خبرگزاری کار ایران

بیانیه مجمع روحانیون مبارز در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۱۲

حضور مردم نشانه دلبستگی آنها به انقلابی است که منشاء عزت بوده است و نباید به نفع جریان و گرایش خاصی مصادره شود و نواقص به نام انقلاب و دلبستگی مردم به آن توجیه شود.

مجمع روحانیون مبارز به مناسبت فرا رسیدن سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد که حضور مردم نشانه دلبستگی آنها به انقلابی است که منشاء عزت بوده است و نباید به نفع جریان و گرایش خاصی مصادره شود و نواقص به نام انقلاب و دلبستگی مردم به آن توجیه شود.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

باز هم بهمن و عطر دماغ پرور و دل‌انگیز آزادی و عزت که فضای جان ایرانی را علیرغم همه ناکامی‌ها و ناروائی‌ها آکنده کرده است.

بهمن ۵۷ آغاز مرحله جدیدی است در زندگی پر فراز و نشیب ملتی بزرگ که در درازای تاریخ، افتخارات فراوان آفریده است و در مرحله اخیر تاریخ خود در چنگال استبداد دیرپا که اینبار وابسته به بیگانه و باعثبیداد و عقب نگهداشتگی بیشتر بوده، گرفتار شده است.

نسلی که دوران پیش از انقلاب را ندیده است و در همهمه‌های فراوان بعد از انقلاب و بخصوص هیاهوی دشمنان این مرز و بوم نتوانسته است آگاهی روشنی از پیشینه خود و آنچه بر او رفته است بدست آورد و از سوی دیگر پاره‌ای از کژتابی‌ها و ناروائی‌هایی که دون شأن ملت ایران و بیگانه با آرمان‌های بلند انقلاب بزرگ اوست ممکن است دچار سوء تفاهم شود و قدر انقلاب را نداند و بدتر اینکه در بند بحران هویت گرفتار آید و دلبستگی او نسبت به انقلاب و نظام اسلامی و حتی بنیاد اصلی این انقلاب یعنی آئین رهایی بخش اسلام سست گردد یا خدایی ناخواسته از میان برود و بپذیریم که اکثریت قاطع و بخش آینده‌دار ملت ما را این نسل تشکیل می‌دهد.

در اینجا و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ضمن عرض تبریک به رهبری، ملت، دولت و بخصوص آنان که هزینه این انقلاب را بیشتر پرداخته‌اند و حرمت آرمان‌های بلند انقلاب را حتی با تحمل سختی‌های فراوان نگاه داشته‌اند نکاتی را یادآور می‌شویم:

۱ - انقلاب اسلامی چنانکه از بنیادی‌ترین شعارهای آن بخصوص شعار نهایی آن آشکار است و همچنین در بیان‌ها و موضع‌های رهبر عظیم‌الشأن این انقلاب حضرت امام خمینی(قدس سره) تجلی دارد، انقلابی است مردمی برای نیل به آزادی و استقلال و پیشرفت بر اساس حاکمیت مردم بر سرنوشت و دفع مستبدان و بیگانگان و نیز استقرار و رواج معیارهای اصیل اسلامی که جان مایه فرهنگ دیرپای این مرز و بوم است.

انقلاب شد تا تاریخ جانکاه استبدادزدگی را که بزرگترین عامل تخریب و عقب‌ماندگی کشور و مهمترین عامل وابستگی سرنوشت ملک و ملت به بیگانگان استعمارگر و توسعه‌طلب بود پایان یابد و راه نیک‌بختی، آزادی، پیشرفت و سربلندی آغاز گردد و توسعه و اخلاق و برخورداری و عدالت توأمان نصیب ملت گردد.

انقلاب شد تا راهی را که ملت شریف ایران با جنبش مشروطیت آغاز کرده بود و در مسیر پر سنگلاخ خود با مشکلات و توطئه‌های فراوان روبرو بود به سرانجام و مقصد مطلوب برساند.

۲ - همه بخش‌های جامعه، گرایش‌ها و بینش‌های مختلف در این انقلاب شرکت داشتند ولی از یاد نبریم که اکثریت قاطع ملت ما مسلمان هستند و اسلام نیز خورشیدی بوده است که فرهنگ و مدنیت دیرپای ایران عزیز را تابناک‌تر کرده است و رابطه متقابل اسلام و ایران چنانکه استاد شهید آیت‌الله مطهری به خوبی بیان کرده‌اند منشاء برکات و خیرات فراوان در تاریخ بشری شده است و این اسلام در عمق جان این ملت جای داشته و دارد و حتی هموطنان عزیزی که دل در گرو آئینی غیر از اسلام دارند نیز نه تنها در طول تاریخ همپای خواهران و برادران مسلمان خود در اعتلای کشور کوشیده‌اند و دردها و رنج‌ها و فلاکت‌های مستبدان و بیگانگان را یکسان تحمل کرده‌اند، برای اسلام احترام قائلند و قرائتی از اسلام عزیز را که در انقلاب ما تجلی خاص داشت پاس می‌دارند. قرائتی که روح واقعی اسلام است، اسلامی که در خدمت انسان، آزادی و رشد و اعتلاء و پاسداشت کرامت اوست و حاکمیت انسان آگاه و مختار بر سرنوشت خود را برسمیت شناخته است و انسان را با هر گرایش و رویکرد گرامی می‌دارد و در نظام منتسب به خود برای آنان به عنوان شهروندان نظام، حق و حرمت و کرامت و آزادی قائل است.

هیچکس نباید جایگاه اسلام و نقش ایمان مردم را در پدید آمدن و پیروزی انقلاب نادیده بگیرد و حتی آنانکه فقط به مردم‌سالاری و پشرفت کشور و رفع و دفع توطئه‌ها و دشمنی‌های بیگانه می‌اندیشند ایران را بزرگ می‌دارند و می‌خواهند باید بدانند که با توجه به واقعیت‌های تاریخی و بافت و ساخت تمدن ایرانی - اسلامی این هم جز بر پایه ایمان و فرهنگ جامعه قابل تحقق نیست وقتی اسلام چنین جایگاهی دارد و اکثریت مردم ما چنینند، انتظار حاکمیت معیارهای اسلامی در نظامی که حاصل این انقلاب است طبیعی و مقتضای مردم‌سالاری است.

۳ - آنچه در صحنه عمل نیز در این انقلاب درخشش ویژه داشت و عامل مهم پیروزی و رمز و دفع توطئه‌های بیرونی و درونی و مانع کارگر افتادن بداندیشی‌ها و بدخواهی‌ها و انزوای دیدگاه‌های تنگ و تاریکی بود که به نام دین عرضه می‌شد رهبری ممتاز امام خمینی(ره) بود. حکیم و عارف و فقیه و سیاستمدار بزرگی که در برابر استبداد و استعمار ایستاد و مقاومت حماسی و هدایت او لحظه به لحظه مردم را هوشیارتر کرد تا همگی به میدان آمدند و انقلاب کلام در برابر سلاح و خون در برابر شمشیر و گل در برابر گلوله پیروز شد.

رهبری امام خیلی طبیعی تحقق یافت و پیش از آنکه او بخواست مردم به پیشوایی انقلاب برگزیده شود پیشتازی خود را در مبارزه برای رهایی ملت و نجات کشور از جمله با تحمل زندان و تبعید ۱۵ ساله از ایران نشان داده‌بود و رهبری او از دل رضایت و خواست و اراده مردم برآمد و چنانکه در مقدمه قانون اساسی بدرستی آمده است " انقلاب عظیم و خونبار امت اسلامی در خردادماه ۴۲ که در حقیقت نقطه آغاز شکوفایی این قیام شکوهمند و گسترده بود، مرکزیت امام را بعنوان رهبری اسلامی تثبیت و مستحکم نمود و علیرغم تبعید ایشان از ایران در پی اعتراض به قانون ننگین کاپیتولاسیون پیوند مستحکم امت با امام همچنان استمرار یافت و ملت مسلمان و به ویژه روشنفکران متعهد و روحانیت مبارز، راه خود را در میان تبعید و زندان، شکنجه و اعدام ادامه دادند. "

امام بود که با رهبری داهیانه خود نگذاشت تا انقلاب بدست نااهلان دزدیده شود و از مسیر خود منحرف گردد و ملت ما نیز با فداکاری‌های شگفت‌انگیز خود در همه مقاطع حساس پیش و پس از انقلاب وفاداری خود را به آن رهبری نشان دادند.

نسل‌های پس از انقلاب باید این را بدانند و خدای ناخواسته تبلیغات سوء و توطئه‌ها و احیاناً ناروائی‌ها و نارسائی‌ها، ایشان را از راز و رمز عزت و موفقیت انقلاب و ملت غافل نگرداند و از مسیری که عزت او در آنست منحرف نسازد.

۴ - دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است که میان دموکراسی و آزادیخواهی و پیشرفت‌طلبی که گفتمان بی‌بدیل روزگار ماست و ملت شریف ایران نیز برای آن هزینه سنگینی پرداخته است از یکسو و ارزش‌های معنوی و اخلاقی که روح اسلام اصیل در عرصه اجتماعی است و فقدان آن در جهان امروز برغم پیشرفت‌های شگفت‌انگیز مادی موجب مشکلات فراوان شده است و بشر را در تنگنای زندگی سخت معیشت ضنکا گرفتار کرده است جمع کرده است یعنی قصد جمع کردن این دو امر را دارد. حال اگر به هر دلیل در عمل و نظر و رویکردهای ما نقصی در این زمینه وجود دارد، مشکل از انقلاب نیست و همه خیراندیشان و مصلحان نیز باید با یاد آوری روح اصیل انقلاب بکوشند نواقص را گوشزد و نسبت به رفع آن تلاش و همفکری و همکاری ‌کنند.

۵ - در جمهوری اسلامی همانگونه که معیارهای اصیل اسلام و آئین خداوند که با اجتهادی روزآمد و همه‌جانبه‌نگر باید دائماً شناخته و عرضه شود و مورد اهتمام و عمل قرار گیرد، نقش اول و ممتاز به رضایت و رای مردم داده شده است، امری که به صراحت در قانون اساسی آمده است و حضرت امام(ره) بر آن تاکید داشتند و رهبر معظم انقلاب همواره آنرا بیان کرده‌اند و بخصوص در آستانه انتخابات اخیر با تعبیر زیبای " حق‌الناس " بودن رای مردم و حتی دعوت مخالفان به حضور در عرصه بر آن مهر تأیید زدند.

انقلاب راستین اسلامی ملت ایران همواره بر دفاع از حق انتخاب مردم و زندگی امن و آزاد آنان پافشاری کرده و می‌کند.

۶ - انتخابات اخیر ریاست جمهوری که به استقرار دولت محترم جناب آقای دکتر روحانی انجامید یکی از فرازهای بلندی بود که ملت ما آن را طی کرد و در پناه این رویداد مبارک شایسته است که نگار خاطره‌ها زدوده شود و همگان دلگیری‌های خود را به تقویت دلبستگی به انقلاب و ایران و سربلندی کشور و رفع مشکلات مردم مبدل سازند و بر آثار سوء ناروائی‌ها که در جریان انتخابات پیشین و پس از آن روی داد خط پایان بکشند و این انتخابات را پایان آن دوره سخت و تلخ بدانند و با باز شدن فضای همدلی و رفع حصر و حبس‌ها امید و روحیه مساعدی را که در اثر انتخابات ایجاد شده است تقویت کنند و همگی دست در دست هم به سوی آینده‌ای بهتر پیش برانند.

۷ - کشور از درون و بیرون با مشکلات و تهدیدهای فراوانی مواجه است. روا نمی‌داریم که خاطره آزرده ملت را از آنچه طی سال‌های گذشته بر ملت ما رفته است آزرده‌تر کنیم ولی اجمالاً می‌توان گفت که اگر مدیریت سنجیده و تدبیر درست در کار بود، می‌شد که از امکانات شگفت انگیزی که تلاش مدیریت کشور از آغاز انقلاب و نیز ملت بزرگوار پدید آوره بود و درآمدهای سرشاری که در دهه‌ اخیر نصیب کشور شد و موقعیت ممتازی که ایران در منطقه و جهان داشت بگونه درست بهره‌برداری می‌شد که نه تنها فشار بیشتری بر کشور تحمیل نشود بلکه بتوان زودتر از آنچه سند چشم‌انداز معیین کرده است به اهداف این نقشه راه برسیم.

ریاست محترم جمهوری و همکاران بزرگوار ایشان این نابسامانی‌ها را به ارثبرده‌اند در حالیکه توقع مردم بخصوص در عرصه معیشت و زندگی روزمره بالاست و این هم بار سنگینی بر دوش دولت است. خوشبختانه ریاست محترم جمهور و دولت محترم با تاکید بر شعارهایی که داده شده است و عهدی که با ملت بسته‌اند تلاش خود را در جهت حل مشکلات انجام داده و می‌دهند که آثار نسبی آن طی همین چند ماه گذشته در عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی معیشت مردم می‌توان دید. بخصوص در عرصه سیاست خارجی هم برای بازگرداندن ایران سرافراز به جایگاه شایسته خود و هم برای رفع مشکلات و تنگناها و از کار انداختن تهدیدها و توطئه‌ها در عین پایبندی به مصالح ملی گام‌های قابل تقدیری برداشته شده است که همگی باید در حد توان دولت را یاری کنیم و نیز از دولت محترم هم بخواهیم که نقد منصفانه را موهبت الهی بدانند و از آن استقبال کنند و از هر کوششی برای ایجاد فضای امن و آزاد در عرصه نظر و عمل برای ملت کوتاهی ننمایند و ملت و دولت دست در دست هم در جهت انزوای افراط و تنگ نظری که بلای جان کشور و انقلاب و ملت بوده‌ است بکوشند.

و همگی نیز باید در نظر داشته باشیم که مشکلات عمیق و انبوه یک شبه حل نخواهد شد و شکیبایی و همدلی و همراهی دولت و ملت و بی‌اعتنایی به فضاسازی‌های نادرست و کارشکنی‌های گوناگون و زمینه‌سازی‌ها برای ناکام کردن دولت مردمی، عامل موفقیت است و خوشبختانه مردم ما در این زمینه رشد والا و هوشیاری خود را نشان داده و خواهند داد.

۸ - رواج کینه و تعصب و کوردلی در منطقه و سوءاستفاده دشمن از آن با کمال تأسف فضای نفس‌گیری را پدید آورده است که حاصل آن کشتار بیگناهان و انتقال عرصه مبارزه از درگیری با اشغالگران و سلطه گران و مستبدان زورگو به میدان رویارویی اقوام و طوائف است و در این میان شیعیان که افتخار و امتیازشان پیروی از مکتب امام علی(ع) و اهل بیت پیامبر تکیه بر عقل و عدل در عرصه نظر و عمل است قربانیان بزرگ این سنگدلی و تعصب و واپس‌گرایی که متاسفانه لباس انقلابیگری را نیز بر تن می‌کند هستند.

موج بیداری و قیام چشمگیر مردم منطقه برای آزادی و رهایی و حاکمیت بر سرنوشت خود و دفع این مستبدان و نفی وابستگی اینک در برابر امواج تعصب و واپس‌گرایی و درگیری‌های خونین و بد فرجام اگر نه ناپدید اما کمرنگ و کم‌رمق شده است.

رهبران فکری و اجتماعی جوامع مسلمانان بخصوص پیشوایان دینی خیراندیش تشیع و تسنن و دیگر گرایش‌ها در این زمینه وظیفه سنگینی دارند و می‌توانند با عمل به آن وظیفه زهر اقدام‌های ویرانگر افراطیان جنگ افروز واپسگرا را از هر سو که باشد به خود آنان برگردانند و راه وحدت و همبستگی را گشاده‌تر از گذشته پیش پای امت اسلامی بگذارند و مواضع تحریک آمیز را از سوی هر طرف که باشد محکوم کنند.

۹ - بار دیگر با بزرگداشت انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران و تاکید بر حضور پرشکوه ملت در مراسم سالگشت انقلاب بر این نکته تاکید می‌کنیم که بزرگداشت و حضور مبارک مردم نشانه دلبستگی ملت به انقلاب عظیمی است که منشاء عظمت و عزت بوده است و نباید به هیچ وجه به نفع جریان و گرایش خاصی مصادره شود و نواقص و نارسائی‌ها به نام انقلاب عظیم اسلامی و دلبستگی مردم به آن توجیه گردد.

عزت و عظمت اسلام و مسلمانان و سربلندی ایران عزیز و شادی روان پاک امام بزرگوار و شهیدان والامقام توفیق روزافزون دولت و ملت را از خداوند منان مسألت می‌نماییم.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز