خبرگزاری کار ایران

فروش بلیت‌ جشنواره موسیقی فجر از مرز یک میلیارد تومان گذشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۸۷

فروش بلیت‌های بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از مرز یک میلیارد تومان گذشت.

ایلنا: اجراهای جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های مختلف ادامه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری جشنواره؛ حمید سبزواری که در بخش استعدادهای درخشان بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور دارد، قطعه ساکورا که برآمده از بهار در فرهنگ ژاپن است را در جشنواره اجرا می‌کند.

حمید رضا سبزواری از نوازندگان جوانی است که امسال با تکنوازی گیتار از استان اصفهان در این بخش شرکت می‌کند. سبزواری در خصوص نحوه شرکت در این بخش از جشنواره گفت: برای شرکت در این جشنواره و در بخش استعدادهای درخشان از طریق یکی از اساتید موسیقی معرفی شدم.

وی که تجربه حضور در بخش جنبی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را در کارنامه خود دارد ادامه داد: دو سال قبل در فرهنگسرای نیاوران در بخش هفته گیتار کلاسیک جشنواره با سرپرستی آقای تهرانیان به روی صحنه رفتم.
سبزواری اظهار کرد: حضور در جشنواره برای هنرمندان عرصه موسیقی بسیار ارزشمند بوده و زمینه را برای شکوفا شدن استعدادهای جوان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این بخش از جشنواره سه قطعه اجرا خواهد کرد، اضافه کرد: قطعه ساکورا یا شکوفه گیلاس را اجرا می‌کنم. نام ساکورا یک نماد شناخته شده در ژاپن و فرهنگ ژاپنی است و به عنوان نماد بهار شناخته می‌شود و سازنده آن از باغ‌های گیلاس برای ساخت قطعه الهام گرفته است.

براساس اظهارات سبزواری، قطعه دومی که برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته آواز میش نام دارد و قطعه سوم اثری از جان داولند است که نت اصلی آن برای لوت نوشته شده است. وی این قطعه را برای گیتار تنظیم کرده و اجرا می‌کند.

سبزواری درباره داوری در جشنواره موسیقی فجر خاطرنشان کرد: جشنواره بین‌المللی فجر در این دوره سال‌ها توانسته است اعتماد شرکت کنندگان در جشنواره را جلب و داوری‌ها در این جشنواره به صورت عادلانه انجام می‌شود.

سبزواری ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر فرصتی فراهم می‌کند که تمامی فعالان در عرصه موسقی کنار هم گردآیند و همچنین فرصت بسیار خوبی برای دیده و شنیده شدن آثار موزسینهای جوان و کم سن و سال است.

وی اضافه کرد: استعدادهای خوبی در میان موسیقیدانان جوان وجود دارد که برگزاری این جشنواره در شناخته شدن آن‌ها و کسب اعتبار برای آنان بسیار مهم است.

این نوازنده گیتار کلاسیک از مسوولان برگزار کننده بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر خواست با حمایت‌های خود از بهترین‌های انتخابی این جشنواره آنان را در رسیدن به موفقیت همراهی کنند.

وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی موسیقی فجر با ایجاد شرایط و فضای مناسب و گردهمایی موسیقیدانان و آهنگسازان کشور نقش موثری در جریان سازی موسیقی و آشنایی آهنگسازان و موسیقیدانان با یکدیگر ایفا کرده و موجب ایجاد روحیه و انگیزه بیشتر جوانان فعال در عرصه موسیقی شده است.

سبزواری خاطرنشان کرد: شنیده شدن آثار شرکت کنندگان در این جشنواره توسط علاقمندان موسیقی و آهنگسازان و گروه‌های مختلف، ادامه راه در این عرصه را هموار می‌کند.

وی همچنین درباره وضعیت موسیقی در اصفهان گفت: این شهر پتانسیل‌های خوبی برای پرورش هنرمندان حرفه‌ای در زمینه موسیقی دارد.

حمید سبزواری در اولین روز جشنواره، ساعت ۱۵:۳۰ در سالن رودکی به صحنه می‌رود.

* الکسی سرگونین نوازنده چیره دست پیانو در اجرای خود در بخش بین الملل جشنواره بیست ونهم موسیقی فجر آثاری از علیرضا مشایخی و حمیدرضا اردلان را می‌نوازد.

الکسی سرگونین که در جشنواره بیست و هفتم نیز اجرا داشته در بخش اول رسیتال خود سونات‌های فانتزی از فلیکس بلومنفیلد و سمفونی شماره ۲۸ لامارژ بتهوون را اجرا می‌کند. در بخش دوم نیز سونات از علیرضا مشایخی، بیت از ساخته‌های حمیدرضا اردلان و سونات‌های سل ماژور(D۸۹۴) از شوبرت را می‌نوازد.

رسیتال پیانو الکسی سرگونین ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

* آرش قنادی یکی از اعضای گروه سون اعلام کرد این گروه در جشنواره چند قطعه تازه برای مخاطبانش درنظر گرفته اما بیشتر قطعات از دومین آلبوم این گروه یعنی «دوستت دارم» انتخاب شده است.

گروه موسیقی سون یا هفت از سال ۸۱ ثبت شد اما پیش از آن اعضای گروه به صورت مستقل یا در کنار هم فعالیت می‌کردند.

قطعه «ستاره» اولین اثر این گروه بود و بعد از آن «واست می‌میرم» را ارائه کردند. اعضای این گروه معتقدند، هفت به سادگی و از دل یک رفاقت و عشق مشترک به موسیقی جان گرفت.

آرش قنادی یکی از اعضای گروه موسیقی «سون» درباره اجرایشان در جشنواره موسیقی فجر گفت: بخشی از قطعات آلبوم‌های گذشته‌مان را اجرا می‌کنیم. همچنین قطعات جدید و تازه‌ای را هم که پیش از این اجرا نکرده‌ایم روی صحنه جشنواره اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: نخستین سالی است که در جشنواره روی صحنه می‌رویم و همچنین نخستین بار است که روی صحنه برج میلاد به اجرای موسیقی می‌پردازیم. جشنواره باعثشد درهای بسته برج میلاد به روی ما باز شود. این در حالی است که دیگر خوانندگان پاپ توانسته‌اند بار‌ها در سالن این مجموعه کنسرت برگزار کنند.

این عضو گروه «سون» اظهار کرد: البته خوشبختانه مخاطبان فهیم و دوست داشتنی گروه سون هیچ وقت ما را تنها نگذاشتند و همیشه همراه ما بوده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: به نظرم نیاز است که موسیقی پاپ وارد عرصه رقابت شود. من از نخستین کسانی بودم که این موضوع را مطرح کردم و فکر می‌کنم لازم است این اتفاق بیفتد چرا که رقابت نیاز این عرصه است.

قنادی بیان کرد: ما باید در کشور جایزه‌های هنری قوی داشته باشیم تا برای هنرمندان ایجاد انگیزه کند و بتوانند فعالیت‌های بهتری داشته باشند و نام و رنگ و بوی ایرانی داشته باشند و اهالی موسیقی و دیگر هنرمندان به داشتن آن ببالد.

آرش قنادی، علی قنادی و کیارش پوزشی اعضای گروه موسیقی سون هستند و تا کنون آلبوم‌های موفقی را منتشر کرده‌اند و در جشنواره موسیقی فجر هم قصد دارند قطعاتی از آلبوم‌های گذشته‌شان را منتشر کنند. البته به گفته قنادی بیشتر قطعاتی که در اکنسرت اجرا می‌شوند متعلق به دومین آلبوم این گروه یعنی «دوستت دارم» است.

بهروز علی یاری(نوازنده پیانو)، محمد زمانی(کیبورد)، سعید حسن‌زاده(بیس)، پیمان لطیفی(درامز)، حمید نصراللهی و پژمان فره‌مند(پرکاشن)، محمد رضوانی‌زاده(گیتار)، حسین شریفی(ترمبون)، علیرضا می‌رآقا(ترومپت)، رامین درودیان(ساکسیفون) بخشی از نوازندگانی هستند که این گروه را همراهی می‌کنند.

ازجمله قطعاتی که سون برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته می‌توان به پریا، ستاره، دروغ گو، واست می‌میرم، تو رو می‌خوام، یه لحظه چشما تو ببند، نگاه بی‌قرار، بگو کنارم میمونی، می‌خوام عاشق تو باشم، کوچه، من بی‌تو می‌میرم، محتاج، نرو خواهش می‌کنم، یه راهی پیش روم بذار، دوست دارم، خواهش، نفس، عشق من و همش به تو فکر می‌کنم، اشاره کرد.

این گروه روز ۲۷ بهمن در بخش پاپ جشنواره فجر در دو نوبت به صحنه می‌رود. اجرای اول این گروه ساعت ۱۸:۱۵ در برج میلاد آغاز می‌شود و اجرا دوم نیز در ساعت ۲۱:۳۰ در همین مکان به علاقمندان موسیقی پاپ ارائه می‌شود.

* علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پیام داد.

علی جنتی در این پیام آورده است: موسیقی ملی ایران به عنوان هنری ریشه‌دار و با ظرفیت، پس از انقلاب اسلامی و متناسب با رویکردهای متعالی آن، بر خلاف موسیقی قبل از انقلاب، مورد توجه مردم فرهیخته ایران قرار گرفت و در جهت تقویت روحیه انقلابی، دفاع مقدس، سازندگی و مقاومت ملت متناسب با ادوار مختلف سه دهه اخیر در کنار مردم نقش آفرینی نمود. امروز نیز دوباره شنیدن آن نواهای خاطر‌ه‌انگیز به بازسازی تصاویر و رویدادهایی در اذهان می‌انجامد که تاریخ کشور را از سلطه استبداد داخلی و استعمار خارجی رهانید. همین دستاورد‌ها مبین این حقیقت است که موسیقی، با منشاء و هدف روحانی و معنوی‌اش، می‌تواند در تحولات جامعه نقش مهم و مثبتی ایفا کند.

وی در ادامه آورده است: بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌، جلوه‌گاه حضور متعهدانه هنرمندان عرصه موسیقی در آئین‌های ملی و مردمی و فرصتی است برای تبلیغ آرمان‌های والای ملت ایران و باز‌شناسی ظرفیت‌ها و اثرگذاری هنر موسیقی در تعالی فرهنگی و پیوند عاطفی و اتحاد و یکپارچگی ملت ایران، ملتی که جوانان پر شور اکثریت تأثیرگذار آن را تشکیل می‌دهند، بی‌تردید موسیقی‌دانان و هنرمندان فرهیخته عرصه موسیقی ایران، آنان که با سال‌ها تحصیل و ممارست بر دانش موسیقی احاطه یافته‌اند ودل در گرو فرهنگ و هنر این سرزمین دارند، در پیشرفت فنی و تکنیکی این هنر و تعالی مفاهیم و خلق آثار ارزشمند هنری، نقش ممتاز و متمایزی بر عهده دارند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل و تقدیر از همه هنرمندان فعال در عرصه موسیقی کشور، راهبرد‌ها و رویکردهای نوین خود را در جهت تسهیل شرایط برای انجام شایسته فعالیت آن عزیزان در رشته‌های مختلف هنری با بهره‌گیری از همه ذخایر مادی و معنوی و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کشور تدارک و تدبیر خواهند نمود. از خداوند متعال توفیقات روزافزون جامعه هنری ایران را در پیشرفت و تعالی فرهنگ و هنر ایران اسلامی مسألت دارم.

* نمایشگاه سازهای ابداعی محسن شاملو در حاشیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه علاوه بر نمایش سازهای ویلنسل، ویلن، ویلن آلتو ساخته محسن شاملو کارگاه ساخت ساز نیز دایر خواهد بود.

شاملو درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه تمامی سازهای ابداعی بنده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند از روند ساخت آن‌ها در قالب کارگاه نیز مطلع شوند.

وی ادامه داد: بیشتر مخاطبان کارگاه من هنرمندان خارجی هستند که برای اجرا در بخش بین الملل به جشنواره می‌آیند و برایشان ساخت سازهای کلاسیک غیرایرانی جالب است.

این سازنده ساز بیان داشت: از آنجایی که تمامی این ساز‌ها کار دست است، ساخت هر کدام زمان زیادی می‌طلبد بر این اساس برای این نمایشگاه تعداد محدودی ساز را که در طول یکسال گذشته ساخته‌ام به نمایش می‌گذارم.

شاملو اظهار داشت: قصد دارم نمایشگاهی از ساز‌هایم را در خارج از کشور نیز برگزار کنم.

نمایشگاه سازهای ابداعی محسن شاملو همزمان با بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سالن بیرونی تالار وحدت برگزار می‌شود.

* هادی منتظری استاد نوازندگی کمانچه همراه با گروه تیام، ۳۰ بهمن در بخش جنبی جشنواره ساعت ۲۱ در تالار ایوان شمس به صحنه می‌رود.

هادی منتظری موسیقی را از کودکی با نواختن ویولن شروع کرد و سپس با راهنمایی استاد محمدرضا لطفی کمانچه در دست گرفت و از محضر اکثر اساتید طراز اول موسیقی استفاده برد. منتظری علاوه بر تدریس موسیقی، کنسرت‌های فراوانی را همراه با استادان موسیقی در داخل و خارج از کشور داشته است.

به سرپرستی این نوازنده کمانچه، گروهی به نام تیام شکل گرفته که مسعود حبیبی، پدرام درخشانی، سیاوش اسماعیلی و بامداد فلاحتی نیز در آن منتظری را همراهی می‌کنند.

این گروه کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است و هر کدام از اعضای گروه بنا به ذوق و فراخور حالشان برای این گروه آهنگ ساخته‌اند. این گروه در انتخاب شعر از آثار شعرای متقدم و متاخر استفاده می‌کند.

در گروه تیام مسعود حبیبی دف می‌نوازد، پدرام درخشانی نوازندگی سنتور را برعهده دارد، سیاوش اسماعیلی‌ عود می‌نوازد و بامداد فلاحتی به عنوان خواننده همراه گروه است.

* فروش بلیت‌های بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از مرز یک میلیارد تومان گذشت.

علی ترابی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره با اعلام این خبر گفت: با توجه به سیاست‌ها و توصیه معاون محترم هنری ارشاد مبنی بر اینکه درصد بیشتری از بلیت‌های جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر در اختیار مخاطبان واقعی هنر قرار گیرد و کمتر بلیت اهدایی داشته باشیم توانستیم با استقبال فوق العاده‌ای از سوی مخاطبانمان روبرو شویم به گونه‌ای که بلیت فروشی جشنواره بیست و نهم به یک میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: علی رغم کمترین تبلیغ شهری برای جشنواره موسیقی فجر و نیز همزمانی فروش بلیت‌ها با برگزاری جشنواره فیلم فجر، باز هم استقبال بسیار خوبی را از سوی مردم هنردوستمان داشتیم.

دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر افزود: استقبال مردم از جشنواره موسیقی فجر نشان می‌دهد که ریشه‌های این جشنواره بین مردم قوی است و همه دوست داران موسیقی در طول سال اخبار این جشنواره، حضور گروه‌ها و چگونگی بلیت فروشی را پی گیری می‌کنند

ترابی اظهار داشت: تاکنون و ۴ روز مانده به جشنواره موسیقی فجر بیش از ۷۰ درصد بلیت‌ها به فروش رسیده و با همین روند، سایر بلیت‌ها نیز در این ایام باقی مانده به فروش خواهد رسید بر این اساس جا دارد از همه اهالی موسیقی و موسیقی دوستان که با توجه به مبلغ بلیت‌ها که البته خیلی هم ارزان نیست، به خاطر اهمیت به فرهنگ و هنر کشورشان تقدیر و تشکر کنم.

* گروه ژیوار به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر قطعه «نسیم» از ساخته‌های حسین یوسف زمانی را اجرا می‌کند که پیش از این با صدای مظهر خالقی، خواننده مشهور کرد شنیده شده است.

گروه موسیقی ژیوار در سال ۱۳۷۹ به سر پرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی، برای بانوان پایه‌گذاری شد. این گروه در بسیاری از جشنواره‌ها مانند فجر و گل یاس و اولین جشنوارة کن مکزیک(۱۳۸۶)، فستیوال «اربیل»(۱۳۹۱) و فسیتوال راینه(۱۳۹۲) شرکت و جایزه‌های ویژة فسیتوال‌های اربیل و راینه را از آن خود کرده است. افرون بر این، در شهرهای مختلف کردستان عراق نیز کنسرت‌های گوناگونی برگزار کرده و برای شناساندن جامه و موسیقی کردی و سنتی ایران زمین به دیگر ملت‌ها، اجراهای متعددی در سفارتخانه‌های مختلف ایران داشته است.

ژیوار شیخ الاسلامی با اشاره به این‌که قطعاتی از حسین یوسف زمانی را به اجرا درمی‌آورد، گفت: گروه ژیوار همواره می‌کوشد تا به مخاطب خود احترام بگذارد و به اجرای کارهای تازه بپردازد اما با توجه به این‌که حسین یوسف‌زمانی، حق بزرگی به گردن موسیقی ایرانی و همچنین موسیقی کردی دارند برآن شدیم تا دو قطعه از آثار او را اجرا کنیم و با این کار یاد و خاطره‌اش را گرامی داریم. یکی از این قطعات، «نسیم» نام دارد که پیش از این با صدای مظهر خالقی، خواننده مشهور کرد شنیده شده است.

او با اشاره به این‌که کنسرت گروه «ژیوار» در دو بخش کردی و فارسی اجرا می‌شود، گفت: گرچه نمی‌توان این واقعیت تلخ را نادیده گرفت که کنسرت‌های موسیقی بانوان، مخاطب جدی ندارد اما نمی‌توان به این بهانه، تنها به اجرای قطعات نوستالژیک پرداخت؛ برنامه امسال ما چون سال‌های گذشته در دو بخش فارسی و کردی اجرا می‌شود و در هر دو بخش کوشیده‌ایم به اجرای قطعات تازه بپردازیم.

شیخ‌الاسلامی، نوآوری را ضرورتی دانست که در موسیقی بانوان نادیده گرفته شده و گفت: توجه به خاطره جمعی و اجرای آهنگ‌های خاطره‌برانگیز به معنی این نیست که هنرمندان دست از خلق کارهای تازه بردارند و به‌جای تربیت گوش مخاطب و بالابردن سطح پسند و سلیقه او، تنها به اجرای ترانه‌های نوستالژیک توجه کنند.

به گفته سرپرست گروه «ژیوار»، نوآوری، ضرورتی است که‌گاه در کنسرت‌های موسیقی بانوان نادیده گرفته می‌شود و نمی‌توان این واقعیت تلخ را نادیده گرفت که مخاطب و منتقد جدی برای موسیقی بانوان وجود ندارد اما به این بهانه نمی‌توان به آثار تکراری دل خوش کرد و دست از نوآوری برداشت. امید می‌رود که جشنواره موسیقی فجر این انگیزه را در بانوان هنرمند ایجاد کند که به کارهای نو و خلاقه دست بزنند و سخن تازه‌ای برای گفتن داشته باشند.

شیخ الاسلامی معتقد است: امروز زنان به جایگاه مهمی دست پیدا کرده‌اند که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت و لازم است متولیان فرهنگی به اینجایگاه توجه ‌کنند و جشنواره‌ مستقلی را به بانوان اختصاص دهند.

گروه ژیوار می‌کوشد بخشی از ترانه‌های محلی را برای مخاطبان خود اجرا کند. این ترانه‌ها به قالب ارکسترال درنیامده‌اند و تنها با تنظیمی تازه ارائه می‌شوند چراکه مردم با موسیقی بومی و ظرفیت‌های آن آشنا نیستند و ژیوار می‌کوشد تا موسیقی نواحی مختلف کردستان و کرمانشاه را آن‌گونه که هست به مخاطب خود معرفی کند. اما کوشش ژیوار و گروه‌های مشابه، بدون پشتیبانی‌های دولتی به جایی نمی‌رسد. مگر می‌توان موسیقی کار، عروسی، سوگواری، لالایی‌ها و هر آنچه نشان‌دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و جغرافیای این منطقه است را در چند دقیقه گنجاند و به مخاطب معرفی کرد؟
گروه «ژیوار» به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی، چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۸:۱۵ در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازد.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.
علاقمندان می‌توانند اخبار این دوره از جشنواره موسیقی را در سایت جشنواره موسیقی فجر به آدرس www. fajrmusicfestival. com مشاهده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز