خبرگزاری کار ایران

خوانندگان پاپ پیشنهاد اجرا در جشنواره موسیقی را می‌پذیرند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۱۱

هرچند موسیقی پاپ در بخش رقابتی نیست اما به هر یک از خوانندگان پاپ برای حضور در بخش جنبی پیشنهاد داده شود، آن را می‌پذیرند / در جشنواره گروه‌های مختلف در کنار هم و در فاصله زمانی کوتاه در دل یک رویداد روی صحنه می‌روند و همین موجب می‌شود کم و کاستی‌های اجراهای زنده در ایران هم مشخص شوند.

ایلنا: خبرها از جشنواره موسیقی حکایت از اجراهای گروه‌های جوان پاپ و سنتی دارد.

به گزارش ایلنا، گروه سدار به سرپرستی بابک رستمی و از استان آذربایجان شرقی قطعاتی از دوران باروک؛ رومانتیک و معاصر و قطعه‌ای از امید ذوالفنون را در جشنواره اجرا می‌کند.

رستمی درباره حضور در جشنواره گفت: جشنواره موسیقی زمینه را برای شناساندن استعدادهای جدید و درخشان عرصه موسیقیایی کشور فراهم کرده است و تنها اتفاق رسمی موسیقی در کشور محسوب می‌شود. بنابراین و مطمئنا حضور در چنین رویدادی تجربه بسیار ارزشمندی برای گروههای جوان و شهرستانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این اولین حضور گروه سدار در جشنواره فجر است، ادامه داد: این گروه در کنار اجرای آثار شناخته شده موسیقی کلاسیک تلاش دارد تا آثار کمتر شنیده شده و یا حتی آثاری که تنها در جغرافیای خاصی شناخته شده هستند را در برنامه اجرایی خود داشته باشد.

سرپرست کوارتت گیتار سدار با اشاره به فعالیت گروه از سال ۹۰ بعد از اولین کنسرت " آنسامبل گیتار تبریز " اضافه کرد: در همین مدت کم فعالیت دو قطعه از دو آهنگساز ایرانی در رپرتوار خود داشته‌ایم که اولین آنها قطعه‌ای به نام " غریب " از جمال ظهوریان که به زلزله زدگان آذربایجان تقدیم شده بود و دیگری قطعه " Cascade " اثر امید ذوالفنون هست که در اصل برای ارکستر گیتار و به سفارش مسابقات GFA در سال ۲۰۱۲ نوشته شده بود و نسخه کوارتت آن توسط خود آهنگساز برای کوارتت سِدار بازنویسی شده است.

وی درباره تشکیل این کوارتت با ساز بندی گیتار توضیح داد: آنسامبل گیتار مخصوصا به فرم کوارتت در مقایسه با کشورهای دیگر در ایران خیلی کم بوده، هرچند در زمانهای مختلف گروههایی تشکیل شده ولی بعد از چند اجرا کار متوقف شده است. هدف ما، تشکیل کوارتت با اعضای ثابت و اجراهای منظم و رپرتواری متنوع بوده و همچنان در تلاش هستیم تا در رسیدن به اهدافمان موفقتر باشیم.

رستمی خاطرنشان کرد: این گروه در کنار اجرای آثار شناخته شده موسیقی کلاسیک تلاش دارد تا آثار کمتر شنیده شده و یا حتی آثاری که تنها در جغرافیای خاصی شناخته شده هستند را در برنامه اجرایی خود داشته باشد.

وی با تاکید بر برگزاری جلسات تمرین گروه به طور منظم و بدون تعطیلی برای حضور موفق و چشم‌گیر در جشنواره بین المللی فجر اظهار کرد: به دست آوردن تجربه و آشنایی با دیگر گروه‌ها اولویتی بالاتر از کسب مقام دارد.

سرپرست کوارتت گیتار سدار همچنین در خصوص قطعات اجرایی در جشنواره فجر اظهار کرد: رپرتوار این گروه از دوران باروک؛ رومانتیک و معاصر از یوهان پاکلبل، مانوئل دِفایا و کارلو دومینکونی و قطعه‌ای از آقای امید ذوالفنون است که به سفارش کوارتت سِدار نوشته شده است.

وی از مسوولان بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر خواست گروه‌های جوان و مستعد را مورد حمایت قرار داده و پس از جشنواره نیز آنان را برای عرضه کارهای بهتر و فاخرتر و اجرای کنسرت یاری کنند.

* گروه موسیقی رهاوی از نوازنده های ایرانی و نوازنده‌هایی از کشور ترکیه، با همت ساناز نخجوانی تشکیل شده است.

احسان ذبیحی‌ فر نوازنده کمانچه در گروه «رهاوی» درباره اجرای این گروه در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: ساناز نخجوانی در مقطع دکترای موزیکولوژی در کشور ترکیه درس می‌خواند و همین حضورش در ترکیه زمینه‌های تشکیل گروه «رهاوی» را فراهم کرده است.

ذبیحی‌فر درباره قطعاتی که برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته‌اند، اظهار کرد: گروه «رهاوی» سال ۱۳۸۷ تشکیل شده و تا کنون نیز آلبومی به نام «رهاوی» را منتشر کرده‌ایم. در کنسرتی که در قالب بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود؛ قطعاتی از همین آلبوم را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: در بخش نخست به اجرای موسیقی ترکی می پردازیم و در بخش دوم برنامه قطعاتی از آلبوم «رهاوی» را به همراه چند قطعه تازه می‌نوازیم.

این نوازنده کمانچه با اشاره به پرداختن به نقاط مشترک موسیقی ایرانی و ترکی گفت: یک قطعه ایرانی در کنار یک قطعه از موسیقی ترکی، ‌ «شور» در موسیقی ایرانی در کنار «بیاتی» در موسیقی ترکی، «حجاز» در موسیقی ترکی و «چهارگاه» در موسیقی ایرانی؛ این ها بخشی از قرابت های موسیقی ایرانی و موسیقی ترکی است.

وی ادامه داد: در ایران کمتر به این قرابت‌ها پرداخته شده است. ما در کنسرت گروه «رهاوی» به این نقاط مشترک می‌پردازیم. نوازنده‌های ترکی در قطعات ایرانی ما را همراهی می‌کنند و ما نیز در قطعه‌های ترکی با آنها می‌نوازیم.

ذبیحی‌فر اظهار کرد: گمان می‌کنم که بخش نخست برنامه‌ ما که نوازه‌های ترکی به همراه ساز قانون به اجرا می‌پردازند، برای مخاطبان جشنواره جذابیت ویژ‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به امکان شنیدن نقاط مشترک موسیقی ایرانی و ترکی گفت: مخاطبان موسیقی در این اجرا می‌توانند نزدیکی‌های موسیقی ایرانی و ترکی را ببینند و بشنوند. این امر شاید بیش از همه برای دانشجویان موسیقی اهمیت داشته باشد.

سانار نخجوانی نوازنده قانون، احسان ذبیحی فر نوازنده کمانچه، ‌ سهیل اله دادیان نوازنده تنبک. دایره، ‌ بکر شاهین بال اغلو نوازنده عود، ‌ مصطفی سلچوق اراراسلان نوازنده کمانچه ترکی و مجتبی عسگری خواننده گروه هستند. همچنین در بخش موسیقی ترکی بکر شاهین بال اغلو خوانندگی گروه را بر عهده دارد.

گروه موسیقی «رهاوی» ۲۴ بهمن ساعت ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران به اجرای برنامه می‌پردازد. این اجرا در در بخش «نسلی دیگر» بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود.

* بهنام صفوی خواننده پاپ با آهنگ‌هایی از آلبوم‌های قبلی و چند تک آهنگ از تیتراژ سریال‌های تلویزیونی در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ درباره حضورش در این جشنواره گفت: تقریبا سومین سال پی در پی است که افتخار اجرا در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر را دارم و فکر می‌کنم این اجراها فرصت بسیار خوبی است تا ما هم در رویداد جشن موسیقی که به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود سهیم شویم.

او افزود: هر چند که موسیقی پاپ در بخش رقابتی نیست اما فکر می‌کنم به هر یک از خوانندگان پاپ برای حضور در بخش جنبی پیشنهاد داده شود، آن را بپذیرند.

این خواننده اظهار کرد: اجرای موسیقی برای مردم در جشنواره بسیار لذت بخش است. چون همه خوانندگان موسیقی پاپ این فرصت را داریم که در یک رویداد هنری به نوبت روی صحنه برویم و برنامه اجرا کنیم.

صفوی گفت: در این برنامه ما می‌دانیم که مثلا قبل و بعد از خودمان کدام یک از هنرمندان دیگر موسیقی پاپ روی صحنه رفته و یا می‌روند و همین ممتد بودن برنامه ها هم برایمان لذت بخش است.

صفوی همچنین اجراهای جشنواره موسیقی فجر را امکان مناسبی برای بالا بردن سطح کنسرت‌ها در کشور دانست و اظهار کرد: در این جشنواره گروه های مختلف در کنار هم و در فاصله زمانی کوتاه در دل یک رویداد روی صحنه می‌روند و همین موجب می‌شود کم و کاستی‌های اجراهای زنده در ایران هم مشخص شوند.

او درباره قطعاتی که در این برنامه اجرا خواهند کرد، گفت: قصد دارم قطعاتی از آلبوم‌های «آرامش» و «عشق من باش» را اجرا کنم. همچنین چند تک آهنگ و تیتراژ را هم می‌خوانم.

بهنام صفوی همراه با گروهش متشکل از انوشیروان بهرامی(سازهای بادی)، ایمان جعفری(ساکسیفون تنور)، حسین شریفی(ترومبون)، رضا آذر نژاد(ترومپت)، مهدی فردی(رهبر ارکستر، پیانو و کیبورد اول)، مجید قدیانی(کیبورد و پیانو دوم)، نیمان معصوم آبادی(گیتار الکتریک)، آیدین نیکومرام(گیتار بیس)، ایمان ذاکری(درامز)، غلامرضا معرف(پرکاشن)، و رضا تاجبخش(گیتار بیس) روی صحنه خواهد رفت.

بهنام صفوی ۲۴ بهمن ماه ساعت ۲۱:۳۰ در برج میلاد روی صحنه می‌رود.

* بابک شهرکی آهنگساز و تنظیم‌کننده، بعد از هشت سال بار دیگر در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

این هنرمند درباره غیبت هشت ساله‌اش گفت: نام و یاد استاد همایون خرم، علی مرادخانی و پیروز ارجمند دلیل حضور من در جشنواره امسال و موجب دلگرمی‌ام هستند.

فرزند هنری همایون خرم به دو بخشی که در جشنواره موسیقی فجر و به یاد استاد خود اجرا می‌کند اشاره و بیان کرد: من و سامان احتشامی، ۲۴ بهمن ماه، قطعاتی از استاد ابوالحسن صبا و همایون خرم را به صورت موسیقی بی‌کلام و با دو ساز ویولن و پیانو اجرا می‌کنیم. ساخته‌های همایون خرم، ملودی محور است یعنی ابتدا ملودی ساخته و بعد کلام بر آن سوار شده است. این ویژگی موجب می‌شود که شنونده با ملودی بدون کلام هم ارتباط برقرار کند.

شهرکی در ادامه گفت: همچنین من همراه با ارکستر آکادمیک تهران به رهبری امین سالمی نیز قطعاتی چون «غوغای ستارگان»، «اشک من هویدا شد» و «در میان گلها» را اجرا می‌کنیم که تنظیم این قطعات با من و خوانندگی این برنامه با حمید خزاعی، امیر رفعتی و شهریار بلوچستانی است.

او در پاسخ به این‌که اجرای دوباره کارهای همایون خرم با توجه به نوستالژیک بودن آن، کار چندان ساده‌ای نیست، گفت: ارتقا دادن یک کار عالی بسیار دشوار است. بعضی از کارهای استاد در زمان خود بسیار خوب اجرا شده‌اند و ما نهایتا بتوانیم، دوباره همان را به اجرا درآوریم. ضمن این‌که نباید انتظار داشت که اجرای زنده این کارها با هزار و یک مشکل فنی که در سالن وجود دارد با آنچه در استودیو ضبط شده برابری کند.

بابک شهرکی ۲۴ بهمن ماه ساعت ۲۱:۳۰ با سامان احتشامی در تالار رودکی و با ارکستر آکادمیک تهران ۲۷ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

* آنیا لخنر متولد آلمان، آموزش عالی موسیقی خود را زیر نظر اساتید برجسته‌ای چون هاینریش شیف در کلن و بازل و یانوس استارکر در بلومینگتون گذراند. گستره متنوع فعالیت‌های موسیقایی لخنر در حوزه نوازندگی ویلنسل، زمینه‌های همکاری به عنوان تکنواز با ارکستر و آنسامبل‌های متعددی را در عرصه موسیقی کلاسیک و معاصر فراهم ساخت. او همچنین بصورت مستمر با گروه‌ها و هنرمندان بداهه نواز در شاخه جَز یا فراتر از آن همکاری دارد.

او که به مدت ۱۸ سال عضویت در کوارتت مشهور روزاموند را در کارنامه دارد، سال‌های متمادی است که با دینو سالوتزی نوازنده مشهور باندونئون آرژانتیتی، واسیلیس زابروپولوس پیانیست و آهنگساز خوشنام یونانی، فرانسوا کوتوریه آهنگساز و پیانیست مطرح فرانسوی در قالب دونوازی و همچنین کوارتت تارکوفسکیکه در دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر نیر با استقبالی بی نظیر روبرو شد همکاری می‌کند.

آرتور آوانسف ارمنی که متولد مسکو است، نوازندگی پیانو را از کودکی فرا گرفته است. او تئوری موسیقی را در مدرسه موسیقی آلکساندر اسپنداریان ایروان، آهنگسازی را در هنرستان موسیقی ایروان زیر نظر استپان روستومیان و نوازندگی تخصصی پیانو در کنار النا آبجیان در کنسرواتوار کومیتاس ایراون فرا گرفت و در همین مکان به دریافت درجه دکترای موزیکولوژی نائل شد.

آوانسف علاوه بر اجرای ساخته‌های خود برای پیانو، آثار دیگر هنرمندان معاصر ارمنستان و کشورهای دیگر را در برنامه‌های به روی صحنه می‌برد. او همچنین از سال ۲۰۰۵ درآانسامبل مطرح لابوراتوریوم عضویت دارد.

این دو هنرمند در جشنواره موسیقی فجر دوئت ویلنسل و پیانو اجرا می‌کنند.

* ارکستر آیسو قطعاتی از ساخته‌های هنرمندان ایرانی و اتریشی را برای اجرا در نظر گرفته از آن جمله می‌توان به نیایش یزدان از حشمت سنجری، لید سگانه از برونلشنر، سولو تنور از آرا کاراپتیان، آسترایوس از یوهانا دودرر، سولو کنترتنور از مازیار یونسی و رکوئیم ایرانی(قسمت اول) از سیاوش لطفی اشاره کرد.

مازیار یونسی رهبر ارکستر، سیاوش لطفی رهبر کر و رهبر ارکستر درقطعات، آسترایوس، رکوییم ایرانی) و سحر لطفی مدیر ارکستر اعضای گروه آیسو هستند.

آرا کاراپتیان، مازیار یونسی و حمید شاهسون نیز به عنوان خواننده‌های سولیست این ارکستر را همراهی می‌کنند.

مازیار یونسی سرپرست ارکستر آیسو درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: این جشنواره تنهاترین و مهمترین رویداد موسیقی کشور است و با توجه به علاقه روزمره مردم به موسیقی در ژانر‌های مختلف اگر تبلیغات برای این رویداد مناسبت باشد، بدون شک شاهد استقبال گسترده از آن خواهیم شد.

این آهنگساز در ادامه خواستار جدا کردن بخش پاپ از جشنواره موسیقی فجر شد و خاطرنشان کرد: بهتر است جشنواره موسیقی پاپ در قالب یک جشنواره موسیقی جداگانه برگزار شود و با بخش‌های دیگر موسیقی که به فرهنگ موسیقی جهت می‌دهند، تلفیق نشود.

سرپرست ارکستر آیسو که در اجرای جشنواره موسیقی فجر رهبر ارکستر را خود به عهده دارد، درباره قطعات این ارکستر گفت: ما در این اجرا از قطعات آهنگسازان معاصر ایرانی استفاده می‌کنیم؛ چرا که با حجم وسیعی تولید آهنگ توسط آهنگسازان جوان باید سنت اجرای آهنگسازان قدیمی برداشته شود و جا برای اجرای آهنگسازان جوان باز شود.

این هنرمند ادامه داد: حتی در غرب اجرای آثار آهنگسازان بزرگی چون باخ، بتهوون، موزارت و… کمرنگ شده و ارکسترها آثار آهنگسازان معاصر را اجرا می‌کنند که جنبه پویایی موسیقی حفظ شود اما در کشور ما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: در جشنواره بیست و نهم یکی از آثار حشمت سنجری، قطعه رقص هفت ضربی اثر خودم، رکوییم ایرانی اثر سیاوش لطفی و یک اثر با اقتباس از یک نقاش اتریشی به صحنه می‌بریم.

مازیار یونسی با اشاره به رسالت ارکستر آیسو گفت: مهم این است که بتوانیم موسیقی را از حالت موزه‌ای خارج کنیم وشکل پویاتری به آن بدهیم. ارکستر آیسو از سال ۱۳۸۴، در انجمن فرهنگی اتریش در تهران آغاز به‌کار کرد و متشکل از بیش از ۱۵۰ نفر نوازنده و خوانندۀ جوان است. مدیریت هنری این گروه را «کریستین شولتز»، رهبر اتریشی، عهده‌دار است. ارکستر سمفونی ایران‌ - اتریش، تاکنون، در چندین جشنواره حضور داشته و در مناسبت‌های رسمی، در سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف و دانشگاه‌ها به اجرای برنامه پرداخته است.

وی گفت: رپرتوارِ ارکستر سمفونی آیسو در برگیرندۀ آثار کلاسیک اروپایی و ایرانی و موسیقی محلی است. تمرینات گروه در انجمن فرهنگی اتریش در تهران انجام می‌شود. در کنار اجرا، همواره کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و مسترکلاس‌های موسیقی، ویژۀ نوازندگان وخوانندگان، در انجمن فرهنگی اتریش در تهران برگزار می‌شود. همچنین، کارگاه‌های آموزشی ویژۀ آهنگسازی، به سرپرستی استادان اتریشی، این فرصت را به آهنگ‌سازان جوان و با استعداد می‌دهد تا بتوانند آثار خود را اجرا کنند.

یونسی ادامه داد: در این اکستر ۵۰ نوازنده و بیش از ۳۰ هنرمند در گروه کر حضور دارند که برای این اجرا یک سال تمرین کرده‌اند.

ارکستر آیسو ۲۴ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت صحنه می‌رود.

* خباز واحد هنرجوی هنرستان موسیقی و نوازنده ویلنسل است. او درباره نحوه حضورش در جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال تمامی هنرمندان جوان از طریق اساتیدشان به این بخش دعوت شده‌اند. آقای کریم قربانی هم دعوت کننده من به جشنواره امسال بودند.

او که در پرونده کاریش اجرا در تالار رودکی و آموزشگاه‌هایی مثل آموزشگاه پارس را دارد درباره بخش استعدادهای درخشان گفت: این بخش مجموعه‌ای از کنسرت‌های هنرمندان جوان حرفه ایست که در کنار هم گردآوری شده‌اند و همین امر سطح و ارزش این بخش را بالا می‌برد.

این هنرمند جوان افزود: برای ما فرصت خوبیست که با دیگر هنرمندان آشنا شویم. از طرفی تجربه تکنوازی در تالار رودکی که یکی از تالارهای مهم تهران است نکته دیگریست که جاذبه شرکت در این بخش را بالا می‌برد.

وی در ادامه تاکید کرد: شرکت در بخش استعدادهای درخشان اعتباریست برای ادامه دادن مسیری که مدتها در آن زحمت کشیده‌‌ایم. بعد از اتمام جشنواره هم بسیاری از اساتید موسیقی ما را خواهند شناخت و همین امر ما را در یادگیری و تمرین برای کارهای حرفه‌ای‌تر آماده می‌کند.

نیکی خباز واحد که از حدود پنج سال پیش موسیقی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کند، درباره مشکلاتی که در این چند سال با آنها مواجه شده، گفت: یکی از مشکلاتی که من در این مدت با آنها برخورد داشتم آشنا نبودن مردم با این سبک موسیقی است و همین ناآشنایی میزان مخاطب را پایین می‌آورد.

نوازنده جوان ویلنسل درباره امکاناتی که مسئولین بعد از اتمام جشنواره می‌توانند در اختیار هنرمندان جوان قرار دهند، گفت: بزرگترین حمایت که مسئولین می‌توانند باز هنرمندان جوان داشته باشند، تداوم نگاه ویژه جشنواره موسیقی فجر به جوانان است چون توجه آنها به نوازندگان و موسیقی‌دانان جوان باعثمی‌شود آنها انگیزه بیشتری برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر مدیران بتوانند برگزاری کنسرت را تسهیل کنند هنرمندان هم موسیقی کشور را با خود به پله‌های بالاتر می برند.

نیکی خباز واحد روز پنج شنبه، ۲۴ بهمن ماه برابر با اولین روز از بیست ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ساعت ۱۵:۳۰ در تالار رودکی به روی صحنه خواهد رفت.

* فریبرز رستمی متولد ۱۳۴۴ کارشناس موسیقی از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر که در زمینه پژوهش موسیقی اقوام و آهنگسازی فعالیت می‌کند، امسال با «قصه‌های حرکتی» در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

«قصه‌های حرکتی» یک الگوی آموزشی است که از تمام ظرفیت‌های موسیقی ایرانی اعم از موسیقی اقوام و ردیف دستگاهی بهره برده است تا یک الگوی بومی کار آمد و کودک محورانه را به جامعه هنری و تربیتی – پرورشی ایران معرفی‌کند.

وی با ارائه قصه‌های حرکتی فصل نوینی در نگاه به موسیقی کودک مبتنی بر فرهنگ موسیقایی و ادبی کشورمان ایجاد کرده است. رستمی از ۱۱ سال پیش با طرح؛ «دستیابی به روش آموزش موسیقی به کودکان مبتنی بر رپرتوار موسیقی ایران»، پژوهشی کاربردی را پی گرفت که حاصل آن در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته اجرا شد.

از این هنرمند آلبوم «ارگ خاموش» منتشر شده و دو اثر «یاغی» و «رویای راویان بلوچ» آماده انتشار و «قصه‌های حرکتی» در دست انتشار قرار دارد.

گروه موسیقی آشیانه کودک و نوجوان به سرپرستی رستمی در سال ۱۳۹۰ جایزه بهترین اثر جشنواره موسیقی کودک را از آن خود کرد.

این گروه متشکل از سی نفر کودک و نوجوان است که همگی در کلاس‌های آموزشگاه موسیقی آشیانه کودک و نوجوان آموزش دیده‌اند و متکی بر الگوی آموزشی این مرکز مهارت‌های سازی - آوازی، حرکت و ریتم را در دوره‌های آموزشی‌شان آموخته‌اند.

گروه آشیانه کودک و نوجوان ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳ در سالن اریکه ایرانیان روی صحنه می‌رود.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز