خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوءقضاییه در حرم امام(ره):

قانونمداری در فرهنگ امام یک شاخص مهم است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۹۱

پیام انقلاب، پیام جهانی است. استقلال آزادی و عشق به خدا متعلق به همه ملت‌ها و انسانها‌ست و مسئله اصلی جهان اسلام را آزاد سازی قدس و سرزمینهای اشغالی و مبارزه با صهیونیست‌ها می‌دانست.

معاون اول قوءقضاییه گفت: قانونمداری در فرهنگ امام یک شاخص مهم است و ایشان قانون گرایی را به یک ارزش و قانون گریزی را یک ضد ارزش معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مراسم بزرگداشت سی و پنجمین ورود امام خمینی به کشور و آغاز دهه فجر که صبح امروز در حرم امام خمینی برگزار شد، گفت: روز دوازدهم بهمن ماه، روز ورود امام عظیم الشأن به کشور و روز نورانیت برای ملت بزرگ ایران و تجلی معجزه الهی است.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب در تسخیر دل‌ها و قلبهای ملت ایران صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ملت ایران با تلاش برای پیروزی انقلاب اسلامی و برای حاکمیت دین در عرصه زندگی انسان سراز پا نمی‌شناختند

معاون اول قوه قضاییه به تشریح شاخصه‌های مکتب سیاسی امام پرداخت و اولین شاخصه را پیوند عمیق بین معنویت و سیاست دانست و تصریح کرد: امام میان اخلاق و سیاست، سیاست و عرفان و معنویت و سیاست پیوند زده است. معنویت به معنی دلداگی به خداست و عبودیت به ذات اقدس الهی است، این معنویت باید در تمام عرصه زندگی انسان معاصر وجود داشته باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه زیربنای انگیزه امام رامی‌توان در جمله «عالم محضر خداست» دانست، ابراز داشت: تمام اندیشه، هدف، خط و راه امام از این جمله نشأت می‌گیرد که امام زنده است و این زنده بودن به خط امام و میراثانقلاب اسلامی است و همانطور که مقام معظم رهبری گفته‌اند «راه امام هدف و مقصود ماست» وامروز این راه، پر رهرو‌تر و رهروانش مقتد‌ر‌تر و دشمنانش از همه زمان‌ها منفور‌تر هستند.

وی ادامه داد: محبوب‌ترین نام نه فقط در ملت ایران و بلکه در همه ملل مستضعف، مظلوم و بصیر دنیا، نام امام خمینی است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه مغرب زمین ۴۰۰ سال است که با خدا مبارزه می‌کند، خاطر‌نشان‌کرد: آن‌ها دین را از عرصه زندگی بشر کنار گذاشته‌اند، اما به برکت انقلاب اسلامی عشق به دین درمغرب زمین رشد کرده و جوانان معنویت خواه و بویژه اسلام خواه هستند.

رئیسی جنگ جهانی اول و دوم را محصول تفکیک دین از سیاست دانست و اظهار داشت: وقتی دین از سیاست در زندگی مغرب زمین تکفیک شد، شاهد بسیاری از جنگ‌ها، نزاع‌ها و تهاجم‌ها بودیم، اما امام دیگر بار میان عرفان، معنویت و سیاست و زندگی اجتماعی بشر پیوند زد.

معاون اول قوه قضاییه اعتقاد و باور به کرامت انسانی را دیگر شاخصه مکتب سیاسی امام خمینی ارزیابی کرد و ا فزود: از نظر امام انسان دارای جایگاه و مقام ارزشمند خدادادی است که حق رأی و حق انتخاب دارد.

وی ادامه داد: هنوز سه ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که امام دستور به برگزاری رفراندوم و رجوع به آرای ملت را دادند، آن‌ها که امروز در برابر امام و جانشین امام صف آرایی کرده‌اند، حق رای مردم را نمی‌دهند و حق حیات را از فلسطینی‌ها سلب کرده و زندگی را برایشان سخت گرفته‌اند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه غربی‌ها پرونده سیاهی در حفظ حقوق انسان‌ها دارند، تاکید کرد: آن‌ها داعیه حقوق انسان را دارند و ما را متهم به نقض حقو ق بشر می‌کنند، اما امروز ما مدعی هستیم و آن‌ها درجایگاه متهم هستند و باید نسبت به عملکردشان پاسخ دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه سومین شاخصه مکتب امام خمینی را منحصر نداستن پیام انقلاب به مرزهای جغرافیایی دانست و گفت: پیام انقلاب، پیام جهانی است. استقلال آزادی و عشق به خدا متعلق به همه ملت‌ها و انسانها‌ست و مسئله اصلی جهان اسلام را آزاد سازی قدس و سرزمینهای اشغالی و مبارزه با صهیونیست‌ها می‌دانست.

وی پاسداری از ارزشهای الهی را چهارمین شاخصه مکتب سیاسی امام خمینی دانست و افزود: ایشان می‌خواستند فقه را در زندگی انسان حاکم کنند و جامعه برخوردار از دین و آموزه‌های دینی باشد.

وی ادامه داد: امروز به برکت حاکمیت اسلام، تمامی روابط نظام ما براساس دین است و اگر در گوشه و کناری دیده می‌شود که براساس دین عمل نمی‌شود چون نسخه‌هایی غیر دینی و غربی برایش نوشته‌اند ومنطبق با دین نیست و یا دلدادگی به مغرب زمین باعثاین فاصله شده است.

معاون اول قوه قضاییه دیگر شاخصه مکتب سیاسی امام خمینی راعدالت اجتماعی معرفی کرد و ابراز داشت عدالت بعد از توحید فراگیر‌تر ین مفهوم دینی است وبسیار مهم است که امروز عدالت نه در بخش ثبوتی و بلکه در بخش اجرایی باشد.

وی ادامه داد: قانونمداری در فرهنگ امام یک شاخص مهم است و ایشان قانون گرایی را به یک ارزش و قانون گریزی را یک ضد ارزش معرفی کردند.

رئیسی حوادثانتخابات سال ۸۸ ثمره یک قانون شکنی دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که پایبند به قانون نبودند کام شیرین مردم را از انتخابات تلخ کردند وحماسه ۲۴ خرداد سال ۹۲ حاصل قانونگرایی است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه کسانی هستند که آرمانهای امام ونظام را تخطئه می‌کنند و با سلاح عقلانیت دشمن ستیزی رانقض می‌کنند، تاکید کرد: آرمان امام دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی است که در راستای عقلانیت تعریف می‌شود. نباید کسانی باشند دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی وایستادگی در برابر سلطه خلاف عقلانیت بدانند.

این استاد حوزه و دانشگاه روایت از عزت و اقتدار ملی را جز آموخته‌های امام ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید میان ملت همچنان آرمانهای انقلاب اسلامی را با افتخار مورد تاکید قرار داد، چرا که عزت و اقتدار ما در این آرمانها‌ست و نباید دچار سستی شود.

حجت الاسلام رئیسی، آرمان امام را خودباوری و اعتماد به نفس و خداباوری دانست و تاکید کرد: حرکت و پویایی امام براساس این دو اصل است و باید براساس این دو اصل عمل کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز