خبرگزاری کار ایران

صالحی در جمع خبرنگاران:

هیچ بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۳۶

من به ملت ایران اطمینان می‌دهم که فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با قدرت پیش می‌رود / در بحثراکتور اراک تصمیم بر این گرفته شد که برخی تجهیزات اصلی مثل پمپ‌های اولیه و چند تجهیزات دیگر طی شش ماه آینده نصب نشوند.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: هیچ بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد. گوش ما به ندای رهبری و ارشادات ایشان است. ایشان تعیین می‌کنند که ما باید چکار کنیم، نه دیگران که خارج از مرزها حرف می‌زنند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) اظهار کرد: ما در مذاکرات آینده با ۱ + ۵ مکانیزمی را قائل هستیم و در همان چارچوب کارهای خود را انجام می‌دهیم و به این نقل و قول‌هایی که صورت می‌گیرد توجه نمی‌کنیم.

وی گفت: آنها تصور می‌کنند که مذاکره را می‌توانند از طریق رسانه جلو ببرند اما این مساله امکان‌پذیر نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: من به ملت ایران اطمینان می‌دهم که فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با قدرت پیش می‌رود و مطابق آن چیزی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم جلو می‌رود و هیچ چیزی به جز مواردی که خودمان در دستور کار داریم و می‌خواهیم متوقف نشده است.

صالحی درباره توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اظهار کرد: توقف غنی‌سازی به معنای تعلیق داوطلبانه است. ما از اول هم اعلام کرده بودیم که به سوخت ۲۰ درصدی نیاز نداریم و به دنبال خرید این سوخت برای راکتور تهران بودیم اما آنها استنکاف کردند. ما خودمان سوخت را تولید کردیم و الان برای چند سال ذخیره بیست درصدی برای راکتور تهران داریم و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سانتریفیوژهایی که بیست درصد تولید می‌کردند پس از تعلیق این روند به تولید اورانیوم تا غنای پنج درصد مشغولند بنابراین سانتریفیوژها کار می‌کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره موضع آمریکا نسبت به راکتور اراک، گفت: در بحثراکتور اراک تصمیم بر این گرفته شد که برخی تجهیزات اصلی مثل پمپ‌های اولیه و چند تجهیزات دیگر طی شش ماه آینده نصب نشوند. این در حالی است که طبق برنامه سازمان قرار نبود این تجهیزات در این مدت نصب شوند. در سایر بخش‌ها کارها با جدیت پیش می‌رود.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: هیچ بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد. گوش ما به ندای رهبری و ارشادات ایشان است. ایشان تعیین می‌کنند که ما باید چکار کنیم، نه دیگران که خارج از مرزها حرف می‌زنند.

صالحی تاکید کرد: این اظهارات از سوی مقامات آمریکایی مصرف داخلی و برای توجیه افکار عمومی‌شان است و به ما ربطی ندارد و نباید این صحبت‌ها را خیلی جدی گرفت.

صالحی درباره مذاکرات ایران و آژانس که قرار است ۱۹ بهمن در تهران برگزار شود، گفت: ما قبلا با آژانس تفاهمی را در شش بند داشتیم که تقریبا تمام این شش بند انجام شده است و بخش‌های کمی از آن باقی مانده که تا پایان مهلت سه ماهه خود انجام خواهد شد.

وی گفت: ما با آژانس صحبت‌هایمان را ادامه می‌دهیم اما این نکته وجود دارد که با توجه به مذاکرات‌مان با ۱ + ۵، میزان بازدیدهایمان به دلیل تعلیق‌هایی که انجام گرفته بیشتر شده است و این مساله کار سازمان انرژی اتمی و آژانس را بیشتر کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس برای بازرسی‌ها مبلغ هشت میلیون دلار مطالبه کرده است؛ بنابراین باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که بتوانیم به مسائل مورد نظر با توجه به محدودیت‌ها در بخش پرسنل(بازرسان) و ظرفیت آژانس و سازمان کار را جلو ببریم تا این بخش صدمه نبیند؛ از این رو معتقدم آژانس نیز باید مقداری با سعه صدر بیشتری اکنون مطالب خود را دنبال کند و خیلی عجله نکند.

صالحی در پاسخ به این پرسش که آمانو اعلام کرده است در مذاکره با ایران موارد جدیدی را مطرح خواهد کرد، گفت: بخشی از این موارد مربوط به مطالعات ادعایی بوده است که از قبل مطرح بوده‌اند. ما صحبت‌هایی داشتیم که ان‌شاءالله بر اساس همان صحبت‌ها مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

وی درباره تعویض سوخت نیروگاه بوشهر، گفت: ما نزدیک به دو هفته خاموشی نیروگاه بوشهر برای تعویض سوخت را به تعویق انداختیم چرا که سوخت‌های فسیلی جوابگوی اوج مصرف گاز در کشور نبود و میزان مصرف گاز مایع در این فصل بسیار بالاست.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه بوشهر می‌تواند روزانه شش میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی کند که رقم بسیار بالایی است. وزارت نیرو و نفت از ما خواستند تا جایی که امکان دارد با توجه به نیاز کشور، تعویض سوخت نیروگاه را به تاخیر بیندازیم که ما این درخواست را پذیرفتیم بنابراین امروز توانستیم نیروگاه را متوقف و روند تعویض سوخت را آغاز کردیم.

عصر روز چهارشنبه علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به همراه معاونان، مدیران و کارکنان سازمان انرژی اتمی با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های امام و انقلاب تجدید میثاق کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز