خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به غرب:

با ملتی که منطق دارد، به زبان تهدید صحبت نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۴۵

سرنخ گروههای تندرو به جاهای دیگر بسته است که همیشه در مسایل سیاسی، اقتصادی، و حتی نظامی جامعه را ملتهب می‌کنند / تهدید و ارعاب سلاح تندروها است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توصیه غرب برای پرهیز از القائات صهیونیست‌ها، گفت: با ملتی که منطق دارد، به زبان تهدید صحبت نکنید.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور، با یادآوری نقش جوانان دانشجو در خلق حماسه دهه فجر در سال ۵۷ و تکرار آن در طول ۳۵ سال گذشته، براهمیت حضور آنان در راهپیمایی امسال تأکید کرد و گفت: حضور دانشجویان در برنامه‌های دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن، تلفیقی از احساسات عقلانی و عاطفی است و به جهانیان ثابت می‌نماید که جوانان امروز راه پدرانشان را در مبارزه با استبداد و استعمار ادامه می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جوانی، آزادی‌خواهی و صراحت لهجه را ویژگی دانشجویان دانست و گفت: وقتی منطق براین ویژگی‌ها افزوده شود، مطالبات دانشجویی، حقیقی و براساس ارزشهای اسلامی و منافع ملی می‌شود.

وی با توصیه جوانان دانشجو به کتاب و کتابخوانی، آنان را وارثان تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی دانست و گفت: دانشگاه جندی‌شاپور که سابقه‌اش به ایران قبل از اسلام می‌رسد، در زمان مسلمانان نیر مرکزی برای اثبات علم، دانش و استعداد ایرانیان بود.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از روند حرکت‌ علمی جوامع اسلامی از دارالترجمه‌ها به دارالتحقیق‌ها و مقایسه آن با شرایط علمی اروپا، گفت: غربی‌ها که دوران سیاه قرون وسطی را در تاریخ خویش دارند، ضمن مبارزه با کلیسا که فرهیختگان را زیر گیوتین می‌برد، کتاب‌های اسلامی و ایرانی را ترجمه کردند و متون درسی دانشگاههای آنان بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نگاه احترام‌آمیز اسلام و قرآن به انسان‌های عالم، گفت: باید از آیه «فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» تابلویی نوشت تا هیچ کس در جامعه اسلامی، به بهانه دفاع از اسلام، زبان‌ها را برای گفتن و گوشها را برای شنیدن نبندد.

هاشمی رفسنجانی آزاداندیشی دینی را اصلی مهم در فقه اسلام و تشیّع خواند و بااشاره به دستوری که مقام معظم رهبری برای تأسیس کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاهها داده بودند، گفت: متأسفانه عده‌ای که به قول معروف کاتولیک‌تر از پاپ هستند، دستورات رهبری را به گونه‌ای اجرا کردند که با هدف ایشان کاملاً متفاوت است.

وی تهدید و تحدید فکری را تلاشی بیهوده خواند و گفت: متفکرین اگر به ظاهر تسلیم دستورات متعصبین شوند، در باطن آن می‌شود که وقتی به زور از گالیله تکذیب کشف علمی‌اش را می‌خواستند، عصایش را به زمین می‌کوبید و می‌گفت: تو می‌چرخی و من راز تو را می‌دانم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح نقش استعمار، استبداد و تندروها در عقب‌ماندگی ملت‌ها، گفت: با تقویت تعصبات کورکورانه مذهبی، کشتن انسانها وظیفه شرعی بعضی‌ها می‌شود که در هیچ فرهنگ و تمدنی پسندیده نیست.

وی اوضاع امروز مصر، عراق، افغانستان و لیبی را مصداق سخنان خویش برای نقشه‌های شوم استعمار دانست و گفت: زمانی استبداد با علم و آگاهی و زمانی تندروها با جهل اهداف استعمارگران را محقق می‌نمایند.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از سوابق تمدنی و تاریخی مردم مصر در زمان باستان و بعدها در زمان فاطمیان، تأسیس الازهر و ارادت آنها به اهل بیت(ع)، گفت: مردمی که از استبداد خسته شده بودند، پس از پیروزی در مبارزه، وقتی تندروی‌ها و کینه‌های مذهبی را دیدند، الان به برگشت یک نظامی دیگر روی خوش نشان می‌دهند. همان گونه که در ایران هم تندروهای مشروطه باعثشدند کشور زیر چکمه قزاقی خشن برود.

وی القاعده را نمونه بارز گروه‌های افراطی دانست و گفت: سرنخ گروههای تندرو به جاهای دیگر بسته است که همیشه در مسایل سیاسی، اقتصادی، و حتی نظامی جامعه را ملتهب می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش به نقشه‌های استعماری برای میدان دادن به گروه‌های تندرو در ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تجزیه‌طلبی، شورش‌های کور و ترور شخصیت‌های مؤثر نظام، برنامه تندروها بود که با رهبری امام راحل و وفاداری مردم شکست خوردند.

وی تهدید و ارعاب را سلاح تندروها دانست و گفت: نمی‌توانند در فضای اعتدال نفس بکشند و همیشه می‌خواهند آب‌ها را گل‌آلود و فضا را غبارآلود کنند.

هاشمی رفسنجانی به پرسش‌های مکرر دانشجویان درباره حصر، مسببین اتفاقات سال ۸۸، بازنشستگی پیش از موعد استادان و دانشجویان ستاره‌دار و مذاکرات ژنو پاسخ داد و گفت: اگر منطق، در گفت و گوهای داخلی و خارجی حاکم شود، مردم ایران با حقانیت تاریخی خویش پیروز واقعی هستند و موانع فرعی نمی‌تواند خللی در اراده آنان برای فتح قله سعادت ایجاد نماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش برای فریب مردم توسط مسؤولان در هر جامعه را یک تندروی سیاسی دانست و گفت: شاید با دشمن‌تراشی و مظلوم‌نمایی بر امواج احساسات سوار شوند، امّا مردمی که به بلوغ سیاسی رسیده باشند، خیلی زود هوشیار می‌شوند و برای جبران اشتباهات اقدام می‌کنند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجوان دربارة اوضاع این دانشگاه گفت: در زمانی که مسؤولان اجرایی برای عوام‌فریبی بودجه‌های عمرانی کشور را صرف هزینه‌های جاری می‌کردند، در دانشگاه آزاد اسلامی نیز پروژه‌های عمرانی را تعطیل کردند.

وی دربارة مذاکرات ژنو نیز گفت: اگر غرب بهانه‌گیری نکند، در یک جلسه تمام مسایل حل می‌شود، چون ملت ایران هم می‌خواهد با تکیه بر دانش فرزندان خویش از مواهب صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز