خبرگزاری کار ایران

شفیعی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳:

تحقق درآمدهای پیش بینی شده برای سال ۹۳ بسیار مبهم است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۸۷

در دو سال گذشته کشور تجربه تلخی را در زمینه بودجه سالیانه چشیده است زیرا بخشی از درآمدها محقق نشد و به تبع آن قول های نمایندگان به مردم در زمین ماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۳ غیرشفاف و ابهام انگیز است گفت: درآمدهای نفتی در لایحه بودجه بسیار خوشبینانه دیده شده است.

به گزارش ایلنا، نوذر شفیعی در نشست علنی امروز چهارشنبه ۹ بهمن مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ گفت: خوشبختانه دولت امسال لایحه بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرد از طرفی دیگر لایحه امسال براساس دغدغه‌های جامعه امروز تنظیم شده است اما در کل بودجه سال ۹۳ دارای ضعف و کاستی‌هایی است که باید در جهت اصلاح آنها تلاش کرد. همچنین کمیسیون تلفیق در جریان بررسی این لایحه با دقت و وسواس طی زمانی بودجه را بررسی کرد.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع بسیار قابل توجه است که نمایندگان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ در پایان اظهارات و صحبت‌های خود ابراز امیدواری می کردند که بودجه سال آینده عملیاتی شده و درآمدهای مذکور تامین شود که این موضوع نشان دهنده غیر واقعی بودن و نشاندهنده نگرانی نمایندگان از بخشی از اجرایی نشدن لایحه بودجه است.

وی با تاکید بر اینکه مبحثبودجه باید مبتنی بر اصول، تعادل، شفافیت و واقعیت نگری باشد تصریح کرد: به نظر من بحثتعادل در بودجه سال آینده رعایت نشده است و تحقق درامدهای پیش بینی شده برای سال ۹۳ بسیار مبهم است. از طرفی دیگر شاهد بودیم که در بودجه سال ۹۲ بخش زیادی از درآمدهای مالیاتی محقق نشد همچنین هم اکنون در بودجه سال ۹۳ درآمدهای نفتی بسیار خوشبینانه دیده شده اما در کل درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده مبهم است.

شفیعی افزود: در دو سال گذشته کشور تجربه تلخی را در زمینه بودجه سالیانه چشیده است زیرا بخشی از درآمدها محقق نشد و به تبع آن قول های نمایندگان به مردم در زمین ماند.

وی با انتقاد از نحوه تقسیم بندی اعتبارات و بودجه میان استانها گفت: هم اکنون در حوزه انتخابیه من یک جاده ۳۰ کیلومتری وجود دارد که حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته اما به علت کمبود اعتبار متوقف شده است که قطعا عدم اجرای این پروژه آثار زیان باری مانند به خطر افتادن جان انسان‌ها را به دنبال دارد از طرفی دیگر به نظر می‌رسد که شاید دولت بخواهد مکانیزم بودجه سال ۹۳ را هم در لایحه بودجه ۹۴ رعایت و پیاده سازی کند که قطعاً این موضوع موجب افزایش شکاف میان مناطق برخوردار و مناطق محروم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: یکی از سیاستهای دولت یازدهم از زمان آغاز به کار کاهش تورم در کشور بوده است اما براساس آمار و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در بحثهدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده قطعا کشور با افزایش تورم روبرو خواهد شد. از طرفی دیگر هم اکنون موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده که قطعا این موضوع موجب تورم عینی و روانی در جامعه می‌شود.

شفیعی تصریح کرد: از طرفی دیگر شاهد هستیم که به بخش کشاورزی در بودجه سال ۹۳ توجه شده است اما نباید به خاطر بسپارید که دولت باید از محصولات استراتژیک حمایت لازم را داشته باشد زیرا عدم حمایت از این محصولات وابستگی ساختاری به خارج از کشور را ایجاد می‌کند از طرفی دیگر با توجه به اینکه حدود ۱۳.۵ درصد از تولید ناخالص ملی را فروش محصولات کشاورزی به خود اختصاص می‌دهد اما متاسفانه شاهد هستیم که در بودجه سال ۹۳ تنها حدود ۲.۵ درصد از بودجه به این بخش در نظر گرفته شده است. از طرفی دیگر هم اکنون کشاورزان در حوزه بیمه محصولات کشاورزی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس ادامه داد: اگر دولت صلاح بداند براساس تبصره ۳ ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس لایحه بودجه ۹۳ بار دیگر با رای گیری برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود تا بودجه سال ۹۳ برخلاف با بودجه سالیان قبل شفاف و مناسب باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه لایحه بودجه سال ۹۳ شفاف نیست تصریح کرد: جامعیت به عنوان یکی از اصول بودجه در لایحه بودجه سال آتی نادیده گرفته شده است که قطعا این موضوع ابهام انگیز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز