خبرگزاری کار ایران

هشدار دبیرکل ناتو درباره احتمال ایجاد بحران امنیتی در افغانستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۸۲

نبود نیروهای بین‌المللی در افغانستان سبب خواهد شد تامین منابع مالی برای حفظ نیروهای امنیتی افغان با مشکل مواجه شود

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هشدار داده است که اگر دولت افغانستان پیمان امنیتی دوجانبه را امضا نکند، این کشور با بحران امنیتی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پرس تی‌وی٬ «آندرس فوگ راسموسن» دبیر کل ناتو در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «نبود نیروهای بین‌المللی در افغانستان سبب خواهد شد تامین منابع مالی برای حفظ نیروهای امنیتی افغان با مشکل مواجه شود.»

وی همچنین درباره تصمیم «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان برای امضای این پیمان امنیتی بحث‌برانگیز ابراز تردید کرد.

این در حالی است که با خودداری کرزی از امضای این پیمان، سرنوشت پیمان امنیتی دو جانبه بین افغانستان و امریکا در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند. با وجود هشدارهای مکرر آمریکا و ناتو، رئیس‌جمهوری افغانستان این پیمان را امضا نمی‌کند.

مخالفت رئیس‌جمهوری افغانستان با دولت آمریکا بر سر امضای پیمان امنیتی افزایش یافته است. اگر این پیمان به امضا برسد، هزاران نظامی امریکایی می‌توانند پس از سال ۲۰۱۴ میلادی نیز در افغانستان بمانند.

کرزی اخیرا گفته بود که در بیش یک دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان هیچ نکته مثبتی ندیده است. وی همچنین یادآور شد که ماموریت ناتو برای برقراری امنیت در افغانستان شکست خورده است.

رئیس‌جمهوری افغانستان هشدار داد که اگر حضور نظامیان خارجی به معنای بمباران بیشتر و کشته شدن غیرنظامیان باشد، هرگز اجازه چنین چیزی را نخواهد داد.

در همین حال، مردم افعانستان نیروهای آمریکایی را در کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان افغان مسئول می‌داند.

تا کنون هزاران غیرنظامی افغان از جمله زنان و کودکان در جریان حملات شبانه نیروهای خارجی و هواپیماهای بدون سرنشین جان خود را از دست داده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز