵ مرزبان ایرانی نیز بیان کرد: حساسیت ملی در این خصوص قابل تقدیر است، حتی اگر برای یکی از سربازان ما نیز مشکلی پیش بیاید ما همه امکانات نظام را بسیج می‌کنیم. ای کاش مصلحت بود تا من کارهایی را که برای آزادی این عزیزان در حال انجام است را گزارش می‌دادم.
نوبخت در پاسخ به این سوال که دولت و مجلس چگونه می‌تواند در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی تعامل لازم را داشته باشند، گفت: همانطور که روز گذشته ر هبری فرمودند بسیاری از قوانین مزاحم هستند. ما نباید فکر کنیم وقتی سیاستی وضع می‌شود باید قانونی به تصویب برسد اگر خلا قانونی باشد این کار قطعاً صورت می‌گیرد اما برخی از قوانین مزاحمت‌هایی را فراهم می‌کنند که امیدواریم مجلس برای تسهیل این سیاست‌ها قوانین مزاحم را شناسایی کند البته قطعاً این قوانین از سوی دولت نیز به مجلس معرفی می‌شود.
سخنگوی دولت در خصوص تعیین نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبارخاطرنشان کرد: در آغاز هر سال این شورا تشکیل می‌شود و سیاست‌های پولی و منابع بانکی را تقسیم می‌کند. قطعاً به محض تشکیل شورا در خصوص نرخ سود بانکی گزارش خواهم داد.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند درصد از برنامه پنجم توسعه اجرا شده است، تصریح کرد: اگر به برخی از شاخص‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که آنچه اجرا شده و آنچه باید اجرا می‌شد، تفاوت معناداری دارد. رشد اقتصادی در قانون برنامه پنجم باید ۸ درصد می‌شد که نهایتاً تا پایان سال جاری به حدود منفی هشت دهم درصد یا صفر می‌رسد که این تفاوتی بسیاری با رشد ۸ درصدی اعلام شده دارد.
نوبخت در خصوص صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نرخ رشد به جای ۸ درصد باید به ۵/۱۱ درصد برسد، گفت: این صحبت درست است ما باید جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های قبل را نمی‌کنیم. رشد سرمایه‌گذاری ما نیز باید به ۱۴ درصد برسد.
وی با تاکید بر اینکه ما مصمم هستیم تا جایی که ممکن است قانون برنامه پنجم را اجرا کنیم، اظهار داشت: همچنین تلاش می‌کنیم تا قانون برنامه ششم از آغاز سال ۹۳ بررسی و مراحل تقنینی آن را انجام دهیم. در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مقرر شده تا برنامه ششم را در چهارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با رویکرد توازن منطقه ای نوشته شود.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای شرایط ریاضتی یا تحریمی نیست، ابراز داشت: برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله این سیاست‌ها وضع شده است ما خیلی نیاز به سیاست‌های دیگر و لزوماً قانون جدید نداریم بلکه فقط باید اجرا کنیم. دولت در جهت تهیه نقشه راه عمل می‌کند اما وقت زیادی برای توسعه کشور نداریم و باید به صورت مدیریت جهادی شب و روز تلاش کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نظام سهمیه‌بندی بنزین استمرار خواهد داشت، تاکید کرد: در این خصوص در حال تصمیم نهایی هستیم چراکه این مسئله تاثیر خود را روی قیمت حامل‌های انرژی نشان می‌دهد آنچه کارشناسان اعلام می‌کنند این است که در صورت دو نرخی بودن قیمت‌ها فساد زیادی صورت می‌گیرد. اما اگر به سمت تک‌نرخی برویم قطعاً بحثسهمیه‌بندی منتفی است البته برای کمک به اقشار خاصی می‌توان از منابع دیگری نیز استفاده کرد.
نوبخت در پایان در خصوص وضعیت دستمزدهای کارگران در سال آینده بیان کرد: در جلسه قبل تصویب شد که ۶۰۰ هزار تومان به عنوان حداقل حقوق کارگران و ۷ برابر آن یعنی ۴ میلیون و دویست هزار تومان به عنوان حداکثر کارکنان دولت در نظر گرفنه شود. همچنین شورای خاصی برای تعیین دستمزد کارگران زحمتکش تعیین خواهد شد که طرف هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز