خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت اعلام کرد: / مشروح /

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۹۳ / نرخ تورم در سال آینده ۲۵ درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۱۳۰

یارانه نقدی ۲۰ اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز می‌شود / یارانه فروردین ۹۳ بدون هیچ تغییری پرداخت خواهد شد / آثار تورمی اصلاح قیمت حاملهای انرژی حداقل است.

سخنگوی دولت از پرداخت یارانه نقدی اسفند ماه در۲۰ ماه جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا‌، ‌محمد باقر‌نوبخت در حاشیه جلسه امروز - چهارشنبه - هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با مصوبه امروز دولت حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حقوق و مزایای کارکنان دولت فردا واریز می‌شود.

وی در مورد یارانه نقدی اسفند ماه نیز گفت: یارانه نقدی ۲۰ اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: یارانه فروردین ۹۳ بدون هیچ تغییری پرداخت خواهد شد.

محمد‌باقر نوبخت در پاسخ به خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه اگر در شورای عالی‌کار پرداخت بخشی از مزد کارگران به صورت غیر نقدی تصویب شود، دولت برای تامین کالا با کار فرمایان خصوصی همکاری خواهد داشت، گفت: البته روز دوشنبه ساعت ۱۰.۳۰ صبح تشکیل شورای اشتغال در دستور کار دولت بودکه به دلیل همزمانی با جلسه فوق العاده هیات وزیران این جلسه تشکیل نشد.

وی افزود: قطعاً این شورا ظرف روزهای آینده تشکیل جلسه خواهد داد و نسبت به آنچه که تصویب کند، دولت هم ‌‌نهایت همکاری را خواهد داشت.

محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در خصوص آزادی مرزبانان ایرانی گفت: من هم لحظه شماری می‌کنم که هر‌چه زود‌تر خبر آزادی مرزبانان غیورمان منتشر شود و بنده به عنوان سخنگوی دولت افتخار داشته باشم که خبر تلاشهایی که در این رابطه در حال انجام است با مسرت به همه اعلام کنم. بنده آرزو می‌کنم که قبل از اتمام اسفند ماه و در همین روز‌ها این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گلایه‌های اخیرعارف از دولت و توقع وی برای مشورت با او تصریح کرد: بدون تردید آقای عارف از شخصیت‌های محترم و منتخب نظام و مورد احترام و اعتماد است ودولت نیز بسیارخرسند می‌شود که از نظرات وی برخوردار شود. هرزگاهی که آقای طیب نیا به عنوان شخصیت موثر در تیم اقتصادی دولت اظهار نظر می‌کند تردیدی ندارم اینکه اظهارت نظرات آقای عارف نیز خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: در‌مناظره پیش از انتخابات میان نمایندگان اقتصادی کاندیدا‌ها بنده از سوی آقای روحانی و آقا طیب‌یا از سوی عارف حضور داشتیم و با یکدیگر مناظره کردیم در این مناظره مشخص بود که مشترکات ما فراوان است، برای همین در هنگام تشکیل دولت تدبیر و امید ما از آقای طیب نیا دعوت کردیم و امروز هم در خدمت وی هستیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم آقای طیب‌نیا و دیگر دوستان آقای عارف که در بخشهای مدیریتی کشور هستند بتوانند مبین نظرات وی باشند، اما قطعا ً من از سوی دولت خدمت ایشان شرف یاب می‌شوم و نظرات وی را استماع می‌کنم، تا هر زمان که لازم بود آن را اجرایی کنیم با این حال پیش از این نیز احساس کردیم که برنامه اقتصادی ما با آقای عارف متفاوت نیست.

نوبخت با بیان اینکه ما جلسات مستمری با صاحب نظران کشور داریم، گفت: برخی از این صاحب نظران در قالب اصولگرایان قرار می‌گیرند، برخی دیگر اصلاح طلب هستند، دولت تدبیر و امید از همه صاحبان نظر بدون توجه به جایگاه سیاسیشان استفا‌ده می‌کنند.

محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه یارانه خانوار‌ها بدون تغییر در فروردین ماه پرداخت می‌شود، گفت: دراجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها پس ازثبت نام مطابق قانون پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه قطعا درفروردین ماه نیز مثل روال موجود یارانه نقدی برای همه خانوار‌ها واریز می‌شود، گفت: ما امیدواریم افرادی که می‌توانند به رونق تولید و بهبود سلامت کمک کنند با عدم ثبت نام این فرصت را ایجاد کنند تا بتوانیم سال آینده به صورت محسوس با افزایش و بهبودخدمات بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها و بیمه، احساس ارزش دفترچه‌ها را در کسانی که از دفترچه برخوردار هستند، ایجاد کنیم.

وی همچنین در خصوص آمار اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص نرخ تورم گفت: آمار این دو مرکز کاملا به یکدیگر نزدیک بوده، اگر چه مبانی محاسباتی این مراکز متفاوت است. علت مهار تورم و کاهش تدریجی آن انضباط پولی ومالی است که سیاستهای پولی توسط بانک مرکزی و سیاستهای مالی در معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارت اقتصاد و امور دارایی انجام می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه انضباط دولت در بحثاقتصاد در قالب دفترچه‌ای تدوین شده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: امروز مشاهده می‌شودکه کاری که هر سال باید در نیمه اول آن انجام می‌شد، ما هنوز سال به اتمام نرسیده در دستور کار قرار دادیم و روز یکشنبه همه این سیاست‌ها به تصویب می‌رسد که این نمادی از تقید دولت به انضباط مالی است.

وی افزود: خوشبختانه امسال ۱۵ اسفند ماه کارکنان دولت حقوق و مزایای خودر ادریافت می‌کنند که این هم نوعی انضباط در جهت کنترل نرخ تورم است، البته در مورد آمارهای اعلام شده باید بگویم که طبق قانون آمار رسمی کشور را مرکز آمار ایران منتشر می‌کند و سایر مراجع غیر رسمی نیز این کار را انجام می‌دهند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد قسط اول بدهی‌های ما از غرب هنوز به حساب بانکهای داخلی واریز نشده است، گفت: هر سال که نفت به فروش می‌رسد قرار نیست دلار‌های نفتی داخل چمدانی بین بانک‌ها توزیع شود، پول صادرات نفت به حساب بانک مرکزی می‌رود که این حساب در خارج از کشور است و سپس بانک مرکزی به هر کسی که برای و اردات نیاز به ارز داشته باشد با دریافت ریال، ارز را به بانک خارجی حواله می‌کند، کسی که این حرف را عنوان می‌کند مشخص است که از مکانیزم نقل و انتقال ارزی اطلاع ندارد، بنابراین قسط دوم هم از زمان واریز تا زمانی که به حساب بانک مرکزی بنشیند، قدری زمان می‌برد.

نوبخت ادامه داد: در دریافت این بدهی‌ها وقتی یک دستگا ه اجرایی با طرف خارجی توافق می‌کند اگر از آن سئوال شود ممکن است که اعلام کند ما پول را دریافت کرده‌ایم، اما بانک مرکزی وقتی این مسئله راتایید می‌کند که پول در حسابش نشسته باشد، بنابراین ممکن است بانک مرکزی بگوید که پول هنوز در حساب نیامده، اما نباید از این دو تلقی تناقض درگفتار شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه هر‌ساله با افزایش قیمت حاملهای انرژی بحثافزایش تورم هم مطرح شده است و دولت چگونه می‌خواهد با شعار رکود تورم آنرا مهار کند، گفت: اجرای قانون هدفمندی و اصلاح قیمت حاملهای انرژی می‌تواند فشار هزینه‌ای را در فرایند تولید ایجاد کند که این رقم محاسبه شده است. ما در سناریوهای مختلف آثار تورمی آنرا می‌دانیم تغییرات قیمتی که در حاملهای انرژی صورت می‌گیرد دارای رشد کند و بسیار تدریجی است، پس آثار تورمی آن نیز حداقل است.

سخنگوی دولت افزود: در کنا‌ر این با کمکی که به تولید می‌شود، عرضه کالا‌ها بیشتر شده و با انضباط پولی و مالی تقاضا کنترل می‌شود تا روند کاهنده نرخ تورم در سال ۹۳ نیز انجام شود، البته پیش‌بینی صندوق بین المللی پول این است که نرخ تورم در سال اینده به ۱۵ تا ۲۰درصد می‌رسد که ما هم در محاسبات خود در حالت بدبینانه آنرا ۲۵درصد اعلام کردیم هم اکنون نرخ تورم ۳۳.۷ درصد است که با این روند تا پایان سال باید به ۳۵درصد می‌رسیدیم که این رقم پایین‌تر از آن هم است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم به منزله کاهش قیمت‌ها نیست، گفت: اما این روند شتاب و رشد قیمت‌ها را کم می‌کند، این را برای مردم می‌گویم تا کسی نگوید دولت تدبیر و امید از کدام محله خرید می‌کند که ما هم به آنجا مراجعه کنیم، قطعا اگر اشتباهی در سیاستهای خود داشته باشیم متواضعانه عذر خواهی و آنرا تصحیح می‌کنیم.

محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: قرار‌نیست آنچه از اصلاح قیمت‌ها به دست می‌آید در خزانه دولت و‌ برای مصارف دولت هزینه شود، ما می‌خواهیم همه این مبالغ را به اقتصاد و مردم برگردانیم، مردم ما بدانند که ممکن است برای برخی ۴۵ هزار تومان خیلی عدد تعیین کننده‌ای نباشد، اما مجموع آن برای دولت در حرکت بهبود تولید بسیار ارزشمند است.
وی افزود‌: تحت هیچ‌ شرایطی دولت یارانه کسانی را که واقعاً نیازمند هستند حذف نخواهند کرد، انتظار ما از کسانی که این رقم در زندگیشان سهم بالایی ندارد، این است که با انصراف خود فرصتی به نیاز‌مندان تا ما بتوانیم با آن‌ها خدمت کنیم‌.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه‌های دولت برای تثبیت رشد اقتصادی در سال آینده گفت: در بحثصنعت بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان کمک دیده شده است و مصمم هستیم این را به صورت سرمایه درگردش در اختیار صنایع قرار دهیم.

وی ادامه داد: با گسترش سرمایه در گردش رقابت بین صنایع مختلف ایجاد می‌شود با این حال ما روش اقتصاد دستوری را اجرا نمی‌کنیم ما به دنبال این هستیم که صنایعی که ظرفیت افزایش تولید را دارند از منابعی استفاده کنند و همزمان نظارت می‌کنیم که از این پول‌ها به درستی استفاده شود.

در ادامه خبر نگاری با بیان اینکه دولت بر خلاف گذشته علیرغم اظهارات تهدید آمیز اخیر رئیس جمهور آمریکا موضع مشخصی نگرفته است، ‌گفت‌: در خصوص توافق ایران و ۱ + ۵ متن مکتوب توافقات مبنای عمل است. ما در اینکه طرفین مطالبی را به صورت شفاهی در جلسات عنوان کند ورود نمی‌کنیم. آنچه دیروز از سوی مسئولین رژیم صهیونیستی اعلام شد نشان داد که آن‌ها خود را مغبون می‌دانند و در پی آن مقامات آمریکایی اعلام کردند که خواست آن چیزی دیگری است.

وی افزود: این مطالب نشان می‌دهد که چه کسانی تحت فشار هستند و نتایج مذاکرات ژنو چگونه رژیم ضد انسانی صهیونیستی را به عکس العمل وارد کرده است، مواضع ما کاملاً مشخص است دولت مواضع رهبری را در دستور کار دارد. دوستانی که در هیات دولت نقش آفرینی هستند در پیشینه خود نشان دادند که هرگاه کشور در هر عرصه‌ای دچار تهدید شد، حاضر هستند لباس رزم بپوشندو از منافع ملی دفاع کنند.

نوبخت تاکید کرد: برای این ملت بزرگ و رهبری فهیم که همه در روزهای آتش و خون کنار ملت بودند مشخص است که از منافع ملی با قدرت دفاع می‌کنیم.

وی ادامه داد: با نگاهی به گذشته می‌بینیم که هرکسی به منافع این کشور بزرگ کوچک‌ترین تهدیدی کنند و یا اقدام خصمانه‌ای انجام دهد در پایان پشیمان خواهد شد. اگر لازم باشد این را در عمل نیز نشان می‌دهیم اما آنچه در دست ماست توافق نامه ژنو است که رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این توافقنامه به نفع ایران است.

وی در خصوص زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گف: ما از سال ۹۳ اجازه داریم مرحله دوم قانون هدفمندی را اجرا کنیم. طبق قانون این اجرا با تقاضای خانوار‌ها و تکمیل فرم تقاضا شروع می‌شود و در زمان خود این فرم را در اختیار متقاضیان می‌گذاریم تا مشخص شود که چه کسانی نیازمند هستند؛ اما قطعاً پرداخت‌ها را ادامه می‌دهیم و به گونه‌ای عمل می‌شود که در طول سال کل قانون هدفمندی در مرحله دوم طبق ضوابط مندرج به اجرا برسانیم.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارات اوباما مبنی بر اینکه ورود هیات‌های تجاری به ایران صرفاً برای بستن قرار داد نیست، گفت: ما به خوبی می‌فهمیم که آن‌ها چگونه از صف کشیدن سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران احساس مغبومیت می‌کنند. به هر حال دیوار تحریم‌ها در حال کو تاه‌تر شدن و فرو ر یختن است و این نشان می‌دهد که اقتصاد ایران برای جهان مهم است که تا اندکی گشایش دیده‌اند به سمت ایران می‌آیند.

وی ادامه داد: یعنی ایران در مبادلات تجاری کشور مهمی محسوب می‌شوند، پس فریاد‌های که آن‌ها می‌کشند ناشی از مغبومیت آنهاست.

نوبخت با اشاره به دستور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقا‌ومتی گفت: دولت خود را موظف به اجرای این قانون می‌داند، رئیس جمهور نیز این جایگاه را به معاونت اول ابلاغ کرد و همه دستگاههای دولتی به فرا خور نوع مسئولیتشان ماموریتی گرفته‌اند که تا پایان همین ماه اطلاعات را جمع آوری می‌کنیم و نقشه راه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را منتشر و از‌‌ همان زمان اجرا خواهیم کرد.

وی در خصوص هجمه‌های اخیر برخی نسبت به تیم فر‌هنگی دولت و متهم کردن آن به فرهنگ لیبرالیسم، گفت: قطعاً لازم است تا در جلسه‌ای آقای جنتی وزیر فر هنگ و ارشاد بیاید و در چارچوب اصولی که در امور فرهنگی دولت دارد به خوبی دفاع کند و پاسخ کسانی که کلی گویی می‌کنند را بدهند که البته ممکن است بسیاری از این اظهارات از سر دلسوزی باشد.

وی ادامه داد: ما به همه حق می‌دهیم که دراین عرصه نظر بدهند اما بنده به عنوان سخنگوی دولت اعلام می‌کنم که دولت کاملاً به چارچوبهای نظام مقدس اسلامی پای بند است و به مسائل فرهنگی که دغد‌غه مقام معظم رهبری نیز هست توجه دارد و با عنایت به این اصول کنشهای فرهنگی دارد. ما تلاش می‌کنیم پاسخ این دوستان را با تفصیل بیشتری بدهیم، اما تاکید می‌کنم که دولت به واقعیتهای جامعه بی‌توجه نیست امیدواریم که دغدغه‌های این عزیزان نیز به زودی برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر قیمت حاملهای انرژی نیز منوط به پر کردن فرمهای ثبت نام خانوار‌ها است، گفت: ازیک طرف مردم انتظار دارند که انرژی را به صورت ارزان در اختیار آنان قرار دهیم و از طرفی این انتظار هست که قطع برق نداشته باشیم برای این کار باید به شرکتهای برق فرصت سرمایه گذاری بدهیم، سالانه ۵۰۰۰ مکا بات برق باید تولید شود تا نیاز داخلی پاسخ داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز