خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در نشست خبری در هرمزگان:

از توانایی قومیت های مختلف در دولت استفاده می کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۵۳۳

بازراچه‌های مرزی باید فعال شود / منطقه جاسک جزو منطقه ویژه خواهد شد / خانم‌ها در زمینه علم و دانش پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند ولی در زمینه مدیریت هنوز باید فرصت بدهیم خانم‌ها رشد پیدا کنند.

رییس‌جمهور ضمن تشکر از مهمان‌نوازی گرم مردم هرمزگان اظهار امیدواری کرد مجموعه این سفر باعثخیر و برکت برای مردم این استان و برای کل کشور باشد.

به گزارش ایلنا، متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در گفتگو با خبرنگاران به این شرح است:

خواهشمندم ضمن تشریح دستاوردهای سفر به استان هرمزگان، بفرمایید سریع‌ترین و ملموس‌ترین دستاوردی که این سفر برای مردم هرمزگان خواهد داشت و نتیجه مستقیم سفر شما خواهد بود چه هست؟

برای دولت بزرگ‌ترین دستاورد این بود که چهره مردم را زیارت کردیم، سخنان آنان را شنیدیم و در جلسه فرهیختگان، علما، ایثارگران و در رویارویی مستقیمی که با مردم داشتیم. امروز یک توفیقی شد از نیروهای مسلح هم بازدید داشتیم، از نیروی دریایی سپاه و ارتش. اما از دید خدماتی که دولت ان‌شاءالله نسبت به این استان انجام خواهد داد به نظر من چند طرح است که برای کل استان و کشور مهم است.

اول توسعه بندر شهید رجایی است که فاز دوم آن ان‌شاءالله در سال آینده تکمیل و اعتبارش را تامین خواهیم کرد، تحول بزرگی خواهد شد و همچنین برای بحثصادرات و واردات. ضمن اینکه تاکنون در شرایط تحریم بودیم. اگر ان‌شاءالله تحریم برداشته شود برای ما تحولی بزرگ از جمله در صادرات خواهد بود.

اگر همین اقتصاد مقاومتی اجرا شود یکی از آثار مهم آن توسعه صادرات خواهد بود. یکی از بنادر مهم و اصلی ما بندر شهید رجایی در بندر عباس است. ان‌شاءالله فاز ۲ در سال آینده تکمیل خواهد شد. در دولت یازدهم فاز سه را انجام خواهیم داد. من دستور اجرای فاز ۳ را صادر کردم و اعتبارش را تامین خواهیم کرد. البته ۴ و ۵ ما در این دولت می‌توانیم کاری انجام دهیم، شاید مقداری از واقعیت دور باشد، ولی ما حتما اقداماتی را برای فاز ۴ و ۵ شروع خواهیم کرد که مجموعه این فاز‌ها قدرت کانتینری بندر شهید رجایی را به ۱۵.۵میلیون کانتینر می‌رساند و تحول بزرگ در منطقه خواهد بود. این طرح اول که طرح بسیار مهمی است. طرح دوم که بسیار اهمیت دارد، مساله فولاد است که ان‌شاءالله تا پایان این دولت تصمیم بر این است که فولاد را به رقم ۱۰ میلیون تن برسانیم و هرمزگان تحول بزرگ در قطب فولاد خواهد شد.

طرح سوم که حائز اهمیت خواهد بود مساله جاسک است. ما جاسک را می‌خواهیم به یک بندر مهم مخصوصا برای صادرات، صادرات نفت و صنایع انرژی بر تبدیل کنیم. ما می‌خواهیم گاز را به آن منطقه برسانیم هم برای پتروشیمی و هم برای فولادگازی در بندر جاسک و هم برای آلومینیوم و همچنین توسعه بندر برای صادرات نفت و بخشی از نفت را می‌خواهیم در جاسک صادر شود. البته به دنبال آن باید شهر جدیدی ساخته شود و این شهر توسعه پیدا کند. فرودگاه بین المللی و خیلی اقدامات مهمی می‌خواهد که ان‌شاءالله دنبال خواهد شد. البته برای طرح تحول جاسک قدم‌های بسیار مهمی در همین دولت یعنی در دولت یازدهم برداشته می‌شود. برخی از طرح‌های آن ممکن است در این سه سال و نیمی که از عمر این دولت مانده شاید کم باشد.

بعضی از طرح‌ها شاید ۴ ساله یا ۵ ساله باشد ولی کار‌ها شروع خواهد شد. امیدوارم در پایان این دولت بتوانیم نفت از جاسک را صادر کنیم. البته ممکن است بندر اصلی آن برای صادرات نفت ی مقداری طول بکشد، از طرق مختلف می‌توانیم صادرات را از جاسک شروع کنیم. بنابراین این سه طرح، طرح اصلی و مهم است. البته بزرگراهی از بندرعباس به جاسک است آن را تا میناب به صورت بزرگراه تکمیل می‌کنیم. تا سال آینده از میناب تا جاسک، جاده را بهسازی خواهیم کرد. در سال آینده بقیه تبدیل به بزرگراه می‌شود. در این زمینه ه طراحی و تامین اعتبار خواهدشد. برای سال‌های بعد این بزرگراه البته از آن طرف هم از عسلویه تا بندرعباس دنبال این هستیم که اجرا کنیم. ما از عسلویه تا جاسک دارای بزرگراه خواهیم بود. تا پایان دولت قدم به قدم ان‌شاءالله این طرح را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم. البته چیزی که در ذهن من است و این دولت دنبال خواهد کرد، توسعه سواحل جنوب خواهد بود. یعنی برای جزایر هم برنامه ریزی خواهیم کرد. در دولت یک کارگروهی برای جزایر می‌گذاریم تا کار را شروع کنند. من از فرهیختگان استان استمداد طلبیدم که آن‌ها هم طرحشان را بدهند.

برخی از جزایر ما، از آن استفاده درستی نمی‌شود، تقریبا بکر و غیرفعال است. توسعه جزایر جزو ‌تصمیمات ما خواهد بود که ان‌شاءالله دنبال می‌کنیم. البته طرح‌هایی برای همه شهرستان‌ها مدنظر است که معاونت راهبردی صبح طرح‌ها را اعلام کردند و آن طرح‌هایی که اعلام شده در سال آینده عملیاتی کنیم.

پدیده‌ای که در چند ساله اخیر استان‌های جنوبی و حتی غرب را آزار می‌دهد، قاچاق سوخت است. دولت چه برنامه خاصی را برای مهار قاچاق سوخت دارد و اینکه بحثبازارچه‌های مرزی و حتی صیادی را فعال کند؟

بحثقاچاق و این معضل را در جاهای دیگر هم داریم و در این استان در سطح بسیار بدی ما شاهد قاچاق سوخت هستیم. بحثهدفمندی یارانه‌ها در اصل برای این بود که این مسایل تمام شود. در صورتی که قیمت حامل‌های انرژی طبق قانون برسد، مثلا حدود فوب خلیج فارس، آن وقت دیگر قاچاق نخواهد بود، چون قیمت‌ها یکی می‌شود. اما با قیمتی که الان است مسلما این وسوسه‌های شیطانی برای قاچاق وجود دارد در این زمینه هم ستاد مبارزه با قاچاق باید فعال‌تر شود و هم دولت طرحی را مدنظر دارد که به هر حال اقدامی بکند که جلوی قاچاق گرفته شود. داریم رویش فکر و برنامه ریزی می‌کنیم.

ان‌شاءالله هم مقامات محلی و هم مقامات کشوری باید برای مبارزه با قاچاق فعال شوند. من از فرهیختگان و علما هم تقاضا کردم که آن‌ها هم در این زمینه فرهنگ سازی کنند و به مردم بگویند مسیر درست برای توسعه کشور این‌ها نیست. این‌ها به سود دیگران و به ضرر کشوراست. بازراچه‌های مرزی باید فعال شود. خودِ منطقه جاسک جزو منطقه ویژه خواهد شد با طرحی که ما داریم دنبال می‌کنیم و بازارچه‌های مرزی را فعال می‌کنیم. خودِ بازارچه‌ مرزی می‌تواند بخشی از قاچاق را مانع شود. البته یک بخش دیگر را بازارچه حل نمی‌کند باید اقدامات دیگری انجام دهیم.

با توجه به توسعه سواحل مکران و جاسک برنامه عملیتان در این خصوص چیست؟

سواحل مکران جزو برنامه دولت است. این سواحل بسیار برای ما اهمیت دارد. می‌دانید که از خود بندر عباس که به سمت شرق می‌روید تا بندر گبادر فعالیت به آن صورتی که باید در این سواحل باشد، نیست در حالی که سواحل جنوب باید بهترین مکان برای کشور باشد جایی که با آبهای آزاد دسترسی دارد برای صادرات، واردات، صیادی، کشتی سازی برای همه مواردی که توسعه دریامحور هست باید فعال شویم. اینکه ما چکار می‌کنیم یک کار در تسریع در ایجاد جاده است؛ جاده اولین قدم است که می‌تواند آبادانی را بیاورد که ما اینجاده را از بندرعباس تا جاسک ان‌شاءالله اقداماتش را از ۹۳ انجام می‌دهیم.

قدم دوم لوله گاز است که اقداماتش را شروع می‌کنیم، برای اینکه لوله گاز به جاسک برسد برای همه مواردی را که ما می‌خواهیم در جاسک فعال بکنیم این لوله گاز نیاز است. البته طرح لوله نفت هم باید از خوزستان بیاید تا جاسک که این از سال آینده شروع می‌شود و اجرا و تکمیلش زمان بر است. شاید اولین قدم فوری که در ماههای آینده گفتیم برداشته شود‌‌ همان آموزشگاه فنی - حرفه‌ای است که مردم جاسک را برای تحول بعدی آماده کنیم که می‌خواهد انجام بگیرد. البته نیروهای مسلح، نیروی دریایی ارتش در جاسک فعال خواهد بود، خودِ آن هم می‌تواند در تحول و توسعه جاسک تاثیرگذار باشد.

در جمع منتخبین استان فرمودید در دولت تدبیر و امید برای توزیع مسئولیت‌ها به جنسیت و قومیت توجه نمی‌کنید و بر اثر شایستگی و لیاقت افراد انتخاب می‌شود با توجه به این فرمایش شما آیا توصیه‌ای دارید که زنان در هرمزگان نیز مانند سیستان و بلوچستان در رده ‌های بالای مدیریتی حضور داشته باشند؟

حتما. من در دولت به وزرا و مسئولین دیگر هم تاکید کردم، واقعا در فرصت‌های اجتماعی هیچ تفاوتی نباید باشد. ما باید به تجربه و دانش و سوابق نگاه کنیم، کسی که بهتر می‌تواند مدیریت کند باید بیاید. البته خانم‌ها در زمینه علم و دانش پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند. الان در دانشگاه و در حوزه‌ها دوشادوش مردان دارند جلو می‌روند. در دانشگاه که وضعشان بهتر از آقاپسر‌ها است. اما در زمینه مدیریت نه، در زمینه مدیریت هنوز باید فرصت بدهیم خانم‌ها رشد پیدا کنند. البته آقای استاندار مشورت می‌کرد می‌گفت یک فرمانداری می‌خواهم از خانم‌ها بگذارم، گفتم اگر شایسته است چرا نگذارید، به هر حال، چه اشکالی دارد؟ ما این فرصت را باید فراهم کنیم و خانم‌های ما این شایستگی را دارند، همانطور که در علم و دانش، آموزش و پرورش، در بهداشت و درمان، در دانشگاه‌ها و در حوزه‌های دینی و علمی فعال هستند در حوزه مدیریت هم باید حد شایستگیشان فعال باشند.

الان در دولت خانم‌ها حضور دارند. خانم‌ها در مسئولیت‌هایی که دارند خوب فعال هستند. بخشی از مدیریت‌هایی که به خانم‌ها واگذار شده مثل موسسه استاندارد که یک خانم به عهده گرفته از مدیریت آن راضی هستیم. همه مدیران باید زمینه را فراهم بکنند، اصل بر شایستگی است. هم نسبت به جنسیت، هم قومیت و هم مذهب به هر حال کسی از اهل سنت است اگر شایستگی، لیاقت یا دانش دارد چرا از او استفاده نکنیم. یا قومیت خاصی است به هر حال هر قومیتی عرب، بلوچ، ترکمن و کرد است، چه فرقی می‌کند همه آنهایی که توانایی دارند باید از آن‌ها بهره برداری شود.

جناب آقای دکتر سوالات زیادی از سوی همکاران و خبرنگاران وجود داشت اما با توجه به ضیق وقت از حضرتعالی تشکر می‌کنیم و به شما خسته نباشید و دست مریزاد می‌گوییم و از جناب آقای جادری استاندار محترم هرمزگان و آیت‌الله نعیم آبادی امام جمعه تشکر و قدردانی داریم.

من هم می‌خواهم از شما اصحاب رسانه قدردانی و تشکر کنم به خاطر اینکه چون شما در توسعه فرهنگ جامعه بسیار نقش دارید. شما در مبارزه با فساد که جزو اهداف این دولت است بسیار می‌توانید نقش داشته باشید. شما در مبارزه با قاچاق بسیار می‌توانید نقش داشته باشید شما در اجرای همین سیاست‌های اخیر ابلاغی اقتصاد مقاومتی بسیار می‌توانید نقش داشته باشید و اساسا اصحاب رسانه باید واسطه بین دولت و مردم باشند. هم برنامه‌های دولت را برای مردم تشریح کنند، توضیح دهند، هم نظرات و هم نقدهای مردم را منتقل کنند. می‌خواهم از همه شما تشکر کنم. از رسانه ملی تشکر کنم، از شما اصحاب مطبوعات و خبرگزاری‌ها سپاسگزاری کنم و همچنین از آقای استاندار و امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه که ما مه‌مان همه شما و همه مردم بودیم، مهمانان عزیزان بودیم، همه زحمت فراوان کشیدند تا بتوانیم در این سفر آنچه مدنظر ما هست برای مردم بیان کنیم و زمینه‌ای را فراهم کردند که بتوانیم نظرات، نقد، سخنان و پیشنهادات مردم را بشنویم. امیدواریم مجموعه این سفر باعثخیر و برکت برای مردم این استان و برای کل کشور باشد. ان‌شاءالله.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز