خبرگزاری کار ایران

ظریف:

رفع موانع حوزه تجارت خارجی در دستور کار دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۴۶

ایران از توسعه فعالیت های بخش خصوصی حمایت می‌کند و از هر‌گونه اقدام برای تشکیل اتاق مشترک میان ایران و ترکمنستان استقبال می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رفع موانع و مشکلات حوزه تجارت خارجی و تسهیلات برای فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی در دستور کار دولت تدبیر و امید است.

به گزارش ایلنا‏‏، محمد جواد ظریف‏، در همایشی با حضور تجار و فعالان اقتصادی جمهوری ترکمنستان و بیش از ۷۰ تاجر ایرانی در مرکز تجاری میزان در عشق آباد‌، توسعه روابط با همسایگان را از اولویت‌های دولت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل وترانزیت کالا را در اولویت برنامه‌های خود با کشورهای حوزه آسیای میانه دارد.

وی گفت: تاکنون چندین توافقنامه همکاری مشترک دو و چندجانبه میان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، عمان، ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه شبکه حمل و نقلی ریلی با هدف ایجاد کریدور شمال جنوب امضا شده است.

ظریف دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های خلیج فارس و سوآپ نفت و گاز را از مزایای این طرح مشترک دانست.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین به موهبت خدادادی دریاچه خزر برای دو کشور ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: این حوزه نیازمند توسعه زیر ساخت حمل‌و‌نقل دریایی و ایجاد فضای جدید برای تجار است و ایران آمادگی همکاری با ترکمنستان برای ساخت بندرترکمن باشی را دارد.

ظریف با اشاره به اینکه دو کشور جایگاه ویژه‌ای در تولید انرژی دارند‏، گفت: می‌توانیم همکاری خود را در این زمینه نیز ارتقاء دهیم و فعالان اقتصادی در این بخش نقش اساسی ایفا کنند.

وی خطاب به تجار و صنعتگران دو کشور گفت: سیاست اصولی ایران تسهیل امور مرتبط با تجارت است و از طریق دروازه واحد گمرکی وکاهش امور مضاعف گمرکی در مرزها روند گمرکات دوجانبه باید تسهیل شود.

وی تسهیل صدور روادید با کشورهای دوست و همسایه را از برنامه‌های دولت اعلام کرد و افزود: ایران از توسعه فعالیت های بخش خصوصی حمایت می‌کند و از هر‌گونه اقدام برای تشکیل اتاق مشترک میان ایران و ترکمنستان استقبال می شود.

وزیر امور‌خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از نقش رئیس جمهور ترکمنستان در توسعه وتحکیم مناسبات دوجانبه گفت: رئیس‌جمهور ترکمنستان با نگرش خاص به توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و اولویت تامین کالای این کشور از کشورهای همسایه زمینه‌های لازم را برای پیوندهای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مهیا کرده است.

ظریف از برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در ۷ اسفند امسال در عشق آباد پایتخت ترکمنستان خبرداد.

وزیر امورخارجه کشورمان قرار است عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل سخنرانی و سپس توافقنامه همکاری میان ایران و ترکمنستان را امضا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز