خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد در جمع خبرنگاران: / مشروح /

هیچ یک از داوران با دیدگاه سیاسی نسبت به فیلم‌های جشنواره نظر ندادند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۷۰

فیلم «عصبانی نیستم» به خاطر هجمهٔ مخالفان و اصولگرایان حذف نشده است / فیلم رستاخیز کاملا منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده و بسیاری از علما و مراجع همچون آیت الله سیستانی فیلم را تایید کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فیلم «عصبانی نیستم» به خاطر هجمهٔ مخالفان و اصولگرایان حذف نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در حاشیهٔ نشست هیات دولت، در پاسخ به سوالی دربارهٔ حذف فیلم «عصبانی نیستم» از جوایز جشنواره فیلم فجر گفت: اینکه گفته می‌شود «فیلم عصبانی نیستم» به دلیل هجمهٔ اصولگرایان حذف شده است، درست نیست.

وی ادامه داد: این فیلم در جشنواره حضور داشت و در سینما‌ها دیده شد، اما تهیه‌کننده و کارگردان فیلم احساس کردند با توجه به محتوای فیلم امکان دارد اگر فیلم در میدان رقابت باقی بماند؛ شاید برخی مسولان جشنواره تحت فشار قرار بگیرند. برای همین تصمیم گرفتند که فیلم را از بخش رقابتی خارج کنند.

وی ادامه داد: هیات داوران جشنواره فیلم فجر آزادانه کار خود را انجام داد و آگاهانه انتخاب کرد.

جنتی در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه حجم انتقادات نسبت به انتخاب فیلم رستاخیز به عنوان فیلم برگزیده سی و دومین جشنواره فیلم فجر بسیار زیاد است و گفته شده در آن واقعه عاشورا تحریف شده است، گفت: من فیلم رستاخیز راشخصا دیده‌ام وحدود نه سال گذشته نیز در جریان ساخت آن بودم. این فیلم در رابطه با حماسه عاشورا است، در رابطه با فیلمنامه آن با بسیاری از شخصیت‌های دینی و حوزی هماهنگ شده است.

وی با بیان اینکه از لخاظ تاریخی مشکلی در فیلمنامه رستاخیز وحود نداشت، گفت: این فیلم کاملا منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده و بسیاری از علما و مراجع همچون آیت الله سیستانی فیلم را تایید کردند، این فیلم هم از نظر متن مورد تائید است و هم اینکه برخی نمایندگان این علما برخی هزینه‌های آنرا تامین نموده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه فیلم رستاخیز از فیلمهایی بود که در بسیاری از رشته‌ها جوایز شب گذشته را درو کرد، گفت: به هر حال این فیلم برجسته تشخیص داده شد. بخشی از بودجه آن نیز توسط عده‌ای از شیعیان خارج ازکشور، وکلای آیت الله سیستانی و بخشی نیز در داخل توسط تهیه کننده تامین شده بود.

وی افزود: این فیلم از لحاظ فنی فوق العاده بود، البته ممکن است از لحاظ محتوای تاریخی اشکلاتی به آن وارد باشد، به نظر من هم می‌شد که واقعه عاشورا را بهتر نشان داد، برای مثال آنچه در خصوص واقعه عاشورا در این فیلم مشاهده می‌شود بیشتر حماسه است و نکته‌های لطیف تاریخ عاشورا همچون وضعیت زنان و کودکان، لطف و محبت امام حسین به فرزندان خود و برخی اظهارات و فداکاریهای حضرت زینب(س) در این فیلم دیده نمی‌شود.

جنتی ادامه داد: البته بنده در این خصوص صحبت کردم، ‌ گویا فیلم بسیار طولانی شده و بسیاری از صحنه‌ها فیلمبرداری شده که چون امکان تولید آن بیش از سه ساعت وجود نداشت مجبور به حذف بخشی از آن شده‌اند. اگر این فیلم به سریال تبدیل شود، شاید این نقص نیز برطرف شود

وی با بیان اینکه به هر حال نمی‌توان گفت فیلم رستاخیز فیلم بی‌نقصی است، گفت: هیات داوران که از شخصیتهای برجسته سینمایی تشکیل شده بود تشخیص دادند که این فیلم خوب است.

جنتی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص حذف تبصره مربوط به بودجه بخش فرهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: ما ضمن لایحه بودجه تبصره ۱۴ رابه مجلس تقدیم کردیم که طی آن کل دستگاههایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند باید در پروژههای عمرانی خود در صدی را به فعالیتهای هنری اختصاص دهند با توجه به ماهیت کشور که فرهنگی و هنری است ایجاب می‌کند که در فعالیتهای دولت اثری از معماری هنری وجود داشته باشد که این امر مورد تاکید رهبری نیز بوده است.

وی با بیان اینکه این طرح در ابتدا با ورود به مجلس مورد مخالفت کمیسیون تلفیق قرار گرفت، گفت: پس از آن این طرح در صحن مجلس نیز حذف شد‏، البته این طرح چیزی به بودجه وزارت فرهنگ اضافه نمی‌کرد، اما برای تکمیل بودجه بخش فرهنگی آقای نوبخت باید توضیح دهد که آیا می‌شود چیزی اضافه کردیا خیر.

جنتی با اشاره به اینکه بودجه ارائه شده خوش بینانه‌ترین بودجه‌ بود، ‌گفت: البته سقف آن در مجلس قدری اضافه شد که هم اکنون نمی‌دانیم اصلا این بودجه قابل تامین است یا خیر، اما اگر همین بودجه نیز صددردصد تخصیص پیداکند همه دستگاه‌ها به نحوی رضایت خواهند داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص گشایش فضای مطبوعات که از وعده‌های دولت یازدهم است، ‌گفت: ما بدون وقفه و مرتبا هفته‌ای یکبار جلسه هیات نظارت بر مطبوعات راتشکیل می‌دهیم که در هر یک از جلسات تعداد قابل توجهی مجوز جدید برای نشریات صادر شده حتی وضعیت تعدادی از نشریات که از سا ل۸۵ تا الان نامشخص مانده بود را تعیین تکلیف کرده‌ایم وتقریبا مجوز‌ها تا مهر ۹۲ صادر شده است.

وی افزود: برای تغییر وضعیت فضای مطبوعات کارهایی در هیات نظارت انجام می‌شود، روشن است که فضای جدیدی ایجاد شده و دولت مصمم است در چارچوب قانون آزادیهایی راتضمین کند، ضمن اینکه قانون اساسی تصریح دارد مطبوعات در بیان مطالب خود آزاد هستند، مگر مطلبی که در قانون منع آن آمده باشد.

جنتی با تاکید براینکه در برداشت از قانون ممکن است اختلاف سلیقه وجودداشته باشد، گفت: هیات نظارت بر مطبوعات ۷ عضو دارد که علاوه بر وزیر ارشاد و نماینده وزارت علوم که ازدولت هستند بقیه اعضا از مجلس قوه قضاییه و نماینده مطبوعات و حوزه علمیه هستند، بنابراین ممکن است در برداشت از قانون اختلاف نظر باشد و اکثریت هر نظری که بدهد نظر آن ملاک خواهد بود، اما دیدگاه دولت در این زمینه کاملا روشن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص گزارش بانک‌جهانی که آزادی روزنامه نگاران و عضویت مسئولان کشور در شبکه‌های اجتماعی پیش شرط به توسعه اقتصاد عنوان کرد و گفت: در این گزارش عضویت در شبکه‌های مجازی و آزادی روزنامه نگاران نکته مثبتی تلقی شده که این سیاست همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. ‌ دولت مصمم است تا شرایط ایجاد شده ادامه پیدا کند قرار نیست این شرایط در مقطعی متوقف و یا محدود شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به موضع قوه قضاییه در خصوص شبکه‌های اجتماعی نظر صریح دولت در این خصوص چیست؟ گفت: موضع قوه قضاییه را در مورد شبکه‌های اجتماعی و فیسبوک باید از خودشان بپرسید، اما آنطور که من دیدم از سوی مسئولان قوه قضاییه اعلام شد که عصویت در فیسبوک جرم نیست، اما چون این شبکه فیل‌تر شده است هر فردی که بخواهد وارد آن شود مجبور است فیل‌تر را بشکند و این جرم است وگرنه اصل حضور در فیسبوک جرم تلقی نشده است.

جنتی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از اختصاص نیافتن جایزه رئیس جمهور به فیلم برگزیده سی و دومین جشنواره فیلم فجر می‌پرسید، گفت: رئیس جمهور و افتتاحیه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که ما این آمادگی را داریم که یک جایزه بزرگ و اصلی به بهترین فیلم بدهیم، اما خود رئیس جمهور شاخص‌هایی را نیز برای این مساله تعیین کرد که شب گذشته نیز از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز اعلام شد.

وی با اشاره به شاخص‌های مدنظر رئیس جمهور گفت: مثلا حضور ساخت فیلم‌هایی در زمینه اعتدال و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری مورد نظر رئیس جمهور بود که مجموعه فیلم‌های عرضه شده در جشنواره فیلم فجر واجد جمیع شرایط مورد نظر آقای روحانی نبود. بنابراین فیلمی به عنوان برنده جایزه رئیس جمهور شناخته نشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم در واکنش به اظهارات برخی مبنی بر انتقاد از نحوه انتخاب هیات داوران و وجود دلایل سیاسی در انتخاب برخی فیلم‌ها، گفت: در انتخاب هیات داوران همه جهات در نظر گرفته شد، هر یک از آن‌ها در یک زمینه سینما تخصص داشتند و جزو پیشکسوت‌های این عرصه بودند ما نیز به رای آن‌ها احترام می‌گذاریم.

وی با تاکید براینکه خیلی دلایل سیاسی برای انتخاب فیلم‌ها در کار نبود، ‌گفت: من بررسی کردم و دیدم که هیچ یک از داوران براساس دیدگاه سیاسی نسبت به فیلم‌ها نظر ندادند، اصولا آن‌ها خیلی هم سیاسی فکر نمی‌کنند.

جنتی در ادامه سخنان خود در پایان جلسه امروز هیات دولت در واکنش به اظهارات خبرنگاری که عنوان می‌کرد تعطیلی برخی از نشریات مغایر با شعارهای دولت تدبیر و امید است، گفت: در این مدت رونامه‌ای بسته نشده فقط روزنامه بهار توقیف شد که شخصا به عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات مخالف این توقیف بودم و معتقدم اگر تخلفی شده با توجه به عوامل مخلفه بوده و مقاله‌ای که از دست روزنامه در رفته تعمدی نبود من معتقد بودم می‌شد مجازاتی برای آن در نظر گرفت، حتی مدیرمسئول روزنامه بهار حاضر بود برای تنبیه خود مدتی روزنامه را تعطیل کند.

وی در خصوص توقیف روزنامه یالثارات نیز گفت: این بحثحتی قبل از حضور من در هیات نظارت مطرح بوده اعضای هیات نظارت گفتند که بار‌ها تذکرات کتبی به این نشریه داده‌اند در آیین نامه هم است که اگر پس از ۳ بار تذکر کتبی در مرتبه چهارم اقدام شدیدتری اتخاذ خواهد شد. توقیف این نشریه نیز نظر جمع هیات نظارت بوده و نظر فردی دولت در این خصوص مطرح نبوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که دیپلماسی فرهنگی ما در شش ماهه اخیر چقدر توانسته هم راستا دیپلماسی خارجی عمل کند، ‌گفت: قطعا دیپلماسی فرهنگی نتوانسته همپای دیپلماسی خارجی پیش برود در حوزه دیپلماسی خارجی وزارت خارجه نقش برجسته‌ای دارد به ویژه در مذاکرات ژنو موفقیت‌های خوبی کسب کردیم، اما از روز اول دیپلماسی فرهنگی نیز مورد تاکید ما بود.

وی افزود: با شروع به کار دولت تلاش شد تا با شبکه‌های عظیم رایزنی در خارج از کشور با ۸۰ کشور گفت‌و‌گو کنیم و نسبت به برقراری ارتباط با هنرمندان و مراکز فرهنگی فعالان طرح عمل شود در داخل هم مبنا این است که در بسیاری از همایش‌های فرهنگی خود از سفرا و رایزن‌ها فرهنگی مقیم تهران دعوت کنیم.

جنتی ادامه داد: حضور این افراد باعثانتقال مطالب به کشورهای مختلف می‌شود، یکی از‌ کارهای من در وزارت فرهنگ و ارشاد بحثنهضت ترجمه است؛ ‌ بسیاری از آثار ارزنده ما به زبان فارسی است وقتی به برخی نمایشگاه‌های کتاب خارجی می‌رویم تعداد کتاب‌هایی که به زبان‌های دیگر از سوی ایران عرضه می‌شود بسیار کم است بنابراین تلاش ما بر این است که این کتاب‌ها را به زبان‌های بیشتری عرضه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که امسال مشاهده کردید در جریان اعطای کتاب سال تعداد شخصیت‌هایی که کتاب‌های ما را به زبان‌های دیگر برگردانده‌اند قابل توجه بود، به طول مثال در خصوص کتاب منطق الطیر عطار دو ترجمه خیلی خوب به زبان فرانسوی داشتیم یکی نظم و دیگری به نصر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم با تاکید براینکه ما برای انتقال فرهنگ خود به خارج از کشور تلاش می‌کنیم، ‌گفت: بعد از احیای ارکستر سنفونیک و ارکستر ملی خودمان قطعا آن‌ها را به خارج از کشور اعزام می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر سنفونی‌های خوبی آماده شده که باید اجرا شود، گفت: اجرای آن‌ها در تالارهای بزرگ اروپا و آمریکا نیز جزو برنامه‌های ما است همچنین ممکن است بسیاری از فیلم‌های جشنواره‌های امسال نیز پس از دوبله به سینماهای مختلف دنیا ارائه شود که این بخشی از دیپلماسی فرهنگی ما است.

جنتی در خصوص خبر جمع آوری پایگاه سمان که مخصوص ثبت اطلاعات خبرنگاران است، گفت: من در جریان این خبر نیستم بسیاری از سایت‌های خبری که هم اکنون تنها یک مجوز برای راه اندازی گرفته‌اند باید از وزارت فرهنگ و ارشاد نیز مجوز بگیرند که تحت قانون مطبوعات ضرب العجل این سایت‌های خبری برای دریافت مجوز تا پایان دی ماه اعلام شده بود.

وی با بیان اینکه ما با سهولت این مجوز‌ها را به سایت‌های خبری ارائه می‌دادیم، گفت: از سوی هیات نظارت بر مطبوعات اعلام شد که سایت‌هایی که این مجوز را نداشته باشند، پس از این تاریخ بسته خواهد شد با این وجود حتی تاکنون اقدام به بستن هیچ یک از این سایت‌ها نکرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز