خبرگزاری کار ایران

توسط مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت؛

بررسی عوامل واگرایی و زمینه‌های هم‌گرایی روابط ایران مصر

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۳۲

لازم است که دستگاه سیاست خارجی کشور با اتخاذ دیپلماسی فعال و پویا در جهت کاهش عوامل واگرایی میان دو طرف تلاش کند و بر یافتن نقاط مشترک و تأکید بر زمینه‌های همگرایی میان دو کشور متمرکز شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عوامل واگرایی و زمینه‌های هم‌گرایی را در روابط ایران و مصر مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ایران و مصر مشابهت‌ها و اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند که این امر می‌تواند محرک مناسبی برای بهبود روابط آنها باشد.

دو کشور با برداشتن گام‌های مشترک در شرایط حساس خاورمیانه می‌توانند در حل و فصل مسائل منطقه تأثیرگذار باشند و نزدیکی دو ملت ایران و مصر و همراهی دو دولت در فضای کنونی خاورمیانه می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد.

ایران و مصر به عنوان دو قدرت منطقه‌ای و تأثیرگذار جهان اسلام با گسترش همکاری می‌توانند منافع مشترک متعددی را از قبل این روابط پیگیری کنند و در راستای منافع مسلمانان منطقه و از جمله ملت‌های تحت ستم در اراضی اشغالی حرکت کنند.

قرار گرفتن مراکز اصلی فقه تشیع و تسنن در ایران و مصر نزدیکی منافع دو کشور در جهان اسلام شرایطی را پدید آورده است که می توان از آن برای بهبود روابط طرفین استفاده کرد.

مصر دروازه ورود به آفریقاست و همزمان به دلیل جایگاهی که در جهان عرب دارد می‌تواند سبب بهبود روابط ایران با جامعه عربی شود گسترش روابط دو کشور همچنین می‌تواند در تقویت اثرگذاری سازمان همکاری اسلامی نیز موثر واقع شود.

رابطه ایران با مصر به عنوان یک کشور مهم سنی مذهب می‌تواند در کاهش نزاع مذهبی سنی شیعی در منطقه تأثیر بسزایی داشته باشد و نقش قدرت‌های فرامنطقه‌ای را در این امر کاهش دهد.

یقینا بهبود و توسعه مناسبات دو کشور ایران و مصر به عنوان و قدرت مهم منطقه‌ای و اسلامی به نفع هر دو کشور است و می‌تواند بر حل و فصل مسائل منطقه‌ای تأثیرگذار باشد.

بر این اساس لازم است که دستگاه سیاست خارجی کشور با اتخاذ دیپلماسی فعال و پویا در جهت کاهش عوامل واگرایی میان دو طرف تلاش کند و بر یافتن نقاط مشترک و تأکید بر زمینه‌های همگرایی میان دو کشور متمرکز شود.

مجلس شورای اسلامی نیز با فعالیت‌های پارلمانی از طریق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، افزایش مبادلات پارلمانی و گسترش فعالیت گروه دوستی پارلمانی ایران و مصر(در آینده و با تشکیل پارلمان جدید در مصر) می‌تواند کمک شایانی به دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه داشته باشد.

در همین چارچوب به طور خاص پیشنهادهای ذیل برای بهبود مناسبات ایران و مصر توصیه می‌شوند: نخست آنکه، بهتر است گسترش مبادلات در حوزه هایی صورت گیرد که تصویر ایران را در جامعه عربی مصر بهبود بخشد و تبلیغات منفی سلفی‌ها در مورد ایران و شیعیان را در این کشور خنثی کند، بر همین اساس، فعال‌سازی دیپلماسی رسانه‌ای و نیز تبادل محصولات رسانه‌ای اکیدا توصیه می‌شود.

دوم آنکه، تأکید می‌شود ایران در دیپلماسی بین‌المللی خود بر همکاری با مصر در نهادهای چند جانبه بر اساس دغدغه‌های مشترک تمرکز کند، نهادهایی از قبیل سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد، بسترهای مناسبی برای بهبود روابط میان دو کشور به شمار می‌آیند.

سوم آنکه، گسترش تعاملات گردشگری در گرو بسترسازی فرهنگی در این زمینه است و مبادلات فرهنگی ایران در حوزه‌هایی از قبیل آموزش عالی، گفت‌وگوی میان ادیان و مذاهب و امثال آنها می‌تواند در بهبود مناسبات دو جانبه با مصر موثر باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز