خبرگزاری کار ایران

اردوغان در نشست خبری با جهانگیری:

حجم مبادلات دو کشور به سی میلیارد دلار می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۸۲

آنکارا و تهران یک فاصله دو ساعته با یکدیگر دارند و از نظر فیزیکی نیز به هم نزدیک هستند. روسای کمیسیون مشترک دو کشور و نمایندگان دو طرف اراده خوبی دارند تا روابط دو کشو تعمیق یابد.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد ‌: تنها برنامه هدف گذاری شده برای سال ۲۰۱۵ سی میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری است و در این رابطه اراده سیاسی میان دو کشور وجود دارد وامیدوارم سال ۲۰۱۴ میلاد و تولد خوبی برای روابط دو کشور باشد و در این سال هدف سی میلیارد دلاری را متحقق کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجب طیب اردوغان در نشست خبری خود با اسحاق جهانگیری که صبح امروز در مجموعه کاخ سعد‌آباد برگزار شد، در خصوص سفرش به تهران گفت: امروز بنابه د‌عوت آ قای جهانگیری بعد از دو سال به ایران سفر کردم و از مهمان‌نوازی گرم شما تشکر می‌کنم و اینجا را خانه خودمان محسوب می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز فر‌صت شد تا روابط دو جانبه دو طرف را مرور کنیم و خصوصاً توافق دو طرف در تجارت ترجیحی شکل بگیرد و مایلم مراتب خرسندی خود را از این توافق ابراز کنم.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه امیدوارم توافق نامه مربوط به شورای عالی دو کشور در سفر رو‌حانی به ترکیه فراهم شود، خاطر‌نشان کرد: آنکارا و تهران یک فاصله دو ساعته با یکدیگر دارند و از نظر فیزیکی نیز به هم نزدیک هستند. روسای کمیسیون مشترک دو کشور و نمایندگان دو طرف اراده خوبی دارند تا روابط دو کشو تعمیق یابد.

اردوغان سال ۲۰۰۱۲ را از نظر روابط دو کشور را سال برجسته خواند و تاکید کرد: در این سال حجم روابط دو کشور از ۸/۲۱ میلیارد گذشت و روابط متوازن میان دو کشور وجود داشت. اما متاسفانه این روابط در سال ۲۰۱۳ به ۵/۱۳ میلیارد تنزل یافت.
نخست وزیر ترکیه در ادامه تاکید کرد ‌: تنها برنامه هدف گذاری شده برای سال ۲۰۱۵ سی میلیارد است و در این رابطه اراده سیاسی میان دو کشور وجود دارد وامیدوارم سال ۲۰۱۴ میلاد و تولد خوبی برای روابط دو کشور باشد و تجربه این سال هدف سی میلیارد دلاری را متحقق کند.

وی با بیان اینکه ما از ایران نفت خام و گاز طبیعی وارد می‌کنیم، خاطر نشان کرد: این کالا‌ها؛ کالاهای استراتژیک برای ما هستند با توجه به اینکه صنایع ترکیه روز به روز در حال پیشرفت هستند به محصولات انرژی و به ویژه گاز ایران نیازمند هستیم و ما باید گام مشترک در زمینه برد – برد برداریم.

وی با اشاره به اینکه ترکیه می‌تواند محصولات متعددی را در اختیار ایران قرار دهد، ابراز داشت‌: در این زمینه؛ وزرای اقتصادی دو کشور کارهای خوب و موثری انجام دادند و تصور می‌کنم آن‌ها به نقطه مشترکی رسیدند و باید به سرعت در راه رسیدن به توافقات پیش برویم.

اردوغان در پایان تاکید کرد که این دیدار در راستای منافع دو کشور خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز