خبرگزاری کار ایران

محمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت امنیت حامیانش را فراهم کند؛ سیل حمایت‌ها سرازیر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۷۰

کیست که تردید کند آنچه در حوزه سیاست خارجی و در زمینه سیاست‌های هسته‌ای جریان دارد یا مورد تایید مقام معظم رهبری است و یا اینکه لااقل می‌توان گفت ایشان با آن سیاست‌ها مخالفتی ندارند. اگر ایشان مخالف بودند به طور قطع جلوی این روند را می‌گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاح طلبان به رغم هزینه‌ها در حمایت از دولت استوارند. دولت امنیت حامیانش را فراهم کند جریان حمایت‌ها مثل سیل سرازیر خواهد شد.

محمد رضا خاتمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره اظهارات رییس جمهور در جمع دانشگاهیان و انتظار روحانی برای حمایت آنان از اقدامات دولت تصریح کرد: اصلاح طلبان که در طول پنج یا شش ماه اخیر در حمایت از دولت کم نگذاشته‌اند و از هر امکان و موقعیتی برای این امر بهره برده‌اند. در مواردی که حتی برخی مواضع دولت مورد پسند اصلاح طلبان نبوده باز هم با تمام قوا از دولت و شخص آقای رییس جمهور پشتیبانی کرده‌اند.

وی افزود: البته در این حوزه باید محدودیت‌های اصلاح طلبان را نیز در نظر بگیریم. این نیرو‌ها هنوز هم تحت فشار هستند. بخش‌هایی از اصلاح طلبان که محبوبیت و مقبولیت دارند دچار محدودیت شده‌اند. در این روز‌ها شاهدیم که حتی شخص اقای خاتمی ممنوع الخروج می‌شود و احزاب و گروه‌های اصلاح طلب نیز هنوز تحت فشارهای گوناگون قرار دارند. احضار می‌شوند که چرا فعالیت می‌کنید و دور هم جمع می‌شوند و بیانیه می‌دهند. با این حال اصلاح طلبان با وجود همه مشکلات و گرفتاری‌ها با تمام قوا در حمایت از دولت ایستاده‌اند. هزینه‌های آن را نیز پذیرفته و می‌پذیرند و در این مسیر کوتاه نمی‌آیند. به هر حال باید منتظر بود تا ببینیم این فضا به کجا می‌انجامد؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان اگر انتقاداتی هم داشته‌اند آن را به طور خصوصی به دولتیان و شخص رییس جمهور انتقال داده‌اند، ادامه داد: توقع آقای رییس جمهور از دانشگاهیان و فرهیختگان و نخبگان توقع نابجایی نیست. اما باید ریشه یابی کرد که چرا امروز در کشور این فضای مرده حاکم است؟ علی رغم روی کار آمدن دولت جدید و به رغم اینکه در این فضا بسیاری امیدوار شده‌اند همچنان شاهد هستیم که متفکران و نخبگان رغبت و انگیزه و شاید بتوان گفت جرات ورود به برخی عرصه‌ها را ندارند؛ چرا که فضای امنیتی همچنان وجود دارد و ادامه یافته است. این فضا موجب می‌شود که نیروهای روشن اندیش و خوش فکر و صاحب ایده و نظر برای فعالیت تحت فشار قرار بگیرند.

وی ادامه داد: شما ببینید در وزارت علوم برای بازگرداندن چند استاد که به ناحق و برخلاف مسیرهای قانونی اخراج شده‌اند چقدر فشار وجود دارد. من می‌دانم که اساتید و متفکران با وجود آنکه دل چندان خوشی از فضای موجود ندارند باز هم از دولت حمایت می‌کنند. امیدواریم دولت در این حوزه‌ها کمی عمیق‌تر نگاه و عمل نماید. پرسش آقای روحانی درباره چرایی عدم ورود متفکران به صحنه البته سوال بجایی است. اما پاسخ آن هم مفصل است. امیدواریم فضایی فراهم شود تا نیروهای فکری جامعه بتوانند حرف‌هایشان را بزنند.

خاتمی تاکید کرد: اصلاح طلبان علی رغم محدودیت‌ها در میدان هستند. هزینه‌ها را هم می‌پردازند. از دولت هم توقعی ندارند که به خاطر آن‌ها وارد میدان شود و هزینه بپردازد. اما بخش‌های دیگر جامعه که آمادگی پرداخت هزینه را ندارند نیازمند پشتوانه‌ای مانند دولت هستند که حاضر باشد از حقوق آن‌ها دفاع کند و جلوی تحمیل هزینه به آن‌ها را بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد شاهد حاکم شدن فضایی مناسب خواهیم بود.

وی افزود: مساله هسته‌ای مساله‌ای پیچیده است و نیازمند دقت و ظرافت است. مثلا خود ما و دوستانمان در دوران آقای احمدی نِژاد از سیاست‌های هسته‌ای انتقاد کردیم. چرا که آن را به سود منافع ملی نمی‌دانستیم. هجمه‌ها از هر سو آغاز شد و حجم زیادی از هزینه‌ها تحمیل گردید. اگر قرار باشد باز هم به صرف اینگونه اظهار نظر‌ها هزینه‌هایی از این دست تحمیل شود نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

این فعال سیاسی اضافه کرد: آقای روحانی به درستی گفته‌اند کسانی که با سیاست‌های هسته‌ای مخالفت می‌کنند به نهادهای معدودی متصل و به آب کر وصل هستند. وگرنه کیست که تردید کند آنچه در حوزه سیاست خارجی و در زمینه سیاست‌های هسته‌ای جریان دارد یا مورد تایید مقام معظم رهبری است و یا اینکه لااقل می‌توان گفت ایشان با آن سیاست‌ها مخالفتی ندارند. اگر ایشان مخالف بودند به طور قطع جلوی این روند را می‌گرفتند. بنابراین مخالفین سیاست‌های هسته‌ای که مورد اشاره آقای روحانی هم بوده‌اند نه با سیاست‌های دولت بلکه با سیاست‌های مقام معظم رهبری مخالفت می‌کنند. پس اینان باید پشتوانه بسیار قوی و نیرومندی داشته باشند که می‌توانند این کار را انجام دهند و هیچکس هم به آنان نگوید بالای چشمتان ابروست!

خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا رییس جمهور از‌‌ همان پایگاه اجتماعی که در دوران انتخابات ۲۴ خرداد به سمت روحانی معطوف شد انتظار حمایت و میدان داری در این حوزه را دارد و یا آنکه گمان می‌کند با توجه به اقدامات دولت و طرح گفتمان‌های جدید توانسته بخش‌هایی از طبقه متوسط و نیروهای جامعه مدنی را به سمت خود جلب کند و امروز از آنان توقع پشتیبانی از اقدامات دولت را دارد، اظهار داشت: گمان من این است که پایگاه اجتماعی آقای روحانی‌‌ همان پایگاه اجتماعی اصلاح طلبانی است که در دوران انتخابات ۲۴ خردادماه آن حماسه را آفریدند. البته دولت و شخص رییس جمهور در این دوران با اقدامات بجا و مثبت خود را در میان صنوف اجتماعی گروه‌های سیاسی و نیروهای جامعه مدنی باز کرده‌اند. اما این بحث‌های سیاسی سنگینی است.

خاتمی تصریح کرد: حماسه سازان ۲۴ خرداد در میدان هستند. اما باید فضا برایشان ایجاد شود. مهم‌ترین مساله در این میان مساله امنیت است. اگر از نیروهای سیاسی انتظار داریم باید زمینه‌های فعالیت آنان را فراهم کنیم. یکی از کارهای عمده‌ای که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که بخش‌هایی از دولت که با این نیرو‌ها و طبقات ارتباط دارند کمی فعال‌تر عمل کنند. مثلا وزرات اطلاعات وزارت کشور و وزارت علوم با دانشگاهیان و سیاسیون در ارتباط هستند باید زمینه فعالیت این اقشار را فراهم نمایند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: چطور از رییس دانشگاهی که تمام کوشش خود را معطوف کرده تا روحانی در انتخابات رای نیاورد و امروز نیز در کار او و دولتش کارشکنی می‌کند می‌توان انتظار داشت در دانشگاه فضایی حاکم کند که اساتید بتوانند حمایت خود را از دولت علنی نمایند؟ باید به این مسائل کمی وسیع‌تر نگاه کرد. دولت وظیفه خود را در ایجاد زمینه و امینت انجام دهد جریان حمایت مثل سیل جریان خواهد یافت و سرازیر خواهد شد.

خاتمی در پایان گفت: در چنین فضایی است که مخالفت‌هایی که آقای روحانی به آن اشاره کرده و از آن منابع خاص سرمنشا می‌گیرد محو خواهد شد. اما عمده این است که دولت باید زمینه‌های لازم برای فعالیت و امنیت سیاسیون و متفکران و نخبگان را فراهم کند. آن‌گاه می‌توان توقع حمایت‌های عمومی و گسترده را داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز