خبرگزاری کار ایران

بیانیه مجمع مدرسین ومحققین حوزه علمیه قم به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب:

بزرگداشت انقلاب در تامین خواست ها و انتظارات قانونی و مشروع مردم است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۱۲

حضور شگفت انگیز مردم بودکه حماسه غرور آفرین دوم خرداد ۷۶ را رقم زد و ایرانیان را در جهان چونان منادیانِ اصیل صلح و گفتگو مطرح ساخت. حضوری که دیگربار، در ۲۴ خرداد ۹۲، با حمایتِ رهبری، حماسه آفرید و با پشتیبانی از شعار تدبیر و اعتدال خطی بطلان بر تند روی و افراط کشید و صلح جویی و عدالت خواهی ملت ایران را برای جهانیان به نمایش گذارد.

مجمع مدرسین ومحققین حوزه علمیه قم بیانیه ای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت خط امام، در بخش های از این بیانیه آمده است: پیام درخشان انقلاب برای جهانیان ضرورت احترام به کرامت انسانی، شناسایی نقش مردم در تعیین سرنوشت و پرهیز از خودکامگی و ستم در حق آنان بود.

در این بیانیه تاکید شده است؛ با حمایت رهبری و هماهنگی قوای سه گانه، می‌توان به ثمر بخشی اعتدال و عقلانیت در دولت تدبیر و امید، چشم دوخت و محکم و استوار در راه پیشبرد منافع ملی و رفع نگرانی ها و حل مشکلات مردم گام برداشت.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً» «سوره بقره، آیه ۱۴۳ «
خجسته سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برهمگان فرخنده و مبارک باد. ۲۲ بهمن جشن پیروزی مردمی ستمدیده و در بند است، که طعم شیرین رهایی و آزادی از استبداد و استعمار را، پس از یک قرن مبارزه و جانفشانی و درد و رنج چشیدند. آنان که تجسم آرمان ها، آرزوها و ارزشهای ملی و دینی خود را در سیمای بزرگ مردی از تبار پیامبر(ص) و خاندان بزرگوارش دیدند و با رهبری هوشمندانه او بزرگترین حماسه قرن را آفریدند.

انقلاب بزرگ مردم ایران حرکتی آزادی خواهانه و بر خاسته از خودآگاهی و شعور دینی واکنشی به سرکوب و تحقیرآنان بود.

پیروزی این جنبش، افزون بر حضور حماسی مردم و رهبری بی بدیل امام خمینی «قدس سره»، رهینِ مجاهدت، فداکاری وتلاش صادقانه کسانی بود، که بارِ سنگینِ آگاهی بخشی به توده ها را بردوش گرفتند و زندان و شکنجه و تبعید را به جان خریدند و در راه عزت و آزادی ملت از جان خویش گذشتند. آنان که زنگار تحجر و خرافه را از اسلام زدودند و آن را چونان مکتبی زنده و زاینده که الهام بخش تجدد و رهایی بود، به جامعه عرضه داشتند.

پیام درخشان انقلاب برای جهانیان ضرورت احترام به کرامت انسانی، شناسایی نقش مردم در تعیین سرنوشت و پرهیز از خودکامگی و ستم در حق آنان بود. مردمی که با شعار «استقلال - آزادی»، بیزاری خود از اقتدارگرایی و حکومت مطلقه فردی و دخالت بیگانگان را اعلام کردند و با شعار «جمهوری اسلامی» گرایش خود به نظامی مردم سالارکه پاسدار ارزشهای والای اسلامی باشد، را نشان دادند. آنان ندای بازگشتِ دین به سیاست را، تنها با هدف استعلای سیاست در پرتو ارزش های دینی، سردادند و احیای معنویت در جهان فرو رفته در ورطه مادیت را درسر داشتند و از استفاده ابزاری از دین برای مقاصد سیاسی و بازتولید استبداد در لباس دین ناخشنود وگریزان بودند.

جمهوری اسلامی و قانون اساسی، خونبهای شهیدان و برترین دستاورد انقلاب عظیم ملت ایران است که، بر پایه رای مردم و در راستای شناسایی و احترام به حقوق آنان تاسیس شد. پایداری آن نیز، همچنان که بنیانگذار فقیدش همواره بر آن تاکید داشت، در گرو پشتیبانی و دفاع از حقوق مردم و کوشش برای پیشرفت و آرامش و رفاه و آسایش آنان خواهد بود. تهدید اصلی برای انقلاب و نظام نه فقط از سوی بدخواهان، بلکه از سوی دوستان ناآگاهی است، که با تحریف ارزشهای اصیل انقلاب یا انحراف از آن، از جایگاهی فراتر به مردم می‌نگرند و در پی تحمیل باورهای خویش به آنان برمی آیند.

کارنامه جمهوری اسلامی در طول سی و پنج سال گذشته به خوبی نشان می‌دهد، ایستادگی و فداکاری مردم عزیز تنها رمز استواری و تداوم این نظام بوده و پیشرفت و کامیابی آن نیز در گرو پشتیبانی و احترام به آنان و رنج و ناکامی زاییده بی‌توجهی به خواست راستین‌شان است. تنها بردباری و مقاومت و فداکاری مردم بود، که دشواری های فراوان پس از پیروزی انقلاب را آسان کرد و عبور از بحران های بزرگی همچون جنگ تحمیلی و فشار طاقت فرسای انزوا و تحریم های بین المللی را امکان پذیر ساخت. با پشتیبانی و شکیبایی مردم بود که در دوران سازندگی، راه دشوار توسعه هموار شد.

حضور شگفت انگیز مردم بودکه حماسه غرور آفرین دوم خرداد ۷۶ را رقم زد و ایرانیان را در جهان چونان منادیانِ اصیل صلح و گفتگو مطرح ساخت. حضوری که دیگربار، در ۲۴ خرداد ۹۲، با حمایتِ رهبری، حماسه آفرید و با پشتیبانی از شعار تدبیر و اعتدال خطی بطلان بر تند روی و افراط کشید و صلح جویی و عدالت خواهی ملت ایران را برای جهانیان به نمایش گذارد.

رای مردم به اعتدال و تدبیر برآمده از دریافت حقیقت اسلام اصیل و تجربه زیان بار و جبران ناپذیر تندروی و افراط در طول سالهای گذشته بود. اسلامی که اعتدال را همچون ویژگی برتر امت مسلمان معرفی و آنان را به پرهیز از افراط و تفریط می‌خواند. همچنین تجربه رویکردِ افراطی که تقابل و ستیز را جایگزین تنش زدایی و تعامل در عرصه سیاست خارجی، و بی اعتمادی و نگاه امنیتی را جایگزین اعتماد و گفتگو در عرصه سیاست داخلی می‌کرد. تجربه‌ای که دستاوردی جز کاهش اعتبار و انزوا در عرصه جهانی و وضعیت دشوار معیشتی در حوزه های گوناگون زندگی، در برنداشت. ملت عزیز، درپرتو این دریافت و تجربه، اعتدال و تدبیر را برگزید تا از به تاراج رفتن سرمایه و به یغما بردن منابعش جلوگیری کند و راه فروبسته آبادانی و پیشرفت را بر خود بگشاید.

اینک مردم عزیز، در بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد انقلاب، از نظامی که به دست خویش بنا نهادند، انتظار تکریم و حمایت دارند. آنان که از تنگناهای سیاسی و شرایط دشوارمعیشتی، سخت به ستوه آمده، چشم امید به دولت تدبیر و امید دوخته اند، تا با رویکرد تعاملی پرچم عزت و سربلندی ایران عزیز را در جهان برافرازد، و زمینه را برای احترام به حقوق شهروندی و مشارکت همگان در تعیین سرنوشت سیاسی و بهبود وضعیت معیشتی فراهم سازد.

خواست و انتظارات مردم عزیز چندان دور از دسترس نیست و با بلند نظری، جدیت، صداقت و همت می توان به آن دست یافت. کمترین خواست مشروع آنان بهره مندی از زندگی شرافت مندانه و برخوردار از حقوق اساسی همچون حق حیات، آزادی و برابری است. آنان خواهان تنفس در هوای پاک، نوشیدن آب سالم، بهره مندی از بهداشت و درمان کافی، برخورداری از آموزش و پرورش خوب، شغل و مسکن مناسب، امکان ازدواج و تشکیل خانواده‌ای گرم و مهربان اند.

آنان از زندگی در جامعه ای که آمار فقر، اعتیاد، طلاق، ناهنجاری، فحشاء و مفاسد اخلاقی آن رو به فزونی دارد، خسته و ناخوش‌اند. از گسترش بداخلاقی ها و بی اخلاقی ها، دروغ و نفاق، ریاکاری و ظاهر پرستی، قشری‌گری و عوام فریبی دلزده و افسرده‌اند. از گرانی، تورم، رکود و بیکاری، فساد، رشوه و پارتی بازی به ستوه آمده و از تبعیض و نابرابری و شکاف روز افزون طبقاتی و فرهنگی در رنج و گریزانند.

می‌خواهند؛ در جامعه ای آزاد و برابر زندگی کنند. جامعه ای که در آن حریم خصوصی افراد با دخالت خودسرانه و غیر قانونی نقض نشود. در حد معمول از آرامش و آسایش و شادی برخوردار باشند. اصل بر برائت آنان باشد و از بازداشت بی دلیل و طولانی مصون باشند.

می خواهند؛ بدون ترس و وحشت ازآینده شان، آزادانه سخن بگویند، بنویسند، گردهم آیند، از عملکرد حکومت و رفتار زمامدارن انتقاد کنند، از آنچه با سرنوشت شان سروکار دارد، اطلاع یابند و در تعیین سرنوشت خود موثر باشند.

می‌خواهند؛ بدون توجه به جنسیت، ثروت، طبقه، زادگاه، مذهب و زبانشان با آنان همچون شهروندانی برابر رفتار شود. از برابری حقوقی و سیاسی برخوردار و بر اساس قانون اساسی در برابر قانون یکسان باشند و بزرگوارانه و با عزت زندگی کنند.

آنان به راستی خواهان حکومتی قانون مند، مسئول و پاسخگویند. حکومتی که به وعده های خویش وفادار باشد، با آنان از در راستی و صداقت در آید. حکومتی که نه به اسم و نام، بلکه در حقیقت پایبند به اخلاق و ارزش های دینی باشد، منافع ملی و عمومی را فدای منافع خصوصی و شخصی نکند، رابطه و پارتی در آن جایگزین ضابطه و قانون نشود، به رانت خواری و فساد و رشوه آلوده نباشد، منتقدان و مخالفان را سرکوب نکند بلکه محترم شمارد، پاسدار حقوق و پشتیبان آنان باشد.

انتظار دارند از اقتصادی شکوفا و با ثبات برخوردار شوند و پیشرفت، آبادانی و توسعه روز افزون کشور خویش در عرصه های گوناگون علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی وسیاسی را نظاره کنند. در منطقه و جهان جایگاهی در خور فرهنگ و تمدن غنی خود بیابند و در اقتصاد جهانی و آمارها و نمودارهای معتبر بین المللی رتبه‌های افتخار آفرین به دست آورند.

انتظار دارند زمام اداره کشور به دست شایستگان باشد، تا نخبگان، فرهیختگان و هنرمندان از زیستن در این سرزمین احساس عزت و افتخارکنند و به جای مهاجرت، خدمت به مام میهن در پیش‌گیرند.

انتظار دارند جناح ها و احزاب رقیب سیاسی به جای اندیشیدن به قدرت و کوشش برای حذف یک دیگر به حل مشکلات و دشواری های ملت بیندیشند و برای برون رفت از وضعیت دشوار و بحرانی کنونی گفتگو و چاره اندیشی کنند.

این تنها فهرستی کوتاه، از مهمترین خواست ها و انتظارات شرعی و قانونی مردم است که به تعبیر امام خمینی «ره «صاحبان اصلی این انقلاب‌اند و وظیفه سنگین تامین آن بر دوش کسانی است که با تصدی حکومت، ادای این امانت را بر عهده گرفتند. این خواست ها و انتظاراتی است که افزون بر تایید آن ها در شریعت مقدس اسلام، در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز شناسایی و تحقق آن تضمین شده است.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب، بزرگداشت آن را در تامین خواست‌ها و انتظارات قانونی و مشروع مردم شریف و عزیز ایران می داند. بی تردید انجام این وظیفه در شرایط دشوار و بحرانی کنونی در گرو انسجام و آشتی ملی و پرهیز از انگ و اتهام های پوچ و واهی است. با جایگزینی مهر و دوستی به جای کینه و دشمنی و با یادآوری از خودگذشتگی و فداکاری های دوران انقلاب، دست در دست یکدیگر، یکدل و یکپارچه، با حمایت رهبری و هماهنگی قوای سه گانه، می‌توان به ثمر بخشی اعتدال و عقلانیت در دولت تدبیر و امید، چشم دوخت و محکم و استوار در راه پیشبرد منافع ملی و رفع نگرانی ها و حل مشکلات مردم گام برداشت.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز