خبرگزاری کار ایران

کاظم جلالی:

پیش نیاز اقتصاد مقاومتی آشتی اقتصاد با بخش خصوصی است

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۷۸۱

وی در ادامه توجه به بخش خصوصی را از مبانی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بی‌اعتمادی بخش خصوصی به راهکارهای اقتصاد مقاومتی عامل عدم موفقیت در اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنیاز اقتصاد مقاومتی را آشتی اقتصاد با بخش خصوصی دانست و افزود: بدون آسیب‌شناسی اقتصاد در شرایط فعلی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را بررسی و برای آن تصمیم گیری کرد.

به گزارش ایلنا، در ادامه سلسله نشست‌های اقتصاد مقاومتی در مرکز پژوهش‌های مجلس، نشست تبیین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی بامحوریت بیانات رهبر معظم انقلاب با حضور کاظم جلالی رئیس و جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در محل این مرکز برگزار شد.

کاظم جلالی در این جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی، گفت: باید در ذیل ۲۴ بند سیاست‌هاس اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مشخص شده برنامه‌هایی عملیاتی تعریف و مشخص شود که قرار است چه کارهایی در این زمینه از سوی مجلس صورت گیرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز باید برنامه‌هایی در زمینه اقتصاد مقاومتی معین کنند، افزود: بخش زیادی از اقتصاد مقاومتی به مسائل سیاسی مرتبط است و در این زمینه به جای دعواهای سیاسی در کشور باید اذهان عمومی را به سمت مسائل اقتصادی و کارآفرینی سوق دهیم.

وی با اشاره به رویکردهای فرهنگی اقتصاد مقاومتی و با تاکید به اینکه اقتصاد مقاومتی تنها به مسائل اقتصادی محدود نمی‌شود، تاکید کرد: باید در حوزه فرهنگی بررسی شود که در دستیابی به انضباط اجتماعی، وجدان کاری و قانون گرایی چه اقداماتی صورت گرفته و چه زمینه‌ها و زیرساخت‌هایی می‌توان درنظر گرفت.

جلالی همچنین با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با امور اقتصادی و زیربنایی در ارتباط مستمر و نزدیک است جهت توجه ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس به اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تعیین راهکار و نقشه راه در این زمینه، باید موضوع اقتصاد مقاومتی در راس برنامه‌ها و کار‌ها و در متن اصلی امور مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته است.

وی با تاکید بر زمان بندی مشخص در دستیابی به نقشه راه مناسب در زمینه سیاست اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: گزارش‌هایی از رهیافت‌های به دست آمده در اقتصاد مقاومتی در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال تهیه و ارائه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تشکیل و راه اندازی دبیرخانه ویژه اقتصاد مقاومتی در مرکز پژوهش‌های مجلس، توضیح داد: باید عناصر و افراد مورد نیاز این دبیرخانه فراهم شده و جلسات دبیرخانه به طور منظم پیگیری و انجام می‌شود.

وی در ادامه توجه به بخش خصوصی را از مبانی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بی‌اعتمادی بخش خصوصی به راهکارهای اقتصاد مقاومتی عامل عدم موفقیت در اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه باید به بخش خصوصی به حالت فرماندهی اقتصادی نگاه شود، افزود: پیش نیاز اقتصاد مقاومتی آشتی اقتصاد با بخش خصوصی است.

جلالی تاکید کرد: بخش خصوصی باید خود را در مدیریت اقتصادی کشور صاحب تعریف بداند و در سیاست‌گذاری‌ها به عنوان مشورت دهنده درنظر گرفته شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس یادآور شد: در بررسی پیشنیازهای اقتصاد مقاومتی باید مواردی چون حوزه‌های فرهنگ، امنیت غذایی، استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از اتلاف انرژی مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی به صورت کلی است و باید مشخص شود در ذیل این سیاست قرار است چه اتفاقی بیفتد و از سوی قوه قضاییه، قوه مقننه و دولت چه اقدامی صورت بگیرد.

جلالی افزود: بدون آسیب‌شناسی اقتصاد در شرایط فعلی نمی‌توان، اقتصاد مقاومتی را بررسی و برای آن تصمیم‌گیری کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: در اقتصاد مقاومتی باید کارهای علمی، کار‌شناسی، مدقن و به دور از شتابزدگی باشد تا نقشه راه مناسبی در این زمینه تهیه شود.

وی اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای سالم‌سازی و شفاف‌سازی اقتصاد دانست، تاکید کرد: تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند راهکاری برای دستیابی به تحقق حماسه اقتصادی باشد.

در این جلسه معاونان مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نظرات خود در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را بیان و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

در پایان این جلسه مقرر شد تا دفا‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس، آسیب‌شناسی دقیقی از وضعیت فعلی اقتصاد کشور تهیه و ارائه کنند تا با بررسی وضعیت شاخص‌های اقتصادی، نقشه راهی تهیه شود و جهت گیری‌ها و استراتژی‌ها در زمینه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معین شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز