خبرگزاری کار ایران

نوبخت در پاسخ به ایلنا: / مشروح /

مراجعی موظف به شناسایی مستحقین دریافت سبدکالا شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۴۲

رویکرد ما این است که با کسانی که استحقاق دارند این سبد کالا داده شود و حتی به کسانی که جزو دریافت کنندگان این سبد مشخص نشده اند نیز این پرداخت صورت گیرد / موضوع هدفمندی یارانه‌ها در قالب یک تبصره به مجلس تقدیم می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند و جزو دریافت کنندگان سبد کالا اعلام نشده اند این سبد را دریافت خواهند کرد گفت: برای این کار مراجعی تعیین کرده ایم، بویژه وزارت کار در این زمینه مأمور شده است که نسبت به بررسی و شناسایی افرادی که مستحق دریافت این سبد کالا می باشند اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت‏، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند و جزو دریافت کنندگان سبد کالا اعلام نشده اند این سبد را دریافت خواهند کرد گفت: برای این کار مراجعی تعیین کرده ایم، بویژه وزارت کار در این زمینه مأمور شده است که نسبت به بررسی و شناسایی افرادی که مستحق دریافت این سبد کالا می باشند اقدام کند.

سخنگوی دولت افزود: رویکرد ما این است که با کسانی که استحقاق دارند این سبد کالا داده شود و حتی به کسانی که جزو دریافت کنندگان این سبد مشخص نشده اند نیز این پرداخت صورت گیرد.

محمدباقر نوبخت عنوان کرد: هیئت وزیران امروز به دو موضوع اساسی پرداخت. اول با عنایت به اینکه کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۳ آخرین جلسات خود را تشکیل می دهد و با توجه به توافقی که با مجلس صورت گرفت موضوع هدفمندی یارانه ها در قالب یک تبصره به مجلس تقدیم شد و امروز هیئت وزیران چارچوب این تبصره را تأیید کرد و با توجه به تأیید متن و محتوا امروز این تبصره تقدیم مجلس خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع نجات دریاچه ارومیه از دیگر مسائلی بود که در جلسه امروز هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت گفت: اهمیت این موضوع از ابتدا در دستور کار دولت بود برای همین کارگروه ویژه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده بود. اما برای اینکه این کارگروه ساختاری پویا داشته باشد و ارتباط آن با هیئت وزیران تعریف شده باشد چیت چیان وزیر نیرو پیشنهاداتی داشت که امروز به تصویب هیئت وزیران رسید.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: این پیشنهادات متناسب با رویکرد قانون هدفمندی یارانه ها نسبت به محیط زیست و رفع آلودگی شهرهای بزرگ تصمیمات خوبی داشت. امیدواریم شرایط محیطی به گونه ای باشد که خانم ابتکار نیز بتواند با توجه به اختیارات قانونی خود به نحوی عمل کند که محیط زیست برای همه شهروندان آماده و مناسب شود.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در خصوص تعیین قیمت بنزین در تبصره قانون هدفمندی یارانه ها عنوان کرد: قرار نبود در این تبصره قیمت بنزین را تعیین کنیم. هم اکنون هم بندهای ۸۰ و ۸۱ قانون بودجه ۹۲ طبق قانون هدفمندی سقف این قیمت و چگونگی توزیع آن را مطرح کرده در هیچ سالی هیچ قیمتی در تبصره لایحه بودجه آورده نشده است که ما نیز بخواهیم این کار را انجام دهیم.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص نگرانی های برخی در خصوص توافقات ژنو نیز گفت: ما بندهای توافق ژنو را به دفعات اطلاع رسانی کردیم. به ویژه خانم افخم نیز در این خصوص به تفصیل توضیحات را بیان کرده است، اما اینکه عده ای با آن مخالف باشند بحثدیگری است. ما بر خود لازم می دانستیم که به نحو شایسته نسبت به این مسئله اطلاع رسانی کنیم و اگر در آینده لازم شد مسئولین روابط بین الملل نیز در این مورد اطلاعات لازم را خواهند داد.

وی در خصوص تأثیرات این توافقات نیز گفت: با این توافق بخشی از تحریم ها که هم اکنون در بخش اقتصاد وجود دارد برداشته می شود. همچنین در خصوص بحثپتروشیمی نیز تحریم نفت کش های ما نیز حذف خواهد شد، علاوه براین حذف تحریم های مربوط به خودرو و قطعات هواپیمایی را خواهیم داشت و سایه سنگین تحریم هایی که روی مسئله جابجایی و انتقال ارز بود نیز تخفیف پیدا می کند.

نوبخت با بیان اینکه کاهش تحریم ها فرصت خوبی را برای اقتصاد بوجود می آورد، گفت: همانطور که گفته شده ۴ میلیارد دلار ظرف زمان بندی مشخص آزاد خواهد شد که البته همه اینها تأثیرات ظاهری کاهش تحریم هاست علاوه بر این فضای مناسبی برای بهبود کسب و کار ایجاد می شود. بنابراین نباید در خصوص رفع تحریم ها اعداد و ارقام را معطوف به توافق نامه ژنو کنیم، ما کار را بر اساس وضع موجود ادامه خواهیم داد.

وی افزود: بسیار امیدواریم که شرایط سال ۹۳ در مقایسه با سال جاری وضع بهتری داشته باشد. ما برخود فرض دانسته ایم که نه تنها برای استمرار وضع موجود برنامه داشته باشیم حتی برای شرایط بدبینانه نیز آماده باشیم. بنابراین درصورتی که شرایط متفاوت شود نیز ما برنامه خواهیم داشت و اگر خوشبینانه نیز نگاه کنیم درصورتی که سال آینده مبالغ و امکانات ارزی در اختیارمان قرار گیرد برای چگونگی مصرف آن نیز برنامه داریم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص احیایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: با عنایت به اینکه شورای نگهبان چند ایراد به مصوبه مجلس در این خصوص داشت، هم اکنون این موضوع در دستور کار مجلس است و باید دید مجلس در آینده نسبت به ایرادات شورای نگهبان چه کاری انجام خواهد داد که ممکن است این مسئله قدری طول بکشد، اما تکلیف دولت مشخص است که یا با این مصوبه عمل خواهد کرد و یا از اختیاراتی که در قانون اساسی برای رئیس جمهور مشخص شده نسبت به احیای این سازمان اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می کرد سفر دولت به خوزستان پرحاشیه شد و موجب شد عده ای بگویند طبق عادت سفرهای دولت قبلی این سفر انجام شد گفت: پیش از این نیز گفته شده بود که رئیس جمهور سفرهای استانی را انجام می دهد منتهی سعی می شود که از نکات مثبت سفرهای قبل در آن استفاده شود و مواردی که ممکن است موجب کاستی باشد درآن وجود نداشته باشد.

وی افزود: پس از سفر رئیس جمهور به خوزستان بدون اینکه سازماندهی برای استقبال از وی صورت گرفته باشد مردم متدین استان خوزستان استقبال کم نظیری از رئیس جمهور داشتند که ما هم راضی نبودیم مردم ساعت ها در فرودگاه و یا در مسیر ورود رئیس جمهور به مصلی حضور داشته باشند.

نوبخت همچنین در خصوص دریافت نامه توسط مردم استان طبق روال دولت گذشته گفت: نمی شود به مردم بگوییم نامه ندهند به هر حال با احترام این نامه ها را دریافت کردیم و در خصوص اینکه رئیس جمهور برای استانی که جمعی از آنها به زبان دیگری صحبت می کنند به همان زبان سخن گفت نقطه قوت محسوب می شود و نمی شود به آن وجه پوپولیستی داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهور در خوزستان با تمام گروه های مرجع در استان جلسه گذاشت گفت: وی ابتدا با حوصله صحبت تک تک آنها را استماع کرد بنابراین چنین مسائلی جایی برای نقد نداشت البته نباید فراموش کرد که می شد این سفر بهتر از این انجام شود و ما قطعا کاری می کنیم در آینده نیز سفرهای استانی بهتر باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه به هرحال ما باید به نقدها گوش کنیم گفت: اگر این نقدها درست باشد ما اقدامات خود را اصلاح می کنیم و اگر نه هرچیزی که افکار عمومی طلب می کند را انجام می دهیم. ما فکر می کنیم که اقدامات صورت گرفته در چارچوب درستی بوده است به طور مثال در یک گردهمایی فضایی صورت گرفت و انتظار این بود که رئیس جمهور پس از شنیدن نظرات بلافاصله پشت تریبون اعلام کند که در رابطه با آنها اقدامی صورت خواهد داد اما وی گفت که اجازه بدهید من این نظرات را به هیئت وزیران بدهم تا آنها تأیید کنند. به هرحال این اقدام در راستای منطق بود.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: نمی توان در خصوص رفتار صمیمانه با مردم واژه پوپولیستی را به کار برد احترام به مردم مهم است رئیس جمهور ضمن اینکه در تهران فکر خود را به مذاکرات و از دفتر کار خود به مذاکره کنندگان کمک فکری می کند از مسئله سفره مردم نیز قافل نیست. اینکه برخی بگویند توزیع سبد کالا پوپولیستی است جنبه افراطی دارد. البته قصد مااین نیست که ما را تشویق کنید قطعا باید نقد نیز باشد اما میان نقد و خرده گیری فاصله معنا داری وجود دارد.

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد این شایعه وجو دارد که قرار است پرونده هسته ای از وزارت خارجه گرفته شود و به نهاد مستقلی داده شود که نوبخت ضمن تکذیب این مسئله گفت: چنین چیزی غیرواقعی است.

محمدباقر نوبخت در واکنش به اظهارات خبرنگاری که عنوان می کرد به نظر می رسد هرگاه اسم هدفمندی یارانه ها می آید دولت محافظه کارانه برخورد می کند، گفت: در اینکه هدفمندی یارانه ها مهم است هم نظر هستیم. نزدیک به ۷۷ میلیون نفر به نوعی از چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تحت تأثیر قرار می گیرند که ممکن است آثار آن برای همه آنها یکسان نباشد. اگر قرار است دولتی اقدامی انجام دهد و به همه مردم مرتبط شود باید خیلی عاقلانه برخورد کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۴ ماه است که با دقت ابعاد مسئله هدفمندی یارانه ها بررسی می کنیم، گفت: این نقطه قوت ماست. نمی‌توان در این خصوص تصمیم شتابزده گرفت، ما آثار بسیاری از تصمیمات را روی چگونگی قانون هدفمندی یارانه ها دیده‌ایم.

نوبخت با بیان اینکه امروز بعداز ظهر تبصره این قانون را تقدیم مجلس می کنیم، گفت: در تبصره ای که به مجلس خواهیم داد در خصوص حوزه سلامت و محیط زیست، بهبود حمل و نقل عمومی ملاحظاتی را در نظر گرفته ایم، همه ما یک صدا و با یک نگاه واحد این تبصره را تهیه کردیم و آن را اجرا خواهیم کرد، البته اجرای آن مربوط به سال آینده می شود.

وی در پاسخ به این سوال که منبع سبد کالا از کجا خواهد بود و اینکه گفته می شود این سبد کالا از منابع مازاد در انبارها به مردم داده خواهد شد، گفت: مشخص است که برای این سبد کالا از بودجه عمومی استفاده می شود. به هرحال بیشتر از دخل نمی توان خرج کرد اینکه در کجا هزینه کنیم مهم است. با اطلاع از اینکه بخشی از جامعه مورد کمک خاص قرار گیرند از امکانات خود استفاده کردیم. بنابراین اینکه گفته شود این اجناس روی دستمان مانده بود و برای همین آن را بین مردم توزیع خواهیم کرد تحقیر اقدامات دولت است و با این حرف ها مردم احساس می کنند که اجناس مانده در انبار را به آنها خواهیم داد. چنین اطلاع رسانی آثار خوبی روی جامعه نخواهد داشت.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص تقابل جدی مجلس با دولت با بیان اینکه دولت به شکل واقع بینانه نهایت تعامل را با مجلس دارد، گفت: ما فکر می‌کنیم که استفاده از حق نمایندگان در خصوص دقت بیشتر روی عملکرد دولت نباید به حساب دیگری گذاشته شود.

وی افزود: در رابطه با تعامل مجلس با دولت لازم است به دو اقدام بارز و اثرگذار مجلس اشاره کنم. اول اینکه ما قانون بودجه ۹۲ را به مجلس بردیم و سه مصوبه بسیار خوب و اثرگذار از مجلس به دولت داده شد که در این خصوص باید قدردان نمایندگان باشیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: همچنین بودجه ۹۳ را تقدیم مجلس کردیم و مجلس هم سریعا برای رسیدگی اقدام کرد. به گونه ای که پس از دو جلسه کلیات لایحه بودجه به اتفاق آرا تصویب شد. البته گام مهمتر در صحن علنی مجلس است که کار ما را تکمیل می کند که به نظر می رسد آن مرحله هم به خوبی انجام خواهد شد. این تعامل خوبی است. ما به انتقادات گوش می کنیم و سوالات را جواب خواهیم داد.

در ادامه خبرنگار دیگری با طرح این مسئله که سازمان بازرسی اعلام کرده که مدیران درجه بالای دولتی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند پرسید که آیا این مدیران مربوط به دولت یازدهم هستند که نوبخت پاسخ داد: این افراد از دولت ما نبوده اند، البته رسانه‌ها نسبت به احضار برخی مقامات دولت قبل مطالبی را منتشر کردند که ممکن است نظر مقام سازمان بازرسی این افراد باشند.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص پرداخت‌های نقدی و توجه به بخش تولید در تبصره قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: همانطور که گفته شد سقف مبلغ دریافت‌ها و پرداخت‌ها در قانون هدفمندی یارانه ها تعیین شده است. در بند ۸۰ و ۸۱ قانون بودجه ۹۲ سقف عددی که برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری پیش بینی شده ۵۰ هزار میلیارد بود که در این تبصره برای سال ۹۳ در حد ۶۳ هزار میلیارد شده است و نحوه پرداخت آن نیز به این شکل است که حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص داده خواهد شد.

وی افزود: در بخش سلامت نیز نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان استفاده می شود ضمن اینکه در این تبصره تأکید شده برای شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون جمعیت جهت مبارزه با آلودگی هوا یا اقدامات مربوط به بهبود محیط زیست عوارض خاصی منظور شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز