خبرگزاری کار ایران

مبلغ در گفت و گوی تفصیلی با ایلنا:

اصولگرایان خود را در دومینوی شکست‌های جدید می‌بینند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۲۰

افراطیون به دنبال توجیه ناتوانی خود در مذاکرات هسته‌ای هستند / دستور برخورد با ویژه خواران نشان داد مفاسد اقتصادی وجود دارند که مورد شناسایی نشدند / قوه قضائیه نباید فردی که به وظایف خود عمل میکند، تحت فشار قرار دهد / اصلاحات یک رهبر دارد، آن هم سید محمد خاتمی است.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات معتقد است که نگرانی و اضطراب محسوسی در اصولگرایان بوجود آمده چرا که آنها احساس می کنند در ادامه انتخابات ریاست جمهوری در یک فرآیندی از دو مینوی شکست های جدید قرار می گیرند و مجلس دهم را نیز از دست خواهند داد.

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سوالات و تذکرات مجلس به وزرای دولت یازدهم، گفت: برخی نمایندگان مجلس به چند دلیل این حرکت های ناثواب را انجام می دهند. اول اینکه جایگاه مجلس فعلی در دولت گذشته به شدت تضعیف شد و چون توان دفاع از خود را نداشت مجبور بود که به چنان وضعی تن دهد. لذا به دلیل اینکه در این دوره دولت برخورد منطقی و تعامل صمیمانه ای با مجلس دارد، برخی نمایندگان به جای تقدیر از این برخورد به نحو واکنشی می‌خواهند جبران وضعیت گذشته خود را بکنند.

وی افزود: دلیل دیگر این رفتار این است که به هر حال اکثریت مجلس را طیف سیاسیونی تشکیل می دهند که جزو رقبای دولت محسوب می شده و می شود. بنابراین به نظر می رسد از این طریق درصدد جبران شکست جریان خود در انتخابات ریاست جمهوری باشند.

***اصولگرایان در اضطراب از دست دادن مجلس دهم

مبلغ همچنین خاطرنشان کرد: این جریان‌ها نشان داده است که نتوانسته و نخواسته‌اند که از خطاهای گذشته خود پند بگیرند و آنها را تکرار نکنند. به نظر من این رفتار مجلس علاوه براینکه مشکلاتی را در روند اجرایی کشور که هم اکنون رو به بهبود است بوجود می آورد، حل مشکلات حاد مردم را نیز با دست اندازی‌هایی مواجه می کند.

وی با بیان اینکه چنین حرکت‌هایی بیش از هر چیز به ضرر نمایندگانی است که دست به چنین رفتارهایی می زنند، گفت: مردم ما به خوبی با این روش ها و به ویژه با رفتارهای متناقض برخی از نمایندگان مجلس در دوران دولت گذشته و دولت امروز آگاه هستند. خوشبختانه دولت نیز با کمال بزرگواری از کنار این نحوه رفتار مجلس گذشته و خواهد گذشت که این باعثعزت و محبوبیت هرچه بیشتر دولت خواهد شد و متقابلا نسبت به برخی از نمایندگان مجلس سوال ها و ابهامات بیشتری در ذهن مردم بوجود خواهد آمد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در خصوص حضور در انتخابات آینده مجلس نیز گفت: به نظر می رسد نگرانی و اضطراب محسوسی در اصولگرایان بوجود آمده چرا که آنها احساس می کنند در ادامه انتخابات ریاست جمهوری در یک فرآیندی از دو مینوی شکست های جدید قرار می گیرند و مجلس دهم را نیز از دست خواهند داد، بویژه اینکه رفتار این جریان ها در هشت سال گذشته به گونه ای بوده است که ناکارآمدی های مفرطی در عرصه مدیریت اجرایی جامعه به نمایش گذاشته و مردم را با دردسرهای گسترده ای مواجه کرده است.

وی با تأکید براینکه مردم ما به خوبی با این ناکارآمدی ها آشنا بوده و آن را لمس کرده اند، گفت: به نظر می رسد که تلاش های زودهنگام در ارتباط با انتخابات مجلس بین اصولگرایان به همین دلیل صورت می گیرد. آنها به نحوی تلاش می کنند تا جلوی عدم موفقیت خود را در سال های آتی بگیرند.

***بر خلاف اصولگرایان، در میان اصلاح طلبان تحرکات هیجان زده انتخاباتی دیده نمی‌شود

مبلغ افزود: میان اصلاح طلبان چنین تحرکات زودهنگام و هیجان زده‌ای دیده نمی شود. طبیعی است که حدود دو سال دیگر تا انتخابات مجلس دهم زمان باقی است و به طور طبیعی تحرکات انتخاباتی از یک سال مانده به انتخابات آغاز می شود قطعا اصلاح‌طلبان نیز در زمان خود تحرکات لازم را شروع می‌کنند، اما به نظر می رسد هم اکنون برای این کار زود است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: روند موجود حاکی از آن است که اگر فضای رقابت واقعی در روند انتخابات حاکم باشد و رد صلاحیت‌های گسترده که متأسفانه درسال های گذشته همواره شامل حال اصلاح طلبان شده است اتفاق نیفتد جریان اصلاحات به طور حتم پیروز انتخابات آینده مجلس خواهد شد. چرا که سوابق گذشته نشان می دهد اصلاح طلبان از پایگاه وسیع اجتماعی برخوردارند، اما به هر حال باید منتظر آینده بود.

***اصلاحات یک رهبر دارد، آن هم سید محمد خاتمی است

مبلغ در پاسخ به این سوال که به نظر شما لیدر جریان اصلاحات در انتخابات مجلس چه کسی خواهد بود، گفت: جریان اصلاحات تنها یک رهبر مشخص دارد که آن هم سید محمد خاتمی است، اما به هر حال سایر پیش بینی های انتخاباتی از هم اکنون زود است با این حال آنچه می توان با قطعیت نسبت به آن نظر داد این است که مسلما جریان اصلاحات با جریان دولت در انتخابات مجلس در یک راستا عمل خواهد کرد.

*** قوه قضائیه نباید فردی که به وظایف خود عمل میکند، تحت فشار قرار دهد

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نطق اخیر مطهری و شکایت دادستانی از وی عنوان کرد: همه حقوقدانان کشور و صاحب نظران اذعان دارند که نطق مطهری در راستای وظایف نمایندگی او بوده و به هیچ وجه نباید مورد انتقاد واقع شود.

مبلغ افزود: کسانی که نسبت به نطق مطهری به شکل هیجانی واکنش نشان می دهند، متوجه نیستند که با این رفتار خود چگونه جایگاه مجلس را تضعیف می کنند، چرا که این حرکت‌ها نمایندگان را به انفعال می‌کشاند. قوه قضائیه هم نباید فردی که در راستای وظایف خود عمل می کند، تحت فشار قرار دهد در اینصورت نشاط سیاسی در کشور کاهش میابد.

***دستور برخورد با ویژه خواران نشان داد مفاسد اقتصادی وجود دارند که مورد شناسایی نشدند

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهور برای مبارزه با ویژه خواران گفت: متاسفانه در ۸ سال گذشته در اوج شعار دولت پاک بزرگترین مفاسد اقتصادی رخ داد که نمونه اخیر آن نیز مبلغ ۲.۵ میلیاردی بابک زنجانی بود. بنابراین به نظر می‌رسد دستور رئیس جمهور به منظور جبران بخشی از خسارت های مربوط به مفاسد گذشته و همچنین برخورد با مفاسدی بود که هنوز آشکار نشده است. به عبارت دیگر این دستور حاکی از آن است که همچنان مفاسد اقتصادی وجود دارند که مورد شناسایی و برخورد قرار نگرفته اند.

***افراطیون به دنبال توجیه ناتوانی خود در مذاکرات هسته‌ای هستند

وی در خصوص توافقنامه ژنو نیز گفت: این اتفاق به وضوح حکایت از برجستگی و کارآمدی دولتمردان جدید در عرصه سیاست خارجی دارد. در مذاکراتی که در دولت گذشته صورت می گرفت به هیچ وجه اختیاراتی که هیات مذاکره کننده داشتند کمتر از هم اکنون نبود، اما دیپلمات‌های امروز به خوبی از عهده آن برآمدند و این مذاکرات تبدیل به یک توافق مهم و سازنده شده است.

مبلغ با تاکید بر اینکه قطعا این توافقنامه علی رغم فراز و نشیب های بسیار در موعد مقرر اجرایی می‌شود، تصریح کرد: حتی در آخر که قرار شد پایتخت‌های دو طرف نظر نهایی را بدهند این غرب بود که به نفع نظرات ایران رای داد و از آن تمکین کرد. با این وجود جریان های افراطی تلاش می کنند تا ناتوانی گذشته خود را که منجر به بروز مشکلات فراوانی برای مردم شد به گونه ای تحت الشعاع قرار داده و به شکلی عمل کنند که مردم احساس نکنند طی این مدت اتفاق مثبتی رخ داده است در حالیکه خودشان متوجه نیستند که همین مردم از سال ها قبل عملکرد دولتمردان را مورد قضاوت قرار داده و می‌دهند.

وی با بیان اینکه افراطیون از اینکه نمی‌توانند ادعای خود را به عمل برسانند ناتوان هستند، ‌گفت: برخی از آنها نان خود را در تضاد و حل نشدن مشکلات و درگیری‌ها می‌بینند و همین افراد هستند که زیست سیاسی و اقتصادی شان در غوغاهاست. اختلاس‌های وحشتناکی که در سایه تشدید تحریم ها بوجود آمد نشان داد که برخی در چنین فضایی است که می توانند دست به مفاسد بزرگ اقتصادی بزنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز