خبرگزاری کار ایران

خبرهایی از جشنواره موسیقی فجر

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۹۹

موضوع پررنگ شدن جنبه‌های آموزشی جشنواره‌ها تا کنون بار‌ها مطرح شده است و همیشه منتظر بوده‌ایم تا سیاست‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

ایلنا: عضو هیأت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی اعلام کرد: در جشنواره بیست و نهم، بعد از داوری اولیه با همکاری برخی اساتید گروه‌های مستعد مورد آموزش قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، امیر صراف(مدرس موسیقی و پیانیست) درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: امسال تعداد آثار حاضر در جشنواره کمتر از دوره‌های گذشته بود اما برخی از این گروه‌ها از نظر کیفی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و حتما اجرای خوبی ارائه خواهند کرد.

این عضو هیأت انتخاب گروه‌نوازی اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌ها و مسترکلاس‌ها در کنار جشنواره‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد تا جشنواره علاوه بر داشتن فضای رقابتی جنبه آموزشی هم داشته باشد.

صراف با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های آموزشی در بخش‌های جنبی جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: موضوع پررنگ شدن جنبه‌های آموزشی جشنواره‌ها تا کنون بار‌ها مطرح شده است و همیشه منتظر بوده‌ایم تا سیاست‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

این مدرس موسیقی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره موسیقی فجر این جنبه آموزشی تا حدی جامه عمل پوشید و شاهد اتفاق خوبی بودیم. در این دوره پس از اینکه اجرای گروه‌ها را دیدیم چند تن از استادان خوب کشورمان با گروه‌هایی که توانایی بالاتری داشتند تمرین کردند و نقاط ضعفشان را با آن‌ها مطرح کردند تا برطرف شود.

او افزود: اگر برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کنار جشنواره به صورت سازمان‌یافته صورت پذیرد، قدرت ارائه آثار در گروه‌ها بیشتر می‌شود و گروه‌های ضعیف هم اشکال‌های کارشان را پیدا می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را برطرف کنند.

او اظهار کرد: قطعا این اتفاق موجب می‌شود این گروه‌ها در جشنواره اجرای بهتری داشته باشند و در ادامه فعالیت‌هایشان هم بتوانند به مراتب بهتر از گذشته در عرصه موسیقی فعالیت کنند.

این پیانیست معتقد است: فضای رقابتی جشنواره به علاقمندان و هنرمندان جوان انگیزه می‌دهد تا در کارشان رشد کنند.

* حسام اینانلو در اجرای همنوازی کمانچه و پیانو به همراه پیمان یزدانیان، در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی به صحنه می‌رود.

اینانلو درباره این بخش گفت: نسلی دیگر یکی از بخش‌های هدفمند و جذاب جشنواره موسیقی به شمار می‌آید که سهم موثری در جذب هنرمندان مولف دارد. امیدوارم این بخش در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

وی افزود: اگر هنرمندانی که در رشته‌ها و سبک‌های مختلف به بیان شخصی رسیده‌اند در این بخش از جشنواره فرصت حضور داشته باشند، زمینه برای آشنایی گروه‌های ایرانی با دیگر ژانر‌ها فراهم می‌شود و علاوه بر آن فرصت مناسبی برای رد و بدل اندیشه و تبادل نظر موسیقیدانان شکل می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنم دوستان در جشنواره موسیقی فجر در سال‌های آینده راه را برای حضور سبک‌های متنوع در بخش نسلی دیگر فراهم کنند.

این موسیقیدان ادامه داد: یکی از دلایل شکل نگرفتن اثر نو و بدیع در موسیقی کشورمان شاید به این برگردد که موسیقیدانان با هم مراودات حرفه‌ای ندارند. در گذشته، بسیاری از آثار ماندگار به دلیل هم‌نشینی استعدادهای مختلف خلق می‌شد.

این نوازنده کمانچه که امسال برای سومین بار در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود، درباره اجرا در جشنواره گفت: به همراه پیمان یزدانیان(نوازنده پیانو) به صحنه می‌روم و قرار است در این کنسرت به صورت بداهه نوازی تلفیقی از موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی شرقی یا ایرانی را ارائه کنیم.

این هنرمند جوان ادامه داد: نزدیک به یکسال است که برای این کار با پیمان یزدانیان مشغول تمرین هستیم و قرار بود این اجرا در قالب یک آلبوم صوتی منتشر شود اما بعد از دعوت جشنواره موسیقی فجر به این نتیجه رسیدیم که این اجرا را در جشنواره به نمایش بگذاریم.

حسام اینانلو با اشاره به فضای متفاوت این اجرا گفت: هنوز معلوم نیست در جشنواره چه چیزی را اجرا کنیم و قرار است به صورت لحظه‌ای وبداهه نتیجه تمرین‌های یکساله خود را در‌‌ همان روز تعیین کنیم و به صحنه برویم.

این موسیقیدان خاطرنشان کرد: واکنش مثبت و ارزنده مخاطبان به آهنگسازی را می‌توان یکی از نکات بارز جشنواره موسیقی فجر دانست؛ ‌ چرا که این موسیقی سالهای سال زیر پرچم خواننده‌ها بود و این اتفاق می‌تواند در خارج از جشنواره و در قالب کنسرت‌های متنوع گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: حضور و استقبال مخاطبان در سالن‌های نسلی دیگر نشان دهنده این موضوع است که آهنگسازی در صورت داشتن تریبون و تبلیغات مناسبت می‌تواند راه خود را در میان ذائقه‌های موسیقی باز کند.

همنوازی کمانچه و پیانو اینانلو و یزدانیان ۲۴ بهمن ماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

* گروه گیل و آمارد قطعاتی چون بهاره کنده واش، ‌ای یاره یاره، کنس کله، خان باجی و کفتری کفتری را در جشنواره اجرا می‌کند.

وحدتی درباره حضور در جشنواره و اجرای موسیقی محلی کشورمان گفت: موسیقی محلی ریشه موسیقی ملی و کلاسیک ایرانی است و حضور آن در جشنواره موسیقی فجر می‌تواند بسیار ارزشمند باشد چرا که باعثآشنایی مردم با موسیقی محلی می‌شود.

این هنرمند تاکید کرد: البته اگر روزی مردم برای موسیقی محلی بلیت بخرند و هزینه کنند می‌توان گفت که این موسیقی جان گرفته است و نمی‌میرد.

وی ادامه داد: قصد داشتیم در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر شرکت کنیم اما این بخش به جوانان اختصاص دارد. با این حال حضور گروه‌های موسیقی محلی در جشنواره موسیقی را باید به فال نیک گرفت و آن را راهی برای تبلیغات مفید تلقی کرد چون گروه‌ها می‌توانند به راحتی برای اجرای آثار خود، سالن در اختیار داشته باشند.

این خواننده گیلانی با تاکید بر این موضوع که به صرف جشنواره‌ها نمی‌توان از موسیقی محلی حمایت کرد، گفت: وقتی مردم برای موسیقی محلی که میراثمعنوی اقوام این سرزمین است و ریشه موسیقی ملی و کلاسیک ایرانی است پول خرج می‌کنند می‌توان گفت که دیگر نباید نگران نابود شدن موسیقی فولکلور بود.

وحدتی افزود: اگر راه برای اجرای صحنه‌ای هنرمندان نواحی ایران فراهم شود هم موسیقی محلی شنیده می‌شود و جوانان به آموختن آن ترغیب می‌شوند و هم هنرمندان این عرصه نگران معاش نخواهند بود.

این هنرمند با اشاره به اینکه بسیاری از اساتید موسیقی محلی به کارهای دیگری غیر از موسیقی مشغول هستند، گفت: اگر گروه‌ها و اساتید موسیقی محلی در شهرستان‌ها معرفی شوند و مورد حمایت قرار بگیرند، امکان برگزاری کنسرت خواهند داشت و به این ترتیب ملودی‌های ناب و اصیل را به گوش مخاطبان خواهند رساند و به موسیقی محلی جان تازه‌ای خواهند بخشید.

وی در پایان گفت: فرهنگ یک کشور به اصالت‌های آن است؛ بنابراین موسیقی محلی باید در کنار انواع موسیقی فرصت بروز داشته باشد.

گروه گیل و آمارد روز دوشنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اریکه ایرانیان به صحنه می‌رود. در این کنسرت آرش عشقی، رامبد حسینی و بنیامین چاره جو به عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای و هم‌خوان حضور دارند و رویا نوری ضیابری، زهرا حقیقی و فاطمه یوسفی به عنوان هم‌خوان گروه را یاری می‌دهند.

ناصر وحدتی علاوه بر سرپرستی گروه، تنظیم قطعات و خوانندگی را نیز برعهده دارد.

*گروه سروشان در سال ۱۳۸۴ به آهنگسازی و سرپرستی آرش کامور با حضور نوازندگان جوان راه اندازی شد و کنسرتهای متعددی را به همراهی خوانندگانی چون سالار عقیلی، محمد معتمدی و وحید تاج در داخل و خارج از کشور داشته است.

از گروه سروشان آلبوم‌هایی با نام‌های سبوی تشنه، سراسر مه، و راوی به آهنگسازی و تنظیم آرش کامور منتشر شده است و همچنین آلبومهایی چون رهایی و همایون از دیگر آثاریست که از این گروه به زودی منتشر خواهد شد.

این گروه با حضور در جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر قطعات شوکران، آوازی نوا، بینالود تنهاست، آوازی نیشابورک، کوبه‌ای، چراغی در افق، آوازی نهفت و قطعه رهایی را برای اجرا در جشنواره در نظر گرفته است.

در گروه سروشان آرش کامور به عنوان سرپرست و نوازنده کمانچه، مریم خدابخش نوازنده عود، کامران منتظری نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای، سهیل سعادت نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای و فرشید شعبانی نوازنده سنتور باس هنرنمایی می‌کنند.

آرش کامور کمانچه را از سال ۱۳۶۹ در محضر شادروان اسکندری آموخت و بعد‌ها از آموزه‌های اساتیدی چون اردشیر کامکار، علی‌اکبر شکارچی، کریم صالح عظیمی، نصرالله ناصح‌پور، سعید فرج‌پوری، محمدعلی کیانی‌نژاد و… بهره برد و در زمینه شناخت بیشتر موسیقی ایرانی نیز از محضر اساتیدی چون پرویز مشکاتیان و محمدرضا درویشی استفاده کرد.

این آهنگساز در سال ۱۳۸۵ مدرک کار‌شناسی و در سال ۱۳۹۱مدرک کار‌شناسی ارشد موسیقی ایرانی را از دانشگاه هنر تهران اخذ کرد. وی در دانشگاه موسیقی تهران(علمی کاربردی)، کلاس‌های آزاد دانشگاه سوره و… تدریس کرده است. همچنین نشست‌هایی درباره شناخت بیشتر موسیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور داشته است.

کامور با گروه‌هایی چون شهنازی و اقبال و با بزرگانی چون پرویز مشکاتیان در گروه عارف، محمدرضا لطفی در گروه شیدا همکاری داشته است. وی در سال ۱۳۸۴ گروه سروشان را تاسیس کرد که حاصل فعالیت این گروه به آهنگ‌سازی آرش کامور آلبوم‌هایی چون «سبوی تشنه» به خوانندگی سالار عقیلی، «سراسر مه» به خوانندگی محمد معتمدی و آلبوم بی‌کلام «راوی» است که گفت‌و‌گویی میان کمانچه و سازهای کوبه‌ای ایرانی ارائه می‌دهد.

گروه موسیقی سروشان ۲۶ بهمن ماه ساعت ۲۰ در بخش نسلی دیگر در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می‌رود.

* نگین باقری که نوازنده ویلن است قطعه اول را با همنوازی پیانو با اجرای کیمیا محمدی و قطعه دوم را به صورت تکنوازی اجرا خواهد کرد. این قطعات آثاری هستند که به گفته وی پس از یک سال تمرین اجرا می‌شوند.

باقری درباره انگیزه شرکت در این بخش از جشنواره گفت: بخش استعدادهای درخشان فرصتی است که به تازگی در جشنواره فجر در اختیار هنرمندان جوان قرار داده شده تا بتوانند هنر خود را محک بزنند. این بخش به خصوص برای نوازندگانی که به هر نحوی امکان مطرح شدن و عرضه کردن هنرشان را ندارند فرصت مغتنمی است تا نتایج تلاش‌هایشان را ببینند.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه شرایط موسیقی کشور به خصوص در بخش اجراهای زنده کمی ناامید کننده است. بسیاری از هنرمندان و نوازندگان با اینکه از نظر حرفه‌ای و علمی در سطح بالایی هستند به خاطر نبود امکانات و مجوزهای لازم بسیار کمرنگ در این عرصه ظاهر می‌شوند. بنابراین ایجاد چنین بخش‌هایی برای هنرمندان به خصوص نسل جوان‌تر موقعیت بسیار خوبی ایجاد می‌کند.

نگین باقری که جزو جوان‌ترین افراد شرکت‌کننده در این بخش است درباره تاثیر حضور در این بخش بر آینده حرفه‌ایش گفت: شرکت در بخش استعدادهای درخشان این امکان را به من می‌دهد که تا قبل از ورود به دانشگاه اجرای زنده روی صحنه را در یکی از بهترین سالن‌های تهران تجربه کنم.

وی افزود: تا قبل از دانشگاه کار هنرمندان زیاد جدی گرفته نمی‌شود و در زمان تحصیل در دانشگاه هم به دلیل نداشتن وقت و امکانات و همینطور مجوزهای لازم، اجرای زنده تا قبل از ارائه پایان نامه عملا امکان پذیر نیست. پس اجرا در جشنواره امکانیست که کار و هنر من را، از هر لحاظ چند سال جلو می‌اندازد.

او همچنین به حضور مستمر و هنرمندانه بانوان در این عرصه اشاره کرد و گفت: از موفقیت‌ها و نکات مثبت جشنواره در این سال‌ها تشویق و فراهم کردن امکانات حضور بانوان در این زمینه است. زنان ثابت کرده‌اند که می‌توانند بسیار حرفه‌ای و قدرتمند در عرصه فعالیت‌های هنری حضور پیدا کنند. شرکت کردن یک هنرستان موسیقی با هنرجویان دختر گواه این است که بانوان با تلاش و پشتکار خود در هر عرصه‌ای می‌درخشند.

تکنوازی ویلن نگین باقری ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۵:۳۰ در بخش استعدادهای درخشان در تالار رودکی برگزار می‌شود.
بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

* گروه موسیقی ردیف به سرپرستی محمد صانعی برای اولین بار در جشنواره و در بخش رقابتی آن حضور دارد.

محمدجواد صانعی، درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: این جشنواره تنها‌ترین و معتبر‌ترین فعالیت موسیقی در طول یک سال محسوب می‌شود و حضور در آن برای بسیاری از گروه‌های جوان اهمیت دارد؛ چرا که فضای نقد و بررسی آثار در جشنواره فراهم است و صرفا با اجرای برنامه کار گروه‌ها به پایان نمی‌رسد.

وی افزود: گروه ما چهار سال سابقه اجرا و فعالیت دارد اما با این حال امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند؛ چرا که اعتقاد داریم باید با دست پر به صحنه برویم تا بتوانیم جایگاهی در موسیقی به دست آوریم.

این نوازنده تار ادامه داد: تجربه نشان داده است که گروه‌هایی که در برهه کنونی به صورت حرفه‌ای در عرصه موسیقی کار می‌کنند حتما در سال‌های گذشته در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌اند و حضورشان در جشنواره به موفقیت‌های امروز منجر شده است.

صانعی با اشاره به اینکه سال گذشته در جشنواره موسیقی مقاومت مقام دوم گروه نوازی و مقام نخست خوانندگی از آن گروه موسیقی ردیف شده است، خاطرنشان کرد: حضور ما در این دوره از جشنواره برایمان خیلی مهم است؛ چرا که نگاهی نو به موسیقی ایرانی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم مقام خوبی کسب کنیم.

سرپرست گروه موسیقی ردیف از کاشان درباره اجرا در جشنواره گفت: یکی از اهداف ما در این اجرا، نشان دادن قابلیت موسیقی برای اجراهای گروهی و اکسترال است؛ در همین راستا بیشتر قطعات بر همین محور تنظیم شده است.

وی ادامه داد: ما در قطعات ساخته شده برای کنسرت جشنواره موسیقی فجر به ردیف موسیقی وفادار بوده‌ایم ولی نگاه نو و تازه به موسیقی ملی داشته‌ایم؛ یعنی سعی کرده‌ایم با رعایت حفظ اصالت موسیقی ایرانی و همچنین پایبندی به ردیف، لباس تازه به موسیقی بپوشانیم و امیدواریم بتوانیم نظر داوران جشنواره را جلب کنیم.

این موسیقیدان اظهار داشت: موسیقی اصیل ایرانی برای جلب مخاطبان جدید باید راه و روش خود را حفظ کند و قاعدتا اگر مخاطب شاهد اجرای موسیقی خاص در این ژانر باشد از آن استقبال خواهد کرد و معتقدم نباید از تجربه‌های ساختاری در این حوزه ترسید.

این هنرمند تاکید کرد: باید از جوانان حمایت جدی صورت بگیرد تا بتوانند توانایی‌ها و خلاقیت‌هایشان را نمایان کنند.

این آهنگساز در ادامه درباره قطعاتی که برای جشنواره در نظر گرفته‌اند، گفت: این کنسرت در دستگاه نوا و آواز دشتی برگزار می‌شود. در بخش دشتی با توجه به فضای جشنواره قطعاتی چون «از خون جوانان وطن لاله دمیده» با تنظیم جدید اجرا می‌شود.

صانعی به عنوان سرپرست، نوازنده تارو سه‌تار و آهنگساز در گروه موسیقی ردیف حضور دارد و دانیال معمارنژاد(آواز)، ادریس رضایی(کمانچه)، مجید خلیق(سنتور باس)، مجید شاکری‌فرد(سنتور)، فاطمه سعادت‌نیا(کمانچه)، پیمان نیکوبیان(تار باس)، شیوا آشینه(عود) و ابوالفضل ارمی(تنبک و سازهای کوبه‌ای) با او همکاری می‌کنند.

گروه ردیف جمعه ۲۵ بهمن در دومین روز جشنواره، ساعت ۱۹ در سالن برج آزادی به صحنه می‌رود.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز