خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت و گو با ایلنا:

نباید در برابر آفت ورود تندروها به سیاست خارجی کوتاه آمد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۶۰

لازم نیست هرکسی برای مذاکرات هسته ای حدود و ثغور تعیین کند‌ / هروقت این نیروهای تندرو به حوزه مسائل سیاست خارجی ورود کرده‌اند، آسیب‌هایی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند.

یک عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه ورود تندرو‌ها به حوزه سیاست خارجی آفت انگیز و برای جمهوری اسلامی تجربه‌ای آسیب‌زا بوده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص برخی اظهارات داخلی که فضای مذاکرات را دچار اخلال می‌کنند و یا ممکن است موضع تیم مذاکره را تضعیف نماید، اظهار داشت: مخالفت‌ها در داخل عمدتا از روی دلسوزی است. البته ممکن است که برخی گرایش‌های جناحی و گروهی داشته باشند اما عمده این مخالفت‌ها دلسوزانه است.

وی در خصوص تعیین حدود برای مذاکرات از سوی برخی نیروهای داخلی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که حدود و ثغور مذاکرات هسته‌ای تعریف شده و مشخص است. بنابراین لازم نیست هرکسی برای مذاکرات هسته‌ای حدود و ثغور تعیین کند. در حوزه داخلی نیز حدود مشخص است. برخی مصوبات مجلس و قوانین بالادستی وجود دارد. در حوزه خارجی نیز مذاکرات در قالب مقررات آژانش و مفاد NPT انجام می‌گیرد.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: قرار نیست ایران از حق خود در این مذاکرات عدول کند. انتظار این است که مذاکرات در چارچوب موافقتنامه ژنو ۳ پیش برود. اولا این موافقتنامه کاملا هسته‌ای است. ثانیا در قالب یک مثلثتدوین شده است که یک ضلع آن تکلیف ایران برای اثبات پاک بودن برنامه هسته‌ای است که آقای یوکیو آمانو مدیرکل آژانش بین المللی انرژی هسته‌ای آن را تایید کرد و پذیرفت که ایران از حدود مقررات عدول نکرده است. دو ضلع دیگر نیز تکالیف طرف‌های مقابل است.

این کار‌شناس مسایل سیاست خارجی در خصوص گفت‌و‌گو‌های ۱ + ۵ در خصوص برخی توانایی‌های نظامی ایران اظهار داشت: نهادی مانند ۱ + ۵ اساسا صلاحیت ندارد، درباره مسائل موشکی و مسائل داخلی ایران اظهارنظر کند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: برخی افراد تندرو هستند که یکی از دغدغه‌های اصلی من در مجلس هم نوع تقابل با این افراد بود. اساسا کشور تجربه خوبی از ورود این افراد به حوزه سیاست خارجی ندارد. هروقت این نیروهای تندرو به حوزه مسائل سیاست خارجی ورود کرده‌اند آسیب‌هایی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند. تجربه ورود آن‌ها مثلا آن‌گاه که طرح خروج از NPT را طرح کردند. یا زمانی که پیشنهاد بستن تنگه هرمز را ارائه دادند و یا چراغ سبز‌ها و توصیه‌هایی که برای حمله به برخی سفارتخانه‌ها دادند.

وی تاکید کرد: ورود این تندرو‌ها به سیاست خارجی آفت است و به هیچ وجه نباید در برابر آنان کوتاه آمد. بنابراین باید برخی نگاه‌ها و مخالفت‌های دلسوزانه را با این نوع اظهارنظر‌ها تفکیک کرد.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر قوانین و اسناد بالادستی و پایین دستی مانند اساسنامه آژانش انرژی اتمی و قوانین مجلس و همچنین مفاد توافقنامه ژنو خاطرنشان کرد: اگر دیپلمات‌های ما به الین نتیجه برسند که با مذاکرات می‌توان به آن سه ضلع که ارائه شد برسند باید دست آن‌ها را باز گذاشت و از آن‌ها حمایت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز