خبرگزاری کار ایران

صالحی در همایش فقه هسته‌ای: / مشروح /

مصلحت در اندیشه اسلام به معنای خیر فردی و عمومی است / در پی تثبیت جایگاه شایسته خود در جهان هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۸۶

در دیدگاه رایج فرهنگ سیاسی غرب، تشخیص مصلحت بیشتر به مفهوم تامین منافع حزبی و گروهی بدون توجه به آثار و عوارض قلبی آن در دیگران مدنظر گرفته می‌شود.

رییس‌سازمان انرژی اتمی گفت: مفهوم مصلحت در اندیشه سیاسی به مفهوم منفعت و خیر فردی و عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در همایش فقه هسته‌ای که صبح امروز در سازمان انرژی اتمی در حال برگزاری است؛ با بیان اینکه در طول تاریخ پر‌افتخار فقه، اهل بیت با ظهور چهره‌های تابناکی چون شیخ طوسی‌؛ ‌شیخ انصاری و مرحوم ‌آخوند خراسانی روبرو می‌شویم که در سایه فکر عمیق و دقیق آن‌ها میراثی پیش روی ما قرار گرفته است که در تدوین اصول مبانی حقوق اسلامی و دیگر شاخه‌های معرفت بشری راهنمای انسان معاصر بوده است.

وی ادامه داد: با ظهور امام‌خمینی تفکر شیعه و فقه امامیه وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد و دیگر عرصه‌های راهبردی حیات اجتماعی از جمله حقوق بین الملل حقوق بشر و عرصه حفاظت از محیط زیست نیز یارو مددکار انسان معاصر گشته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به قاعده مصلحت در فقه شیعه خاطرنشان کرد: تحلیلگران و بسیاری از سیاست پیشگان که بنا بر اصل مصلحت > مجوز شرعی برای انجام هر اقدامی از سوی نظام اسلامی برای آن‌ها فراهم شده است و در این میانه هیچ مانع شرعی و فقه‌ای در برابر اصحاب قدرت قرار ندارد.

صالحی افزود: برخلاف‌نظر آن‌ها از منظر اندیشه‌اسلامی‌ «هدف وسیله را توجیه نمی‌کند» و مفهوم مصلحت به مفهوم منفعت و خیر فردی و عمومی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در دیدگاه رایج فرهنگ سیاسی غرب، تشخیص مصلحت بیشتر به مفهوم تامین منافع حزبی و گروهی بدون توجه به آثار و عوارض قلبی آن در دیگران مدنظر گرفته می‌شود، تاکید‌ کرد: اگر‌ در‌مواردی هم به خیر ومصلحت همگان توجه شود، چنین اقدامی به مثابه اصل راهبردی تلقی نمی‌گردد، اما در تبیین مصلحت منشا خیر همگان ومسئله عامه بشری برای امت اسلامی هدف واهی و منظور نهایی است.

علی اکبر صالحی در ادامه سخنان خود در همایش فقه هسته‌ای که صبح امروز در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در منع تولید و استفاده از بمب هسته‌ای و سلاحهای کشتار جمعی گفت: با این فتوا جلوه‌ای از بر کت اندیشه راهگشای امام(ره) در حوزه حقوق بین المللی ارائه شد. در حقیقت ایشان از این طریق؛ رویکرد حاکم در ذهن و زبان طرفهای مقابل را در عرصه روابط بین الملل به چالش کشیده‌اند. وی ادامه داد: فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت تولید؛ انباشت؛ و به کار گیری سلاح هسته‌ای از جوهر و گوهر متون دینی و نصوص فقهی ما استنباط شده است و با اندیشه امام(ره) صیقل یافته است که از این رو این فتوا بیانگر رویکرد راهبردی و جهان شمول دین مبین اسلام در مواجه با این گونه تسهیلات بوده واز چنبره مصلحت اندیشی‌های چارجوب اندیشه سیاسی رایج در غرب بیرون است.

وی ادامه داد: از این لحاظ این فتوای تاریخی می‌تواند به عنوان سندی معتبر و قابل استناد و در جایگاهی هم تراز مفاد میثاقهای جهانی مورد توجه قرار بگیرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اتخاذ استراتژی نرمش قهرمانانه اظهار داشت: در جریان آغاز دور جدید مذاکرات دولت جمهوری اسلامی با کشورهای ۱ + ۵؛ مقام معظم رهبری از شیوه اتخاذ شده از سوی کشورمان با عنوان نرمش قهرمان یاد نمودند در آغاز این فرایند؛ برخی افراد و حتی دوستان در سطح افکار عمومی از درک نهفته در بیان رهبری نظام غافل مانده‌اند که فرمودند «به فضل پروردگار ایران امروز در اوج اقتدار است و نتیجه هر چه باشد به خیر و صلاح ایران اسلامی خواهد بود»

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به جایگاه ایران به عنوان یکی از برزگ‌ترین کشورهای جهان اسلام و برخوردار از منزلتی ویژه در منطقه خاورمیانه افزود: ما در این مسیر مصمم هستیم تا ضمن بهربرداری ازدست آورد مشترک بشری و تعامل سازنده با دیگران جایگاه شایسته خود را در مقام کشور دیرپا و تمدن ساز تثبیت کنیم.

صالحی خاطر نشان کرد: سازمان انرژی اتمی در مسیر دست یابی به اهداف رهیافت یاد شده تلاش خود را در جهت تحقق اهداف نظام اسلامی به کار گرفته و به رغم برخی تبیعض‌های ناروا ضمن پایبندی و پافشاری بر حفظ اصول سیاست مستقل جمهوری اسلامی ایران در قالب مصالح و منافع ملی توانسته است در چارچوب میثاق‌ها و تعهدات بین المللی در راه گسترش کمی کیفی استفاده از فن آوری صلح آمیز هسته‌ای گام بردارد و در تدام رویکرد مذکور نظام اسلامی کوشش مستمر خود را به روند اعمال سیاست استاندارد معطوف نموده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز