خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر:

فریماه قوام صدری و اردوان کامکار تجلیل می‌شوند

کد خبر : ۱۴۵۵۳۵

مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۱ اسفندماه ساعت ۱۹ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

ایلنا: فریماه قوام صدری و اردوان کامکار در مراسم اختتامیه جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر تجلیل می‌شوند.


به گزارش ایلنا، فریماه قوام صدری در سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد. از‌‌ همان کودکی فراگیری موسیقی را زیر نظر پیانیست مشهور افلیا کمباجیان آغاز کرد و از دانشگاه هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۵۲ با دریافت بورسیه تحصیلی وارد مدرسه موسیقی اکول نرمال پاریس و در رشته پیانو و موسیقی مجلسی فارغ‌التحصیل شد. پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۶ همزمان با آموزش پیانو در مدرسه عالی موسیقی تهران(کنسروتوار تهران) به عضویت گروه داوران کنسرواتوار تهران نیز در آمد و فعالیت اجرایی خود را به عنوان تکنواز و همنواز در رادیو تلوزیون ملی ایران، دانشگاه تهران، انجمن فیلارمونیک تهران و کنسرواتوار تهران آغاز کرد.
وی در دوره‌های تخصصی گوناگونی چون دوره ویژه موسیقی مجلسی در آکادمی موسیقی کینجا در سیه‌نا(ایتالیا)، موسیقی مجلسی در دانشگاه تمپل فیلاد لفیا(ایالات متحده) و تکنوازی پیانو در دانشگاه مک گیل(کانادا) شرکت داشته است و سال‌هاست که به عنوان تکنواز و همنواز درکشور‌های ایران، فرانسه، اتریش، ایتالیا و آمریکا به اجرای برنامه می‌پردازد و پس از پایه‌گذاری گروه موسیقی تهران در سال ۱۳۷۲ به همراه علیرضا مشایخی، تا به امروز به عنوان مدیر هنری، تکنواز و همنواز ارکس‌تر موسیقی نو مشغول فعالیت است و کنسرت‌ها و برنامه‌های پژوهشی و آموزشی گوناگونی برگزار کرده است.
وی از آغاز همکاری خود با مشایخی، ویرایش بسیاری از آثار پیانویی وی را بر عهده داشته است. از او می‌توان به عنوان کار‌شناس آثار پیانویی مشایخی نام برد. از فریماه قوام صدری دو آلبوم «موسیقی برای پیانو» و «شهرزاد» که هر دو از آثار مشایخی هستند منتشر شده است و او در چند آلبوم، تکنوازی پیانو را همراه ارکس‌تر موسیقی نو به عهده داشته است.
اردوان کامکار در سال ۱۳۴۷ در سنندج به دنیا آمد. او یادگیری نوازندگی سنتور را از سن ۴ سالگی نزد پدرش حسن کامکار آغاز کرد و در جوانی به همراه برادرش هوشنگ کامکار، کنسرتینوی سنتوری تصنیف کرد که در آلبومی به نام بر تارک سپیده(همراه با یک کنسرتینوی کمانچه از برادرش، اردشیر) به بازار عرضه شد.
او در سال ۱۳۵۹ به تهران آمد و فعالیت خود را به طور جدی در عرصه موسیقی آغاز کرد و با کمک برادرانش، هوشنگ و ارسلان، درس‌های هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را فرا گرفت.
تقسیم ملودی‌های قطعات و تقسیم آن‌ها در دو دست یکی از ویژگی‌های نوازندگی‌اش است. از مهم‌ترین توانایی‌های وی، قدرت مساوی دستانش است که مضراب‌های چپ و راستش را یکدست کرده است.
اردوان کامکار قطعه دریا را که قبل از سال ۱۳۶۴ ساخته بود، در سال ۱۳۶۹ در تالار وحدت اجرا کرد. وی علاوه بر آثاری که برای تکنوازی سنتور خلق کرد، قطعات دیگری هم برای گروه‌نوازی سازهای ایرانی تصنیف کرد که مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت. دومین کنسرتینوی سنتور اردوان کامکار که با ارکس‌تر زهی و پیانو همراهی می‌شد، با نام ماهی روانه بازار موسیقی شد. این آلبوم، یک کنسرتینوی مشکل با فضایی رازآلود و باز با لحن و ریتم‌های کردی است. اثر بعدی وی، سولوی بر فراز باد بود.
اردوان کامکار، در آلبوم شب، سکوت، کویر اثر محمدرضا شجریان نیز به عنوان نوازنده سنتور همکاری داشت. موسیقی متن فیلم سنتوری نیز از ساخته‌های اردوان کامکار است.
پاساژهای سریع و در هم تنیده و ریتم‌ها و مضراب‌های پیچیده، از مشخصه‌های سنتورنوازی اردوان کامکار به شمار می‌روند.
مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۱ اسفندماه ساعت ۱۹ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز