خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی در دیدار مسئولان قم:

بر سر سفره‌ای نشسته‌اید که کسانی برای آن سختی‌ها کشیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۳۶

کسانی که در روزهای سختی بوده‌اند، روحیه اعتراضی دارند / حجت دلخوشی حلقه اطرافیان امام، شخص ایشان بوده است / قم پایه‌گذار اصلی مبارزه است / نقدینگی بالای موجود در کشور، مشکلات را زیاد کرده است.

ایلنا: یادگار امام(ره) با تأکید بر توجه به نقش مهم مبارزین پیش از پیروزی انقلاب در به ثمر رسیدن حرکت ملت ایران، گفت: آنچه امروز پدیده آمده است، حاصل زندانهایی است که تحمل شد و سیلی‌هایی است که خورده شد.

یادتان نرود بر سر سفره ای نشسته اید که کسانی برای آن سختی ها کشیده ‌اند

به گزارش ایلنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی شنبه شب در دیدار با استاندار، معاونین و جمعی از مسئولان استان قم که به مناسبت فرارسیدن سی و پنجمین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی در منزل یادگار امام(ره) در قم حضور یافته بودند، ضمن گرامیداشت سالروز ورود امام به میهن و بیان این نکته که نباید شخصیت امام را فقط در روز ۱۲ بهمن دید، اظهار داشت: امامِ ۱۲ و ۲۲ بهمن امام بزرگِ پیروزی است که به کشور بازگشته است و به تعبیر آن آیه شریفه «اذا جاء نصرالله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا». لذا کسانی که تا دیروز با امام نبودند، از آن روز مدعی و همراه شدند و البته این اتفاق عیبی ندارد و هرکس به کاروان حقیقت بپیوندد، مقدمش مبارک است. اما شهر قم یادآور امامِ ۱۵ خرداد و امامی است که ظرف فرزند او را آب می کشیدند.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) تعبیری در نهج البلاغه دارند که می‌فرمایند «شیطان حزبش را برانگیخته و سپاهش را بسیج کرده؛ می‌خواهد ظلم را به وطنش برگرداند و باطل را به جایگاههش بازگرداند. به خدا قسم که هرچه توانستند، گفتند و منکری نبود که به من نسبت ندهند و انصاف هم به خرج ندادند». روزگار مبارزه، روزگار سختی بوده است. امام در یکی از نامه هایشان می ‌ویند من در طول مدتی کع در عراق بودم، هر شب که به حرم می رفتم برای زندانیان و زجر‌کشیدگان دعا کردم.

یادگار امام گفت: روز ۱۲ بهمن صرفا تذکار پیروزی نیست؛ پیروزی مولودی است که هزار پدر دارد. این روز باید تذکار سختی ها و زحماتی باشد که پس از گذراندن آنها به این نقطه رسیدیم. آنچه امروز پدیده آمده است، حاصل زندانهایی است که تحمل شد و سیلی هایی است که خورده شد؛ خصوصا آنکه در سالهای خفقان چشم انداز امیدی هم وجود نداشت. مرحوم ابوی ما نقل می کرد که در آن ایام وقتی از خیابان عبور می کردم، برخی طلبه ها و آشنایان مسیر خود را کج می کردند تا با یکدیگر رو به رو نشویم؛ در حالی که در روز ۱۲ بهمن همه صف بسته بودند و حتی کسانی که این اتفاق دلخواهشان نبود، محبور به ایستادن بودند.

وی تأکید کرد: به یاد آنهایی باشیم که قبل از پیروزی، نیز با امام بودند. همانطور که قرآن نیز میان مسلمانان قبل و بعد از فتح تفاوت قائل می شود. آیت الله حاج شیخ حسن صانعی نقل می کنند که ما و مرحوم حاج احمد آقا خمینی در زمان تبعید امام، ماهها در خانه یخچال قاضی قم، هنگام عصر درب خانه را باز می گذاشتیم تا کسی بیاید و سلام کند؛ اما کسی نمی آمد.

کسانی که در روزهای سختی بوده‌اند، روحیه اعتراضی دارند

سید حسن خمینی گفت: عزت ۱۲ بهمن ریشه در استقامت آن سالها دارد و یادتان نرود بر سر سفره‌ای نشسته‌اید و مدیر نظامی هستید که کسانی برای آن سختی‌ها کشیده‌اند. در همین مدرسه فیضیه وقتی کسی اسم امام را می آورد، برخی از طلبه ها - نه مأموران - آنها را می‌ زدند. زیر گنبد مسجد اعظم قم دندان برخی را شکستند، زیرا برای امام صلوات فرستادند.

وی افزود: البته کسانی که در روزهای سختی بوده اند، روحیه اعتراضی دارند، زیرا آنها از ابتدا برای مجیز گویی نیامده بودند؛ جنس کسی که روز سختی می آید با کسی که روز شادی هست، دو جنس متفاوت است و اگر اینگونه نبود در آن طرف میدان می‌نشست و حتی شاید طبعش لجباز باشد و به راحتی زیر بار نمی‌رود. ارزش کسانی که در روز سختی بوده اند با کسانی که بعدا آمده اند اصلا قابل مقایسه نیست؛ آنها دل خیلی بزرگی داشتند، زیرا در شرایط ناامیدی فرد باید ایمان زیادی داشته باشد که وارد مبارزه شود. با مطالعه دوران پیش از انقلاب می بینیم که از حدود سال ۵۲-۵۳ که اوج خفقان بود، قیمت نفت بالا رفته بود و دولت شاه در اوج قدرت ظاهری بسر می برد، اوپک را در دست گرفته بود و کمپانی های نفتی آماده امضای قرارداد بودند، تقریبا همه می گفتند که دیگر کاری نمی‌شود کرد. اما علاوه بر آن، یأس دیگری پیدا شد و آن تغییر ایدئولوژی مجاهدین خلق - منافقین بعدی - بود که نیروهای مذهبی را دچار مشکل کرد.

یادگار امام یادآور شد: مرحوم ابوی ما می گفت که در آن سالها خیلی‌ها می گفتند به پدرت بگو بس است؛ دیگر نمی توان کاری کرد. لذا کسانی که در آن شرایط کار کردند علاوه بر ارزش اولیه، ایمان خوبی هم داشتند که در غیر این صورت نمی توانستند بایستند.

حجت دلخوشی حلقه اطرافیان امام، شخص ایشان بوده است

سید حسن خمینی عامل مهم سوم در مبارزه مبارزین قبل از انقلاب را عدم تعریف و تمجید از آنها در زمان خودشان دانست و افزود: بعضی‌ها با تعریف دیگران و بوی کباب، خوش هستند؛ اما در آن دوران از همه سو دشنام بوده است. آنها به چه چیزی باید دل خود را خوش می کردند؟ حجت دلخوشی حلقه اطرافیان امام، شخص ایشان بوده است. من یکبار تعبیر «هم کلید نجات و هم کمند بلا» که شعری از سعدی است را در جمع زندانیان سیاسی پیش از انقلاب در مورد امام بکار بردم و مورد استقبال آنان قرار گرفت، اما اینگونه نیست که همه بتوانند بگویند در نجف بوده‌ایم؛ تعداد اطرافیان امام در نجف ۱۵-۲۰ نفر بود. یکی از علمای نجف همان زمان به ایران می‌آید و وقتی از او می‌پرسند که اوضاع نجف چگونه است؟ پاسخ می‌دهد که فلان فرد تعداد مروجینش از مقلدینش بیشتر است، اما در مورد آقای خمینی تعداد مقلدین از شمار مروجین افزون تر است.

وی یادآور شد: آن آیه «یدخلون فی دین الله افواجا» در روز ۱۲ بهمن تکرار شد، اما روزهای سخت ۱۵ خرداد هم یادمان بماند؛ روزهایی که به مبارزین هر نسبتی ممکن بود را دادند. روزهای ظفر و پیروزی همیشه باید مبارک داشته شود، اما یک لحظه یادمان نرود که این ایام بر چه پایه‌ای استوار است. لذا بدانید که بر سر سفره‌ای نشسته‌اید که دیگران پهن کرده و آن را چیده‌اند. اما مهم‌تر از همه ولی نعمتان ما یعنی مردم هستند.

قم پایه گذار اصلی مبارزه است

یادگار امام در ادامه دیدار با مسئولان استان قم با بیان اینکه شهر قم مرکز آغاز مبارزه است و از این حیثهمه کشور در قیاس با قم حکم کسانی را دارد که آن سفره را پهن کرده‌اند، افزود: اگر ۱۲ بهمن برای همه کشور روز پیروزی است، یادمان باشد که قم و بخصوص برخی مناطق آن بود که علم مبارزه را نگه داشت و لذا همانطور که نباید تک تک مبارزین را از یاد ببریم، مجموعه کشورهم نباید نقش شهر قم در مبارزات را فراموش کند؛ قم بر سر سفره آماده نیامده است، بلکه پایه گذار اصلی مبارزه است و لذا هم ارزش آن بیشتر است و هم اگر برای آن فردیت قائل شویم مانند مبارز قبل از انقلاب است که ارزش آن فقط در اول آبان و ۱۹ دی ۱۳۵۶ و… نیست؛ بلکه قم از سال ۱۳۴۲ تا ۵۷ در زیر شدیدترین فشارها، در بعضی خانه های خود چراغ مبارزه دین دارانه را روشن نگه داشته است و آن را هیچ گاه رها نکرد و اندیشه مادی گرایی بر آن غلبه نیافت.

وی ادامه داد: بنابراین شما به عنوان مسئولان شهر قم، آن را به عنوان کانون بسیار مهم و صاحب حق نگاه کنید. البته زحمات زیادی در این شهر کشیده شده است، ولی مشکلات و گره‌های بوروکراتیک آن بیشتر از سایر مناطق است که البته این امر دلیل نمی‌شود کاری انجام نشود. بر اساس آمار، وضعیت قم در بعضی بخش ها قابل قبول و در بسیاری بخش ها غیر قابل قبول است. قم بیش از حد استاندارد مهاجرت پذیر شده و همین مسأله مشکلاتی را در پی داشته که اگر مورد توجه واقع نشود آسیب‌های جدی به آن وارد می شود.

نقدینگی بالای موجود در کشور، مشکلات را زیاد کرده است

سید حسن خمینی گفت: امروز به تدبیر دولت، استاندار فهیم و خدومی در استان تصدی امور را بدست گرفته است که من از قدیم نسبت به ایشان ارادت خالصانه داشته‌ام و همه ما باید دست به دست هم دهیم تا کارها به پیش برود و با اینکه دولت تنگدستانه مشکلات را سپری می‌کند، اما بودجه خوبی برای اجرای مصوبات برخی سفرهای استانی رهبری اختصاص داده شده است و باید ادامه یاید، اما همیشه نگاه مدیریت استان نباید به جیب دولت باشد؛ چرا که نقدینگی بالای موجود در کشور، مشکلات را زیاد کرده است و البته از سوی دیگر این نقدینگی فرصت هم هست، زیرا مشخص است پول زیادی در دست مردم قرار دارد.

وی ادامه داد: ۵۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نشان می‌دهد که در بخش خصوصی توانمندی برای خصوصی سازی وجود دارد. گرچه رکود تورمی، دست دولت برای تزریق نقدینگی را می گیرد، اما می توان به عنوان یک فرصت نگریسته سود. شهر قم هم بخش خصوصی توانمندی دارد که باید به آن اعتماد شود تا کار کند. البته شرط آن کاهش تصدی گری دولت است و راه را برای سرمایه گذاری باز کرده و نگاههای تنگ نظرانه را کنار بگذارد.

یادگار امام با آرزوی دوره‌ای خوب در مدیریت استاندار قم، گفت: هر چقدر برای مردم این شهر زحمت کشیده شود، باز هم ظرفیت دارد؛ زیرا قم توانمندی هایی دارد که اگر در مسیر صحیح قرار گیرد، شهر به سرعت پیشرفت می کند. آقای صالحی منش از قدیم با این مجموعه های اداری و حوزوی و مدیریت نظام آشناست و بحمدلله مورد اعتماد و شناخت رهبری معظم انقلاب هستند و دولت نگاه خوبی به ایشان دارد؛ لذا انتظار همه این است که کار بزرگی را در دوره ایشان شاهد باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز