خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی:

زنجیرهایی که به تحرک اقتصادی ما بسته‌اند در حال پاره شدن است / دولت تصمیم ندارد یارانه را قطع کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۳۷

صف‌هایی که برای حضور و مذاکره با ایران تشکیل شده است / باید ریشه ویژه خواری در کشور خشکانده شود / بین دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهاد‌ها روابط صمیمانه‌ای وجود دارد / هدف از سفر داووس کلید زدن حماسه اقتصادی در بخش خارجی بود.

رییس جمهوری در گفت و گوی زنده تلویزیونی درباره دستاوردهای دولت در عرصه سیاست داخلی و خارجی و مهم ترین مسائل پیش روی دولت با مردم شریف کشورمان سخن گفت.

به گزارش ایلنا، متن کامل گفت وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهوری با مردم به این شرح است:

مجری: در این روزهای سرد زمستانی امیدوارم دل‌های شما گرم گرم باشد. این روزهای سرد زمستانی یادآور خاطرات بسیار شیرینی را برای تک تک ما ایرانیان به همراه دارد؛ روزهایی که در بهمن سال ۱۳۵۷ رقم خورد. ایرانیانی که در کنار هم با شور، شعف و همدلی کاری بسیار بزرگ کردند و امروز ۳۵ سال از آن روزها می‌گذرد و همه ما در کنار هم سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب پرشکوه اسلامی را جشن می گیریم.
امشب در چنین شب های عزیزی در کنار آقای دکتر روحانی هستیم. سلام عرض می کنم و این روزهای عزیز را تبریک می گویم و مطمئنم مردم عزیز ایران علاقمند هستند که مقدمه را از زبان شما بشنوند.

رییس‌ جمهوری: سلام علیکم. قبل از شروع تبریکاتم به مردم، به مناسبت ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی، می خواهم از مردم عزیزم که مدت مدیدی پای تلویزیون منتظر این برنامه ماندند تشکر کنم، اما خوشحالم که با این تأخیر امشب شما(خانم بنیامین پور) را در برنامه داریم، امشب. ایام مبارک دهه فجر را خدمت ملت بزرگ و سرافراز ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. به روح بلند امام عزیز، بنیانگذار این نظام و راهبر بزرگ انقلاب اسلامی و به همه شهیدانی که در راه انقلاب و دفاع مقدس جان خود را برای عزت و عظمت این کشور و ملت و انقلاب فدا کردند. درود و سلام می‌فرستم.

انقلاب اسلامی ما یک معجزه بزرگ تاریخی بود

انقلاب اسلامی ما یک معجزه بزرگ تاریخی بود، شاید سراغ نداشته باشیم که ملتی نه در برابر یک رژیم، آن هم تا دندان مسلح، بلکه در برابر قدرت‌های جهان، آن هم تنها با توان فرهنگی‌اش به پیروزی دست یابد. همان ها که عامل پیروزی این انقلاب شد، امروز می‌تواند عاملی باشد برای پیروزی‌های مجدد این ملت در برابر قدرت‌های جهانی. آگاهی، وحدت مردم و فداکاری مردم در کنار راهبری چون امام خمینی باعثآن پیروزی بزرگ شد و وقتی وحدت، آگاهی و فداکاری آمد، آنجا دیگر فیض و لطف و نصرت الهی خواهد بود و همان است که باعثپیروزی می شود. امروز هم اگر همان آگاهی، بیداری، وحدت و اتحاد میان ملت و همچنین ایثار و فداکاری در کنار پرچمدار امروز انقلاب، یعنی حضرت آیت الله خامنه ای، ادامه داشته باشد، ما پیروز صحنه در برابر همه قدرت‌ها خواهیم بود.

۲۲ بهمن امسال باید متفاوت با همه ۲۲ بهمن‌ها باشد

از ملت عزیز و بزرگ ایران می خواهم که ۲۲ بهمن امسال متفاوت با همه ۲۲ بهمن‌ها باشد. گرچه همه ساله در ۲۲ بهمن، ملت بزرگ ما عظمت و حماسه آفریده اند، اما امسال سال دیگری است؛ امسال سال حماسه سیاسی است و برای حماسه سیاسی شاید تنها ۲۴ خرداد و آن حماسه بزرگ ملی کافی نباشد. باید آن حماسه به حماسه حضور و فریاد وحدت مردم و اتحاد مردم ضمیمه شود. امسال از همه جناح‌ها، احزاب، اقوام وهمه و همه پیر و جوان، زن و مرد، جوانان عزیز، می خواهم که در روز ۲۲ بهمن حماسه بزرگ دیگری را بیافرینند. امیدوارم همه شاهد شکوه و عظمت در ۲۲ بهمن امسال باشیم.

مجری: خیلی متشکر. من هم سلام می کنم به بینندگان گرامی و محضر جنابعالی. اگر اجازه بفرمایید سوالاتمان را شروع کنیم. به استحضارتان برسانم که بیش از شش ماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید گذشته است، روزهای پرکاری را داشته اید و روزهای پرکار و پرفعالیتی را پشت سر گذاشته اید، به من گفتند مصاحبه دارید، فکر کردم مناسبتش چیست؟ محاسبه کردم دیدم ۷۱ روز گذشته و جنابعالی قرار است با مردم به طور زنده صحبت کنید. چه کار بزرگی در کشور صورت گرفته و چه فعالیت‌هایی انجام شده است، یک مروری بر این ۷۱ روزی که گذشته است داشته باشید.

رییس‌ جمهوری: البته این برای برنامه ۱۰۰ روزه اول بود و قرار ما این نبود که مصاحبه‌ بعدی در ۱۰۰ روز دوم باشد. ۱۰۰ روز اول بر اساس برنامه ای انتخاباتی به مردم قول داده شده بود که یک برنامه کوتاه ۱۰۰ روزه طراحی شود و یک برنامه هم برای ۴ سال. لازم بود برای آن ۱۰۰ روز به مردم گزارشی ارائه شود، اما در کار خیر هر چه سرعت بیشتر باشد، مطلوب است؛ مخصوصاً برای من که فرصتی باشد تا با مردم صحبت کنم، تا نسبت به آنچه گذشته و آنچه پیش رو داریم در کنار هم باشیم و همفکری کنیم من تعارف نمی‌کنم. هر کجا این دولت موفقیتی به دست آورده در سایه حضور مردم و فعالیت، حمایت و نظارت آنها بوده و از این به بعد هم چنین خواهد بود. بنابراین ایام دهه فجر فرصت مناسبی بود و گر چه زمان مصاحبه دیر شد و مردم ما شاید خسته باشند اما در عین حال لازم می‌دانم خدمت ملت عزیز گزارش کوتاهی ارائه بکنم.

تشکر روحانی از مردم به خاطر تحمل سختی های بارش سنگین برف

در آغاز می‌خواهم از مردم استان‌های شمالی و همچنین گیلان، مازندران، کردستان و برخی از استان‌های دیگر که به خاطر نزول رحمت الهی، مشکلاتی هم در کنار این رحمت برای آنان ایجاد شد، قدردانی کنم. در زمانی کوتاه، این همه ریزش برف و نعمت الهی برای مردم این دو استان و برخی استان‌های شمال غرب کشور مشکلاتی ایجاد کرد. روزهای اولیه این بارش سنگین، باعثشد برق قطع شود. وقتی برق قطع شود، نانوایی‌ها هم نمی توانند فعالیت کنند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می شود.

مردم عزیز ما اول خودشان یکدیگر را یاری کردند؛ همه به صحنه آمدند، بعد هم همه مقامات اجرایی و نیروهای مسلح، ستاد بحران، بسیج، سپاه، ارتش و همه مردم به صحنه آمدند و الحمدالله مشکلات اصلی تقریباً رفع شده است. گر چه هنوز مشکلات برای روستاها باقی مانده است.

از صبر و تحمل مردم و اینکه توانستند در این اوضاع سخت که خیلی از مشکلات مضاعف می شود، سختی ها را تحمل کنند، تشکر می کنم. همچنین از دستگاه های اجرایی و ستاد بحران می خواهم به فعالیت شان ادامه بدهند و آماده باشند برای شرایطی که احیاناً برای استان های دیگر پیش خواهد آمد.

همه استان های همجوار کمک کردند. امیدواریم مشکلات مردم رفع شود و تشکر می‌کنم از وزرایی که به این مناطق رفتند و وزرایی که در تهران فعالند. امیدواریم مردم عزیز ما در این اوضاع حساس در زمینه مصرف برق و گاز مقداری صرفه‌جویی کنند تا برای هموطنان ما مشکلات به وجود نیاید.

اما در زمینه برنامه هفتاد و یک روزی که شما اشاره کردید، بخش‌های مختلفی را می‌شود به عرض ملت ایران رساند. در زمینه سیاست داخلی هوشیاری، بیداری و وحدت، اتحاد و نشاط مردم از ماه‌ها و سال‌های قبل به مراتب بیشتر بوده و ما باید بدانیم همه از اعضای یک خانواده هستیم. ممکن است اختلاف نظر سیاسی داشته باشیم، حتی ممکن است اختلاف نظر مذهبی و دینی داشته باشیم، اما مشترکات ما آنقدر زیاد است که این اختلافات در برابر آن ناچیز است. ما یک ملت هستیم. منافع ملی ما یکی و آینده برای همه ما است. کشور ما می تواند در این زمینه وحدت و اتحاد و انسجام به سرعت پیش برود. از مردم به خاطر این وحدت، همبستگی، اتحاد و کوچک جلوه دادن برخی اختلاف سلیقه‌هایی که وجود دارد، تشکر می کنم.

دولت از نقد و انتقاد استقبال می‌کند
البته در یک جامعه پرنشاط باید نقد و انتقاد باشد. دولت از نقد و انتقاد استقبال می‌کند، اما به شرطی که نقدها دلسوزانه و سازنده باشد که ان‌شاء الله همه نقدها دلسوزانه است و باعثپیشرفت کشور می شود.

به غیر از بحثسیاست داخلی که برای ما اهمیت دارد، بخش‌های دیگر هم هست که باید گزارش کوتاهی از آنها به محضر مردم ارائه کنم. در زمینه سیاست خارجی قدم بزرگی برداشته شد. البته این قدم در سایه حضور مردم، فداکاری و حماسه مردم بود. فضای جدیدی باز شد و مردم این کار را کردند، دریچه جدیدی را به روی ملت‌ها و دولت ها باز کردند و تعامل سازنده را شعار خودشان قرار دادند و امروز شاهد یک تحول بزرگ در روابط خارجی هستیم؛ با همسایگان از یکسو و با قدرت‌های بزرگ جهانی از سوی دیگر. این عظمت و عزت ملت و تعامل سازنده توانسته این وضعیت جدید را برای کشور به وجود بیاورد.

روابط ایران با همسایگان خود رو به پیشرفت است

اولاً می خواهم خدمت ملت عزیز عرض کنم که روابط ایران با همسایگان روز به روز به جلو می رود. مباحثبسیار مفصلی با همسایگان مان داشته ایم. با برخی هم اوضاع ایجاب کرده و روابط و بحث‌های مفصلی تری داشته ایم. با رهبران بسیاری از این کشورها ملاقات داشته ایم که ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان از آن جمله اند. می دانید که اخیرا نخست وزیر ترکیه به تهران آمدند و راجع به روابط اقتصادی و فرهنگی و سایر مواردی که مورد بحثدو کشور بود و همچنین مسایل منطقه ای و جهانی مذاکره شد. نخست وزیر عراق هم چندی پیش به تهران آمدند و مباحثبسیار مهم و مفصلی با هم داشتیم؛ مخصوصاً برای اینکه اروندرود زنده شود و در سایه آن آبادان، خرمشهر و بصره احیاء شوند. درباره لایروبی، پاکسازی اروند، محیط‌زیست و مسأله ریزگردها و همه اینها بحثشد و همین طور درباره روابط دو جانبه و مسایل دیگری که ما با عراق داشتیم.

البته با کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس هم ارتباطاتی داشته ایم، مقامات امارات متحده به ایران آمدند.

پادشاه عمان چندی پیش به ایران سفر کرد. با نخست وزیر پاکستان در سازمان ملل دیدار داشتیم و در فرصت‌های آینده نخست‌وزیر تمایل دارد که از ایران بازدید کند. رییس‌جمهوری افغانستان دو بار به کشور ما سفر کرده و در فکر یک قرارداد بلندمدت با افغانستان هستیم. همچنین با روسیه به عنوان همسایه ای بزرگ، مذاکرات بسیار مفصلی به صورت حضوری و تلفنی داشته ایم و با آمدن وزیر خارجه و مقامات متعدد از روسیه و مقامات متعددی که از ایران به روسیه رفتند، شاهد یک روابط بسیار گسترده‌ای در آینده با روسیه خواهیم بود.

روابط با همسایگان برای ما اصل، مهم و اولویت است. البته کل کشورهای منطقه جزو اولویت سیاست خارجی ما است. همچنین روابط با سایر قدرت‌های جهانی که در بحث‌ اقدام مشترک یا آنی که به توافق ژنو معروف است و مردم ما شاهد بودند که توانستیم با قدرت‌های بزرگ در این زمینه در قدم اول با حفظ حقوق ملت به تفاهم برسیم و امروز شاهد این هستیم که زنجیرهای ظالمانه و ناحقی که بر تحرک اقتصادی جامعه ما بسته بودند، در حال پاره شدن است. امروز در زمینه صنعت غذا و دارو، خودروسازی و پتروشیمی شاهد پاره شدن این زنجیرها هستیم. در بحثخدمات بیمه و کشتیرانی و حتی در زمینه‌های بانکی و پولی هم شاهد گسستن این زنجیرها هستیم.

اولین موفقیت ملت بزرگ ایران در تعامل با جهان است؛ از موضع حکمت، عزت و مصلحت

آنچنان این حرکت باعثعصبانیت دشمنان ما شده که شما می‌بینید، تندروها در آمریکا، هر روز سخنی می‌گویند. رژیم صهیونیستی بسیار عصبانی است و مردم عزیز ما شاهدند که چقدر از این توافق ناراحتند. این اولین موفقیت ملت بزرگ ایران در تعامل با جهان است؛ از موضع حکمت، عزت و مصلحت. البته سیاست‌های کلی روابط خارجه ما در چارچوب سیاست‌هایی است که مقام معظم رهبری تنظیم می فرمایند و اجرا در اختیار دولت است. از همه اعضای دولت و وزارت خارجه سپاسگزاری و تشکر می کنم.

در پرانتز بگویم ما دولتی داریم بسیار صمیمی، با همکاری و تعامل بسیار نزدیک. برخی از شایعاتی که در گوشه و کنار مطرح می شود بی اساس است. معاون اول، معاونان محترم و وزرا به جد فعال هستند و همه می خواهند خدمتگزار باشند. مردم باید از کل دولت پشتیبانی و بر آن نظارت کنند و نظراتشان را بگویند. بنابراین می‌خواهم بگویم در سیاست خارجی در کلیت ملت بزرگ ما گام بلندی برداشته و شاهد آثار آن در روابط خارجی، مسایل اقتصادی و مسایل فرهنگی و ارتباط ملت‌ها در منطقه خواهیم بود. از آن مهم‌تر شرایط حضور فعال‌تر ملت ایران در منطقه و صحنه جهانی امروز است و در آینده بیشتر هم خواهد بود.

مجری: تعامل قوا را در کشور چطور می‌بینید؟ جنابعالی نشستی با مجلسی‌ها داشتید و سخنرانی مفصلی که مردم ایران در جریان آن هستند. به طور کلی تعامل را چطور می‌بینید؟

بین دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادها روابط صمیمانه ای وجود دارد

رییس‌ جمهوری: نکته بسیار مهمی را مطرح کردید. بدون تعامل قوا بدون همفکری و همکاری حرکت کند پیش می رود. بدون تعامل قوا و همدلی، درباره منافعی که مربوط به ملت است یا نمی‌توانیم حرکت به جلو داشته باشیم یا حرکت بسیار کند خواهد بود. مردم آن روزی خوشحالند که ببینند بین دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه اینها با نیروهای مسلح و سایر سازمان‌ها و نهادها روابط بسیار صمیمانه‌ای وجود دارد و همه اهدافی که مربوط به اهداف ملی است و مردم می‌خواهند، گام به جلو می‌گذارند. البته یک بار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تشریف آوردند اینجا و با دولت اولین جلسه را داشتیم. همان طوری که گفتید اخیراً من و اعضای هیأت دولت به مجلس شورای اسلامی رفتیم و با نمایندگان دیدار داشتیم.

اصل خود این جلسات مشترک بسیار برای ما ارزشمند است؛ البته همانطور که می‌دانید با سران سه قوه هم جلسه‌ای داشته ایم و در آینده جلساتی خواهیم داشت. این بار در مجلس شورای اسلامی بحثاصلی من راجع به روند یارانه‌ در گام‌های آینده بود که دیشب آن سخنرانی را صدا و سیما پخش کرد و مردم ما استماع کردند. ما در بحثیارانه به وحدت نظر نیاز داریم. البته تبصره‌ای در این زمینه تقدیم مجلس کردیم که هنوز فراز و نشیبی دارد که تصمیم نهایی مجلس چه خواهد شد. در فرصت امشب راجع به یارانه بحثخواهم کرد.

مجری: در خصوص سفرهای استانی. مشخص است که دولت برای سفرهای دولت با تأنی بیشتر برنامه ریزی می کند. از طرف مردم خوزستان از شما تشکر می‌کنم. مردم شریف خوزستان مردم صبوری هستند. در طول سال‌ها بخش عمده‌ای از ثروت از این استان تأمین می شود. در برخی از شهرها که سفر می کنیم احساس می کنیم که از خدمات اولیه محروم هستند. دستاورد شما از این سفر چه بود و واقعاً چقدر قرار است تصمیماتی که برای هر استان می‌گیریم به منصه ظهور برسد و مردم شاهد این باشند که این تغییرات حاصل می‌شود و استان‌های دیگر را براساس چه معیارهایی انتخاب می‌کنید.

حضور در استان‌ها برای دولت مغتنم است
رییس‌ جمهوری: در پاسخ به سوال سرکار عالی عرض می‌کنم که ابتدا باید یک بار دیگر از مردم خونگرم، مقاوم و عزیز خوزستان، تشکر و سپاسگزاری کنم. مردم خوزستان در خط مقدم بودند، در دفاع هشت ساله حق بزرگی برای استقلال این کشور، عظمت و ایستادگی این ملت و پیروزی در جنگ تحمیلی دارند. احترام خاصی برای همه مردم قائلم. مخصوصاً برای استان‌هایی که در دفاع مقدس و در خط مقدم حضور داشتند، حضور در استان‌ها برای دولت مغتنم است. از نزدیک، حرف‌ها، نظرات فرهیختگان، علما، اندیشمندان، ایثارگران و اقشار مختلفی که فرصت می‌شود خدمتشان می‌رسیم مطرح می شود. با هم بحثمی کنیم و اجتماع مردمی که وجود دارد، مخصوصاً در این سفر که توانستیم از فضای صدا و سیما با مردم همه استان در یک برنامه مفصل گفت و گو داشته باشیم. برنامه زنده‌ای که با مردم در تماس بودیم.

آنچه برای من در این سفر استانی مهم است این که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، تصمیمات فی البداهه نباشد. بحثی شود و تصمیماتی اتخاذ کنیم که در مقام عمل، شدنی باشد. اگر در سفر استانی بحثی مطرح شود باید در تهران مورد بررسی قرار گیرد.

در مسأله خوزستان از قبل در تهران بحثو بررسی کرده بودیم و تصمیمات مهمی راجع به این استان اتخاذ شد و مهم‌ترینش بحثزمین‌های کشاورزی و رساندن آب به زمین‌های مستعد کشاورزی بود. در واقع ۵.۵ هزار هکتار زمین ظرف سه سال تحت کشت قرار می‌گیرد. کار بزرگی است. بحثآب‌رسانی و مسایل دیگری که در استان مطرح شد و اولین تصمیمی که آنجا اعلام شد این بود که ظرف هفته آینده آب مردم شهرستان اهواز تأمین شود که این کار انجام گرفت و همه تصمیماتی که اتخاذ شده به حول قوه الهی انجام خواهد شد. اساس این بحثاین است در سفر استانی تصمیماتی که گرفته می‌شود، تصمیماتی است که دولت بتواند ظرف چهار سالی یا سه و نیم سالی که فرصت دارد این تصمیمات را عملیاتی و اجرایی کند.

مجری: شما به دستاوردهای سیاست خارجی اشاره‌ای کردید. در سفر داووس من خدمتتان بودم و از نزدیک شاهد بودم که نگاه دنیا و نگاه کشورهای پیشرفته و صاحب قدرت به جمهوری اسلامی ایران یک نگاه دقیق و دگرگون‌ شده‌ای است و جنابعالی در دیدارهایتان و در سخنرانی‌ها، محورهای مهمی را از گشایش همکاری‌های جدید جمهوری اسلامی ایران با دنیا مطرح کردید، حالا سوال من این است که آیا صرفاً برای دعوتی پاسخ داده بودید که این سفر انجام شود یا یک برنامه دراز مدت را برای همکاری و تعامل با جهان در دستور کارتان بود که در داووس پیگیری کردید.

حماسه سیاسی و اقتصادی به دست مردم ایران خلق شده و خواهد شد

رییس‌ جمهوری: هر دو، ما به دعوت پاسخ دادیم و هدف بالاتری در نظر بود. امسال سال حماسه سیاسی و اقتصادی است. البته حماسه سیاسی و اقتصادی به دست مردم ایران خلق شده و خواهد شد. دولت هم در مسیری که ملت حرکت می‌کند، قرار دارد. در زمینه حماسه سیاسی دولت در سفر بیشکک که آن سفر منطقه‌ای محسوب می‌شود و مربوط به سازمان همکاری شانگهای است؛ حضور داشت. در آنجا با کشورهایی که عضو یا ناظر هستند بحثو بررسی داشتیم.

سفر سازمان ملل بسیار اهمیت داشت و در واقع ما خواستیم حماسه سیاسی را در بخش سیاست خارجی در بیشکک و بعد در نیویورک در سازمان ملل کلید بزنیم. حماسه اقتصادی را هم مردم ما باید بیافرینند. ما باید تکیه مان به منافع داخلی باشد و در اقتصاد ظرف حدود شش ماهی که الان از این دولت گذشته، شاهد حرکت‌های بسیار خوبی هستیم. در زمینه بحثتورم توانستیم یک قدم تورم را مهار کنیم و تورمی را که قول داده بودیم برسانیم به ۳۵ درصد. می‌دانید تورمی که در ماه دی اعلام شد ۳۵ درصد بود و خیلی فاصله دارد.

کنترل تورم و رکود جزو اهداف اصلی دولت است
ما در این مدت هشت واحد درصد کاهش تورم داریم. و این بسیار ارزشمند است. البته همه مردم کمک کردند و دولت خیلی مقید است به اینکه از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند. ما اگر برای هر مشکلی که پیش می‌آید به بانک مرکزی مراجعه کنیم خیلی آسان است. اما تورم و نقدینگی فراوان ایجاد می‌شود. ما امروز در زمینه تورم یک قدم مناسب و خوب ظرف ۶ ماه برداشته ایم. البته یک کار مهم‌تر پیش روی ماست و آن رکود است. شکستن رکود از تورم مهم‌تر است. البته اینها گاهی هم با هم سازگار نیست. مثل داروهایی که با هم نمی‌سازد؛ دارویی که برای ضدتورم است گاهی با ضد رکود سازگار نیست. اما در عین حال باید پیش ببریم خوشبختانه آمار نشان می دهد در زمینه بیکاری کاهش ایجاد شده است. ما شاهد یک شکوفایی در سال آینده خواهیم بود.

شما می‌دانید در سرمایه‌گذاری توانسته ایم هشت میلیارد فاینناس خارجی را برای سد، نیروگاه، بخش‌های معدنی، فولاد و حتی در برخی از شهرستان‌ها برای مترو جذب کنیم و هشت و نیم میلیارد دیگر هم تا پایان سال جذب خواهیم کرد. بنابراین در بحثسرمایه‌گذاری شاهد یک تحول خواهیم بود و این تحول تأثیرگذار است. در شکستن رکود در داخل هم به هر حال سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ما حرکتی را شروع کردند و امروز شاهد این هستیم که اولین قدم مهم این بود که نقدینگی دارد در مسیر درستی قرار می‌گیرد و بورس امروز خیلی فعال است.

امروز بسیاری از کمپانی‌های خارجی دارند به داخل کشور سفر می‌کنند

در مجموع شاهد حرکت خوبی در داخل هستیم. اما در بخش اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست. ما نیاز به تعامل با بیرون هم داریم. فضای سرمایه‌گذاری، فضای بسیار بزرگی است. من در داووس اعلام کردم که ما چه مقدار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف خواهیم داشت. در طول هشت سال آینده باید بیش از ۱۰۰ میلیارد در بخش نفت سرمایه‌گذاری کنیم. بنای سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد دلاری را در بخش پتروشیمی داریم. این سرمایه‌گذاری‌ها در داخل حاصل می شود اما باید در خارج حاصل شود. حدود ۴ میلیارد دلار را داشتیم. رفتن داووس برای این بود که اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد به وجود آمده است؛ در واقع یک طلوع مجدد در اقتصاد ایران و شما شاهد بودید که همه کارآفرینان بزرگ جهانی، رؤسای کمپانی‌ها با چه استقبالی نسبت به ایران برخورد کردند. در جلسات، سخنرانی‌ها، حرف‌ها و بحث‌هایشان برخورد کردند. امروز بسیاری از کمپانی‌ها دارند به داخل کشور سفر می‌کنند و تقریباً یک ترافیک در بخش اقتصادی و بخش سیاسی است و این همه هیأتی که به تهران آمده در ظرف کمتر از ۶ ماه است. ۱۱۷ گروه وارد ایران شده اند. شاید اگر همه مقامات خارجی را حساب کنیم من بیش از ۱۰۰ ملاقات خارجی داشته ام؛ بخشی در داخل و بخشی هم در خارج ایران بوده است.

امروز و در ماه‌های آینده می‌بینیم که به صورت ترافیک شدیدی بازرگانان، سرمایه‌گذاران و مقامات سیاسی به ایران می‌آیند. از شرق، اروپا و کشورهای همسایه به ایران می آیند. داووس برای این بود که ما این حماسه اقتصادی را در بخش خارجی کلید بزنیم و این کار بحمدالله شروع شد و ما شاهد تحول اقتصادی در ماه‌های آینده خواهیم بود. مردم عزیز ما می‌دانند که حرکت سیاسی، اقتصادی از داخل ایران و از ملت ما باید شروع شود. البته باید فرصت‌های خارجی را مغتنم بشماریم. دنیای امروز دنیایی نیست که یک کشور بگوید من می خواهم در کنجی قرار بگیریم. ما باید صادرات زیادی از جمله کالا و خدمات داشته باشیم. کشور با عظمتی هستیم و معادن زیادی داریم. حرف نفت و گاز نیست. ما اولین و بزرگترین کشور از نظر ذخایر گازی و دومین کشور از لحاظ ذخایر نفت در دنیا هستیم.

معادن و نیروی انسانی غنی داریم. بنابراین داووس یک قدم بزرگ در این راه بود. آنجا ملاقات‌های خارجی و دعوت و مصاحبه با رسانه‌ها داشتیم.

مجری: کمر تحریم‌ها شکسته. طیف‌های مختلفی هستند، برخی ها نقدی برای توافقات ژنو دارند و ابهاماتی را مطرح می‌کنند. جنابعالی دیروز در دانشگاه از دانشگاهیان خواستید که وارد عرصه شوند و مسایل و دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند. چه پاسخی برای آن بخش که طیف منتقد هستند، دارید؟

رییس‌ جمهوری: ما از انتقاد استقبال می‌کنیم. مردم ما باید حرف بزنند. انتقاد من به دانشگاه این بود که چرا کمتر حضور دارند. می خواستم حضور فعال تر داشته باشد. نه تنها در روابط بین‌الملل، بلکه دانشگاه محصولش به جامعه برگردد و به نیازهای جامعه پاسخ دهد. دانشگاه کاری کند که محصولش به جامعه بیاید و برای مردم ملموس باشد. دانشگاه نباید به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا کند. باید چرخه تولید و فناوری را تولید کند و در ضمن مسایل مختلف داخلی و خارجی وارد نظر شود و بحثکند.

اصلاً برد – باخت در دنیای امروز معنا ندارد

در بحثتوافق ژنو یا آن اقدام مشترک و برنامه مشترک، بحثما برد – برد بود. بعضی‌ها فکر می‌کنند باید برد – باخت باشد. اصلاً برد – باخت در دنیای امروز معنا ندارد. به هر حال برد – برد معنایش این است که ما در بخشی برنده می‌شویم و طرف مذاکره ما در یک بخشی قدم بر می دارد، برد – برد است که توافق باقی می‌ماند. آنچه برای ما مهم است این که ما خط قرمزها را مراعات کنیم. خواست مردم را مد نظر داشته باشیم. سیاست‌های کلی و عزت مردم مد نظر باشد. امروز شاهد یک عزت هستیم. مردم ما در بخش سیاسی اقتصادی و روابط بین‌المللی شاهد عزت هستند. همین صف های که برای حضور و مذاکره برای ایران تشکیل شده نشان می‌دهد که این ملت صدای عظمتش به گوش دنیا رسیده است. امروز ملت ما فرصت جدیدی خلق کرده و بوجود آورده است؛ بنابراین در این توافق هم ما یک قدم مهم برداشتیم، قدم مهم این است.

دشمنان ما می‌خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند

دشمنان ما می‌خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و در سایه ایران هراسی جنایتکاران در منطقه هر کاری و هر مداخله‌ای بکنند. یعنی فضای دنیا را پر بکنند از اینکه مشکل ایران و مشکل خطر ایران است و هم برخی از همسایه‌های ما و برخی کشورها و ملت‌ها را بترسانند. ما می خواستیم ضربه‌ای بزنیم به توطئه ایران هراسی و به دنیا بگوییم که این دروغ است.

ما فضای منطقه و دنیا را برای تعامل بیشتر آماده کرده‌ایم

ایران هیچ خطری برای هیچ کس نیست و فعالیتش کاملاً صلح‌آمیز است و درهایش برای نظارت بین‌المللی طبق قانون باز است. به نظرم ما قبل از اینکه ضربه به تحریم بزنیم اول ضربه به توطئه ایران هراسی بزنیم. فضای منطقه و فضای دنیا را برای تعامل بیشتر آماده کرده‌ایم. البته در بحثتحریم‌هم اولین ضربه را زدیم و این قدم اول است و راه بلندی در پیش رو داریم. اینکه شما می‌بینید دیگران اینقدر دارند حرف می‌زنند امریکایی‌ها هر روز مصاحبه می‌کنند و ما در کشور نیاز به مصاحبه نداریم خیلی توفیق بزرگی است. آمریکایی‌ها هر روز ناچارند به خاطر فشارهای داخلی خودشان مصاحبه کنند و راست و دروغ را به هم ببافند و شعار بدهند. ما نیاز به شعار نداریم، مردم ما کاملاً می‌فهمند. انتقاد اشکال ندارد، یک عده‌ای باید انتقاد کنند و این کشور آزاد است، انتقاد کنند نظراتشان را بگویند. نمی گوییم کار ما نقص ندارد. ممکن است نقص داشته باشد.

مثال می‌زنم؛ شما یک بحثدیگری را دنبال می‌کردید. اینجا از فرصت استفاده می‌کنم، دیدیم مردم ما و قشرهای آسیب‌پذیر جامعه و آنهایی که درآمدشان پایین است، از نظر سلامت، و امنیت غذایی در فشار هستند. در دولت وقتی بحثشروع شد عده‌ای می گفتند تأمین اعتبار مشکل است ولی ما گفتیم بتوانیم یک قدم کمک کنیم به اقشاری که به هر حال خیلی در فشار و مضیقه هستند. این سبد کالا جایگزین یارانه نقدی نمی‌شود. پرداخت یارانه نقدی در جای خود قرار دارد. این برای اقشار آسیب‌پذیر است. یک اشکالاتی هم بود. من متأثر شدم و دستور دادم هیأتی اشکالات را درست کنند.

یک نکته به مردم بگویم. ما نه یک سیستم مالیاتی دقیق در این کشور داریم تا ثروتمندان، ثروتشان شفاف باشد نه یک سیستم جامع تأمین اجتماعی داریم تا فقرا وضعشان شفاف باشد. ما در این سبد کالایی هم چه مرحله اول و چه ادامه‌اش که به اقشار آسیب‌پذیر دیگری داده می‌شود، شامل همه مردم نمی‌شود و باز هم می‌مانند یک عده‌ای که ممکن است وضع مالی خوبی نداشته باشند و این سبد به آنها نرسد.

در جایی که نقصی وجود داشته باشد به عذرخواهی افتخار می کنیم

تلاش دولت این است که آمار را به روز کند؛ بنابراین اگر مردم به زحمت افتادند در سبد کالایی، من به عنوان رییس‌ جمهوری از شما عذرخواهی می کنم. این دولت اگر نقصی داشته باشد خواهد گفت. از مردم عذرخواهی خواهد کرد. ما افتخار می کنیم به عذرخواهی خودمان در جایی که نقصی وجود داشته باشد.

هدف این است که مردم از لحاظ معیشت، مخصوصاً از لحاظ مواد غذایی یک مقدار در حدی که دولت توان دارد. اقدامات اساسی انجام شود. اینها قرص‌های مسکن است. ان‌شاء الله برای اقدامات اساسی باید قدم قدم جلو برویم و سرمایه گذاری و کارآفرینی کنیم و مردم روی پای خودشان بایستند. نه با سبد و یارانه ولی این کار زمان می برد تا به اهداف دست پیدا کنیم.
از لحاظ سلامت هم دولت قدم‌هایی را برخواهد داشت. اگر در بحثیارانه فرصت شود که توضیح دهم. می گویم که در قدم‌های بعدی یک بخشی در بحثیارانه، بحثسلامت است. مردم در بحثسلامت در مضیقه هستند.

مجری: وادی فرهنگ و هنر. در این بخش بحثکامل نمی شود و فرصت نمی‌شود شما خودتان به نقدها بپردازید یا فرصت می‌کنید فیلمی، تئاتری، گرافیک، هنرهای تجسمی و موسیقی، علاقه شخصی خودتان به کدام هنرها بیشتر است.

رییس‌ جمهوری: اگر بگویم به همه اغراق نگفته ام. در ماه‌های اخیر کمتر فرصت کردم فیلمی را ببینم. در بین اینهایی که شمردید به همه اینها علاقه دارم. به بحثفیلم، تئاتر، موسیقی علاقه‌مند هستم. تئاتر پایه سینما است.

صنعت با تئاتر قاطی شده، شده است سینما. امیدوارم در همه زمینه‌ها شاهد شکوفایی بیشتری باشیم. جلسه ای مفصل با هنرمندها داشتم و بیشتر شنیدم و یک بخش کوتاهی با آنها حرف و سخن گفتم. درد دل های آنها را شنیدم. ما فضای بهتری را برای آنها ایجاد می‌کنیم تا ملت ما بتواند از هنرمندهایمان بیشتر و بهتر استفاده و بهره‌برداری کند. ما ان شاء‌الله شاهد یک رابطه صمیمی تر با هنرمندها خواهیم بود.

مجری: به مقوله سینما اشاره کردید. آشتی هنر با مردم را اشاره کردید. فیلم‌هایی که در جشنواره امسال است شاید کمی ناامیدکننده باشد، نگاه به آینده و تقاضای شما در خصوص مطرح کردن امید در فیلم‌ها و موج زدن امید به هر حال نیازی است که شما احساس کردید شاید هنرمندان در آن بخش بگویند که ما فیلمی که برآمده از دلمان است می‌سازیم. هیچ کس نمی تواند بگوید چی بسازیم و چه نسازیم. در واقع این خواسته شما به چه دلیل است و چرا فکر می‌کنید مردم ما نیاز دارند که وقتی به پرده سینما نگاه می‌کنند یا با هر هنری که می‌خواهند آشتی کنند و می‌روند تئاتری ببینند باید بخشی از آن الگوهایی باشد که به آنها امید بدهد. این نیاز اجتماعی یک تقاضا از طرف شماست یا خواسته مردم است، برای اینکه بتوانیم این آشتی را بین هنرهایمان و مردم که به نظر می‌رسد مهمترین فرهنگسازی در جامعه باشد؟

باید بزرگی ملت ایران در فیلم ها منعکس شود

رییس‌ جمهوری: همین طور است که شما اشاره کردید. البته نمی توانیم به هنر دستور دهیم. هنر بخش دستوری نیست. اما مردم ما می‌توانند بخواهند. خواست مردم برای همه بخش‌ها اصل است. مردم ما امروز نشاط و امید بیشتر می‌خواهند و من هم در سخنرانی‌ برای هنرمندها از آنها خواستم که در بخش‌های مختلف هنری از جمله در بخش تئاتر، سینما و بخش‌های دیگر امید را بیشتر بیافرینند. خواستم مردم را بیشتر جلوه دهند. گفتم که باید یک آشتی بین سینما و مردم صورت بگیرد.

نباید گیشه‌های سینما خلوت باشد. نباید سالن سینما خلوت باشد. باید فیلمی را ایجاد و خلق کنیم که صف‌ها برای اینکه مردم بخواهند آن فیلم را ببینند، طولانی باشد. واقعاً هنر بهترین تأثیرگذار است برای اینکه پیام‌ها را به دل بنشاند و مهم این که پیامی باشد که نیاز مردم است. امروز نیاز به فعالیت داریم، فعالیت اقتصادی داریم، وجدان اقتصادی داریم که بسیار مهم است به خصوص درباره ویژه خواری و مسأله فساد. مردم ما ملت بزرگ و عزیزی هستند. همه اینها باید در فیلم‌ها منعکس شود، کما اینکه بسیاری از فیلم‌ها اینچنین بوده. عظمت مردم، دفاع مقدس، بخش‌های مختلف تاریخ کشور ما را تبیین کرده و من خواهشم از همه هنرمندان این است که به خواست ملت عزیز ما پاسخ مثبت بدهند و در ساخت هنرهایشان به ویژه در بخش سینما و تئاتر بیشتر در فکر امید و نشاط و آرامش بیشتر برای کل جامعه باشند.

مجری: در حال حاضر بودجه در مجلس در حال رسیدگی و بررسی هزینه‌ها و جزئیات است. یکی از اقدامات خوب دولت تحویل به موقع بودجه برای نخستین‌بار به مجلس شورای اسلامی بود. بفرمایید که آیا از نحوه بررسی بودجه راضی هستید، نظرتان درباره تغییراتی که بودجه نسبت به لایحه دولت داشته و ویژگی‌هایش چیست؟

رییس‌ جمهوری: هر چه را مصوبه مجلس باشد و شورای محترم نگهبان آن را تأیید کند، خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم. البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاملاً توجه دارند که شاکله بودجه نباید به هم بخورد. استنباطم از قانون اساسی این است که دولت وقتی بودجه‌ای را به مجلس می‌دهد یک شاکله‌ای دارد. البته نمایندگان محترم مردم تغییراتی می‌دهند و تغییرات حق آنهاست. تغییرات نباید در حدی باشد که شاکله آن بودجه به هم بخورد. من الان قضاوتی ندارم. چون هنوز کار مجلس شورای اسلامی تمام نشده است. البته دلم می‌خواست که در زمینه بحثیارانه یک قدم جدی در مجلس برداشته شود. البته هنوز پایان کار نیست. هنوز روشن نیست که نهایتا بودجه مجلس شورای اسلامی چه است. دستمان باز است و از لحاظ قانونی مشکل نداریم که بخواهیم اقدامی را انجام دهیم و بحثبودجه عمرانی برای ما مهم بود. کل سقف بودجه یک مقداری بالا رفته است، یعنی مجلس ۱۵ هزار میلیارد اضافه کرده، البته باید ببینیم در نهایت امر به کجا می‌رسد. بودجه ما ۱۹۴ میلیارد بود و آنچه مجلس تصویب کرده یعنی ۲۱۰ هزار میلیارد، تقریباً ۱۵ هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است. الان قضاوت نهایی ندارم، چون بودجه تمام نشده و شورای محترم نگهبان نظر نداده است ولی دلم می‌خواست که در بحثیارانه تکلیف روشن شود. در یک جلسه هم با نمایندگان حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر مشورت کردیم. در این جلسه مجلسی که خدمت نمایندگان رسیدم آنجا اصلاً سخنرانی راجع به بحثیارانه ها بود. امیدوارم این هم به سامان برسد و این مسأله به سال آینده نیفتد، چون امشب دیر برنامه شروع شد، می‌خواهم به بحثیارانه وارد شوم.

دولت تصمیم ندارد یارانه عده ای را قطع کند

در بحثیارانه اولاً به مردم بگویم اینکه گفته می‌شود یارانه یک عده قطع می‌شود، دولت چنین تصمیمی ندارد که یارانه کسی را قطع کند. ممکن است فرمی در اختیار مردم قرار بگیرد و آن را تکمیل کنند. یارانه کسی را قطع نخواهیم کرد، اما در عین حال از مردم هم می‌خواهیم آنهایی که نیازمند نیستند خودشان از دریافت یارانه انصراف بدهند. به دلیل اینکه هر چه آنهایی که نیاز ندارند انصراف بدهند، دست ما بازتر می‌شود برای بخش نیازمند. الان ما برای بخش‌های مهم در محیط زیست مشکل اساسی داریم، شما آلودگی هوا را می‌بینید. آمار به ما نشان می‌دهد در تهران تقریباً در سال ۱۰۰ روز وضع هوا ناسالم است و یا بیشتر از ۱۰۰ روز. برخی از آمارها به ما می‌گوید در سال فقط ۲۱۰ روز هوای پاک و سالم در تهران بوده و این فاجعه بزرگی برای سلامت مردم است.

تنها تهران نیست و همه کلان‌شهر ها تقریباً این مشکل را دارند. ما باید مشکل محیط زیست را حل کنیم. در یک بخش از محیط‌زیست ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. باید ناوگان حمل و نقل را به هر حال عوض کنیم و کارهای زیادی انجام بگیرد و این آلودگی‌ها کم شود. یک مشکل ما این است که در فصل آلودگی نمی توانیم به کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها گاز برسانیم و این هم جای تأسف دارد که کشوری که بالاترین ثروت را در زمینه گاز دارد و بالاترین منابع و ذخایر گازی را در اختیار دارد چنین است.

الان شما می‌بینید برای دادن گاز و مصارف خانگی دچار مشکل می‌شویم. البته دولت برای گاز برنامه‌ریزی مفصل دارد. ان‌شاء الله به حول و قوه الهی سال آینده مشکل گاز نخواهیم داشت. اما مردم ما باید بدانند به خاطر مشکلاتی که پیش آمده هم بخش انرژی دچار مشکل شده و هم بخش برق ما دچار مشکل شده است. مقصودم برق و گاز و نفت است. کل بخش انرژی دچار مشکل شده است. برای اینکه هر چه درآمد دارند گرفته شده برای یارانه و اینها نتوانستند مشکلات خودشان را حل بکنند.

تصمیم داریم سال آینده برای دادن یارانه نقدی به مردم از برق چیزی برداشت نکنیم. برای اینکه با این روند تابستان سال آینده با قطعی برق و خاموشی مواجه خواهیم بود؛ یعنی بعد از زمان جنگ که دیگر مردم ما شاهد خاموشی نبودند دوباره شاهد خاموشی خواهند بود اگر ما اقدام فوری انجام ندهیم. بنابراین ما باید در بحثیارانه به محیط زیست وبحثانرژی و از آن مهم‌تر به بخش سلامت بپردازیم. مردم ما در بخش سلامت دچار مشکل هستند. یک نفر وارد بیمارستان می‌شود. بیمارستان دولتی دارویش را بعداً باید از جای دیگری تهیه و لوازم پزشکی را از جای دیگر تهیه کند. برای آزمایش‌ها باید به جای دیگر مراجعه کند و این قابل قبول نیست. ما باید کاری کنیم تا کسی که وارد بیمارستان می‌شود همه نیازمندی‌هایش همانجا تأمین شود. این سرگردانی که برای مردم بوجود آمده برای دارو، لوازم و آزمایش از بین برود. البته ما قدم به قدم در زمینه سلامت حرکت خواهیم کرد. اولین قدم ما این است که قشر آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه را کاملاً بیمه خدمات درمانی کنیم.

دولت مصمم است در چهار سال آینده همه مردم را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد

تقریباً آمار به ما می گوید که حدود پنج میلیون نفر را بیمه کنیم. البته قشر بعدی را بعداً باید بیمه کنیم. دولت مصمم است در طول این چهار سال تمام مردم را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد. قدم اول برای آن پنج میلیونی است که نیازمندند. ان شاء الله در سال آینده قدم‌هایی برداشته خواهد شد و من قول می‌دهم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما آن پنج میلیون را بیمه خواهیم کرد. مشکلات فراوانی در بخش سلامت وجود دارد که باید بخشی از منابع هدفمندی یارانه در بخش سلامت مصرف شود.

در بخش تولید هم همین‌طور است. باید بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید مصرف شود؛ هم کشاورزی، صنعت، و هم خدمات واقعاً هر چه درآمد بوده صرف کردیم برای درآمدی که به عنوان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می شود و بقیه بخش‌ها کنار رفته است. قانون اجرا نشده است. عدالت در نظر گرفته نشده است. اینکه مردم به طور یکسان یارانه بگیرند خیلی معقول و منطبق با قانون نیست این با نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی منطبق نیست. ان‌شاء الله این قدم‌ها برداشته خواهد شد. یعنی ما قدمی خواهیم برداشت که نقص‌های یارانه را کاهش دهیم و بخشی از منابع درآمدی‌مان را در این بخش صرف کنیم.

در بحثانرژی، شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست. مصرف انرژی ۲ برابر متوسط جهانی است. در واقع انرژی‌مان را در جامعه تبدیل می‌کنیم. باید در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری کنیم. باید مشکلات محیط زیست را حل و فصل کنیم و به بحثتولید توجه کنیم و سلامت دیده شود و همچنین بحثعدالت و اجرای قانون. ان شاء‌الله شرایطی را فراهم کنیم که این قدم‌ها به زودی برداشته شود. البته شایعاتی مطرح می‌شود که حامل‌های انرژی گران و تورم ایجاد می‌شود که صحت ندارد. ما در زمینه برق و گاز شیب بسیار ملایم اتخاذ خواهیم کرد، چون که می‌دانیم اگر شیب تند شود ما مسأله رکود و تورم را داریم. حواسمان هست. کنترل تورم و رکود جزو اهداف اصلی این دولت است.

باید دست به دست هم بدهیم و پشتیبان هم باشیم
بنابراین، شیب‌ها بسیار ملایم خواهد بود و برای قدم بعدی یارانه، مردم ما دچار مشکل نخواهند شد. همه ما برای گام‌های بعدی، باید دست به دست هم بدهیم و پشتیبان هم باشیم، یا باید رها کنیم. یک یارانه‌ای که البته بنا بود هدفمندی یارانه‌ها کم کم ما را به نقطه‌ای برساند که قیمت‌ها، قیمت‌های واقعی شود، مشکلات ما حل شود و بنا بود پنج ساله انجام شود، یک بار حامل‌های انرژی گران و بعد تعطیل شد و قدم بعدی برداشته نشد. به نظرم، هم باید قدم برداشته شود و هم باید این قدم تداوم داشته باشد تا ما ان‌شاء الله به اهداف واقعی‌مان در بحثیارانه دست پیدا کنیم.

مجری: حال اقتصاد یک مقداری این روزها خوب نیست. مقداری بحثرانت و فساد و این مسایل مطرح است در جامعه، شما هم دستور رسیدگی به این مسایل را دادید، ممکن است مصادیقی از این مبارزه را بفرمایید و اینکه چقدر می‌شود اجرایی و عملیاتی شود و به نتیجه رسید؟
رییس‌ جمهوری: راجع به مبارزه با فساد خیلی گفته و شعار داده شده است؛ به گونه‌ای است که مردم ما وقتی بحثمبارزه با فساد مطرح می‌شود، یک مقداری تردید می‌کنند که در مقام عمل چه اقداماتی خواهد شد. در زمینه مبارزه با فساد، اولاً مشکلات ساختاری وجود دارد و باید مشکلات ساختاری را دولت حل و فصل کند و دنبال آن خواهد رفت و حل و فصل خواهد کرد. به مواردی هم برخورد کردیم که بسیار تکان‌دهنده بود. یعنی فسادی که به هر حال یک وقتی، فردی از یک فرد دیگر یا از یک اعتباری سوء استفاده کرده است. زمانی هم از پول مردم یا پول بیت‌المال، یک بخشی پول نقد مردم و یک بخشی نفت مردم در اختیار یک فرد قرار گرفته که ما نمی‌فهمیم دلیلش چیست و بر چه مبنا، رقم این پول رقم بالایی است. ۸.۵ یا نزدیک ۹ هزار میلیارد تومان است، ما در این زمینه باید همه دست به دست هم بدهیم، ما باید نسبت به این مورد خاص با مجلس و قوه قضائیه حرکت کنیم. آنچه هدف ما است، این که پول مردم به بیت‌المال برگردد. شما می‌دانید با این حجم مشکلاتی که مردم دارند، ۸ یا ۹ هزار میلیارد تومان رقم بسیار بالایی است؛ تقریباً درآمد یک ماه کل کشور است. یعنی کل کشور در یک ماه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، کل منابعی است که بتواند به دست بیاورد و کل بودجه عمرانی سالی که دارد، تقریباً همین مقدار است. البته ان‌شاءالله سال آینده خیلی بیشتر خواهد بود. نفت، پول نقد و دلار در اختیار یک فرد قرار گرفته است. مدتی به دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی گفتیم آنها دلایلی داشتند و می‌گفتند که به‌خاطر اینکه بخشی از این پول‌ها جاهای مختلفی است ما با آرامش این پول را بیاوریم به کشور، آن هم قول و وعده و وعیدهایی این آقا می‌داد که در این بانک یا این شعبه و آن شعبه است. بررسی‌های مفصلی کردیم و نادرست بود و من به معاون اول دستور دادم که اساساً مسأله ویژه خواری و فساد و رانت را مورد توجه قرار دهد. تشکر می‌کنم که قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است. باید کاری کنیم که ریشه ویژه‌خواری و رانت در کشور خشکانده شود. مجلس، دولت، قوه قضائیه و همه مردم پشتیبانی و کمک کنند. من چند روز پیش که رفتم به وزارت اطلاعات، آنجا دستور موکد دادم به وزیر اطلاعات که در این زمینه فعالانه وارد شوند. برای اینکه ان‌شاء‌الله ما در قدم اول بتوانیم پول مردم را به خود مردم، خزانه مردم و به بیت‌المال برگردانیم و بعد هم بتوانیم از لحاظ ساختاری قدم‌هایی برداریم که این فساد در کشور ما تکرار نشود.

مجری: متشکرم جناب آقای رییس‌ جمهور. منتها شب تقریباً از نیمه گذشته است. این قول را به ما بدهید که از این دست مصاحبه‌ها در آینده نزدیک هم تکرار شود.

رییس‌ جمهوری: من هم خیلی مشتاق هستم که باز در فرصت‌های آینده - البته امشب به دلایلی که من نمی‌خواهم باز کنم، یک مقداری مصاحبه تأخیر افتاد - ان شاء الله در فرصت‌های بعدی بتوانیم در وقت مناسب با مردم عزیز و بزرگوارمان صحبت کنیم. من یک بار دیگر به مردم عزیز و بزرگوارمان، این عید بزرگ، عید استقلال و عید موفقیت جهانی را تبریک می‌گویم و امیدوارم همه ما در ۲۲ بهمن شاهد حماسه دیگری باشیم. از مردم می‌خواهم تا وحدت و انسجام را به عنوان یک اصل بسیار مهم مد نظر قرار بدهد. همه تحمل‌ها را بالاتر ببریم. نقد اشکال ندارد اما همه به هم احترام کنیم و ان‌شاء‌الله نقدها سازنده باشد و بتواند موجب تعالی بیشتر کشور شود. با آرزوی فراوان برای ملت بزرگوار و نیازمند به دعای خیر و حمایت مردم و نظارت آنها برای موفقیت دولت در خدمت به مردم. از شما هم سپاسگزارم و تشکر می‌کنم.

مجری: از طرف ملت ایران به شما خسته نباشید می‌گوییم. ان شاء‌الله خدا به شما و دولتتان قوت و قدرت بدهد و بتوانید در جهت اهداف انقلاب اسلامی پیش بروید. همچنین از بینندگان عزیز که ما را تا این ساعت همراهی کردند، بی‌نهایت سپاسگزاریم و ان‌شاء الله از این گفت‌وگوی صمیمانه با جناب آقای رییس‌ جمهور بهره کامل را برده باشید. شبتان به خیر و خدا نگهدار.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز