خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

دولت از طرح‌های فناورانه قابل اجرا حمایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۸۶

یکی از چالش‌های پیش روی کشور مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هواست که با توسعه فناوری پیل سوختی و استفاده از این فناوری در بخش حمل و نقل عمومی به عنوان یک اولویت، گام مؤثری در جهت کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه برای حمایت دانش و فناوری‌های جدید، اراده کافی در میان مسئولان کشور وجود دارد، گفت: دولت با وجود محدودیت در منابع، از طرح‌ها و برنامه‌های فناورانه قابل اجرا حمایت می‌کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز - دوشنبه - در جلسه ستاد توسعه فناوری پیل سوختی، با اشاره به افزایش ۲۰ برابری اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: ستاد می‌تواند با بهره‌گیری از منابع این صندوق برنامه‌ریزی مناسبی برای دستیابی به اهداف مدنظر و توسعه فناوری پیل سوختی داشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهور بر لزوم اولویت‌بندی و تعیین کاربردهای ضروری‌تر فناوری پیل سوختی تاکید کرد و افزود: یکی از چالش‌های پیش روی کشور مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هواست که با توسعه فناوری پیل سوختی و استفاده از این فناوری در بخش حمل و نقل عمومی به عنوان یک اولویت، گام مؤثری در جهت کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.

در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز حضور داشتند، گزارشی از انواع پیل سوختی و کاربردهای آن، مزیت‌های استفاده از پیل سوختی و روند توسعه فعالیت‌های مرتبط با هیدروژن و پیل سوختی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و میزان سرمایه‌گذاری آنها در این بخش ارائه شد.

در این نشست همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فناوری پیل سوختی در کشور همچون مطالعات و بررسی‌های فنی و اقتصادی، امکان‌سنجی، تدوین سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی و برنامه عملیاتی آن اشاره شد و برخی موانع و راهکارها مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه تصمیماتی نیز اتخاذ و مقرر شد دبیرخانه در جلسات کمیته راهبری پیل سوخت، بازارهای دارای اولویت را برای استفاده از فناوری پیل سوختی مشخص کند.

پیل‎‎‎‎‎‎‎‎‎های سوختی، فناوری جدیدی برای تولید انرژی هستند که بدون ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی، از ترکیب مستقیم بین سوخت و اکسیدکننده، انرژی الکتریکی با بازدهی بالا تولید می‎‎‎‎کنند. پیل سوختی یک سیستم الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی سوخت را مستقیماً به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این تبدیل مستقیم بوده و بنابراین از بازده بالایی برخوردار است. در واقع می‌توان گفت که در این تبدیل از عمل عکس الکترولیز آب استفاده می‌گردد، به عبارت دیگر از واکنش بین هیدروژن و اکسیژن، آب، حرارت و الکتریسیته تولید می‌شود.

از پیل‌های سوختی می‌توان برای تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز در مناطقی که دور از شبکه‌های سراسری انتقال و توزیع برق هستند، استفاده کرد. بازار مولدهای نیروگاهی پیل‌سوختی بسیار گسترده است و به عنوان نیروی پشتیبان در مواقع اضطراری در مخابرات، صنایع پزشکی، ادارات، بیمارستان‌ها، هتل‌های بزرگ و سیستم‌های کامپیوتری به کار می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز