خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی: / مشروح /

بخش دولتی حسادت به غیردولتی را کنار بگذارد / چه مرزبانی است که ۵ سرباز به راحتی گروگان گرفته می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۰۰۴

به عنوان خصوصی‌سازی بخشها و امکانات مهمی نظیر مخابرات به نهادهای غیر مسئول واگذار شد که آنها هر‌چند سود آن را می برند، اما پاسخگو نیستند.

رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت نباید خللی در روند فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آورده و یا مشکلاتی بر سر آن ها بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در دومین نشست دست اندرکاران حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به نوع برخورد دولت گذشته با این دانشگاه اشاره کرد و گفت: شما از دور به این رابطه نگاه کرده، اما ما از نزدیک می‌دیدیم که آنها چگونه دست و پای ما را می‌بستند و هرکاری برای تصرف این دانشگاه انجام دادند. ای کاش این تصرف صورت می گرفت و آنها این دانشگاه را توسعه می‌دادند، اما نه تنها این کار را نکرده بلکه بر خلاف آن اقدام و حتی دانشگاه آزاد را به عنوان رقیب سیاسی خود تلقی کردند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که هر‌کس می‌تواند مدرکی بیاورد که از این دانشگاه استفاده انتخاباتی شده است، ادامه داد: ما اصلا بنای کار انتخاباتی در این دانشگاه را نداشته‌ایم، چرا که معتقدیم این مجموعه علمی آموزشی بوده و کاری به سیاست هم ندارد، اما آنها بی ‌خودی با ما به رقابت برخاسته و اساسنامه دانشگاه را نیز به هم ریختند و برخلاف قانون عمل کردند.

عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اساسنامه ای که ما در آن زمان تهیه کردیم اقتباس شده از اساسنامه حسینیه ارشاد بود و به دلیل این که اساسنامه حسینیه ارشاد محکم نوشته شده بود تا رژیم طاغوت نتواند این مکان را در دست بگیرد ما نیز همان گونه عمل کردیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اولین مسئله‌ای که در اساسنامه مورد توجه قرار دادیم، این بود که هر تغییر در اساسنامه باید با تصویب هیات موسس باشد اما در دولت گذشته پیشنهادی برای تغییر در اساسنامه مطرح کردند و ما نیز از آنها شکایت کردیم و پرونده به دادگاه رفت. قاضی اول کار آنان را متوقف کرد، اما دستگاه قضایی به نظر قاضی عمل نکرده و آن نظر را خفه کردند. آنها می توانند این کار را کنند اما نباید این کار را می کردند و اجازه می دادند دانشگاه به کار خود عمل می کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: ما در دانشگاه آزاد به دنبال ترویج اخلاق اسلام هستیم نه به عنوان چیزی که در جامعه به عنوان اخلاق اسلامی مطرح می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دولت نباید خللی در روند فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آورده و یا مشکلاتی بر سر آن ها بگذارد، گفت: در گذشته کار برای خود جامعه بوده و دولت تنها تسهیلات لازم را فراهم می‌کرد، اما حالت سوسیالیستی در میان مسئولان وجود دارد و انشاء الله در عمل متوجه شوند که کار را باید به مردم بسپارند.

وی وظیفه اصلی دولت را ایجاد امنیت و مرزبانی عنوان کرد و با ابراز تاسف از گروگان گرفته شدن ۵ سرباز ایرانی توسط اشرار، گفت: دولت باید مرزداری خوبی کند تا چند اشرار نتوانند به آسانی سربازان ما را به گروگان گرفته تا بگویند فلان کار را کنید تا سربازان شما را آزاد کنیم. من فیلمی در مورد چگونه گروکان گرفته شدن این سربازان دیدم که متاسف شدم و نمی دانم که فیلم ساختگی است یا خیر.

وی ادامه داد: در این فیلم ۵ سرباز در بلندی در اتاقکی خوابیده بودند که سه شرور به راحتی به آنها حمله کرده و توانستند دست و پایشان را ببندند. این چه مرزداری است؟ معلوم است که آن جا خطر دارد و باید مراقب بود و نمی توان با ۵ سرباز از آنجا حفاظت کرد. به این شکل که مرزبانی نمیشود. وظیفه دولت است که در این حوزه‌ها ورود کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری از ابلاغ این سیاست‌ها به دنبال انقلاب اقتصادی بودند، اما درجلسه‌ای که سران قوا نیز حضور داشتند اعلام کردند نه تنها انقلاب اقتصادی، بلکه هیچ چیزی نشد.

وی ادامه داد: به عنوان خصوصی‌سازی بخشها و امکانات مهمی نظیر مخابرات به نهادهای غیر مسئول واگذار شد که آنها هر‌چند سود آن را می برند، اما پاسخگو نیستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در دومین نشست دست‌اندکاران حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تقدیر از تهیه نقشه توسعه علوم پزشکی و همکاری دکتر سید محمود طباطبائی و دکتر فاضل به عنوان عضو هیات علمی با این دانشگاه گفت: آنچه که در این سند مطرح شده جز آرزوهای دیرین ما بود و امیدوار بودیم که روزی محقق شود وخوشبختانه با حضور دکتر لاریجانی در دانشگاه آزاد اسلامی درحال تحقق است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران از استعداد‌هاو مغزهای بسیاری بهره‌مند بوده و اکثر دانشمندان ایرانی در سراسر جهان مورد توجه هستند، ادامه داد: چندی پیش در ملاقاتی که با وزیر‌خارجه سوئد داشتم اعلام کرد که حدود ۱۰۰ هزار ایرانی در این کشور وجود دارد و آنها از این مسئله خشنود بودند، اما ابراز نگرانی کردند که اگر شرایط در ایران بهتر شود این دانشمندان سوئد را ترک کرده و به ایران باز می‌گردند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فلسفه تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس نیاز و احتیاج جامعه شکل گرفته است، ‌اظهار کرد: در‌ آن زمان احساس کردیم با توجه به جمعیت کمی که به دانشگاه‌های دولتی راه می‌یابند بسیاری از افراد از حق ادامه تحصیل محروم می‌شوند که این امر مصیبت بالایی برای یک کشور خواهد بود از این رو به فکر تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی افتادیم.

وی بااشاره به محدودیتها برای انجام یک کار غیر دولتی در زمان جنگ ادامه داد: ریسک بسیار بالایی بود که ما بخواهیم در بخش آموزشی غیردولتی وارد شده و از دولت نیز هیچ کمکی نگیریم، ما اگر به اقیانوس مردم حقیقتا وصل باشیم و آنان نیز آماده خدمت به نظام باشند، بدون شک تمام کارها انجام خواهد شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه با وجود پزشک هایی که تربیت شده اما در مسئله بهداشت همچنان با کمبود نیرو مواجه هستیم، اظهار کرد: وزرای بهداشت همواره از اعتبارات کم گله‌مند بوده و بسیاری از بیمارستانها نمی توانند نیازهای خود را رفع کنند ما احتیاج داریم از تمام مواهب پیشرفتهای پزشکی استفاده کنیم. ما درتاریخ پزشکی همواره پیش رو بوده و اساتید و پزشکان جندی شاپوردر سراسر دنیا حضور داشتند و حتی پیامبر اسلام را هم مداوا کردند و متونی که ازایران ودنیای اسلام است مبدا تحول پزشکی در اروپا شده اما خود ما امروز با مشکلاتی مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه با تفکر سند توسعه پزشکی می‌توان ملت ایران بار دیگر حرفهای بلند در زمینه پزشکی بزند، خاطر‌نشان کرد اگر وزارت خانه‌ها با هم درست رفتار کنند و دولت به کمک دانشگاه آزاد بیاید، قطعا بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. ما از وزرای عضو هیات امنای دانشکاه آزاد اسلامی توقع داریم در تسریع رفع مشکلات این دانشگاه از قبیل تصویب رشته ما را کمک کنند و همانطور که برای بخش خصوصی فرش قرمز پهن می کنند از همکاری با ما نیز استقبال کنند، چرا که ما کمتر از بخش خصوصی نیستیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مالیاتهایی که این دانشگاه به دولت می پردازد، گفت: ما مالیاتهای هنگفتی را به دولت می پردزایم و نه تنها باری بر دوش دولت نیستیم، بلکه از دوش او بار را هم برداشته ایم به همین دلیل این توقع وجود دارد که نسبت به این مشکلات آگاه بوده و درصدد رفع آن برآیند.

وی خواستار برقراری ارتباط با مراکز معتبر پزشکی شد و گفت: یکی از کشورهای همسایه پیشنهاد داده امکاناتی را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهد تا بتوان یک دانشگاه بین المللی راه‌اندازی کرد، طبیعتا با تاسیس این دانشگاه به راحتی می‌توان با مراکز معتبر بین المللی ارتباط برقرار کرد و از نیروهای متخصص آنان بهره جست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: البته ما در داخل کشور نخبگان و دانشمندانی داریم که اگر دستشان باز باشدکارهای بهتر و مهمتری می توانند انجام دهند، ما می‌دانیم که وزارت بهداشت با مشکلات اعتباری متعددی مواجه است و حتی دولت در چند سال قبل در ارز و اعتبار غرق بود مشکلات وزارت بهداشت همچنان وجود داشت، اما حالا ما از دولت می خواهیم که اجازه فعالیت به دانشگاه آزاد بدهد تا ما بتوانیم در این راستا اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فکر می کنم یک کوته نگری و انحصار‌نگری در دید مسئولان دولتی وجود دارد، اظهار کرد: ما در میان خود این مسئولان بزرگ شده و می دانیم که تصورات و سیاستها نسبت به بخش غیر دولتی چگونه است، اما از آنها توقع داریم که حسادتها کنار گذاشته و اجازه دهند کمکهایی با هدف برداشتن موانع صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز