خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

احیای دوباره تحریم‌ها بعداز ۶ ماه بعید است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۸۵

کل درآمد ناشی از یارانه‌ها بین ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که با تقسیم بر ۷۷ میلیون جمعیت؛ به ۴۵ هزار تومان نمی‌رسد / برخی طوری صحبت می‌کنند که انگار فراموش کرده‌اند تا دو هفته قبل از انتخابات؛ قیمت دلار از صبح تا ظهر تغییر می‌کرد.

ایلنا: معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت تدبیر و امید توانست ثبات را به بخش اقتصادی بازگرداند ولی برخی انگار فراموش کرده‌اند تا چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار از صبح تا ظهر تغییر می‌کرد و مشخص نبود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهانگیری در مراسم تودیع محمدعلی نجفی و معارفه مسعود سلطانی فر به سمت ریاست سازمان میراثفرهنگی وگردشگری اظهار داشت: سازمان میراثفرهنگی با برنامه‌هایی که دکتر روحانی تهیه کرده‌اند در چارچوب برنامه‌های ریاست جمهوری و دولت؛ رسالت مهمی برعهده دارد.

وی ادامه داد: کشور ایران باتوجه به سابقه‌ی تاریخی و آثار معنوی و ملی نیازمند یک سازمان میراثفرهنگی قوی با برنامه‌ریزی مطلوب است.

وی بابیان اینکه حفظ و حراست میراثفرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در بخش صنایع دستی دغدغه اصلی این بود که این صنعت کشور که مربوط به هویت فرهنگی آن است؛ جایگاه خود را پیدا کند و در بازارهای اقتصادی نیز بازار مطلوبی پیدا کند. البته این اغراق است که صنعت صنایع دستی می‌تواند چند ده میلیارد از نظر صادرات عاید ما کند اما در صورتی که خوب برنامه‌ریزی شود؛ می‌تواند بخش قابل توجهی از صادرات رابه خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌ها در بخش گردشگری گفت: در سفر آقای اردوغان به ایران؛ ایشان به مطالبی اشاره کردند که ما نیز بر آن واقف بودیم برای نمونه ما در کشور در زمینه هتل مشکل داریم و متاسفانه باید ببینیم که بعداز انقلاب چه تعداد هتل مناسب در کشور ساخته شده و آیا هتل‌هایمان را در زنجیره جهانی هتلها قرار داده‌ایم یا نه.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سازمان میراثفرهنگی باید منابعی را پیش بینی کند و سرویس‌هایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا به موجب آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وضعیت گردشگری بهبود یابد.

وی با اشاره به انتصاب محمدعلی نجفی به سمت دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی از سوی رئیس جمهور گفتک مردم به این دولت امید فراوان دارند و در سفری که به سیستان و بلوچستان داشتم؛ مناطق محروم را از چابهار تا جاسک دیدم و با اقشار مختلف مردم دیدار کردم. آنچه مشخص است باتوجه به گره‌گشایی که دولت تاکنون انجام داده؛ تمام مردم به دولت برای سامان بخشی وضعیت معیشت امید دارند و شیعه و سنی پشت این دولت ایستاده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی در ابتدای دولت گفت: در زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم رکود ۴۰درصدی و تورم طرح‌های نیمه تمام ازجمله مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها فشار بسیاری را بر دولت برای برنامه‌ریزی اقتصادی وارد کرد. واقعیت این است که بحثهزینه‌های خانوار به ویژه تامین مواد غذایی؛ خود یکی از مسائل مهمی بود که دغدغه دولت بشمار می‌آمد.

جهانگیری ادامه داد: ما توانستیم ثبات بخش اقتصادی را تا حدودی به کشور بازگردانیم و در بخش سیاست‌های خارجی نیز گام‌های بزرگی برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی برای باز کردن کانال ال فی و احیای آن دوباره تلاش کند، گفت: اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم؛ بعید می‌دانم بعداز ۶ ماه دوباره کشورها بتوانند با توجه به شرایط کشورمان؛ تحریم‌ها را احیا کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌های دولت ازجمله مسکن مهر بخش زیادی از منابع پایه پولی کشور را به خود اختصاص داده بود، گفت: ما توانستیم مسکن مهر را در ابتدا متوقف کنیم و برای تامین منابع مالی آن؛ منابعی غیر از منابع پایه‌ پولی تهیه کنیم.

وی ادامه داد: ما توانستیم هدفمندی یارانه‌ها را کامل آسیب شناسی کنیم و بحران‌هایی همچون آب، محیط زیست و انرژی را سامان بخشی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحثهدفمندی یارانه‌ها فراموش شده بود که هدف این طرح حل؛ مشکل انرژی است و فقط این امر به پرداخت یارانه‌ها معطوف شده بود. به عبارتی دولت قبل ۴ عمل اصلی را در مورد هدفمندی یارانه‌ها فراموش کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر حساب و کتاب دقیقی انجام می‌شد، پرداخت یارانه‌ها به ماهی ۴۵ هزار تومان نمی‌رسید زیرا کل درآمد ناشی از صرفه‌جویی از محل یارانه‌ها بین ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که اگر این میزان را بین ۷۷ میلیون جمعیت ایران تقسیم کنیم به ۴۵ هزار تومان نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه گفته بودند کاری کرده‌ایم که دولت جدید نتواند به یارانه‌ها دست بزند، گفت: با مدیریت شرایط اقتصادی توانستیم این موضوع را به خوبی سامان بخشی کنیم.

به گفته وی، برخی منتقدین که همشه و در همه‌ی دولت‌ها مخالف هستند، طوری صحبت می‌کنند که انگار فراموش کرده‌اند تا دو هفته قبل از انتخابات؛ قیمت دلار از صبح تا ظهر تغییر می‌کرد. ولی اکنون به ثبات اقتصادی رسیده‌ایم و شرایط روز به روز درحال بهبود است.

جهانگیری به ستاد هماهنگی امور اقتصادی اشاره کرد و گفت: دبیر ستاد جناب آقای نجفی هستند. در بحثکلان اقتصادی هر هفته جلسه خواهند داشت و در زمینه اقدامات اقتصادی کلان دولت تصمیم‌گیری خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز