خبرگزاری کار ایران

شمس‌الواعظین در گفت وگو با ایلنا:

برای اصولگرایان شایسته نیست که ارکان نظام را به کورچشمی متهم کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۴۴

محافظه‌کاران سال‌هاست از وجود شخصیت‌های نظریه‌پرداز و ارزیابی‌های همراه با خصلت استراتژیک محروم‌اند / ایران در توافقات ژنو به حداقلی از خواسته‌ها و مطالبات خود دست یافت اما طرف مقابل نیز نیز به حداقلی از خواسته‌های خود دست یافتند.

یک روزنامه‌نگار با تاکید بر اینکه نهادهای تصمیم‌گیرنده نهایی پیش از امضای توافق ژنو، از جزئیات آن آگاهی داشته‌اند، اظهار داشت: برای اصولگرایان تندرو شایسته نیست که همه ارکان نظام سیاسی را به کورچشمی متهم کنند و فقط خود را شایسته دیدن روز سیاه و سفید هسته‌ای بپندازند.

ماشاالله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اظهارات عده‌ای از اصولگرایان مبنی بر اینکه ۳۰ دی ماه «روز سیاه هسته‌ای» بوده است، گفت: آیا فقط این تعداد از شخصیت‌ها روز اجرای توافقنامه ژنو را سیاه دیده‌اند یا بقیه نیز این مسئله را دیده‌اند اما جرات بیان آن را نکرده‌اند؟ اگر اولی باشد، چرا بقیه کارشناسان، ناظران و مسئولان بلندپایه و گروه تصمیم‌ساز کشور در موضوع هسته‌ای آن روز را روز آفتابی دیدند و نه سیاه و اگر مسئله دومی است، جسارت و شجاعت مربوط به شنا کردن بر خلاف جهت آب برای بسیاری جذاب و شنیدنی است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه محافظه‌کاران و به ویژه محافظه‌کاران تندرو سال‌هاست از وجود شخصیت‌های نظریه‌پرداز و ارزیابی‌های همراه با خصلت استراتژیک محروم‌اند، اظهار داشت: این محرومیت موجب می‌شود تا بیشتر مواقع در دام ارزیابی‌های شتاب‌زده سقوط کنند.

وی ادامه داد: آنها از یک موضوع، انتظارات حداکثری دارند و زمانی که وقتی با حداقل توقعات و انتظارات مواجه می‌شوند، بیش از دیگران در مرحله نخست علیه توقعات پیشین خود می‌شورند و این چرخه همچنان و تا دستیابی به یک موقعیت برتر به لحاظ ارزیابی‌های استراتژیک، آنها را رنج می‌دهد.

شمس‌الواعظین با بیان اینکه در هیچ مذاکره و گفت‌وگویی نباید انتظار دستیابی به سقف توقعات را داشت، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در هیچ کجای دنیا در هر چالشی که با دیگر کشورها در هر موضوعی پیدا می‌کنند، نباید انتظار دستیابی به نتایج حداکثری از فرمول‌های به دست آمده را داشته باشند، بلکه باید همراه با حفظ کف مطالبات و عزت ملی می‌تواند کشورها را در وضعیت بهتری قرار دهد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی تاکید کرد: به صراحت می‌گویم که ایران در توافقات ژنو به حداقلی از خواسته‌ها و مطالبات خود دست یافت، اما طرف مقابل نیز یعنی کشورهای ۱ + ۵ نیز به حداقلی از خواسته‌های خود دست یافتند و به این بازی، بازی برد – برد یا تساوی می‌گویند.

وی در خصوص اینکه آیا مخالفت‌های صورت گرفته با توافق ژنو برخلاف مصلحت ملی نیست، اذعان داشت: من به همه گروه‌های سیاسی و افراد توصیه می‌کنم که مصالح ملی نظیر پرونده هسته‌ای را از باسکول کش مکش‌ها و وزنه‌برداری‌های سیاسی دور نگاه دارند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه اجرا و صیانت این توافق از سوی هر دولتی که امضا شده باشد الزامی است، تاکید کرد: نهادهای تصمیم‌گیرنده نهایی پیش از امضای این توافق، از جزئیات آن آگاهی داشته‌اند و اینطور نیست که فرد یا گروهی خودسرانه مجاز به امضای قراردادی باشد.

شمس‌الواعظین در ادامه افزود: برای اصولگرایان تندرو شایسته نیست که همه ارکان نظام سیاسی را به کورچشمی متهم کنند و فقط خود را شایسته دیدن روز سیاه و سفید هسته‌ای بپندازند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی در خصوص اینکه تندروها می‌گویند دلیل اصلی مخالفت آنها به دلیل نارضایتی مردمی است، اظهار داشت: تا وقتی که دارای سازوکارهای ضروری برای دستیابی به نتایج فوری از دگرگونی‌های موجود در افکار عمومی نیستیم؛ نه ما و نه آنها و نه هیچ نهادی دیگری نمی‌توانیم با قاطعیت ادعای نمایندگی رای مردم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: لازمه این کار داشتن مطبوعات آزاد و گردش آزاد اطلاعات است و باید از نقد همه جانبه سیاست‌ها در رسانه‌های داخلی پیرامون موضوعات ملی استفاده کنیم. اما می‌توان در نگاه مردم کوچه و بازار، در تاکسی و مترو، در بازار و کارخانه‌ها، در مزارع و جاهای دیگر نوعی رضایتمندی را مشاهده کرد که در مقایسه با گذشته تقریبا بسیار روشن است.

وی در خصوص اینکه مخالفت‌های داخلی چقدر می‌تواند در ملغی شدن توافقات موثر باشد، پاسخ داد: من مسئله را بعید می‌دانم، چراکه نسخه کپی برابر اصل آنچه در تهران می‌شنویم در پایتخت‌های دیگر نیز می‌بینیم که نه خواست و نه فشار آنها به نتیجه رسید و نه همتایان آنها در داخل.

شمس‌الواعظین خطاب به مخالفان توافق ژنو گفت: اگر ایران به این توافق نمی‌رسید و اوضاع به سمت بحرانی‌تر شدن پیش می‌رفت، چه اتفاقی برای منافع ملی کشور می‌افتاد؟ و کدام یک از معترضان کنونی در آن صورت مسئولیت پیامدهای ویرانگر بحرانی‌تر شدن اوضاع را برعهده می‌گرفت؟

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در سایه‌های تحریم‌ها و گسترش آن، مافیایی در داخل و خارج شکل گرفت که سود سرشار ناشی از مسائل مربوط به دور زدن تحریم‌ها را به جیب می‌زند، ابراز داشت: مطابق با یک برآورد تائید نشده گردش مالی این تجارت حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال بوده است که اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را سود خالص به حساب بیاوریم، مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در جیب این مافیا می‌رود.

وی در ادامه افزود: این دسته از مافیای اقتصادی که سود خود را در سایه تشدید بحران‌ها می‌بیند با راه‌حل‌های سیاسی و مذاکره مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت‌های خود را بیان نمی‌کند و آن را در زرق و برق مفاهیم قابل احترام نظیر منافع ملی می‌پیچند.

شمس‌الواعظین با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه مخالفانی که روز اجرایی شدن توافقات ژنو را «روز سیاه هسته‌ای» نامیدند، از مافیای اقتصادی تحریم‌ها دور باشند و چندان نسبتی با آنها حتی در کردار و گفتار نداشته باشند، تاکید کرد: مطمئن هستم که که بخشی از همین مخالفان با نگاه مسئولیت‌آفرین ملی به این توافق نگریسته و موضع خود را اینچنین بیان می‌کنند، لذا در میهن‌دوستی و مسئولیت‌شناسی آنها تردید ندارم اما به عنوان یک شهروند به آنها توصیه می‌کنم که موضوع را ژرف‌تر و عمیق‌تر بنگرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز