خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد؛

توسعه زیر ساخت‌های اقتصاد دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۱۹۵

صاحبان ایده می‌توانند ایده‌های خودرا در فرابورس عرضه کنند و در این زمینه روش‌های مختلفی طراحی شده تا هم حق و حقوق صاحب ایده محفوظ بماند وهم صاحب سرمایه بتواند با خیال آسوده کار کند.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور بر توسعه زیر ساخت‌های اقتصاد دانش بنیان و ایجاد تسهیلات آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار کشور در ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران در مرکز همایش‌های سازمان صدا وسیما اظهار داشت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تاکید دارد که ماباید از ظرفیت‌های خود بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در بیانات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید شده موضوع اقتصاد دانش بینان است که بانک ملت در این زمینه پیش قدم بوده و در حوزه تامین مالی آن دانشگاه شریف نیز طی سالیان مختلف کار کرده است.

وی افزود: ما بارها از ارتباط صنعت و دانشگاه حرف زدیم اما باید دید ساز و کار عملی آن چیست باید بین دانشگاه و صاحبان ایده‌ها و بنگاه‌ها ارتباط بر قرار کنیم.

وی گفت: در همین راستا به زودی در فرا بورس بازار دارایی‌های فکری افتتاح می‌شود که مقررات این بازار تدوین شده و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

صالح آبادی اضافه کرد: بسیاری از مخترعین هستند که به ویژه در دانشگاه‌های فنی اختراعات جدیدی دارند، اقتصاد دانش بنیان می‌خواهد به این ایده‌ها بها دهد، اما برای توسعه آن نیازمند منابع مالی هستیم تا بتوانیم آن را به مرحله تجاری سازی برسانیم. این در حالیست که اگر به فلسفه بازار سرمایه بنگریم بازار محل عرضه و تقاضا است به این معنا که در این بازار عده‌ای عرضه کننده دارایی‌های فکری هستند واز آن سو صاحبان سرمایه به این ایده‌ها نیازمندند.

وی افزود: در این باره تجربه دیگر کشورها باید مطالعه شود صاحبان ایده می‌توانند ایده‌های خودرا در فرابورس عرضه کنند و سرمایه گذار نیز می‌تواند این ایده‌ها را بخرد یا در آن مشارکت کند. ضمن انکه در این زمینه روش‌های مختلفی طراحی شده تا هم حق و حقوق صاحب ایده محفوظ بماند وهم صاحب سرمایه بتواند با خیال آسوده کار کند البته اختراعاتی که به ثبت برسند در فرا بورس قابل عرضه هستند.

وی ادامه داد: ماباید به موضوع برند بیشتر توجه کنیم اگر به اقتصادهای پیشرفته نگاهی بیاندازیم در خواهیم یافت که بخش مهمی از بورس‌های آنان به این مقوله توجه می‌کند، اما ما کمتر به برند توجه کرده‌ایم مثلا یک فست فود مانند مک دونالد در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و هر کس در هر جای دنیا غذایی از این شرکت را می‌خورد مبلغی از ان به حساب صاحب برند واریز می‌شود. بنابراین وقتی آن شرکت وارد بورس می‌شود چند میلیادر دلار قیمت می‌خورد یا هتلها یا شرکت‌های خدماتی مانند یاهو این درآمدی است که از سایرکشورها به دست می‌آورند.

صالح آبادی ادامه داد: ما در حوزه خدمات، فقط بانکها، بیمه‌ها و شرکت مخابرات و همراه اول را داریم و بقیه شرکتها عمدتا مبتنی بر تولید هستند که لزوما دانش بینان نیستند. این در حالیست که سرمایه گذاری در حوزه‌هایی که دانش فنی بالایی نیاز دارد ومبتنی بر فکر است راه آینده ماست این وضعیتی است که در بازار سرمایه و اقتصاد ملی کمتر روی آن سرمایه گذاری شده است.

صالح آبادی با بیان اینکه در بازار سرمایه باید به بازار اولیه و بازار ثانویه که مکمل یکدیگرند به طور یکسان توجه کنیم، افزود: اگر بازار ثانویه رونق داشته باشد می توان افزایش سرمایه ها را رونق داد، بنابراین سیاست ما در سازمان بورس توسعه متوازن و توجه به هر دو بازار است ما روی چند مقوله تامین مالی پوشش ریسک شفافیت و نقد شوندگی فکر می کنیم و همه را در کنار هم دنبال می کنیم.

وی افزود: از زمان تاسیس فرابورس، sme(بنگاههای کوچک و متوسط) شرایط حضور در بازار بورس را نداشتند اکنون می‌توانیم شرکتهای کوچک را نیز بپذیریم. همچنین در فرابورس امکان ایجاد بازارهای مختلف را داریم چرا که فرابورس بسیار منعطف است.

رئیس سازمان بورس واوراق بهادار کشور با بیان اینکه خوشبختانه تعداد شرکتهای متقاضی برای ثبت در فرابورس بسیار بالاست اضافه کرد: ما کمیته‌های فرعی را در فرابورس تشکیل دادیم و در جهت تسریع در پذیرش تعدادی از شرکتهای نرم افزاری نیز سهامشان در فرابورس وجود دارد

صالح آبادی افزود: ابزارهای مختلفی طراحی شده است مانند اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام که امیدواریم شرکتها از این ابزار استفاده کنند.

وی با اعلام این خبر که طراحی صندوقهای پروژه به پایان رسیده به بحثسرمایه خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز سرمایه گذاران خارجی یکی پس از دیگری وارد کشور می‌شوند تا پتانسیل‌های اقتصادی کشور ما رابررسی کنند این ظرفیت جدیدی است که ما و بخش خصوصی باید از آن استفاده کنیم.

صالح آبادی در پایان گفت: ما به عنوان سازمان بورس تسهیل کننده سرمایه گذاری خارجی هستیم. ضمن آنکه برای توسعه اقتصادی به سرمایه‌های خارجی و تکنولوژی شرکتهای خارجی نیازمندیم و باید از آن استفاده کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز