خبرگزاری کار ایران

ظریف:

با دقت و در نظر گرفتن حقوق و منافع ایران وارد مذاکرات می شویم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۷۰

امکان رسیدن به تفاهم در ۶ ماه در صورت حسن نیت طرف مقابل وجود دارد / متاسفانه دیده می شود که اخیرا زیاد از حد به حرف های بی مورد مقامات آمریکایی توجه می شود که پیشنهادم این است که در همان حد که در خور این حرف های بی محتوا و بی معنی است، به آن پرداخته شود.

وزیر امور خارجه در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در وین با بیان اینکه امکان رسیدن به تفاهم در ۶ ماه در صورت حسن نیت طرف مقابل وجود دارد، گفت: با دقت و درنظر گرفتن حقوق و منافع ایران وارد مذاکرات وین می شویم.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف شنبه شب در گفت و گو با اخبار شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی درباره دستور کار مذاکرات وین و اینکه به نظر می آید مذاکرات سخت و پیچیده باشد، گفت: مذاکرات سخت و فشرده ای پیش رو است اما با توجه به این که هدف مشترک که در برنامه اقدام مشترک(ژنو) تعیین شده، ادامه برنامه هسته ای ایران همراه با ایجاد اعتماد و اطمینان لازم از غیرنظامی بودن و صلح آمیز بودن این برنامه است، علی القاعده نباید کار دشواری باشد چون این هدف، هدف جمهوری اسلامی هم است.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران ادامه داد: مشکل، بی اعتمادی مردم ایران نسبت به رفتار و برخورد کشورهای غربی بخصوص آمریکا در طول چندین سال و چند دهه گذشته در رابطه با مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ظریف تصریح کرد: برنامه اقدام مشترک فرصتی را برای آنها فراهم کرده و هنوز هم از این فرصت چندماهی باقی است که تلاش کنند مقداری از این بی اعتمادی را کم کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: صحبت هایی که ما از صبح سه شنبه در وین شروع خواهیم کرد، شروع مذاکراتی است که بر اساس تفاهم ‍ژنو ظرف حداکثر یک سال به برنامه اقدام نهایی منتهی شود و ما قصد داریم با دقت و با در نظر گرفتن حقوق و منافع ایران وارد این مذاکرات شویم.

ظریف تصریح کرد: «دستور کار مذاکرات» و «روش پیگیری موضوع» از مباحثی است که قرار است در جلسه اول در مورد آن صحبت کنیم و همچنین «چارچوب هایی که برای مذاکرات سازنده ضرروی است.»

وزیر امور خارجه افزود: مثلا اقداماتی صورت نگیرد که باعثبیشتر شدن این شکاف بی اعتمادی در مردم ایران نسبت به غرب شود و یا این که روش هایی که برای اجرای توافق های صورت گرفته، پیگیری می شود روش هایی مورد قبول باشد و از نظر مردم و مذاکره کنندگان، راه را برای رسیدن به تفاهم آماده کند.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: موضوعاتی که در این دوره از گفت و گوها باید بحثشود، کلی است.

ظریف درباره اظهارات مقامات آمریکایی ها نیز اظهار داشت: درباره اقدامات نامناسب و صحبت های بی معنی که صورت گرفته، نمی دانم که آمریکایی ها از این گزینه چه نفعی بردند؛ در عراق و افغانستان چه نفعی بردند و چه فایده ای برایشان داشته است که کماکان به روش قرن پیش این حرف ها را مطرح کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این گونه حرف ها هیچ گونه تاثیری بر اراده مردم ایران برای دفاع از حقوقشان هیچ وقت نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت؛ این حرف ها، حرف های بی موردی است که آمریکایی ها زده اند و باید از گفتن حرف های بیهوده ای که هیچ فایده ای برای دولت آمریکا نداشته و فقط مانع از این می شود که مقداری از بی اعتمادی که در طول سه دهه گذشته در بین مردم ایران نسبت به آمریکایها شکل گرفته رفع شود، خودداری کنند.

وی افزود: همچنین باید روی موضوعاتی که در برنامه اقدام ژ‍نو مشخص شده است، بحثو آنها را دسته بندی و برنامه ریزی کنیم چرا که در طول چند ماه آینده که این مذاکرات ادامه خواهد داشت، راجع به آنها بحثشود.

ظریف در عین حال گفت: به نظر من امکان تفاهم در ۶ ماهه اول کاملا وجود دارد در صورتی که طرف مقابل حسن نیت نشان دهد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به دیگر سوالی مبنی بر اینکه پاسخ شما به اینکه در چند روز گذشته آمریکایی ها سخنان توهین آمیزی مطرح کردند و حتی روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص مباحثداخلی ایران بیانیه داد، چیست؟ گفت: این گونه موضع گیری از سوی آمریکایی ها جدید نیست؛ در طول ۳۰ سال گذشته آمریکایی ها همواره این حرف های بی مورد را زدند و مردم و مسولان ایران نشان دادند که این حرف ها جایگاه ندارد و ما حاضر نیستیم که این گونه حرف ها را بپذیریم.

ظریف اظهار داشت: همانطور که رییس مجلس شورای اسلامی به درستی اشاره کرد، بیش از حد لازم نباید به این حرف ها توجه شود و این حرف ها هیچ تازگی ندارد و آمریکایی ها همیشه از این حرف های بی مورد زده اند.

وی افزود: متاسفانه دیده می شود که اخیرا زیاد از حد به این حرف ها توجه می شود که پیشنهادم این است که در همان حد که در خور این حرف های بی محتوا و بی معنی است، به آن پرداخته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز