خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری: / مشروح /

جزئیات نحوه اجرای توافقات ژنو در اختیار رئیس مجلس قرار گرفته است / ظریف هفته آینده به آلمان می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۸۴

تعطیلی دفتر کمیته امداد در باکو هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد / تفاسیر صورت گرفته در مورد توافقات ژنو برای ما ارزش و جایگاهی ندارد / زمان دقیق سفر اشتون به تهران نهایی نشده است / نظارت بر برنامه اقدام مشترک باید دقیق و به روز باشد / برای ما محرز شد که جسد یافته شده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نسخه‌هایی از برنامه اقدام مشترک در اختیار مقامات عالی کشور قرار گرفته است. نحوه اجرای این توافقات در مذاکرات شفاهی بیان شده و به شکل Non paper بوده که البته اطلاعات دقیق آن در اختیار ریاست مجلس قرار داده شده است که با صلاحدید وی در اختیار کمیسیون‌ها نیز قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم سخنگوی وزرات امورخارجه در نشست خبر خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به سفر اردوغان به ایران آیا مواضع دو کشور در خصوص سوریه تغییر کرده است، گفت: در مورد بحثهمکاری و مذاکرات ایران و ترکیه باید بگویم که ایران و ترکیه همواره به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان که دارای مشترکات زیادی هستند، ابعاد مختلفی از همکاری و تماسهای متعددی را در سطوح مختلف تجربه کردند که علامه بر همکاری‌های دو جانبه این مسئله در مورد مسائل منطقه و بین المللی نیز در جریان بوده است

*** تماس ایران و آنکارا وارد سطح جدیدی شده است / اردوغانعصرامروز به تهران سفر می کند

وی با بیان اینکه عصر امروز اردوغان به ایران سفر خواهد کرد، گفت: با توجه به سطح ملاقات‌ها و توافقاتی که در این سفر به امضا خواهد رسید، این سفر سفر مهمی خواهد بود که در آن حوزه‌های جدیدی از همکاری بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این سفر ار دوغان علاوه بر مذاکره کاری با جهانگیری با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار می‌کند و همچنین دیدار و گفتگو با روحانی و ظریف نیز در برنامه‌های کاری وی خواهد بود

وی با تاکید با اینکه گفتگو و تماس ایران و آنکارا وارد سطح جدیدی شده است، گفت: امیدواریم این روند رو به رشد ادامه پیدا کند.

افخم با اعلام اینکه طی ماه آتی سفر روحانی در ترکیه را نیز در دستور کار خواهد داشت، گفت: اینکه دو کشور ایران و ترکیه این میزان از تماس مشترک و منظم را داشته باشند طیبعی است. ما امیدواریم که این تماس‌ها با تامین منافع دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین المللی نیز به آثار مثبتی بیانجامد.

افخم در ادمه سخنان خود در خصوص اقدام تروریستی در یمن و شهادت دیپلمات ایرانی گفت: این مسئله در دستور کار است و توسط همکارانم در وزرات امور‌خارجه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

*** برای ما محرز شد که جسد یافته شده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست

وی درخصوص وضعیت نیکبخت دیگر دیپلمات ربوده شده ایران در یمن نیز گفت: جای خوشبختی است که اعلام کنم؛ پس از جسدی که یافت شد با خبر سازی‌های صورت گرفته با پیگیری همکارانم در یمن و تایید مقامات یمنی محرز شد که این جنازه متعلق به دیپلمات ایرانی نیست، امیداوریم که بتوانیم هرچه زود‌تر با پیگیری‌های صورت گرفته آقای نیکبخت را به کشور بازگردانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون انفجار تروریستی سفارت ایران در لبنان و نتایج بررسی‌ها، ‌گفت: این پیگیری‌ها همچنین در دستور کار است. مدارک و شواهدی در مورد اقدامات برخی تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری در اختیار ما قرار دارد که در حال تکمیل آن هستیم، اما قبل از تایید و تکمیل شده آن امکان اعلام رسمی جزئیات آن را نداریم. اما در صورت نهایی شدن کار در مورد آن اطلاع رسانی دقیق تری خواهیم داشت.

افخم در پاسخ به این سوال که اعتماد سازی در گام نخست توافقات ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران به چه شکلی صورت خواهد گرفت، گفت: مهم‌ترین محوری که در مذاکرات انجام شده صورت گرفت، این بود که جمهوری اسلامی با رویکرد جدیدی کار را آغاز کرد که آن مبتنی بود بر اینکه حقوق هسته‌ای خود را حفظ کرده و به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهیم. البته این فعالیت‌ها کاملاً صلح آمیز و تحت نظارت آژانس انجام خواهد شد، تا برخی نگرانی‌های منطقی نسبت به فعالیتهای هسته‌ای ایران برطرف شود که این کار روند خود را طی کرد تا به بحثاقدام مشترک منتهی شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در دوره اجرای برنامه اقدام مشترک هستیم، گفت: ‌اجرای متوازن این برنامه در یک دوره شش ماهه می‌تواند گامی باشد که تعهدات همه طرف‌ها را نشان بدهد. اگر این دوره شش ماهه با موفقیت و با انجام تمام تعهدات صورت گرفنه پیش رود، می‌توان اعلام کرد که گام نخست در چارچوب پیش بینی‌ها به خوبی پیش رفته و مقدمات برای مذاکرات جامع و نهایی آماده شده است.

***نظارت بر برنامه اقدام مشترک باید دقیق و به روز باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که دستور جلسه مذاکرات ظریف و اشتون در نیویورک چه خواهد بود، گفت: پیش از آغاز این مذاکرات نمی‌توان در مورد آن بحثخاصی کرد. حل و فصل نهایی مسئله هسته‌ای و حفظ برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی همواره جز رئوس کارمان است، اما تا پیش از اینکه برنامه مذاکرات اعلام شود برای اطلاع نسبت به جزئیات آن باید صبر کنیم.

افخم در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص افزایش تیم کار‌شناسی مربوط به اجرای توافق ژنو به ۱۲۰ نفر گفت: اجرای برنامه اقدام مشترک مساله‌ای است که کار آن با نهاد‌ها و وزارت خانه‌های مختلف کشور که هریک به نوعی درگیر موضوع تحریم‌ها هستند، انجام می‌شود، به همین منظور در دبیرخانه‌ای که در وزارت امور خارجه برای اجرای برنامه اقدام مشترک تشکیل شده است، نظارت بر اجرای توافقات موسسات مختلفی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور چند نهاد برای زیر مجموعه این دبیرخانه پیش بینی شده است، گفت: تعداد صدو بیست نفری که گفته شد، سقف تیم کار‌شناسان است اما انچه که هم اکنون تشکیل شده نمایندگانی از گروههای مختلف هستند تا کار را با دقت پیش ببرند. در ادامه جز ئیات بیشتر در خصوص نحوه اجرای سازمانهای مربوطه روز به روز اطلاع رسانی خواهد شد چرا که معتقدیم نظارت بر برنامه اقدام مشترک باید دقیق و به روز باشد تا طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص تسهیل ارتباطات و تسهیل دانشجویان خارج از کشور عنوان کرد: موضوع تسهیل ارتباطات و ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور و دانشجویان از دغدغه‌های وزارت امور خارجه بوده و هست که طی فعالیت دولت جدید نیز در دستور قرار گرفته است. در این رابطه مناسبات با دیگر کشور‌ها به افزایش سطح رفت و امد‌ها کمک می‌کند تا تسهیلات برای ایرانیان خارج از کشور نیز افزایش پیدا کند. این مسئله هم اکنون در دستور کار است و در صورتی که به تصمیم جدیدی در این خصوص برسیم اعلام خواهد شد.

***زمان دقیق سفر اشتون به تهران نهایی نشده است

در ادامه خبرنگاری از ادامه مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در نیویورک از افخم پرسید که آیا وزرات امور خارجه ادامه این مذاکرات را تایید می‌کند که افخم پاسخ داد: جزئیات دوره بعدی مذاکرات هنوز نهایی نشده است، ولی مذاکرات طی هفته‌های آتی برگزار می‌شود، اما زمان و محل دقیق آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در خصوص زمان سفر اشتون به تهران نیز گفت: طی دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با خانم اشتون بحثدعوت وی مطرح شد که این مسئله در دستور کار است. این دعوت یک دعوت باز است که متعاقب نهایی شدن آن اطلاع رسانی خواهیم کرد، اما هنوززمان دقیقی بین طرفین برای این سفر نهایی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص اظهارت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص دفتر موقت اژانس در ایران گفت: این مسئله هنوز در دستور کار ما قرار نگرفته است

وی در خصوص اظهارات اخیر اوباما نسبت به توافقات انجام گرفته، گفت: آنچه مشخص است این است که ما به عنوان کشوری صلح دوست و دارای سابقه تمدنی و ملتی صلح طلب در جهان از شنیدن پیام صلح و آشتی خوشحال می‌شویم، اینکه جهان به سمت گفت‌و‌گو پیش برود، مایه خوشحالی همه ملتهاست.

افخم با تاکید بر اینکه در موضوع هسته‌ای هم اجرای تعهدات و هم احترام به حقوق هسته‌ای ملت ایران و دانش بومی ما برای ما مورد توجه است، تاکید کرد: این یک دانش بومی است که ملت ایران به واسطه استعداد جوانان خود به آن رسیده است و در صدد است که تا از آن برای پیشرفت کشور استفاده کند. ما مصمم هستیم که حقوق خود را حفظ کنیم از سوی دیگر امیدواریم این واقع بینی در دولت مردان آمریکایی که زمینه آن نیز ایجاد شده است بیش از پیش افزایش پیدا کند و ما علاوه بر اظهارات صورت گر فته ان را در عمل هم ببینیم.

***تفاسیر صورت گرفته در مورد توافقات ژنو برای ما ارزش و جایگاهی ندارد

افخم در ادامه نشست خبری درخصوص موضع وزارت امورخارجه نسبت به ناآرامی‌های صورت گرفته در اوکراین گفت: ما در عین اینکه این تحولات را دنبال می‌کنیم امیدواریم گفتگو‌ها و تماس‌های صورت گرفته به نتایج مسالمت آمیز برسد.

وی ادامه داد: باور داریم ملت و دولت اوکراین این توان را دارند که مشکلات خود را حل کنند، امیدواریم که دخالتهای خارجی در این کشور متوقف شود، چرا که دخالت خارجی هیچ کمکی به حل مشکل نخواهد کرد، بلکه تمام این بحران‌ها با گفت‌و‌گو به شکل مسالمت آمیز متوقف می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر کوفی عنان به تهران و دیدار وی با مقامات مختلف کشور گفت: این گونه نیست که ما ارزیابی کنیم. این دیدار‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد. گروه متنفضین افرادی صاحب تجربه و رای و ذی نفوذ در سیاست‌های جهانی هستند، این گروه برای گسترش صلح عدالت در جهان فعالیت می‌کنند که برخی از این فعالیت‌ها مربوط به پتانسیل شخصی آنهاست، که این امکان را برای آن‌ها فرا هم کرده است.

وی افزود: سفر آقای کوفی عنان این مفهوم را دارد که جایگاه ایران در منطقه و نقشی که می‌تواند در ایجاد صلح جهانی داشته باشد، بسیار قابل توجه است ما امیدواریم که این تبادل نظرات به گسترش صلح و عدالت در جهان بیانجامد ما از این گفتگو‌ها استقبال کرده و می‌‌کنیم و معتقدیم هر چه گفتمان صلح افزایش یابد، مفهوم صلح نیز تقویت خواهد شد.

افخم در خصوص اصرار برخی از مقامات آمریکایی به واژه برچیدن تاسیسات هسته‌ای ایران، خاطر‌نشان‌کرد: در خصوص اینکه تفاسیر و برداشت‌هایی از برنامه اقدام مشترک و نحوه اجرای آن بیان شده است، ما هم شاهد برخی از اخبار بودیم. اما ملاک ما بر نامه اقدام مشترک و مباحثی است که در مذاکرات نهایی شده است و این تفاسیر برای ما ارزش و جایگاهی ندارد چرا که ا علام کردیم که این تفسیر‌ها به شکل یک سویه است.

وی افزود‌: ‌‌‌ همان طور که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده حفط برنامه هسته‌ای ملاک برنامه‌های آتی ماست. مسیر طی شده برای این فن آوری مسیری است که ملت ایران با توانایی بومی خود به ان رسیده است و این مسیر بر گشت پذیر نیست. این تفاسیر تنها بیان کننده دید‌گاه یک طرفه به توافقات است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم سفر وزیر امور‌خارجه ایران به کشورهای مختلف، تاکنون تماس جدی با مصر صورت نگرفته است، گفت: همان‌طور که در شرو ع کار دولت یازدهم اعلام شد گسترش روابط با کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای اسلامی مورد نظر ما خواهد بود که در همین چارچوب نیز برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است.

***سفر وزرای امرو خارجه سوئد و لهستان به تهران طی روزهای آینده در دستور کار است

وی با بیان اینکه ما تحولات در کشورهای مختلف از جمله مصر را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: در زمان بندی نسبت به ایجاد توافقات جدید با مناسبات و روابط با دیگر کشور‌ها اقدام خواهیم کرد.

افخم در پاسخ به این سوال که کوفی‌عنان در سفر خود علاوه بر دیدار با مقامات رسمی برنامه‌ای برای دیدار با دیگر افراد و شخصیت‌ها دارد، گفت: متناسب با درخواست‌ها و پیشنهادهایی که ایشان داشت برنامه دیدارهای متنو‌عی در دستور کار سفر وی قرار گرفت که بخشی از آن روز گذشته و تعدادی نیز طی امروز انجام می‌شود. برنامه این دیدار‌ها به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد. بخشی از این دیدار‌ها شامل افراد رسمی و دولتی است و برخی نیز با شخصیت‌های ذی نفوذ کشور صورت خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه ظریف هفته آینده برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان سفر می‌کند، ‌گفت‌: در این سفر وزیر امور خارجه دو سخنرانی در مونیخ و دو برنامه دیگر نیز در برلین دارد و با مقامات المانی دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد زمان قطعی سفر وزیر امور خارجه سوئد به ایران نیز گفت: زمانبندی دقیق سفرهای رسمی چند روز قبل از سفر اعلام می‌شود، بنابراین زمان سفر وزیر امور خارجه سو‌ئد نیز چند روز مانده به شکل رسمی اطلاع رسانی می‌شود، علاوه بر این سفر وزیر‌ امور خارجه لهستان نیز در دستور کار است که متناسب با زمان بندی اعلام خواهد شد.

***تعطیلی دفتر کمیته امداد در باکو هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد

افخم در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اظهارات بروجردی مبنی بر عضویت مجلس در دبیرخانه اجرای توافقات ژنو عنوان کرد: در این خصوص گفت‌وگوهایی صورت گرفته است که اجازه بدهید پیش از نهایی شدن این گفت‌وگوها در مورد آن اظهار نظری نداشته باشم.

وی درمورد برگزاری اجلاس بین المجالس در هفته آینده و اینکه آیا نماینده‌ای نیز از وزرات امور خارجه در آن حضور خواهد داشت، گفت: در خصوص این اجلاس همکاری اجرایی و مقدماتی بین وزارت امور خارجه و مجلس در جریان است و بخش‌های مختلف وزارت‌ امور خارجه در تدارک برای هرچه بهتر برگزار شدن این اجلاس با مجلس در ارتباط است. به گونه‌ای که ارسال بسیاری از دعوتنامه‌هایی که در اختیار روسای مجالس مختلف قرار گرفته است، توسط وزرات امور خارجه انجام شد که در اجرای این اجلاس هم کمیته های ذیربط فعال خواهند بود.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه دولت یازدهم همواره بر نقدپذیری تاکید دارد، عنوان کرد که آیا ادبیات وزیر امور خارجه و مشاور پارلمانی او مبنی بر اینکه بعضی از منتقدین را همگام با صهیونیست ها تلقی کرده‌اند متناقض با این نقدپذیری نیست، که افخم گفت: من فکر نمی کنم هیچ گاه وزرات خارجه و شخص وزیر این ادبیات را به کار برده باشند ما بارها اعلام کرده‌ایم که این نقدها حتما دلسوزانه است. اینکه شیوه ارائه آن گاهاً با برخی اطلاعات نادرست همراه می‌شود باعثشده تا از سوی ما نیز بحث‌هایی مطرح شود. اما همسو خواندن منتقدین داخلی با صهیونیست‌ها به دلیل یک اشتباه در اظهارات است که در ادبیات و صراحت کلام ما هیچ گاه مورد نظر نبوده و مطرح نشده است.

وی در خصوص درخواست ۱۶۰ نماینده برای انتشار جزئیات اجرای توافقات مشترک گفت: علاوه بر اطلاع رسانی عمومی، برنامه اقدام مشترک در سایت وزارت امور خارجه قرار داده شده و نسخه‌هایی از آن نیز در اختیار مقامات عالی کشور قرار گرفته است. همان طور که گفتیم نحوه اجرای این توافقات در مذاکرات شفاهی بیان شده و به شکل Non paper بوده که البته اطلاعات دقیق آن در اختیار ریاست مجلس قرار داده شده است که با صلاحدید وی در اختیار کمیسیون‌ها نیز قرار می‌گیرد. با این حال وزارت امور خارجه این آمادگی را دارد تا اطلاع‌رسانی دقیق را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

افخم در خصوص پرونده موشک‌های S۳۰۰ نیز گفت: این بحثدر تماس‌های صورت گرفته با مقامات روسی به شکل کلی مطرح شده اما در عین حال حوزه تصمیم‌گیری و اجرای آن تخصصی است که مقامات دفاعی در این خصوص با همتایان خود گفت‌و‌گوهایی را دارند که اگر به روند مشخصی بیانجامد، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

وی در مورد موضع ایران نسبت به تشدید درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: مواضع ما در این مورد مشخص است البته اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که موضوع جزئی تر از این است که طرف‌های دیگری بخواهند وارد آن شوند. ما امیدواریم که با گفتگوی دو کشور اوضاع به شرایط عادی باز گردد.

افخم همچنین با اشاره به بسته شدن کمیته امداد در باکو عنوان کرد: طی دو دهه گذشته کمیته امداد در شرایط خاصی که جمهوری ‌آذربایحان روزهای اولیه استقلال خود را تجربه می‌کرد، برای کمک به مردم این کشور در آن مستقر شد و فعالیت های انسان‌دوستانه خوبی را انجام داد که مقامات عالی رتبه آذری نیز همواره از آن تقدیر کردند. اما با تغییر شرایط این کشور پس از دو دهه موضوعیت استقرار این کمیته نیز تغییر کرد و تصمیم بر این شد که دفتر کمیته امداد آذربایجان به فعالیت خود خاتمه دهد. بنابراین کمیته امداد با دو دهه فعالیت دفتر خود را در آذربابیجان تعطیل کرد و این موضوع هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد.

افخم در واکنش به اظهارات خبرنگاری که عنوان می‌کرد در سفر اردوغان به تهران دو موضوع توافقات ایران و ترکیه بر سر مسئله سوریه و فساد مالی اخیر ترکیه که مرتبط با ایران است، مطرح خواهد شد، تاکید کرد: من فکر می‌کنم که برخی از رسانه ها در صدد هستند که این موضوعات را در دستور کار قرار دهند در حالیکه چنین مسئله‌ای در سطح رسمی مطرح نیست در مورد بحران سوریه تنها ملت سوریه باید تصمیم بگیرند و باید گفت‌وگوهای سوری انجام شود. اینکه دو کشور جداگانه بخواهند در مورد سوریه تصمیم بگیرند، مطرح نبوده است. گرچه کمک به حل بحران سوریه قطعاً مورد بحثو بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص درخواست شورای امنیت از کشورها برای مبارزه با تروریست ها که در واکنش به شهادت دیپلمات ایرانی در یمن صورت گرفت، گفت: در مورد این کار سازمان ملل تنها با پیگیری و اقدام جمعی کشورها می توانیم شاهد یک کار عملی و جمعی باشیم. جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که قربانی تروریست بوده خواهان حل ریشه‌ای این معضل ضد بشری نیز هست و مواضع خود را در خصوص صلح طی مذاکراتی در اجلاس‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی اعلام کردیم.

افخم با تاکید بر اینکه باید اراده جمعی برای حل معضل تروریسم در جهان وجود داشته باشد، گفت: اگر قرار باشد صرفاً با دید تبعیض در این خصوص به کشورها نگاه شود، مسئله تروریسم شیوع پیدا می‌کند و کشورهای مختلفی قربانی آن می‌شود. بنابراین لازم است تا این مسئله مورد توجه همه کشورها قرار گیرد. ضمن اینکه باید تبلیغات رسانه‌ها نیز بیش از پیش بر این مسئله متمرکز شود.

وی افزود: سازمان ملل پیرو پیشنهاد رئیس جمهور گام اول را برای مبارزه با تروریسم برداشته که فکر می‌کنم پیشگامی ایران برای مبارزه با تروریسم این زمینه را ایجاد می‌کند که با کشورهای مختلف همکاری کنیم تا گام عملی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برداشته شود ما از شکل‌گیری این دیدگاه در سازمان ملل استقبال می‌کنیم.

افخم در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی چه میزان آمادگی دارد تا با فعالان کردستان عراق همکاری داشته باشد، گفت: گسترش روابط با کشور عراق در حوزه‌های منطقه‌ای به عنوان کشوری که با ما همسایه است و دارای مشترکات بسیاری هستیم برای ما اهمیت زیادی دارد. روابط ما با عراق به شکل جامع و کامل است که بخشی از آن نیز در حوزه مناسبات استانی ما تعریف می شود که مورد توجه جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. بهره‌مندی از پتانسیل منطقه‌ای کشور عراق از جمله حوزه کردنشین می‌تواند چهارچوب همکاری دو کشور را گسترش دهد. تسهیلات برای ارائه روادید و معافیت‌های گمرگی و تجاری از جمله همکاری‌های موردنظر است که قرار است بین دو کشور مقررات دست و پا گیر به حداقل برسد که این موجب رونق حوزه‌های تجاری خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز