خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با کوفی عنان:

علت رشد تروریسم عدم برخورد ریشه‌ای با این پدیده شوم است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۵۹

مشکل سوریه تنها راه‌حل سیاسی دارد و محاسبات اشتباه برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باعثپیچیدگی و تشدید شرایط این کشور شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با دبیرکل سابق سازمان ملل علت ناکامی قدرت‌های بزرگ و نهادهای بین‌المللی در ریشه‌کنی تروریزم را عدم برخورد ریشه‌ای و اتخاذ رویکرد تاکتیکی در مقابله با این پدیده شوم خواند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در دیدار با کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل و رئیس گروه موسوم به متنفذین که به منظور دیدار با مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی در کشورمان به سر می‌برد، با آسیب‌شناسی بحران‌ها و مشکلات کنونی جهان به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه پرداخت و اظهارداشت: گروه متنفذین یا اصطلاحاً ریش‌سفیدان سیاسی جهان باید ابتدا به این سوال مهم و اساسی پاسخ دهند که چرا شرایط بین‌المللی به سمت بحران‌های بیشتر به ویژه در منطقه خاورمیانه پیش رفته است؟

وی در ادامه با اشاره به موضوع سوریه افزود: پس از اشغال عراق و افغانستان عرصه بین‌الملل با پدیده نوتروریزم مواجه شد که طی آن جریان‌های به شدت تندرو و افراطی در مناطق مختلف جهان در همه قاره‌ها و سرزمین‌ها به اقدامات تروریستی مبادرت کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی و علت غایی ناکامی قدرت‌های بزرگ و نهادهای بین‌المللی در ریشه‌کنی تروریزم عدم برخورد ریشه‌ای و اتخاذ رویکرد تاکتیکی در مقابله با این پدیده شوم است.

لاریجانی تصریح کرد: مشکل سوریه تنها راه‌حل سیاسی دارد و محاسبات اشتباه برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باعثپیچیدگی و تشدید شرایط این کشور شده است.

وی ادامه داد: کدام عقل سلیم و منطق بین‌المللی می‌پذیرد که با سلاح و خشونت و صدور تروریست‌ها و تأمین مالی آن‌ها بتوان در کشوری که نیازمند اصلاحات آرام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، دموکراسی را مستقر کرد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد گروه متنفذین بتواند در پیگیری اهداف خود مبنی بر کمک به استقرار صلح و ثبات و امنیت در مناطق مختلف جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه با استفاده از قدرت متقاعدسازی به تحقق آرمان‌های انسان‌دوستانه کمک کنند.

در ادامه این دیدار همچنین کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل و رئیس گروه متنفذین ضمن ارائه گزارشی از مأموریت و رسالت گروه متبوع خود هدف از سفر به جمهوری اسلامی ایران را تبادل‌نظر و کسب مشورت برای تسهیل رفع مشکلات منطقه خاورمیانه به ویژه بحران سوریه دانست و گفت: سفر گروه متنفذین در این برهه زمانی که سوریه در شرایط بحرانی و دشواری به سر می‌برد به جمهوری اسلامی ایران به منظور کسب مساعدت‌های معنوی برای حل بحران حائز اهمیت است.

وی افزود: اعضای گروه از ابتدا بر این باور بودند که ایفای نقش بازیگران مهم منطقه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه غیرقابل انکار و ضروری است.

عنان در این ارتباط خواستار مساعدت هر چه بیشتر کشورمان برای کمک به استقرار صلح و آرامش در سوریه شد.

در این دیدار همچنین مارتی آهتیاری رئیس جمهور سابق فنلاند از توافق هسته‌ای اخیر گروه ۱ + ۵ با جمهوری اسلامی ایران به ‌عنوان تحولی مثبت و سازنده نام برد و ابراز امیدواری کرد با تداوم این توافق فرصت برای ایفای نقش بیشتر کشورمان در مجموعه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم شود.

ارنستو زریلو رئیس جمهور سابق مکزیک نیز در این دیدار از ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه نام برد و بیان داشت: کشور متبوعش مکزیک نیز برای رسیدن به توسعه مسیر دشواری را همچون ایران طی کرد و با وجود سختی‌ها و مصائب ناشی از تلاش قدرت‌های بزرگ برای به انزوا کشاندن ایران این کشور مسیر توسعه را به صورت دقیق و شتابان طی کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز