خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایلنا:

پیوستن ایران به پروتکل الحاقی منوط به تصمیم مجلس است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۰۰۹

در برنامه مشترک هم پیش بینی شده است که مذاکرات در یک سال به نتیجه برسد، اما به نظر ما هم می‌تواند در شش ماه هم به نتیجه برسد؛ از طرف مقابل هم نشنیده‌ایم که بیش از شش ماه طول بکشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: پروتکل الحاقی هم برای جمهوری اسلامی ایران مطرح است و در برنامه ا‌قدام مشترک نیز این مسئله آمده، اما ما به آن‌ها گفته‌ایم که پیوستن به پروتکل الحاقی بسته به قبول مجلس است و این مسئله پروسه‌ای است. باید این مبحثدر مذاکرات مطرح می‌شود و باید منتظر ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز کمالوندی در حاشیه همایش فقه هسته‌ای که صبح امروز در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص این همایش گفت: همایش فقه هسته‌ای همایش دو روزه است و فردا هم این همایش در قم ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه مباحثمبتلابه هسته‌ای در این همایش مطرح می‌شود، خاطر نشان کرد: دنیای امروز دنیای پر خشونت و انباشته از سلاح کشتار جمعی است. هر‌چند در غرب نیز تلاش‌هایی شده تا خشونت را کاهش بدهد و سلاحهای کشتار جمعی را بکاهند اما موفق نبوده‌اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت دین صدایمان را به دنیا برسانیم و گامی در جهت کاهش خشونت انجام بدهیم که این نیازمند کمک همه علما است.

کمالوندی با بیان اینکه امروز علاوه بر نزدیکی حوزه و دانشکاه شاهد نزدیکی صنعت و حوزه هم بوده‌ایم؛ تصریح کرد: این به معنای این است که ما می‌خواهیم با استفاده از نگاه دینی برای رفاه مردم و کاهش خشونت اقدام کنیم. دین ما این زمینه را دارد تا برای کاهش خشونت و از بین بردن سلاحهای کشتار جمعی اقدام کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیونهای بین المللی از جمله ان پی تی خاطر نشان کرد: ما در کنار عضویت در این کنوانسیون‌ها فتوای مقام معظم رهبری را نیز داریم که استفاده یا انباشت سلاحهای هسته‌ای را حرام می‌داند و این پیام رسایی است که باید به دنیا برسد که ما مخالف سلاح هسته‌ای هستیم، اما از نعمت علم هسته‌ای نیز استفاده خواهیم کرد و این شعاری است که در اجلاس سران غیر متعهد‌ها نیز ابراز شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱ + ۵ که در وین در حال برگزاری است، گفت: مذاکرات ادامه دارد و در مرحله کار‌شناسی است و این مسئله پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اما روند خوب است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دستور کار ما در این مذاکرات موضوع هسته‌ای است و با رعایت خطوط قرمز نظام و حفظ دستاوردهای هسته‌ای صورت می‌گیرد.

کمالوندی با بیان اینکه مراکز هسته‌ای ما مانند گذشته کار خود را می‌کند، اذعان داشت: سانتیفیوژهای ما مانند گذشته کار خویش را انجام می‌دهند و سانتیفیوژهایی که اورانیوم ۲۰ درصد را تولید می‌کردند هم اینک کار خود را با غنی سازی ۵ درصد ادامه می‌دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص اظهارات وندی شرمن گفت: اظهارات ایشان فقط استفاده رسانه‌ای دارد. رویکرد آن‌ها ایجاد آوردن فصای حداکثری برای استفاده مذاکره کنندگانان است.

وی با بیان اینکه آنچه مهم است حرفهایی است که پشت میز گفته می‌شود گفت: ما به تاکتیک‌های آن‌ها توجه داریم و امیدواریم با توجه به فضا مشکلی نباشد و‌‌ همان طور که آقای ظریف و عراقچی گفته‌اند، مذاکرات با حسن نیت ادامه یابد. باید تاکید بکنم حفظ دست آوردهای هسته‌ای خط قرمز ماست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آقای امانو پس از دیدار خود با آقای ظریف گفته است که مشکل ما در پرونده هسته‌ای ایران این است که ایران به پروتکل الحاقی عضویت ندارد و ما می‌خواهیم به سایت‌های خارج از چهارچوب پروتکل NPT نظارت داشنه باشیم، اظهار داشت: البته آقای آمانو صحبت‌های دیگر نیز داشته‌اند و از همکاری سازمان انرژی اتمی با آژانس تشکر کرده‌اند.

وی ادامه داد: پروتکل الحاقی هم برای جمهوری اسلامی ایران مطرح است و در برنامه ا‌قدام مشترک نیز این مسئله آمده، اما ما به آن‌ها گفته‌ایم که پیوستن به پروتکل الحاقی بسته به قبول مجلس است و این مسئله پروسه‌ای است. باید این مبحثدر مذاکرات مطرح می‌شود و باید منتظر ماند.

کمالوندی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود در طول شش ماه می‌توان به نتیجه رسید چه شرطهایی وجود دارد، اظهار داشت: در صورتی که مذاکرات با توجه به قوانین ایران باشد رویکرد ما این است که در طول شش ماه به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر حسن نیت باشد این خواسته شدنی است، اگر چه سخت و دشوار است ولی ناممکن نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: در برنامه مشترک هم پیش بینی شده است که مذاکرات در یک سال به نتیجه برسد، اما به نظر ما هم می‌تواند در شش ماه هم به نتیجه برسد؛ از طرف مقابل هم نشنیده‌ایم که بیش از شش ماه طول بکشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز