خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

مواضع آمریکایی‌ها حاکی از ضعف آنهاست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۸۴

در صورتی که طرف مقابل حسن نیت و اراده لازم را داشته باشند و زیاده خواهی که عادت آنهاست را کنار بگذارند می توان ظرف چند ماه به راه حل جامع برای موضوع هسته ای ایران که لغو کامل تحریم ها علیه ایران است رسید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بیان کرد: به اعتقاد من بسیاری از مواضع آمریکایی‌ها از جمله رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه، وزیر خزانه داری و خانم شرمن هر چند که ادامه خصومت هاست اما حاکی از ضعف آن‌ها هم هست و از موضع ضعف بیان می‌شود.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچی شب گذشته - یکشنبه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره آخرین وضعیت اجرای توافق ژنو گفت: تا آنجایی که به اجرای گام اول توافق مربوط می‌شود همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

وی افزود: از این جهت دچار مشکل نیستیم و هم ما و هم طرف مقابل تعهدات را در زمان خود انجام داده‌ایم. در ۲۰ ژانویه قرار بود اقداماتی انجام دهیم که انجام شد و آژانس نیز راستی آزمایی و تأیید کرد و همزمان نیز طرف‌ها مقابل و آمریکایی دستوالعمل‌ها را برای تعلیق تحریم‌ها ارائه کردند.

عراقچی با اشار به اینکه جلسه شورای اتحادیه اروپا در روز ۲۰ ژانویه برگزار شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد، اظهار داشت: آمریکا نیز دستورالعمل برای رفع تحریم‌ها را صادر کرد و در تاریخ اول فوریه نیز مبلغ مورد توافق به حساب ایران واریز شد و کار‌ها طبق برنامه پیش می‌رود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اجرای توافق نهایی، بیان کرد: تاریخ جدید برای شروع مذاکرات نهایی مورد توافق قرار گرفته است. ۲۸ بهمن ما مذاکرات آغار می‌شود که مذاکرات سختی است اما طبق توافق ژنو نباید بیشتر از یک سال طول بکشد. من فکر می‌کنم در صورتی که طرف‌های مقابل حسن نیت و اراده لازم را داشته باشند و زیاده خواهی که عادت آنهاست را کنار بگذارند می‌توان ظرف چند ماه به راه حل جامع برای موضوع هسته‌ای ایران که لغو کامل تحریم‌های بر علیه ایران است رسید.

عراقچی گفت: جلسه اول در وین برگزار می‌شود و برای برگزاری مذاکرات آتی باید تصمیم گیری شود. ما قرار گذاشته‌ایم که مذاکرات در شهرهای محل استقرار سازمان ملل باشد. ژنو محل خوبی بود که به دلیل همزمان شده با مذاکرات سوریه تصمیم گرفتیم این دور از مذاکرات در وین آغاز شود و طرفین خود را برای مذاکرات آماده می‌کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سئوالی درباره مطرح شدن نیویورک به عنوان محل مذاکرات برای دور آتی، بیان کرد: از این جهت که نیویورک نیز یکی از شهرهای مقر سازمان ملل است از نظر ما قابل پذیرش است، اما شرایط سیاسی آمادگی نداشت که مذاکرات در نیویورک برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه خیلی علاقمند به رفتن به نیویورک نبودیم، تصریح کرد: ژنو و وین را ترجیح می‌دادیم.

معاون وزیر امور خارجه درباره برگزاری مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو روز گذشته در تهران و اینکه آیا مذاکرات با آژانس بر مذاکرات با ۱ + ۵ تأثیرگذار است، گفت: حتما این دو بر روی یکدیگر تأثیرات مثبت یا منفی دارند اما دو مسیر جداگانه هستند.

عراقچی تصریح کرد: مسیر مذاکراتی ما و ۱ + ۵ جدا از مسیر آژانس است. ما با آژانس همکاری بر اساس ان پی تی و موافقت نامه‌های پادمان داریم. سئوال‌هایی برای آژانس وجود دارد که در چارچوب ان پی تی و پادمان نمی‌گنجد و ما به دلیل حسن نیت به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تأکید بر اینکه این پاسخ گویی باید یک چارچوب و قاعده داشته باشد، اظهار داشت: چند ماه این چارچوب را مشخص کردیم. آقای آمانو نیز سفری به تهران داشت و توافق نامه‌ای را امضا کردیم که در یک چارچوب گام به گام اقداماتی را انجام دهیم. در گام اول ۶ توافق مد نظر بود که در ۳ ماه گذشته ایران به تعهدات خود عمل کرد و آژانس نیز از این موضوع ابراز رضایت کرده است.

وی تصریح کرد: امروز گام دوم نیز مورد مذاکره قرار گرفت و روشن شدن ۷ موضوع مورد توافق قرار گرفت و امیدواریم طی ۳ ماه آینده در این موارد نیز روشنگری کنیم.

عراقچی بیان کرد: مسیر ۱ + ۵ مسیر دیگری است که این دو مسیر می‌توانند تأثیر مثبت یا منفی روی هم داشته باشند و پیشرفت هر کدام باعثپیشرفت دیگری شود.

وی در پاسخ به این سئوال که ایران در بحثمدالیته تجربه نا‌موفقی داشته است که پس از پاسخگویی طی ۸ ماه مطالعات ادعایی از سوی آژانس مطرح شد و آیا تضمینی وجود دارد که پس از پاسخگویی این موارد موضوعات جدید مطرح می شود، گفت: یک واقعیت تلخی وجود که موضوعات مطرح بین ایران و آژانس اگر چه فنی هستند اما ماهیت سیاسی دارند و حل و فصل آن‌ها به یک اراده سیاسی نیاز دارد. به همین خاطر نیز اگر چه مذاکرات ایران و ۱ + ۵ مذاکرات جداگانه‌ای است اما به دلیل تأثیرگذاری روی مذاکرات با آژانس تصمیم گرفتیم این دو را همزمان پیش ببریم.

عراقچی تصریح کرد: در ارتباط با موضوعات مربوط به گام اول با آژانس به دلیل فضای مثبتی که در اثر مذاکرات با ۱ + ۵ وجود داشت این گام با موفقیت جلو رفت و وارد گام دوم شدیم.

وی در پاسخ به این سئوال که معاون اسبق آژانس تأکید داشته که توافق‌های صورت گرفته بین ایران و آژانس فراپادمانی است، بیان کرد: من هم این موضوع را مطرح کردم که این موضوعات فراپادمانی است. اگر موضوعات پادامانی بود ما موظف به پاسخگویی بودیم و علت اینکه چارچوب تعیین کرده‌ایم نیز فراپادمانی بودن موضوعات است.

عراقچی بیان کرد: نگرانی نیز به همین دلیل است که آن‌ها نتوانند هر موضوعی را بیاورند. اینطور نیست که آن‌ها هر موضوعی را که مطرح کنند ما پاسخگویی کنیم. باید در مذاکرات منطق آن‌ها مشخص شود و اینکه موضوعات بهانه‌ای برای اغراض دیگر نیست. به همین دلیل با آژانس مذاکره می‌کنیم که جلوی نگرانی‌ها گرفته شود و مراقبت کنیم که همکاری با آژانس از حدود خارج نشود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره برداشت مقام‌های آمریکایی از برنامه اقدام مشترک، گفت: یک نکته را اول باید روشن کنم که گاهی سوء تفاهم پیش می‌آید؛ هدف توافق ژنو عادی سازی روابط بین ایران و آمریکا و غرب و رسیدن به یک پیمان دوستی نیست.

وی با اشاره به اینکه خصومت ایران و آمریکا سرجای خود است، بیان کرد: ما اصلا وارد عادی سازی روابط نشده‌ایم. توافق ژنو سعی می‌کند یکی از موضوعات بین ایران و آمریکا را مدیریت کند. ما با آمریکا در ده‌ها موضوع مشکل داریم. مسئله فلسطین، سوریه، خاورمیانه، حقوق بشر، زیاده خواهی‌ها و زورگویی‌های آمریکا از موارد مورد اختلاف ایران و آمریکا است که همچنان پابرجاست.

عراقچی با تأکید بر اینکه آمریکا از دید ما‌‌ همان شیطان بزرگ است، اظهارداشت: ما انتظار نداریم با توافق ژنو آن‌ها خصومت‌ها را کنار بگذارند. دو کشور اصلا دوست نشده‌اند و‌‌ همان روابطی که حاکی از عدم زیر سلطه رفتن ما و عدم سلطه پذیری از آمریکا و مخالفت با سیاست‌های استکباری آمریکا بود ادامه دارد. یکی از موضوعات مورد اختلاف و تنش زا را مدیریت می‌کنیم به نحوی که هم خواسته‌های خود از جمله برنامه غنی سازی حفظ شود و هم نگرانی آمریکایی‌ها که ادعا می‌کنند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه ما اصلا به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این مسئله در مبانی فقهی و استراتژیک ایران مطرح است، گفت: در این باره که بعضی مطرح می‌کنند چرا آن‌ها خصومت را کنار نگذاشته‌اند باید گفت که آمریکا‌‌ همان آمریکا است که از پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ایران خصومت داشته است.

عراقچی بیان کرد: موضوع دیگری که در این باره مطرح است این است که به اعتقاد من بسیاری از مواضع آمریکایی‌ها از جمله رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه، وزیر خزانه داری و خانم شرمن هر چند که ادامه خصومت هاست اما حاکی از ضعف آن‌ها هم هست و از موضع ضعف بیان می‌شود.

وی تصریح کرد: آن‌ها باید به افکار عمومی و کنگره و دوستان خود در منطقه و غیره توضیح دهند که چرا امتیاز‌ها را به ایران داده‌اند. زمانی که آقای اوباما در سابان می‌گوید اگر زورم می‌رسید پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را هم باقی نمی‌گذاشتم؛ این سند افتخار مردم ایران است.

عراقچی بیان کرد: ‌‌ همان طور که مقام معظم رهبری بیان کردند آن‌ها امیال و آرزوهایی حتی برای تغییر رژیم دارند که به آن‌ها نرسیدند و نخواهند رسید. باید توضیح دهند که چرا غنی سازی برای ایران باید باشد. چرا آن‌ها اکنون از این برنامه رضایت دارند اما ۶ قطعنامه بر علیه ایران صادر کرده‌اند.

وی ادامه داد: در کنگره نمایندگان خانم شرمن را تحت فشار قرار داده‌اند که توافق دست ایران را باز کرده است و ایشان مجبور می‌شود که از موضع ضعف مطالبی را بیان کند که البته حالت گستاخی دارد و قابل قبول نیست. اما از موضع انفعالی جواب می‌دهند.

عراقچی گفت: این مسئله یک بعد دیگر هم دارد که در آستانه مذاکرات گام نهایی هستیم و آن‌ها رجز خوانی می‌کنند و من باید واقعا به آقای کری و خانم شرمن و دیگر مقامات آمریکایی که اینگونه صحبت می‌کنند بگویم که آزموده‌های غلط خود را تکرار نکنند. آن‌ها در مذاکرات قبلی نیز تجربه کردند که ما زیر فشار مذاکره نمی‌کنیم.

وی تأکید کرد: خانم شرمن و آمریکا باید بدانند که تنها یک عضو ۱ + ۵ هستند و دولت آمریکا حق ندارد که برای ما دستور مذاکرات تعیین کند. ما قطعا اجازه نمی‌دهیم آن‌ها دستور مذاکرات تعیین کند. ما اجازه نمی‌دهیم خانم شرمن برای ما نیاز تعیین کند. درباره صحبت‌هایی که ایشان درباره فردو و اراک مطرح کردند؛ نه به ایشان و نه هیچ کس دیگری اجازه نمی‌دهیم برای مردم ایران تعیین کنند که چه چیزی نیاز دارند. ما استقلال را با هیچ چیز معاوضه نمی‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه ما در طول ۱۰ سال در مقابل تحریم‌های اقتصادی، فشار‌های سیاسی و تهدید‌های نظامی آن‌ها ایستادگی کرده و وقعی به آن‌ها نگذاشتیم، اظهار داشت: دلیلی ندارد که در مذاکرات باج دهیم. مسلما این اتفاق نمی‌افتد.

وی تأکید کرد: بر این اساس باید تفاوت قائل باشیم بین آنجایی که از موضع ضعف حرف می‌زنند و آنجایی که رجز خوانی می‌کنند و آن‌ها بدانند که ما اجازه نمی‌دهیم با فشار بر ما مذاکره کنند.

عراقچی درباره تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی بیان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که توافق ژنو بخشی از تحریم‌ها را تعلیق می‌کند و بخش عمده‌ای از تحریم‌ها کماکان وجود دارد اما در مقابل غنی سازی ما نیز وجود دارد.

وی افزود: اگر آن‌ها مرتب می‌گویند که تحریم‌ها ادامه دارد پاسخ ما هم این است که غنی سازی ما هم ادامه دارد. اگر آن‌ها بخشی از تحریم‌ها را تعلیق کرده‌اند ما هم یک بخشی از غنی سازی که ۲۰ درصد است و نیازهای ما در این مورد قبلا تأمین شده را تعلیق کرده‌ایم.

عراقچی تصریح کرد: آن‌ها مدعی هستند که اگر تحریم‌های گذشته که هنوز از نظر توافق ادامه دارد از سوی شرکتی نقض شود می‌توانند شرکت را با قرار دادن در فهرست تحریم‌ها تنبیه کنند. این خلاف توافق نیست اما خلاف روحیه تفاهم است که لازمه همکاری است و در متن توافق نیز آمده که اقدامات باید با حسن نیت انجام شود.

وی تأکید کرد: این اقدام را در آستانه دور جدید مذاکرات نمی‌توان حمل بر حسن نیت کرد. ممکن است این اقدام در پاسخ به فشارهای کنگره که اصرار داشتند باید تحریم‌های جدید بر علیه ایران صادر شود و دولت آمریکا تا حق وتو در این باره ایستادگی کرد باشد، اما از نظر ما قطعا خلاف همکاری و تفاهم است

وی با بیان اینکه بار قبل در این باره اعتراض شدید کردیم و برای چند روز مذاکرات کار‌شناسی را متوقف کردیم، اظهار داشت: این بار هم اقداماتی تمهید شده است که در پاسخ به این اقدام انجام می‌شود. البته این اقدام خلاف توافق ژنو نیست اما خلاف روحیه همکاری است و ما قطعا برخورد می‌کنیم.

عراقچی درباره اظهارات وندی شرمن درباره تصمیم گیری درباره موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات گام نهایی، خاظرنشان کرد: موضوع مذاکرات با ۱ + ۵ تنها هسته‌ای است و به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نمی‌شویم. این موضوع را در مذاکرات قبلی روشن کردیم و برای مذاکرات آینده نیز روشن است که به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نمی‌شویم.

وی درباره اظهارات شرمن در کنگره گفت: از خانم شرمن سئوال می‌کنند که در توافق گام اول چرا وارد موضوعات برنامه موشک‌های بالستیک ایران نشده‌اید؟ چرا که اگر قرار باشد ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند، این‌ها می‌تواند عامل بمب باشد و خانم شرمن پاسخ می‌دهد که همه چیز را نمی‌شود در گام اول توافق کرد. نمی‌گوید ایران اجازه نداد که کسی درموضوع دیگری صحبت کند و می‌گوید این مسئله را درگام بعدی قرار می‌دهیم.

عراقچی گفت: روشن می‌کنم که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم موضوع غیر هسته‌ای به ویژه دفاعی وارد شود. ‌‌ همان طور که در مذاکرات قبلی اجازه ندادیم وارد هیچ موضوع دیگری شوند، در مذاکرات اتی هم اجازه نمی‌دهیم. مسائل دفاعی قابل مذاکره نیست و از خطوط قرمز ماست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز