خبرگزاری کار ایران

جلالی در جمع خبرنگاران:

اعلام آمادگی کشور‌ها برای حضور در اجلاس مجالس عضو همکاری اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۶۱

تاکنون دعوتنامه به همه کشورهای اسلامی ارسال شده و میزان کشورهای اسلامی شرکت کننده در این اجلاس در حال افزایش است. ما امیدوار هستیم که این اجلاس بتواند به اهداف خود در چارچوب اساسنامه دست پیدا کند.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری با بیان اینکه تاکنون کشورهای عضو بسیاری برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند گفت: در این اجلاس روسای مجالس بسیاری شرکت خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، کاظم جلالی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: اتحادیه بین المجالس اسلامی از جمله اتحادیه‌هایی است که مقر دبیرخانه آن در تهران است و به همت مجلس شورای اسلامی این اتحادیه با حضور فراگیر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی سابق تشکیل شده است.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ادامه افزود: اجلاس تاسیسی این کنفرانس در سال ۱۳۷۸ در مجلس پنجم تشکیل و پس از آن اساسنامه اتحادیه در‌‌ همان اجلاس به تصویب رسید. در اساسنامه بحثمعرفی و ترویج اصول بالای اسلام و تاکید بر جنبه‌های گوناگون تمدنی آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: همچنین تحکیم و پشتیبانی از تحقق اصل اسلامی شورا، ارائه چارچوبی برای همکاری و هماهنگی گسترده و ثمربخش میان مجالس و پارلمان‌های کشورهای اسلامی، ترغیب دیدار و گفتگو میان مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و نمایندگان آن‌ها و تبادل تجارب پارلمانی، بحثو بررسی مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و همچنین پرداختن به چالش‌های جدی و تلاش‌هایی که جهت اعمال سلطه فرهنگی و سیاسی انجام می‌شود از هدف‌های این اجلاس است.

وی ادامه داد: تقویت تماس، همکاری و مشارکت با دیگر سازمانهای پارلمانی دولتی و غیر دولتی، تقویت روحیه هماهنگی میان ملل جهان به منظور دفاع و احترام به حقوق بشر و اصول بشردوستانه و استقرار صلح براساس عدالت، تاکید بر اینکه در اموری که صلاحیت داخلی هر یک از کشور‌ها است کشورهای دیگر دخالتی نکنند را می‌توان از هدف‌های دیگر این اجلاس برشمرد.

جلالی افزود: ‌‌ همان طور که اطلاع دارید این اتحادیه دارای چهار رکن است اولین رکن آن کنفرانس است که نشست روسای مجالس کشورهای اسلامی را پوشش می‌دهد. البته این مورد در گذشته هر دو سال یکبار بود که با اصلاح اساسنامه مقرر شد که سالی یک بار روسای مجالس اجلاسیه برگزار کنند. دومین رکن کمیته عمومی است که به عنوان شورای اتحادیه نام دارد. البته این مورد نیز سالی یک بار اجلاسیه دارد و دو نفر از نمایندگان کشورهای اسلامی به عنوان عضو شورای عمومی هستند.

جلالی درباره سومین رکن تصریح کرد: سومین رکن کمیته اجرایی است که سالی دوبار تشکیل می‌شود و متشکل از ۱۵ نماینده از ۱۵ کشور است به عبارت بهتر هر منطقه جغرافیایی عربی، آسیایی و آفریقایی ۵ نماینده در این کمیته عضو هستند. اما چهارمین رکن دبیرخانه است که مقر دبیرخانه در تهران است. این اتحادیه دارای چهار کمیته تخصصی است که اولین کمیته، کمیته امور سیاسی و روابط خارجی است. دومین کمیته امور اقتصادی و محیط زیست، سومین کمیته حقوق بشر، زن و خانواده و چهارمین کمیته امور فرهنگی، حقوقی و گفتگوی تمدن‌ها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: کمیته دیگری به نام کمیته فلسطین نیز اضافه شده است.

وی با اشاره به کنفرانس نمایندگان زن کشورهای اسلامی که در حاشیه این نشست‌ها برگزار می‌شود، گفت: این اتحادیه تاکنون در سطح روسای مجالس هشت نشست داشت که کنفرانس اول در تهران برگزار شد، کنفرانس دوم در کشور مغرب در سال ۱۳۸۰، کنفرانس سوم درسنگال و در سال ۱۳۸۳، کنفرانس چهارم در ترکیه و در سال ۱۳۸۵، کنفرانس پنجم در قاهره و در سال ۱۳۸۶، کنفرانس ششم در اوگاندا در سال ۱۳۸۸، کنفرانس هفتم در اندونزی در سال ۱۳۹۰ و کنفرانس هشتم در سودان و در سال ۱۳۹۱ برگزار شد.

وی ادامه داد: دو اجلاس فوق العاده تاکنون برگزار شده است که یک اجلاس در تیرماه سال ۱۳۸۹ در سوریه و اجلاس بعدی در دی ۱۳۸۹ در امارات برگزار شده است. اما کنفرانس نهم باید در آفریقا و کشور بورکینافاسو برگزار می‌شد که پس از عذرخواهی این کشور از عدم آمادگی برای برگزاری این اجلاس جمهوری اسلامی ایران میزبانی برگزاری نهمین اجلاس را قبول کرد.

جلالی تصریح کرد: شعار این کنفرانس پارلمان‌های اسلامی، همبستگی، عدالت و پیشرفت است که تلاش بر این موضوع است که این کنفرانس با موفقیت و با حضور کشورهای اسلامی و روسای مجالس برگزار شود. هدف اصلی این کنفرانس تعمیق بخشیدن به همبستگی بین کشورهای اسلامی است. بنابراین این کنفرانس همانند همه کنفرانس‌های بین‌المللی با مدیریت همه کشورهای عضو و مشارکت کامل آن‌ها در مباحثمختلف برگزار می‌شود و ما امیدوار هستیم که در فضای کنونی که دنیای اسلام با چالش‌های بسیاری روبرو است این کنفرانس بتواند به دور از همه اختلافات و با هدف تقویت پیوندهای مشترک بین کشورهای اسلامی راههایی را برای این چالش‌ها برگزیند.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تشریح برنامه‌های این کنفرانس گفت: در جمعه ۲۵ بهمن نشست سی و یکم کمیته اجرایی برگزار می‌شود که این نشست یک روزه است. در‌‌ همان ۲۵ بهمن سومین نشست کمیته دائمی امور فلسطین را خواهیم داشت. اما در روز شنبه ۲۶ بهمن و یکشنبه ۲۷ بهمن نشست دوم کمیته تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی برگزار می‌شود. این درحالی است که در روز ۲۶ و ۲۷ بهمن همچنین کمیته‌های امور اقتصادی و محیط زیست، حقوق بشر، زن و خانواده، فرهنگی برگزار می‌شود. البته در ۲۷ بهمن سومین کنفرانس زنان نماینده کشورهای اسلامی برگزار شده و در روز دوشنبه ۲۸ بهمن نشست شانزدهمین کمیته عمومی برگزار می‌شود.

وی افزود: در همین روز کمیته نگارش به منظور تهیه بیانیه نهایی کنفرانس را شاهد خواهیم بود همچنین نشست مشورتی گروه آفریقا، نشست مشورتی گروه عرب و نشست مشورتی گروه آسیا به طور جداگانه هر کدام جلساتی را خواهند داشت و در ‌‌نهایت در روز سه شنبه ۲۹ بهمن و چهارشنبه ۳۰ بهمن کنفرانس نهم روسای مجالس برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تاکنون دعوتنامه به همه کشورهای اسلامی ارسال شده و میزان کشورهای اسلامی شرکت کننده در این اجلاس در حال افزایش است. ما امیدوار هستیم که این اجلاس بتواند به اهداف خود در چارچوب اساسنامه دست پیدا کند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز