خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر مطرح شد:

۱۵۰۰ هنرمند در ۹ استان روی صحنه می‌روند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۷۳

حسین ریاحی در انتقاد به سالن‌ها گفت: برنامه‌های جشنواره در نه سالن در تهران برگزار می‌شود که هیچ کدام از آن‌ها برای اجرای موسیقی امکانات لازم را ندارند و از این میان فقط تالار وحدت است که یک پیانوی خوب دارد.

ایلنا؛ نشست خبری سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز؛ دوشنبه ۱۴ بهمن ماه؛ با حضور مدیران و مسئولان بخشهای مختلف این جشنواره در تالار و حدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست پیروز ارجمند؛ مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد و رئیس جشنواره موسیقی فجر با اشاره به اهداف کلی این جشنواره گفت: جشنواره‌های فجر بعد از انقلاب با هدف نشان دادن ظرفیت‌های هنری شکل گرفتند و جشنواره موسیقی فجر نیز در همین راستا قرار شد ویترین موسیقی کشور باشد.

وی افزود: شناسایی و معرفی هنرمندان؛ برقراری ارتباط بین نسل‌های مختلف هنرمندان و رسیدن به یک تعامل پویا در عرصه موسیقی و این خانواده بزرگ از اهداف این جشنواره است که البته ارتباط و آشنایی با موسیقی شرق و علم موسیقی امروز جهان را نیز باید به آن افزود.

سپس حسین ریاحی(دبیر جشنواره موسیقی فجر) ضمن اشاره به این مطلب که سی ودومین جشنواره موسیقی از ۲۴ بهمن ماه آغاز به کار می‌کند، گفت: یک وجه از جشنواره مسلماً وجه ملی آن است و مردم دوست دارند هنرمندان مورد علاقه خود رادر آن ببینند و اما وجه دوم بهره وری فرهنگی از جشنواره است و همانا عبارت است از کشف استعداد‌ها هدایت آن‌ها در مسیر موفقیت.

ریاحی ادامه داد: در جشنواره امسال ۵۰ شرکت کننده در بخش استعدادهای درخشان خواهیم داشت. همچنین در بخش نسلی دیگر که به موسیقی کلاسیک اختصاص پیدا کرده بهترین‌ها انتخاب شده‌اند و در بخش بین الملل نیز با ارتباطات خوبی که با هنرمندان خوب جهان وجود داشت موزیسین‌های مطرحی به جشنواره دعوت شدند.

وی خاطرنشان کرد: البته در بخش بین‌الملل تاکید ما روی درجه هنری گروه‌های خارجی و کیفیت آثارشان هستیم نه اینکه گروه‌های درجه ۴ و ۵ را به جشنواره بیاوریم. به اعتقاد من؛ گروه‌های می‌بایست به جشنواره فجر بیایند که حرف تازه و سوغات تازه‌ای برای هنرمندان حوزه موسیقی در کشور ما داشته باشند.

ریاحی با انتقاد از وضعیت نامناسب سالن‌های فرهنگی و مناسب نبودنشان برای اجراهای موسیقایی ادامه داد: ‌‌ همان طور که می‌دانید برنامه‌های جشنواره در نه سالن در تهران برگزار می‌شود که هیچ کدام از آن‌ها برای اجرای موسیقی امکانات لازم را ندارند و از این میان فقط تالار وحدت است که یک پیانوی خوب دارد.

در ادامه این نشست اکبر محمدی مسئول بخش استعدادهای درخشان جشنواره فجر اظهار داشت: این سومین بار است که در این بخش حضور دارم و باید بگویم کار کردن با نسل جوان و پرانرژی تجربه‌های شیرینی را برای من به همراه داشته است. بر این اساس در مجموع به این نتیجه رسیده‌ایم نگاه به این استعداد‌ها تداوم داشته باشد و به ایام جشنواره خلاصه نشود. هدایت این استعداد‌ها پس از پایان جشنواره کار سختی است اما شدنی است.

وی درمورد مختصات بخش استعدادهای درخشان توضیح داد: امسال شانس این را داشتیم که از هنرمندان تحصیل کرده در مراکز آمادمیک استفاده کنیم. بیش از ۵۰نفر پتانسیل حضور در این بخش را داشتند اما متاسفانه تعدادی از هنرمندان نیز علیرغم اینکه استعداد زیادی داشتند از دایره بیرون ماندند اما به آن‌ها قول داده‌ایم که سال بعد با افزایش ظرفیت پذیرای آنان باشیم.

مسئول بخش استعدادهای درخشان جشنواره ادامه داد: علاقه‌مندان با هر بلیط کنسرت می‌توانند ۴ اجرای با کیفیت را تماشا کنند. در مجموع جشنواره امسال در بخش استعدادهای درخشان ۲۸ اجرا دارد که البته می‌شد به ۳۵ اجرا نیز برسیم اما ظرفیت‌ها اجازه نداد.

وی افزود: ۱۲ نفر از بهترین پیانیست‌های کشور قبول کردند که گروه‌های موسیقی را در این بخش همراهی کنند. همچنین از اهنگسازان خوب؛ بهزاد رنجبران و رضا والی که چهره‌های جهانی در حوزه موسیقی هستند؛ خواسته شده تا آهنگهایی را برای گروههای شرکت کننده در این بخش بسازند.

رامین صدیقی مسئول بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر سخنران بعدی این جشنواره بود. وی ضمن بیان این مطلب که تمرکز در این بخش بیشتر روی کیفیت بوده گفت: امیدواریم جشنواره فجر کمتر در منطقه و غرب شهرت پیدا کند و در سایه این نگاه در سه سال گذشته سعی کرده‌ام هنرمندانی را به ایران دعوت کنم که پیشتردر میان کشورهای منطقه تنها در‌تر کیه حضور داشتند.

وی که آشتی کردن مخاطبان جدی موسیقی با جشنواره فجر را مهم‌ترین دستاورد می‌داند، در مورد مختصات اجرا‌ها و گروه‌ها گفت: در این بخش از جشنواره ۷ گروه و ۱۳ اجرا خواهیم داشت و هنرمندان از ۱۳ ملیت ازکشورهای ارمنستان، اتریش، آلمان، ایتالیا، تونس، روسیه، سوئیس، عراق، سوئد، لبنان، نروژ، آذربایجان وهلند به کشور ما دعوت شدند.

صدیقی با بیان این مطلب که سعی شده تنوع ژانر‌ها حفظ شود؛ در مورد بخش فیلم توضیح داد: در این بخش که سال پیش اولین بار تجربه شد و فیلم‌های مستندی را راجع به موسیقی پخش کردیم، چهار فیلم از کارگردانان ایرانی و پنج فیلم از کارگردانان خارجی در ایام جشنواره اکران می‌شود و براساس رای مردم بهترین فیلم انتخاب و در روز اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

سپس امیرعباس ستایش‌گر؛ مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره گفت: شاخصه‌های اصلی این بخش مولف بودن هنرمندان، اجرای درست تالیفات و قدم زدن در موسیقی دستگاهی است آنچنان که بخش هنرمندان کلاسیک از سال ۹۱ به بخش دیگری منتقل شد.

وی افزود: در طول این سه سال(این بخش از جشنواره از سال ۹۰ ایجاد شده است) فرهنگسرای ارسباران میزبان ما بوده که از این جیثجا دارد از مدیران این فر هنگسرا تشکر کنم.

ستایشگر در مورد مختصات گروه‌ها و اجرا‌ها نیز گفت: در این بخش ۵۷ نفر هنرمند، به هنرنمایی خواهند پرداخت که ۵ گروه به اجرای موسیقی با کلام، ۵ گروه تک نوازی یا دو نوازی و دو گروه نیز هم نوازی ساز بدون کلام خواهند داشت.

در بخش دیگری از این نشست خبری؛ ترابی(دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر) ضمن بیان این مطلب که جشنواره فجر دارد وارد دوران میان سالی خود می‌شود اما هنوز اعتبارش به اندازه قدمتش پیش نرفته، گفت: شروع برنامه‌ها از اول اسفند ماه سال گذشته با انتخاب آقای ریاحی به عنوان دبیر آغاز شد و با هماهنگی‌های انجام شده دو بخش بانوان وکودک را دوباره به جشنواره اضافه کردیم.

وی ادامه داد: آثار مطابق با فراخوانی که در اردبیهشت ماه صادر شد، ارائه شدند و کار داوری آغاز شد. خوشبختانه در کنار کار داوری امکان برگزاری کارگاه‌هایی نیز فراهم آمده که در جای خود قابل توجه هستند.

ترابی خاطرنشان کرد: سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به طور همزمان در استانهای گلستان، فارس، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان برگزار می‌شود و در مجموع چیزی حدود ۱۵۰۰ هنرمند به روی صحنه می‌آیند.

وی ضمن بیان این مطلب که امسال برای تک تک اجرا‌ها بروشور جداگانه منتشر می‌شود و سی دی اطلاعات کلی اجراها و گروه‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند، گفت: تاسیس کانون نخبگان فجر یکی از اتفاقات خوب برای حمایت از برگزیدگان این جشنواره و نماینده بوده است که آن را به فال نیک می‌گیریم همچنین لازم به ذکر است که ردیف اول سالنهای موسیقی به اساتید این حوزه ا ختصاص خواهد یافت.

در بخش پایانی این نشست مسئولان و مدیران سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ دادند.

پیروز ار جمند در پاسخ به سوالی در رابطه با جای خالی موسیقی نواحی در جشنواره امسال گفت: مطابق با سند راهبردی که در دفتر موسیقی ارائه شده یک شورای تخصصی به مسائل مربوط به موسیقی نواحی رسیدگی می‌کند. این فعالیت‌ها قرار است در آینده منجر به برگزاری جشنواره‌های متعدد موسیقی نواحی در سراسر کشور شود و برگزیدگان این جشنواره‌ها در جشنواره فجر سال آینده شرکت خواهند کرد.

وی همچنین از حضور چشمگیر گروههای ارکستر سمفونیک را در جشنواره سال آینده خبر داد و گفت: این وعده را به شما خواهم داد که سرود جمهوری اسلامی ایران در جشنواره سال آینده توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا می‌شود.

ریاحی نیز درمورد عدم حضور پیشکسوتان و اساتید موسیقی در جشنواه پیش رو توضیح داد: بسیاری از هنرمندان مایل به حضور نیستند. بخشی از آن‌ها نیز روی فرم نبوده و امکان اجرای زنده را ندارندو بخش دیگر نیز درخواست حق الزحمه‌های بالایی دارند که پرداخت آن برای ما مقدور نیست. هر چند از اساتید موسیقی در برنامه‌ها و هیاتهای داوری استفاده کرده‌ایم.

ترابی در پاسخ به سوالی در مورد امکان برگزاری اجراهای خیابانی توضیح داد: در جشنواره فجر در بهمن ماه و در سرد‌ترین روزهای سال برگزار می‌شود بنابراین امکان اجرای خیابانی وجود ندارد مضاف بر اینکه زیر ساختهای لازم برای محقق شده این کار حتی در تهران فراهم نشده اما شاید در آینده و در فصلهای دیگر شاهد این اتفاق باشیم

ریاحی در مورد لزوم وجود خوانندگان پاپ در بخش جانبی جشنواه گفت: من قبول دارم که موسیقی پاپ در کشور ما عقب است و همچنین در آهنگسازی نیز مشکل داریم اما به هر حال هنرمندان جوان باید به عرصه رقابت بیایند و حرکتهای تازه‌ای را ایجاد کنند.

ارجمند نیز درمورد حضور نداشتن سایر گونه‌های موسیقی در جشنواره توضیح داد: ممکن است گونه‌های مختلف موسیقی مثل موسیقی جاز در ایران رسمیت نداشته باشد بنابراین وارد کردن این نوع موسیقی‌ها به جشنواره فجر به سیاست گذاری نیاز دارد که ما در دفتر موسیقی پیگیر آن هستم.

وی همچنین در مورد فضاهای نامطلوب در حوزه اجراهای موسیقایی گفت: مطمئن باشید با برنامه ریزی‌های صورت گرفته فضای آرامی در موسیقی کشور ایجاد خواهد شد و تنها افرادی که به رانت بازی و سودجویی مشغولند در آینده احساس نا‌امنی خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز