خبرگزاری کار ایران

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوی ایران و عربستان فضا را برای حل مشکلات منطقه‌ای هموار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۷۹۹

هم در عربستان و هم در ایران گروه‌ها و جناح‌هایی هستند که اعتقاد دارند باید برای بهبود روابط با یکدیگر وارد عرصه مذاکره و دیپلماسی شد و البته در کنار این جناح‌ها و گروه‌ها جناح‌هایی هم هستند مخالف مذاکره‌اند و الگویشان تشدید تضادهای طرفین است.

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: گفت‌وگوی ایران و عربستان فضا را به سوی تعامل و حل مشکلات منطقه‌ای هموار می‌کند و در صورت عدم گفت‌وگو و مذاکره، بازنده اصلی هر دو کشورند و برنده اصلی این رقابت‌ها اسرائیل است.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بهبود وضعیت دیپلماتیک ایران و عربستان گفت: رقابت میان ایران و عربستان یک رقابت عمیق و ریشه‌دار است، چون این دو کشور دو الگوی قدرت متفاوت برای جهان اسلام ارائه کرده‌اند و معتقدند که الگوی آنها نسبت به دیگری الگوی بهتری است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مسائل جهان اسلام قابلیت حل شدن ندارد مگر اینکه ایران و عربستان با یکدیگر گفت‌وگو کنند، خاطرنشان کرد: هم در عربستان و هم در ایران گروه‌ها و جناح‌هایی هستند که اعتقاد دارند باید برای بهبود روابط با یکدیگر وارد عرصه مذاکره و دیپلماسی شد و البته در کنار این جناح‌ها و گروه‌ها جناح‌هایی هم هستند مخالف مذاکره‌اند و الگویشان تشدید تضادهای طرفین است.

ملازهی با بیان اینکه تشدید رقابت‌ها میان ایران و عربستان بیشتر به ضرر این دو کشور است، به تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود روابط با عربستان اشاره کرد و اذعان داشت: تدبیر و اعتدال دولت روحانی برای عربستان قابل درک است و دولت یازدهم تصمیم دارد به عنوان یک راهکار سیاسی برای حل مشکلات منطقه‌ای با عربستان وارد گفت‌وگو شود، البته این تمایل نیز در جناح معتدل دولت سعودی وجود دارد.

وی با اشاره به این که گفت‌وگوی ایران و عربستان فضا را به سوی تعامل و حل مشکلات منطقه‌ای هموار می‌کند، تصریح کرد: در صورت عدم گفت‌وگو و مذاکره، بازنده اصلی هر دو کشورند و برنده اصلی این رقابت‌ها اسرائیل است، چون اسرائیل نمی‌خواهد در جهان اسلام آرامش وجود داشته باشد و از گذشته تلاش‌هایی می‌کند تا تضادها و اختلاف‌های را در دنیای اسلام تشدید و درونی کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌هایی برای بهبود روابط دپیلماتیک ایران عربستان بروز کرده است، اظهار داشت: من تاکنون چیزی جز تغییر سفیر عربستان در ایران ندیده‌ام که البته این خود یک گام بزرگی است. در چندی پیش صحبت مبنی بر سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان بود ولی این سفر تاکنون صورت نگرفته است که این مسئله نشان می‌دهد در درون ایران نیز جمع‌بندی‌های لازم حاصل نشده است، از سوی دیگر این عدم جمع‌بندی را در کشور مقابل یعنی عربستان می‌بینیم.

این تحلیل‌گر روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که کشورهای منطقه‌ای چون کویت، برای بهبود روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان اقدام کند، گفت: کشوری مانند کویت انگیزه میانجی‌گری میان ایران و عربستان را دارد. مناسبات خاندان حاکم بر کویت با خاندان سعودی بسیار نزدیک است و ما شامل تعاملات میان این دو حاکم هستیم.

وی ادامه داد: کویت احساس می‌کند تشدید تصاد در روابط میان ایران عربستان امنیت ملی این کشور را به خطر می‌اندازد و از سوی دیگر شاید قصد دارد تا با میانجی‌گری‌هایی که می‌کند به بهبود چهره بین‌المللی خود نیز بپردازد.

ملازهی در خصوص سفر احتمالی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان ابراز داشت: برای بهبود میان ایران و عربستان نیازی به میانجی‌گری کشوری مانند کویت نیست، چرا که بهبود روابط ایران و عربستان آنقدر برای هر دو کشور منافع مشترک دارد که منجر به گفت‌وگو و دیپلماسی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز