خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران:

نزاع‌های سیاسی در هر سطحی کمرشکن است

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۹۲۳

تهیّه ضرورت‌های زندگی از طریق قاچاق که نتیجه تحریم‌هاست دور از شأن مردم ایران در تاریخ است / در این فضا کالاهای بی‌کیفیت به قیمت مضاعف وارد بازار می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از دستاوردهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به خاطر نگاه خصمانه‌ای که به مردم ایران داشتند، تحریم‌ها را تصویب کرده بودند و در داخل هم بعضی‌ها با سوءاستفاده از تحریم‌ها، به فساد اقتصادی روی آورده بودند.
به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر دیروز در دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، با اشاره به سوابق انجمن‌های اسلامی دانشجویان در دوران مبارزه، گفت: در طول ۷۰ سالی که انجمن های اسلامی دانشجویان تشکیل شدند، جزر و مدهای زیادی داشتند و افزایش آگاهی جوانان دانشجو، مهمترین دستاورد آن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، فراز و فرود حرکت های سیاسی و فکری را طبیعی دانست و گفت: در تاریخ معاصر، امام(ره) به عنوان شخصیت مورد قبول حوزه و با جایگاه مناسب در جامعه، پیشقدم و محور حرکت مردم برای مبارزه با استبداد و استعمار شد.

وی وحدت را شرط پیروزی انقلاب در همه مقاطع دانست و گفت: بروز اختلافات مذهبی، پیروزی ها را به شکست می‌کشاند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به گروههای متعددی که در زمان مبارزه حضور داشتند، دانشجویان را به ارائه تحلیل های عقلانی و تاریخی دعوت کرد و گفت: اعتمادی که مردم به رهبری ایشان داشتند، سرمایه‌ای برای تعمیق مبارزه و گسترش آن در اقشار مختلف و سراسر کشور شد و کم کم که وحدت مردم فراگیر شد، رژیم به تدریج به افول رفت و نهایتاً سقوط کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اختلافات سیاسی بعضی از جریانهای جامعه و حوزه با حرکت امام(ره) و شاگردان ایشان، گفت: گروههای منفی باف در سایه اقبال عمومی مردم به نهضت روحانیت و سخنرانی‌ها و بیانیه‌های مبارزاتی امام، سکوت کردند و در مقاطع مختلف با استفاده از شرایط، سربرآوردند، ولی موج خروشان مردمی، همیشه آلودگی‌های فکری را از دریای مبارزاتی دور می‌کند.

وی نقش مردم را در مراحل مختلف مبارزه، پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب، بسیار برجسته خواند و گفت: تازه ترین مصداق نقش مردم، حضور در انتخابات ریاست جمهوری است که شرط حفظ دستاورد آن، پرهیز از نزاع در اثر اختلافات جزئی و عدم توجه به تفرقه انگیزان است.

هاشمی رفسنجانی سرگذشت و سرنوشت مبارزاتی آیت الله کاشانی و اتفاقات قبل و بعد از ۳۰ تیر را عبرت آموز خواند و گفت: برای مسایل جزئی چنان اختلاف پیدا کردند که در ۲۸ مرداد، استبداد دوباره توانست سلطه و حاکمیت را به دست آورد.

وی با تأکید بر اینکه «گروهها و تشکّل‌ها نباید به خاطر مسایل جزئی با هم نزاع داشته باشند»، به آیات قرآن اشاره کرد و گفت: باید بر اساس مشترکات کار کنیم تا مشی اعتدال که در فرهنگ قرآن و در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) برجسته است، فراگیر و نهادینه شود. این درس قرآن برای همیشه تاریخ است که به مسلمانان در سوره انفال آمده: «ولا تنازعو فتفشلو و تذهب ریحکم» با هم نزاع نکنید که باعثسستی و از دست دادن ابهت و صلابت شما می‌شود.

هاشمی رفسنجانی، با ارائه تحلیلی از دستاوردهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به خاطر نگاه خصمانه‌ای که به مردم ایران داشتند، تحریم‌ها را تصویب کرده بودند و در داخل هم بعضی‌ها با سؤاستفاده از تحریم‌ها، به فسادهای اقتصادی روی آورده بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برنامه گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران را جدّی و خطرناک دانست و با بیان نگاه دولت فعلی در سیاست خارجی گفت: کسانی که صحبت از تسلیم و یا جنگ می‌کردند، سر میز مذاکره آمدند تا به مرور مسائل مطرح و اعتماد در روابط حاکم شود.

وی تهیّه ضرورت‌های زندگی از طریق قاچاق را که نتیجه تحریم‌هاست دور از شأن مردم ایران در تاریخ دانست و گفت: در این فضا کالاهای بی‌کیفیت به قیمت مضاعف وارد بازار می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش، با ابراز نگرانی از اوضاع سوریه، عراق و اخیراً اوکراین گفت: صحبت از جنگ‌های داخلی و درگیریهای احتمالی قدرت‌های جهانی، امنیت منطقه‌ای و جهانی را از بین می‌برد.

در آغاز این دیدار مصطفی دینی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با بیان دیدگاههای خویش در خصوص مسایل سیاسی کشور و فضای حاکم بر دانشگاهها، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان گفت: این تشکل دانشجویی در ۸ سال گذشته بر اساس تدبیر و اعتدال انتقاد کرد و علی‌رغم تمام تلاش‌ها و تهمت‌ها برای انحلال آن، همچنان برقرار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز